Hei ! Pyöräni on xj 900 ja vuosimalli on 89. Moottori on aika öljyinen takaosastaan, eli jostain tihkuu. On ollut kyllä jo pidemmän aikaa, mutta tuntuu että vuotaminen on lisääntynyt. Ei siis vuoda älyttömästi, mutta ajon jälkeen näköjään tiputtaa lattialle.
Edelliset öljyt oli castrollit ja muistelen että ei niin paljon vuotanut kun näillä belraylla. Voi tietysti olla että öljyllä ei ole mitään tekemistä vuodon lisääntymiseen, liekkö joku stefa menossa.
No kuhan tässä joutessani höpöttelen, mutta jos jollain on samanlainen pyörä ja jos siinä on joku tietty paikka mikä lorottelee niin kertokoon. Pyörällä ajettu 160 00 km.
Onpas hieno ajumäärä jo mopottimella ajettu, kyllä diihen kilometrimäärään jo joku stefa saa hieman pehmetäkin.. Syökös muuten öljyä kuin valuttamalla? Entä onko muuten jo paljon konetta jouduttu remppaamaan?
Itse varmaan pesisin jollakin liuottimella ja ajaisin hieman-> sitten vaan hyvän lampun kanssa alta tutkimaan että mitä näkyy ja mistä näkyy?
Tsemppiä tutkiskeluun, toivottavasti joku muu osaa täsmentää
kiitoksia ensistään osanotosta tähän aiheeseen. Ei tämä hirveästi syö öljyä, mitähän nyt sanois öljynkulutukses, no eilen tultiin reissusta ja ajettiin 350km niin oli pinta tippunut ylärajasta keskelle, eli ei paljon mitään, ottaen huomioon että lähtiessä lisäsin keskiväliltä ylärajaan ja öljyä mahtui noin pari desiä.
Joutu tietöitten takia ajamaan pienen pätkän hitaasti, niin söi tämän takia hieman öljyä. Eli koneen kuumuudesta riippuu pitkälle tässä pyörässä öljynkulutus. Muutama kesä sitten ajettiin ruotsinpuolella ja kun lähdettiin sukulaisten luota kotia päin, niin öljyvalo rupes palamaan, no ölyä piti lisätä ainakin puolio litraa , silloin tuli mieleen että menomatkalla oli kiertotie härdelli, joka kesti vähintään puolituntia ja meno oli hidasta, muutama metri eteenpäin ja pysähdys, eli kone oli kuuma ja kuski myös, niin tästä päättelin että öljyt meni liian notkeaksi. Olen ajatellut kokeilla 20w50 ölyä , tällähetkellä on 10w40. Meneeköhän liian jäykäksi kylmällä kelillä? Ja kävisköhän tohon synteetttiset? Niin sais vähän kuumempana kankeammat ja kylmänä notkeat, eli 10w50 tuntus hyvälle. Mutta nyt viime reissujen jälkeen ei ole juurikaan tiputellut, eli 500:dan kilometrin aikana. Että ei tässä mitään paniikkia. Niin ei mikään ihme että näille kilsoille tiputtelee.
Ei ole mitään koneremppa tietääkseni tehty.
Niin vielä jotain. Ajattelin joskus, että puhdistas koneen liuotinpesuaineella, mutta tuli mieleen että liuotin voi mennä vikapaikkaan, esim. takahaarukan laakereihin, niin arvelin että antaa olla. Nyt kiinnostaa tietää, miten te toverit puhdistatte öljyisen koneenne? Vai annatteko vaan olla. Älytön homma on ruveta konetta irrottamaan. Siis tarkoitan näitten pienten vuotojen vuoksi.
Enpä varmasti itsekään tuon takia konetta irrottaisi. Mielestäni järkevintä olisi suihkia pullosta tai suihkepullosta suoraan likaisiin kohtiin ja sitten ne huuhdella esim vedellä. Sen jälkeen vielä varmuuden vuoksi voidella laakereita yms jos tuntuu että sieltä jotain rasvoja olisi samalla lähteny.
Öljystä sen verran että eipä tuo varmaan liian jäykäksi mene. Itse en kyllä muutenkaan viiti vinguttaa kylmänä kovia kierroksia vaan mielellään tyhjäkäyntiä käyttää ja rauhassa liikenteeseen.
Itselläni on pihasta pieni nousu ja tuntuu että jos aivan kylmällä koneella lähtee liikkeelle niin joutuu kytkintä aivan sairaasti luistattaa=> kierrokset 4000 vähintään että jaksaa mennä ei röpötä. Hieman kun lämpenee niin avot!
