Näin uutena moottoripyörän omistajana on mieleen putkahtanut muutama yleinen kysymys pyörän huoltamisesta. Olisin kiitollinen jos tietävämmät voisivat hieman näitä asioita minulle valoittaa.![]()
Kysymykset eivät ole kovin loogisessa järjestyksessä kun piti oikein miettiä mitä kaikkea sitä pitikään ihmetellä.
1. Käytän pyörän pesuun AG moottoripyöräpesua. Voiko tuota ruiskia ihan kaikkialle ilman että se aiheuttaa mitään haittaa? Esimerkiksi voiko jarrulevyjä, ketjuja, moottoria, putkistoa, etuputkia, takajousitusta/iskaria, jotain nivelien ympäristöä tuolla puhdistaa ilman mitään haittaa? Entä haittaako jos ainetta joutuu renkaisiin?
2. Pesun jälkeen mitä kaikkea pitäisi uudelleen rasvata? Ketjut tietenkin mutta täytyykö esim. takalinkin niveliä jollakin rasvata, entäpä laittaa CRC:tä tjsp virtalukkoon ja tankin lukkoon suojaamaan kosteudelta ja voitelemaan? Voiko noita jäähdytysputkia tai muita kumisia osia hoitaa autojen huoltoon käytetyllä silikonilla (ei renkaita tietenkään)?
3. Kytkin -ja jarrukahvan etäisyydensäätö on Z750 mahdollista, vaikuttavatko nuo mitenkään esim. kytkinkaapelin kireyteen tjsp?
4. Jarrut, voiko jarrupalojen kuntoa tarkkailla mitenkään muuten kuin irroittamalla renkaan? Kuuluuko pyörän huolto-ohjelmaan jarrupalojen ja jarrulevyjen kunnon tarkistus/vaihto? Tarvitseeko noita jarrupumppuja tjsp itse huoltaa vai hoitaako sen huolto?
5. Kytkinkaapelin kireys. Tuonkin säätäminen on mahdollista joten mistä tietää millainen pieni heitto siinä kuuluu olla ja mistä tietää irroittaanko kytkin riittävästi tai että luistaako kytkin?
6. Onko normaalia jos pyörästä kuuluu pientä sirinää? Itse ajattelin että voisiko tuo ääni kuulua esim. laturista tjsp? Pyörällä on ajettu 21k joten mitään suurempaa ei pitäisi vielä vialla olla.
7. Rengaspaineet. Totellaanko huoltomanuaalin ohjetta 2.5 ja 2.9 kaikkien renkaiden kanssa vai täytyykö huomioon ottaa myös rengasvalmistajan suositukset?
8. Mihin kaikkialle tuota vahaa voi käyttää? Vain maallatuille muoviosille eli tankki, perä, keula ja etulokari? Ei siis minnekään takalinkkiin, putkiin, muihin muoviosiin, kahvoihin jne?
9. Jos haluaisi esim. varmistaa kunnon jarrutehon niin onko aloittelijalle mitään hyötyä teräspunosletkuista, kalliista levyistä tai paloista vai huomaako "hyödyt" vasta kovassa raja-ajossa? Entäpä sama ketjuilla, onko kyseisten osien parantelut vai bling blingiä ja placebo efektiä?
10. Shellin V-Power ja 98 polttoaine, voiko noista olla mitään todellista hyötyä normaalilla moottoripyörällä? Placeboefekti meinaa jotenkin tuntuu vaikuttavat ja moottori käyvän paremmin formulabensalla. :$ Tosin hintaero on loppujenlopuksi senverran pieni ettei tuo juuri enempää voi ihmistä köyhdyttää.
11. Pyörän huolto, millaista palvelua/laatua noissa liikkeissä yleensä saa? Huomaavatko he yleisiä vikakohtia ja seuraavatko kaikki vaadittavat tarkastukset vai täytyykö noita osata itsekin jotenkin huoltaa?
12. Haittaako jos pyörä seisoo sateessa vai pitäisikö se pressu jaksaa heittää aina päälle suojaamaan?
13. Öljyt. Täälläkin on kovasti huudettu tuon Delvacin perään joka on tehty johonkin ihan muuhun tarkoitukseen kuin pyöräöljyt. Jotenkin oma logiikka sanoisi että pyöräöljyt on tehty nimenomaa tähän käyttöön ja niiden tulisi parhaiten toimia. Kun öljynvaihdon tekee liikkeessä tunkevatko ne vain jotain mitä sattuu halvinta moskaa vai voiko tuohon asiakas itse vaikuttaa?
