Uusissa matkapyörissä elektronisesti ohjattu vakionopeudensäädin on ainakin optiona.
Vanhempiin pyöriin sellaista ei usein saa, ainakaan pyörän valmistajalta. Esimerkiksi BMW 1150-RT:hen ei saa, syynä että nopeusmittarin tieto siirretään mekaanisesti vaijerilla (jos tiedon siirto olisi sähköinen, nopeussäädön rakentaminen olisi triviaalia).
Onko kellään foorumilaisella kokemuksia tästä tuotteesta?
http://www.motorcyclecruise.co.uk/
Näyttäisi olevan saatavana suureen määrään erimerkkisiä ja -mallisia pyöriä.
Internetistä jo löytyi ihmisten kirjoittamia "arvosteluja", mutta mahtaako kenelläkään tällä foorumilla olla kokemusta tuosta tai vastaaavista tuotteista?
PS:Selvyyden vuoksi:
- Matka-ajajat tekevät yleensä ymmärtävät vakionopeudensäätimen arvon. Säätimen tarpeellisuudesta voi tehdä erillisen kekustelunsa.
- Mekaaniset "kaasunhirttäjät" ovat oma lukunsa, eivätkä kuulua vakionopeussäätimien luokkaan.
Ei ole kokemusta tuosta laitteesta, mutta itse asensin Pannariin Audiovox laitteen TÄÄLTÄ. Tuolla sähköinen nopeusmittari vai ei, ei ole lopulta niin merkitystä. Aika usein on kaksi tapaa aistia nopeutta:
1) Pidetään vain kierrokset samoina
- minä asensin tällä tavalla ja kierrokset luetaan puolan sykäyksistä
2) Tehdään oma anturi
- liimataan magneetinpala pyörän keskiöön ja siihen lukija päälle
- näin ovat asennelleet tuota Audiovox:ia puimurin Gessuun
Kaksi kesää ja 65 tkm ajanut tuolla Audiovoxilla ja kokemukset on hyviä. Pitää nopeuden parin kilometrin sisällä vakiona. Hinta ei ainakaan päätä huimaa, 90$ eli taitaa olla enää 60e ==> hinta/laatusuhteeltaan paras ostos pitkään aikaan. *Nakertelua tietysti vaatii, Pannariin sattui netissä olemaan hyvä ohjeet, Gessun ohjeet olen myös nähnyt jossain.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
No onhan noissa hinnoissa eroa
Minun löytämäni maksaa luokkaa 500€, joka tosin pitää sisällään kaikki tarvittavat osat, tullit ja mallikohtaiset asennusohjeet.
Mitäs tuohon Audiovoxiin joutuu itse hankkimaan? Tuliko esim. anturointi mukana? Ja millä se oikein kaasua ohjaa, onko siinä mukana joku servo joka sidotaan kiinni kaasuvaijeriin?
Takavuosina rakensin sähköisen VDOn K 1100 LT -pyörään ja oli hyvä peli ja helppo asentaa. No helppo ja helppo.
On tuossa hyllyssä edelleen kun jätin itselle tuonnempaa käyttöä varten. Oli tarkoitus asentaa R 1150 R:ään mutta jäi tekemättä lähinnä kaasuvaijerin vaikean sijainnin vuoksi. Norgeen asennus taaas on jäänyt kun sähköiselle säätöyksikölle ei ole löytynyt tilaa...
Jos kiinnostaa jotakuta niin saattaisi olla vaikka jouten.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Eipä taida olla tarjolla kuin Wingissä ja muutamissa Bemareissa ja HD:ssä. Osassa vakiona osassa eri hintaan...(mpuputti @ Helmi. 25 2008,14:03) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Servo, joka toimii alipaineella eli ihan perinteinen systeemi. Mukana tulee siis:(mpuputti @ Helmi. 25 2008,21:19) kirjoitti
- servo, jossa samassa paketissa myös "keskustietokone"
- ohjain, joka tulee stongaan
- johtosarja
- erilaisia kiinnittimiä, ruuveja, liittimiä yms. tilpehööriä
Asennus meni suurin piirtein näin:
- ohjaimelle teline stongaan
- servo katteen sisälle kiinni (pitää olla tarpeeksi tilaa, reilun nyrkin kokoinen möykky)
- alipaineletkun pujotus ja kytkentä imusarjaan
- vaijerin pujotus "kaasareille" ja kytkentä varsinaisen kaasuvaijerin rinnalle ovelalla ketjusysteemillä
- toiset on lisänneet alipainesäiliön (coca-cola purkin kokoisen säiliön imujohtoon ==> pitäisi toimia jotenkin paremmin korkeassa ilmanalassa) ==> minulla ei tuota ole, Alpeilla ei paljon vakionopeussäädintä tarvittu *
- sähköjen kytkentä:
* * liittimillä servo ja ohjain toisiinsa
* * virtaa jostain
* * puolalta sykeanturointi (kierrosten seuraaminen)
* * jarruvalopiuhalta OFF-kytkentä
Ihan ok nakerreltavaa tee-se-itse miehelle. Kiinnikkeissä ja johdotuksissa joutuu tekemään säätöä tietysti, riippuen pyörästäkin.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ihan kuin VDOonkin kytkentäpaitsi, että tein vielä kytkimellekin oman mikrokytkimen niin sekin heittää säätimen pois päältä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
No ne isot pojat siellä Internetissä kertoi, että se alipaineservo tuottaa onkelmia RT:ssä. Ja ihan tasamaastossakin, ei tartte etes mennä ylös.
Joku kertoi kokeilleensa Audiovoxia 1150RT:ssä, ja sai lopulta toimimaankin. Mutta ei se pitänyt tasaista nopeutta, vaan servosta aina loppui puhti ja vauhti läksi laskemaan. Kun parin vuoden jälkeen alipaineohjattu servo hajosi, niin halusi siirtyä sähköisesti ohjattuun malliin.
Tiedä häntä, isojen poikien juttuja...
Vielä ei täällä ole ketään ilmoittautunut sähköservoa asentaneensa?
Tämä voi olla totta boxerissa, jossa alipaine ehkä otetaan vain toiselta puolelta ==> ei ehkä tarpeeksi imua. Pannarissa on toiminut, mutta siinä on yksi yhtenäinen imusarja V4-muodostelman välissä. Toisaalta Gessuun ovat asennuksia tehneet, mutta ei käsitystä miten tehneet tai miten pelaa ?
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Tällä hetkellä tuon Audiovoxin cruisen suhteen on ongelma se, että ei näytä löytyvän enää firmaa, joka toimittasi sitä Eurooppaan. Amazonin kautta se ei onnistunut ja Bransplaceltakin tuli viesti, etteivät toimita enää USA:n ulkopuolelle. Laitoin eilen valmistajalle kyselyn, mistä tuota tuotetta voisi ostaa ja kommentoin tännekin, jos ja kun saan joskus vastauksen asiaan.
Ebayssa olis... ja toimittaavat suomeenkin, tosin noin 30euroa postit...
- I love the smell of napalm in the morning.
Tuolta ebaystä minäkin lopulta ko tuotteen päädyin ostamaan. Katsotaan nyt sitten parin viikon kuluttua, tuleeko tuote sellaisena kuin pitikin.