Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Huomasin tuossa, että pyörässä (Honda VT750C4) on hieman erilaiset tulpat, kuin mitä ohjekirja kehottaa käyttämään.

    Ohjekirja suosittelee X22EPR tai X24EPR tulppia. Mopossa on nyt paikoillaan hieman kylmemmät X27ESR tulpat. Googlen ja Denson sivujen avulla olen saanut tutkittua, että erot ovat:

    - 22 on kuumin näistä, 27 kylmin.
    - P = Projected (1.5mm projection)
    - S = Non projected
    - (X, E ja R siis samat)

    Laite käynnistyy OK ja tuntuu käyvän OK. Lämpöero on pieni ja turvalliseen suuntaan, mutta mitäs tuo projection tarkoittaa? Käytännössä, täytyykö nuo nyt vaihtaa tasan oikeanlaisiin, vai annanko palaa sen 12tkm mitä vaihtoväli on? Tulpat ovat uudet.

    Edit: Projection on ilmeisesti tulpan kärjen pidennys. Parantaa sytytystä. Pieniä eroja siis, mutta onko sellaisia, että kannattaa uudet tulpat vaihtaa toisiin?



    Retired
  2. #2
    Väärän lämpöarvon tulppa voi aiheuttaa joissakin tilanteissa käyntihäiriöitä. Ei moottorinvalmistaja ole huvikseen keksinyt tulppasuositusta. Siihen on joku syy.
    Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
  3. #3
    Kyllähän se noin toki on ja jos olisin nuo itse laittanut, olisi takuulla laittanut ohjeiden mukaiset tulpat. Kyse onkin lähinnä siitä, että miten paljon tuollainen pieni poikkeama käytännössä haittaa moottorin toimintaa. Haittaako siinä määrin, että kannattaa ne tulpat vaihtaa. Kyse on kuitenkin lyhyen vaihtovälin perustulpista ja erittäin matalaviritteisestä koneesta (33kw/750cc) ja lisäksi liian kylmistä tulpista, ei liian kuumista, jotka käsittääkseni haittaisivat enemmän.

    Mixu_71 on siis (?) sitä mieltä, että tulpat vaihtoon vaan?
    Retired
  4. #4
    Jos olisin sinun tilanteessa niin luultavasti asentaisin kyseiset tulpat pyörään. Jos jotakin (tuskin kuitenkaan mitään) ilmenee niin tietäisin mistä johtuu ja silloin voisi vaihtaa tulpat uudestaan. Ei muuta kuin hyviä ajohetkiä
    Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
  5. #5
    OK, kiitoksia vaan sekä neuvoista, että toivotuksista. Samaa sinne.
    Retired
  6. #6
    Lainaa (mixu_71 @ Elo. 05 2008,10:53) kirjoitti
    Väärän lämpöarvon tulppa voi aiheuttaa joissakin tilanteissa käyntihäiriöitä. Ei moottorinvalmistaja ole huvikseen keksinyt tulppasuositusta. Siihen on joku syy.
    mulla poltti väärän lämpöarvon tulppa crossipyörään mäntään reijän...en vieläkään ymmärrä miten se oli mahdollista.
  7. #7
    Liian kuuma tulppa kai voi tosiaan aiheuttaa konerikon (Kyse on jostain lämpötilan noususta sellaiseksi, että seos syttyy jo ilman kipinää tjsp.), mutta liian kylmä puolestaan käsittääkseni ei. Tosin, en jaksa pähkäillä, vaan vaihdan nuo oikeanlaisiin.



    Retired
  8. #8
    Karstaa kerääntyy tulppiin jos ne on paljon liian kylmät. Liian kuumat taas aiheuttaa itsesyttymistä tai jotain jo mainittuja kauheuksia.
    Väri tulpan, tulpan väri.
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
  9. #9
    Nuo paikallaan olevat on noin 2km ajetut, joten ei varmaan väri kerro vielä mitään.
    Retired
  10. #10
    Lainaa (TwinTenox @ Elo. 05 2008,23:00) kirjoitti
    Nuo paikallaan olevat on noin 2km ajetut, joten ei varmaan väri kerro vielä mitään.
    itse asiassa kertoo jo aika paljon.

    nappaa hetken päästä pois ja huomaat ettei se ole tehnyt minkäänlaista
    eroa sun pyörääsi. ne missä vaikutukset on suuria, on korkeaviritteiset
    laitteet ja crossi nyt kiertää hippasen erilailla kuin katukyykky.

    Epäilys on myös suuri että tuolla crossissa missä on reikä männässä,
    mentiin jo liian laihoilla seoksilla. Pidä se kynttilä suklaanruskeena
    niin hyvin menee.
    On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
  11.  
  12. #11
    Lainaa (Decies @ Elo. 07 2008,02:29) kirjoitti
    nappaa hetken päästä pois ja huomaat ettei se ole tehnyt minkäänlaista eroa sun pyörääsi.
    Voipi olla, mutta mieli on rauhallisempi nyt kun kaikki neljä tulppaa on oikeanlaisia tehtaan suosittelemia. On itse asiassa senkin takia, että paikoillaan piti olla neljä uutta tulppaa, mutta liekö käynyt edelliselle huoltajalle pieni käpäys, kun paikoiltaan löytyi 2kpl uusia vääränlaisia Densoja ja 2kpl oikeanlaisia, mutta ilmeisesti vanhoja NGK:n tulppia..

    Tuossahan on 2 tulppaa / sylinteri ja per sylinteri on kaksi helposti vaihdettavaa ja kaksi vähän vaikeammin. Suhteellista toki, kun minäkin nuo (sairaanhoitajan koulutuksella) noin 20 minuutissa vaihdoin kaikki. Toki on mahdollista, että on vain jäänyt huomaamatta - "2 pyttyä 2 tulppaa" tyyliin.

    Noh, nyt on oikeanlaiset joka tapauksessa paikoillaan.

    Edit: Noista pois otetuista tulpista ne kaksi NGK:ta oli mustia, mutteivat mitenkään erityisen karstaisia, yksi Denso oli samanmoinen, mutta uudemman näköinen kierteistä yms. ja toinen Denso oli vielä ihan kiiltävä.

    Edit: Pyörähän on 45hv / 5500rpm kustomi, mutta kuten joku totesi, kaipa tehdas jostain syystä noita tulppien arvoja asettelee. Tuossa on vieläpä X22 normaaliin ja X24 "pitkään kovaan ajoon" Pitää nyt ajaa niin sitten. Tulpat muuten maksoivat 16e / sarja, joten vaihtuvat 12tkm päästä taas uusiin.



    Retired