14. Ketjujen kunto ja kireys. Olen tuota kireyttä hieman testaillut mutta vaikuttaa aika vähän sinnepäin tyyppiseltä hommalta. Myöskään ketjujen tai rattaiden kunnosta ei kyllä itse osaa sanoa juuta tai jaata. Tutkivatko, vaihtavatko ja säätävätkö liikkeet nuo huoltojen yhteydessä?
15. Talvisäilytyspaikat. Missä vaiheessa moisia kannattaa alkaa liikkeistä kyselemään? Minkä hintaisia keskimäärin ovat jos sisältävät sen talvisäilytyshuollon?
Enempää ei tällä kertaa tule mieleen. Kiitoksia etukäteen.![]()
SuperDuke 2011.
Mahtava lista kysymyksiä, ja juuri niitä, joihin itsekin aloittelijana haluaisin vastauksia, mutta en ole kehdannut vielä kysyä. Tämä ketju meneekin automaattiseen valvontaan.
Voin itse vastata kysymykseen nro. 8 sen verran, että vältä niiden sellaisten muoviosien vahaamista, joiden pinta on röpelöinen. Menin itse vahaamaan pyörästä kaikki mihin vahaa vain sai laitettua paitsi pleksin, kun olin epävarma sen suhteen, ja nyt röpelöiset muoviosat("koetaulu", laukkujen alaosat) ovat todella ikävän harmaita, kun sitä kuivunutta vahaa ei meinaa saada millään pois. Tarvitsisi jonkun kiillotuskoneen tai vahan poiston. Käsin todella työlästä, ja kyllä se vaha niissäkin toimii, mutta ei vaivan väärtti(imho) -- täytyy kiillotella talvella.
Käsittääkseni vahata voi kaikki kovat pinnat, jotka eivät ole huokoisia, eli eivät ime itseensä vahaa. Kannattaa toki aina testata. Esim. kotona olen vahanut LP-levysoittimen muovikannen, jotta ei tule naarmuja -> kestää pölynpyyhinnän ja imuroinnin harjasuullakkeella. No, eksyin vähän aiheesta.
Itse vahasin myös kaikki rungon metalliosatkin, harmahtava alumiini(tms.)-pinta, ja maalattu metalli. Satulan altakin, jopa lokasuojan ulkopinnan, niin on helppo jatkossa huuhdella puhtaaksi.
t. Tonza
ps. tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, vain tyhmiä vatauksia
edit: typoja
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Omat vajavaiset kommentit. Muut varmaan täydentävät.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
1. Minulle outo aine. Aloittaisin lukemalla, mitä pullon etiketissä lukee, MUTTA: Ketjuja en ole ikinä millään vedellä/pesuaineella pessyt, miksi pitäisi? Jarrulevyt pysyvät suurimmalta osaltaan myös itsekseen puhtaana. Itse en pesuaineita tunge sinne, missä ei ole niin sitkasta likaa ettei se pelkällä vedellä lähde. Painepesuria jos käytät, niin katso minne sillä ruiskit ja kuinka läheltä. Oikeasti tuon kanssa kannattaa olla varovainen.
2. Jos ketjut nyt pesit, niin ne. Swingin/linkkujen laakerit nyt ovat yleensä holkit, eikä noita CRC:llä / purkamatta voidella (jos ei rasvanippaa ole). Älä tunge vettä sinne virtalukkoon. Jos jotain haluat sinne pistää, niin aseöljy on hyvä valinta. Silikoni on toimiva aine letkujen ja muoviosien siistintään ja viimeistelyyn.
3. Jos kahvoissa on etäisyydensäätö, ei tuolla ole mitään tekemistä vaijerien säädön kanssa.
4. Jarrupalojen tarkastus on hyvin pyöräkohtainen asia. Z750 on vieras pyörä, joten en osaa sanoa. Omassa nuo saa tarkastettua peilillä "takaa". Jarrupalojen ja levyjen tarkastus kuuluu kyllä käsittääkseni kaikkien pyörien viralliseen huolto-ohjelmaan. Se kuinka hyvin pajat noita ohjeita noudattavat voi arvioida korjaamotestejä lukemalla. Palat ehkä tarkastetaan, mutta levyt - tiedä häntä.
5. Tuohon löytyy varmasti ohjeet käyttäjän käsikirjasta.
6. Helppo vastaus: On normaalia. No joo. Jokaisessa pyörässä on omat luonteenomaiset äänensä ja yleensä vielä tukku pyöräkohtaisia. Perusohje: Älä kuuntele niitä liikaa, pane tulpat korviin, hanki iPod ja nappikuulokkeet tmv... Tiedetä'än monen tulleen hulluksi kun on juuttunut kuuntelemaan moponsa (sivu)ääniä.
7. Vastatkoon Z750 tunteva. Itse ajelen ohjekirjan paineilla + 0,4kg.
8. Maalatut muoviosat on turvallinen perussääntö.
9. Opettele ensin (täys)jarruttamaan kunnolla. Kun tuo on hallussa, niin kannattaa alkaa parantamaan "tulosta" kuvaamillasi keinoilla.
10. Ei hyötyä. Haittaakaan tosin ainoastaan lompakolle.
11. Lue testit. Eri liikkeissä erilaista. Aika masentavia tuloksia noin yleisenä kommenttina...
12. Teoriassa ei. Toisaalta pressukin pitää olla kunnollinen, hengittävä. Muuten se vain kerää kosteuden sisäänsä.
13. Ei tehdä tästä Delvac-ketjua. Itse olen ajanut vuosia Delvaceilla. Aja sinä niillä millä tunnet olosi mukavaksi. Eri liikkeillä on yleensä omat merkkiöljynsä, joita käyttävät. Riippuu siitä kenen kanssa ovat sopimuksensa tehneet.
14. Kuuluu huolto-ohjelmaan. Pyydä jotakuta kokeneempaa näyttämään kuluneet rattaat ja kulahtaneet ketjut. Ei tää tähtitiedettä ole. Normaalisti tyyppivirhe aloittelijalta on kiristellä ketjuja liikaa.
15. En osaa vastata, kun on aina ollut omassa tallissa.
<p>2002-2014</p>
1. Itse pesen pyörän perus autoshampoolla ja sienen kanssa. Lähtenyt kaikki paska tarpeeks hyvin ja ötökän jämät lähtee viimestään vahalla. Välttänyt painepesuria. Vaikeet paikat vaikka hammasharjalla. Aja enemmän kuin peset.
2. En itse rasvaa mitään. Ajan ketjun pesun jälkeen kuumaks ja rasvaan vasta sitten. Jos rasvaa pesun jälkeen, niin kosteus saattais jäädä muhiin sinne rasvan alle. Tai näin oon järkeillyt. Rasvailee aika ajoin niitä muitakin paikkoja, kun siltä tuntuu. Käyttöön noi pelit on rakennettu, ei ne heti ruostu. Suihki silikonia jos siltä tuntuu.
3. Ei
4. Jos et näe roplaamatta niitä palojen kulumisuria niin irrota kaliiberi. Kts. huoltokirjasta mitä niihin huoltoihin kuuluu.
5. Se välys pitäis olla n. 2-3 mm siinä kahvassa. Kyl sä sen sit huomaat jos se ei irrota tai luistaa.
6. 750 sirisee, 1000 murisee
7. Noudata niitä. Ei ne ainakaan merkittävästi eri merkeillä heitä.
8. Joka paikkaan, mutta älä muoviosiin tai mattapintaan. Käytä niihin vaikka mustaa vahaa.
9. Makeemman näkösiä. Ilmankin pärjää.
10. ite laitan 98.
11. Suosittelen roplaan itsekkin sitä pyörää jos ei ole enää takuun alanen peli, opit jotain. Isommat huollot merkkiliikkeessä, pienet kuten öljynvaihdot tms. itse. Oon siinä uskossa ollut et kyllä ne hommansa osaa, ainakin Heino. Jos ei tarvis sitä leimaa metsästää, niin tekisin varmaan kaikki itse.
12. Älä laita pressun alle, naarmuuntuu heti maalipinta. Tai laitat jonkun pehmeen kankaan ekaks ja sit pressu/suoja. Itse en käytä.
13. Itse käytän sitä mitä ohjekirja/valmistaja suosittelee. Näin tekee merkkiliikkeetkin.
14. Jos rattaiden hampaat ei ole pahemmin kuluneet niin kovaa ajoa vaan. Jos taas osa poikki ja kuluneet selvästi niin vaihtoon. Sanot huollossa että vilkasee niitä, jos et itse tiedä onks ne hyvät vai ei. Säännöllinen ketjun rasvaus ja sopiva kireys pitää ne pitkäikäsinä. Siis niin ketjun kuin rattaatkin. Ja voit pestä ne joskus lamppuöljyllä, jos on paskaset.
15. En tiedä, kysy liikkeestä.
Nämä on vaan mun näkemyksiä. On varmaan yhtä monta tapaa hoitaa prätkäänsä kuin kuskejakin. Siitä se lähtee.
Joitain kommentteja:
6. Muista, että valmistaja on Kawasaki Heavy Industries
7. Itse olen pitänyt edessä 2.8 ja takana 3.2, renkaina Michelinin Pilot Roadit
Per aspera ad lunam!
Minulla oli pyörä viimeksi talvisäilössä liikkeessä talvella 05-06. Säilytyshintaan sisältyi akun ylläpitolataus ja öljyn vaihto. Ei muuta. Maksoi silloin 320 euroa.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
- Engine MC -
1. yleisesti ottaen ainakin jarruihin ja ketjuihin on omat puhdistusaineet. En tunne AG:ta.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
4. Kyllä sen näkee silmällä. Käyttää vaikka pientä peiliä jos ei muuten. Ja huollossa noi hoidetaan.
6. Jos se sirinä on tasaista ja ei vaikuta ajoominaisuuksiin niin ei kannata hätääntyä.
7. Manuaalin mukaan itse laitan. Pyörän paino vaikuttaa paineisiin.
9. ei ole hyöytyä teräspunosletkuista, kallista paloista ja levyistä aloittelijoille.
10 95 riittää, muut turhaa hifistelyä
11 käsittääkseni aika eritasoista laatua
12. ruostetta voi tulla helpommin jonnekkin mutta periaatteessa ei haittaa.
13. eipä noilla merkeillä mun mielestä isoja eroja ole kunhan vaan täyttää oikeat kriteerit.
14. Ketjut on parempi olla löysällä kun kireellä. Jos ketsuista kuuluu jotain rutinaa niin jokin on pielessä. kuluneet rattaat, kuivat ketjut tai liian kireellä.
Silikoni on tarkoitettu ensisijaisesti viehättävämmän sukupuolen ulkoiseen olemuksen ehostamiseenÄlä helvetissä käytä mitään vastaavanlaisia pyörään!
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
Ja nimenomaan, ei todellakaan maalaamattomille(10100 @ Elo. 06 2008,22:04) kirjoitti
muoviosille!
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
CRC- tai muita "irroittaa/voitelee/suojaa"-lillinkejä ei kannata lukkoihin lutrata. Ne eivät ole kummoisia voitelijoita ja haihtuvat aika äkkiseltään. Jos sinne lukkoihin on jotain pakko laittaa, niin aseöljyä tai vaikka moottoriöljyä.
Ketjut kannattaa aina pitää rasvassa. Ketjurasva on halpaa siihen nähden, mitä uudet ketjut(ja rattaat) maksavat. Pestessä kannattaa vähän katsella, ettei turhaan liota ketjuja pesuaineissa, etteivät liitoskumit ota itseensä. Ei kannata kuitenkaan holvata ihan valtoimenaan, se sonnan ja rasvan sekoitus on todella ärsyttävä irroittaa pyörän muista osista.
Erikoisia pesuaineita on turha ostella, kun normaali yleispuhdistusaine ja kuuma vesi jo itsessään on riittävä. Itse käytän mitä yleispuhdistusainetta nyt sattuu olemaan ja lämmintä vettä.
Ketjun kiristämisessä kannattaa olla tarkkana. Mieluummin liian löysä, kuin liian tiukka. Huonolla tuurilla joudut uusimaan ketjut, rattaat, taka-akselin ja mitä muuta nyt sattuu siinä rytäkässä menemään. Jos tuntuu epävarmalta, on huolto-oppaan hankinta paikallaan. Maksaa jotain ~40 euroa.
Itse en radalla hirveästi ajele, joten rengaspaineet ovat "riittävät". Jos perä tuntuu löysältä tai lespaa keinutettaessa, niin takakumi on saleen liian vähissä paineissa. Rengaskohtaistahan se, eivät ne niin justiinsa ole, kunhan ei ammu lämpimiä nakkeja liian täyteen.
95 oktaaninen riittänee vallan mainiosti.
Mitäs se vesisade haittaisi, ajavathan nuo hullut räntäsateessakin? Jos pyörä on asianmukaisessa kunnossa, ei vesisade mitään haittaa.
Aika outoa, jos jarrupaloja ei näe purkamatta pyörää. Katsopas manuaalista, eiköhän sieltä löydy "ennen ajoa"-tarkistukset. Tärkeämpää on opetella ensin jarruttamaan oikein, kuin kaataa rahat superjarruihin.
Eikai sillä öljyn nimellä mitään väliä ole, kunhan täyttää vaatimukset. Huolto-opas ja manuaali kertoo kyllä, mitkä arvot on vähintään oltava. Jos pyörässä on ollut samansorttiset öljyt aina, niin ei kannata suinpäin rynnätä vaihtamaan erisorttisiin, sieltä voi lähteä kaikenlaista epätoivottua liikkeelle.
Jahas, tänne onkin tullut hyviä vastauksia, kiitoksia vain kaikille.
Tässä omia kommentteja asiasta:
1. AG eli Autoglymin prätkäpesu, menee siis samaan genreen kaikkien muiden pesuneisteiden kanssa.
2. Ketjuja olen kyllä huolella rasvaillut ja niiden puhdistamisen hoidan ihan siihen tarkoitetulla aineella. Lukkoihin en enää CRC:tä siis laita vaan jotain öljyä.
3. Kahvoja voi siis säätää, hyvä niin.
4. Huolto hoitaa jarrut, hyvä tietää. Yritin noita itse paikallaan kurkkia mutta ei onnistunut. Tosin eturenkaan vaihdon yhteydessä tsekkasin etupalat ja oli vielä hyvin kulumavaraa.
5. Kireyden pitäisi kyllä olla nyt sopiva. Vaihteet vaihtuvat iisisti eikä tunnu luistavan.
6. Sirinä on siis ihan ok.
7. Eli manuskan ohjeita jatkossakin noudattelen.
8. Eli vahataan jatkossakin nuo maalatut osat muttei kosketa muoveihin.
9. Vähän kuten ajattelinkin että hifistelyn puolelle menee.
10. Eli V-Powah ei muuta kuin placeboa tuota, 95 siis tilalle ja jos se nyt tuntuu henkisesti huonommalta niin eipä tuolle tankilliselle isoa eroa kuitenkaan tule.
11. Tätä vähän odotinkin, sama kuin autopuolella. Täytyy yrittää siis lueskella muiden kokemuksia ennenkuin seuraavan 24k huollon tilaan.
12. Eli saan siis jatkossakin olla laiska.
13. Tätä itsekin mietin, luottaa vain huoltoliikkeeseen.
14. Omaan silmään ketjut tosiaan näyttävät vielä hyviltä eikä hampaissa ole mitään vaurioita tai pahoja kulumia. Ketjut eivät ole liian kireällä vaan omasta silmästä noin muutaman sentin heitto kuten pitääkin manuskan mukaan.
15. Täytyy hieman syksymmällä sitten rohkeasti tarjouksia kysellä.
Ja lopulta vielä kiitokset kaikille, ei tartte enää näitä tyhmiä pähkäillä.![]()
SuperDuke 2011.
Kommentoinpa näihin itsekin.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
9. Levyihin ja paloihin en ota kantaa. Teräspunosletkut ovat omiaan parantamaan jarrutuntumaa ja -tehoa, kun ne eivät jousta. Eivät mielestäni kuitenkaan ole hifistelyä. Jos tuntuu että lisäpotku ja tunnokkuus ei olisi pahitteeksi niin vaihtamaan vaan. Eiköhän nyt nuo vakiojarrutkin riitä lähes kaikkeen käyttöön.
10. Todelliseen hyötyyn en ota kantaa, mutta: Tankkaan aina kun mahdollista V-poweria, onhan tää prätkäily nyt muuten ihan liian halpaa. Tosin nyt ihmettelen, että viikko palkkapäivään ja minne rahat ovat hävinneet kun Millen keskikulutus on 8l/100.Eli hyötynähän on se että nyt ei tule ajeltua ja renkaat säästyvät.
11. Riippuu paikasta. Jotkut paikoista on ihme cowboy-yrittäjiä (oma '83 Z kawa oli 2kk venttiilien säädössä ja kuorma-autolla piti hakea pois eräältä jo nurin menneeltä yrittäjältä). Eräässä toisessa firmassa hommat hoitui parissa päivässä erittäin halvalla ja oli takapyörän laakeritkin vaihdettu vaikka ko. hommasta ei mitään puhetta ollutkaan (hintaa huollolle tuli vissiin kymppi tästä lisää). Kolmannessa huollatin Milleä ja huollosta soiteltiin perään aina jos kävi ilmi jotain ylimääräisiä kustannuksia mahdollisesti aiheuttavaa. Pähkinänkuoressa, on hyviä, pahoja ja rumia, kannattanee seurata 'risut ja ruusut' - osiota tältä foorumilta.
13. Katso edellinen.
14. Yleensä huomaa melko helpolla jos ketjut ovat oikeasti löysällä. Silloin on syytä kiristää, pitää huolta ettei kiristä liikaa ja varmistaa taka-akselin suoruus. Muuten ketjut saa vaihtoon turhan nopeasti. Muista varmistaa kireys vielä kun laitat viimeisetkin pultit kireyteen, ja uusiksi vaan jos meni liian kireälle. Ei ole rakettitiedettä se homma, ja kyllä syytä tehdä useammin kun huolloissa käyttäessä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tässä .ORG!:n foorumilla on oma osio talvisäilytyspaikoista, sieltä varmaan löytyy jotain tietoa.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
1. Itse käytän pyörän pesemiseen ihan normi astianpesuainetta esim.fairy. ja hyvin toimii. Itse pesen pyörästä oikeastaan kaiken.. varon veden ja pesuaineen joutumista mittaristoon, ilmanputsariin, ja pakoputkeen sisälle. ja ihan harjalla ja normi hanapaineella tulee pestyä.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
2. Kun olen pyörän pessyt, rasvaan ketjun lisäksi kaikki liikkuvat ja pyörivät osat. laitan lukkosulaa tai aseöljyä, kumpi nyt sattuu lähempänä olemaan, kaikkiin lukkoihin. itse ainakin olen sitä mieltä että rasvata ei voi liikaa
3.ei vaikuta
4. itsellä 600zzr, ja pellit satulassa, jotka lähtee kahdella ruuvilla iri, sieltä voi kurkistella palojen kuntoa.
5. jos kytkin luistaa niin pyörä tuntuu tehottomalta, ja tuntuu että ei vastaa kaasuun kunnolla vaikka kierrokset nousee. sen voi testata löysäämällä kytkin nopeasti.. itsellä ainaki nykäisee kun parikertaa sormet lipsahtanu
6. Itellä siis kawa, ja kyllähän se enemmän "eloisalta" kuulostaa mitä muut pyörätlukaisee merkkikohtaista keskustelua, sieltä kawa, nii huomaat kuinka moni muu on samaa jo kysynyt. samaa ihmettelin itsekkin aluksi
7. itellä 2.5 ja 2.9
8. itse vahaan kaikken mikä vain kohtuudella on mahdollista ja kiiltää. paitsi tietty hallintalaitteet ja jarrutpenkkikin tuli vahattua kerran kun 3v serkkukin vahas pyöränsä penkin ja siitä tuli aika kiiltävä.. en kyllä suosittele..aika liukas oli jonkin aikaa
9. en tiedä
10. 98 on riittänyt itellä
11.mitä enemmän itse voi tehdä, sen parempi. tulee pyörä tutuksi ja havaitsee helpommin viat, tai jos jokin osa sattuu puuttumaan tai roikkumaan jossain missä ei pitäis. ja rahaakin siinä säästyy. mutta kyllä ainakin mitä olen kuullut, hollot tääläpäin ovat pelanneet,. ja vioista tai mahdollisista tulevista huolloista on ilmoitettu. ja korjattukkin samalla jos ei mitään isompaa ole ollut.
12. kyllä se ainakin mulla seisoo, ja hyvin on pelannut.. ja joutuu varmaan seisomaan pakkasessakin kun ei tuota omaa tallia ole, ja syksyyn asti kuites ajetaan.. 3pv sitten oli ollu jo -4 tässä kämpän lähelläettä en minä pohjoisessa asu
13. jos liikkeessä vaihdattaa, ne pyrkii laittamaan ks pyörälle tarkoitettua öjyä tai vastaavaa.
14. tutkivat ja säätävät kun sanoo. sitten kun kiristysvara alkaa loppua ja ketju löysty nopeasti kiristyksen jälkeen, on syytä hankkia uudet rattaat ja ketju
15. sama ongelma edessäitse aion katsella lehdistä/ kysellä tutuilta josko sellaienen metri kertaa kaks läntti löytyis jostai lämmintä. ainakin täälläpäin on ollut tarjolla yksityisillä omista autotalleista tilaa, kohtuu vuokraa vastaan. kuulemma jotain 20€/kk.. tämäkin hinta noudattaa todennäköisesti kysynnän ja tarjonnan lakia.. aina sille joku paikka löytyy
![]()
8. Riippuu paljolti mitä vahaa käytät. Vahaa, jossa ei ole hiovia aineita, voi käyttää miltei mihin tahansa paikkaan. Itse olen joutunut tappelemaan vahojen kanssa jonkin verran tuon pyörän erikoisen mattavärin vuoksi. Simonizin nestemäinen vaha on hyväksi todettu.
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
9. Letkun joustavuudella ei ole mitään tekemistä jarrun tehon kanssa. Letkun päästä jarrumännän taakse tunkeva paine ei tiedä letkun päällysteestä mitään. Paine riippuu pelkästään kahvaa puristavan käden voimasta. Jarrun tunnokkuutta punosletkut muuttavat, koska teräspunosletku on joustamattomampi, kuin kumiletku.
1. AG tarkoittanee AutoGlymia? Ruiski ainetta sellaisiin paikkoihin mistä saat sen huuhdeltua hyvin pois. Puutarhaletku tai vaikkapa sanko on paljon parempi huuhteluun kuin painepesuri, vaikka painepesuriuskovaisia täälläkin riittää. Itse vältän ketjujen kastelemista saatika pesemistä, samoiten vaihdekiksi yms. mekanismit yritän putsata mahd. vähällä vedellä ja vaikkapa rätillä. Niiden perinpohjainen rasvaaminen vaatii yleensä purkamista.
2. Parhaiten ketju pitää rasvansa pinnassaan jos ajon jäljiltä lämpimään ketjuun ruiskuttaa ja jättää "kuivamaan". Olen toki itsekin rasvannut pesun jälkeen. Makuasioita, itse olen suihkaissut virtalukkoon ja tankinkorkin lukkoon Wurthin vast. tuotetta jos ovat päässeet kastumaan. Tykkään rasvata kaikki rasvattavat osat mihin pääsee käsiksi tai mihin vettä on päässyt. Aseöljy on myös hyvä ja halpa vaihtoehto ainakin lukkoihin.
7. Jotkut ajaa suosituksilla, jotkut hyväksi havaitsemillaan. Mulla on erilainen Kawa, mutta samat suosituspaineet. Itse pidän 2.7 ja 3.2
8. Voihan sitä käyttää. Mutta putkeen ja maalaamattomalle muoville en käyttäisi. Itse olen kyllä toisaalta taasen vahannut jopa valot ja minivilkut. Korrekin TFX on hyvä ja halpa vaha. Turtle Waxin Nano viimeinen ostos, halpa ja ok.
9. Nykypyörissä vakiojarrut ovat jo aika hyvät. Mutta up yours (M. Nykänen). Ainakin minulle riittävän hyvät. Varmaan pitkän aikaa myös sinulle.
10. Itse käytän 98.
11. Monet ovat kehuneet JL-Bikea ja Metura-Motors:ia Kawojen kanssa. Itsellä ei ole kokemusta ko. paikoista.
12. Henk.koht. haittaisi ihan h*lvetisti. Mutta jos ei ole sateensuojaa niin eihän sillekään mitään voi. Pyörän pitäisi antaa myös kuivua eikä niin, että pressun alle jää kaikki kosteus muhimaan.
13. Liikkeet varmasti kertovat mitä käyttävät ja voit siihen ehkä itse vaikuttaakin jos liikkeellä on useampaa öljymerkkiä/ -mallia.
Kronoby Racing Team
Itse maksoin viime talvesta noin 200e huoltoliikkeen säilytyspaikasta, jossa juuri tuollainen kevyt talvisäilöhuolto.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
Kannattaa varata paikka ajoissa, niin eipä tarvii loppu syksystä ihmetellä mistä tila löytyy. Itse varasin jo viime huollon yhteydessä säilytyspaikan.
xxx
Ensinnäkin otat sen Kawasakin huoltomanuaalin käteen ja rupeat lukemaan sieltä, niin selviää moni asia paljon helpommin mitä täältä käsinJos ei ole manuaalia nii sitten torrenttina latailemaan koneelle.
Noihin teräpunosletkuihin sen verran, että eikös ne paranna juuri tuntumaa ja myöskin tehoa. Silloin kun tavallinen letku pullistuu niin samalla mäntään kohdistuva paine pienee, koska letkun tilavuus suurenee? Tälläisen käsityksen itse ainakin olen saanut. Tarkoitus nyt talvella vaihtaa omaan pyörään teräsletkut btwMutta ei aloittelijalla ole mitään väliä kummilla jarruttelee, kunhan vaan toimii niin kuin pitääkin.
Pesuun liittyen: Ei se aine siellä pahaa tee, oletan sen olevan melko mietoa, varsinkin kun sen viimeiseksi huuhtelee vedellä. Pyörähän kannattaa tietty käyttää lämpimäksi sitten pesun jälkee ja jos mahdollisuutta paineilmaan niin sillä sitten pultit ja kaikki sähköosat kuiviksi.
Mitäs sitten vielä... Noo kait muuta kuin paljon, mutta turvallisia kilometrejä![]()
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Hienoja kysymyksiä jos kerran olet vielä uusi alalla.
Asiantuntevia kommentteja näytti olevan jo iso liuta, mutta vastaan nyt vain tähän yhteen..(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
6. Huoli pois, se on KawaTervetuloa joukkoon tummaan
Ja niin PS. Omassa Kawassa alkoi jopa korvatulppien läpi tuleva sirinä hieman 13000 km jälkeen mutta muistan lukeneeni täältä ZX-6r-palstalta, että siinä on jokin automaattinen nokkaketjun säätö. No ajelin vain ihan normaalisti ja huomasin noin 100 km jälkeen, että sirinä oli muisto vain...
PS. Onhan se sun Kawas musta??? Ne on tiettävästi nopeimpia![]()
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
voin yhtyä ekan vastaajan c.a.d:n kommentointiin suht koht täysin rinnoin vai mitä ne oli? siksi en lainaa enää tähän mitään. enkä vastaa sen kummemmin kun on jo vastattu likimain kaikenkattavasti.
olikohan ennemminkin puoliturha kommentti multa tämä. no olkoon. joku saa kenties tästäkin uskonvahvistusta... huom. jätin mainitsematta delvacin, joka täten jätettäköön mainitsematta, hehiö
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Jooh, hyvä tietää että kawoihin kuuluu pienet sivuäänet.(Moritz @ Elo. 09 2008,01:43) kirjoitti
Ja mustahan se, näyttää päheimmältä.![]()
SuperDuke 2011.
1. Paraneeko pito sateella jos laskee rengaspaineita?
2. Onko pyörissä palotilat ja kanavat yms. sovitettu tehtaalla? Autoissa nyt ei ainakaan ole
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Tästä oli vuoden sisään jossain mp-lehdessä tutkittua tietoakin ja lopputulema oli se, että mitä valmistaja suosittelee sitä kannattaa käyttää. Jos suositus on 95 niin 98 laitolla ei tule lisätehoa, joskaan siitä ei mitään haittaakaan ole. Eli käsikirjan mukaan kannattaa mennä.(GoA @ Elo. 06 2008,18:44) kirjoitti
Honda CBF1000
Autoglymiltä löytyy apu tuohon jos on vahaa lipsahtanut maalaamattomaan muoviin ja väri vaihtunut harmaaksi. Bumpercarea pintaan ja johan loistaa taas. Hauskanvihreää tököttiä mutta kyllä toimii.(Tonzal @ Elo. 06 2008,19:27) kirjoitti
GSF600 -98
MTX125-R -84
Talvisäilytyspaikka on itsellä varattuna ja sisältänee sen perushuollon eli öljyjenvaihtoa ja akun latailua. Pyörä kävi pari viikkoa sitten 24k huollossa eli on jo valmiiksi hyvässä kunnossa kuten myös uudet nakit.
Mutta ennen tuota pesua täytyy käydä vielä itse pyörä puunaamassa. Pesu + vahaus + rasvaus on itsestään selvää mutta tuli ostettua myös tuollaista autoglymin motorcycle protectanttia.
Onko tuostaan kellään kokemuksia? Ohjeissa sanottiin että voi tunkea about kaikkialle paitsi jarruihin, kumeihin, ohjaimiin. Ts. itse ajattelin tuota about kaikkialle ruiskia.
Ainoa mikä mietityttää olisi että putket/moottori olisi kiva suojata mutta tuolla tökötillä on niiden käsittely kielletty jos konetta meinaa käyttää. Onkohan tuosta mitään haittaa jos nuo putket tuolla käsittelee ja sitten hieman ajelee (huoltopaikkaan n. 5km)? Ohjekirjan mukaan noihin voisi käyttää WD-40 eli eiköhän tuo olisi samanlaista tököttiä kuitenkin...
SuperDuke 2011.
Itse tein viime kaudella poikkitieteellistä tutkimusta aiheesta 98 ja V-power omassa vanhemmassa muoviluodissa. Laskujeni mukaan pärrä kulutti keskimäärin V-powerilla vähemmän, kuin 98:lla. Eli verraripensa maksoi näin itsensä hieman halvemmaksi, kuin 98...(Doctor Love @ Elo. 21 2008,20:08) kirjoitti
Kyseessä siis 90-luvun lopun kaasari vehje.
"If speed kills, I'm a dead man"