Joo täytyy miettiä putsaanko ollenkaan, mutta saatan yrittää ja voihan sitä suojailla arkoja paikkoja, esim jollain muovilla tai vastaavalla, kuhanpahan ensikerralla pyörää menen morjestamaan niin tutkinpahan asiaa. Mikä pyörä itselläsi on?
Onko öljy koneen päällä vai takana ? Jos kyseessä ei ole tuulen painama öljy niin vaihtoehtoja on 1) voiman ulostulo, jolloin öljy pitäisi tulla kardaanin suojakumin alta. Tämä on helppo tarkistaa 2) Laturin ulostulo, jonka näkee siitä onko laturi öljyinen (avaamalle laturin päätykilpi) 3) Startin ulostulo, joka on laturin takana. 4) Kannen välistä jolloin pitäisi olla öljyn merkkejä kannentiivisteen kohdalla jäähdytysrivoissa *5) Venttiilikopan välistä, samat kuin kohta 4. 6) Lohkojen välistä, joka on kaikkein kurjin koska sitä ei voi korjata kuin vetämällä kone halki.
Mulla aikanaan rupes vuotaan tuo laturin stefa ja sitten se öljy tuli laturin alta.
Jaa a, kyllä kone on jonkunverran öljyinen päältäkin mutta takaa enemmän, se vaan täytyy minun selvitellä, että mistä se tihkuu.
Vois olla tuo startin ulostulo, kun muistaakseni sen alapuoli näytti kostealta. Osaahan se tietysti lohkon välistäkin vuotaa ja huonolla tuurilla vähän jokapaikasta. Kun koko takaosa on sotkuinen, niin ei tiedä mistä vuotaa, mutta jostain koneen päältä tihkuu ainakin ja tuo vaihepolkimen puoli on hiukan öljyinen, täytyy tutkia.
Nyt kun vielä tarkemmin ajattelen, niin todennäiköisesti se vuotaa laturin stefasta, itsellä meni laturit ja startit sekaisin. Hankalampi olis ruveta vetoakselin stefaa vaihtamaan, saati koko konetta irrottamaan , mutta minäpä joku jouta vapäivä avaan sen laturin kopan ja tarkistan asian.
brake kliinerillä ja rätillä öljyt pois koko koneesta! tulee puhdas varmasti,ei vahingoita mitään! sitten vain ajoa ja seurailua et mistä mehii.. onnea etsinnälle. ei se 20-50 öljy jäykkää ole.itsellä yzf 750 r ja liqui molyt sisässä.itse asiassa ollu kaikissa pyörissä.rauhoittaa koneen ääniäkin.. varmaan nokkaketju jo kalkattaa?
Omani ei onneksi öljyä vuoda ja luulin ettei syökään, mutta eilen vedin 250kilsaa aika lailla läppä auki niin johan oli vajunnu ja kunnolla. Sisällä motul 10-w40.
Onko ideoita kannattaako laittaa jäykempää tavaraa vai antaa tuon vaan olla? Muuten toimii kyllä kivasti vaihteet ja kaikki noilla eväillä
Ikä ja aika tekee tehtävänsä. Osta mopottimelle vaipat, tai vaihtoehtoisesti korjaat sen. Siis purat atomeiksi ja kasaat uudestaan ALKUPERÄISILLÄ tiivisteillä ja sillä töhnällä mitä laitetaan paperitiivisteiden tilalle.
Ikävää mutta totta.
Toinen vaihtoehto on että peset sen kulkimesi kunnolla ja myyt jossain palstoilla. Ja mukaan niitä korulauseita..
Vaan ihan hyvä konehan tuo ysitanen on tolleen muuten. Et varmaan ole ensimmäinen omistaja, jos tommosta vuotoa ihmettelet?
Mäkin olen ajellut Motuleilla ja käyttänyt sekä 10W40 että sitä 15W50, eroa ei ole ollut. FJ ei syö öljyä jos ajelee rajotusten mukaan mutta Saksassa baanalla alkaa öljyä palaa, eli on kulutuksesta kiinni.
Siitä XJ:n laturista, kannattaa tarkistaa se vuoto koska jos vuoto suurenee niin laturi voi hajota siihen öljyyn. Mulla oli aikanaan kaks XJ:tä jotka möin jotain 120 000 km ja 100 000 km kohdalla, kumpikaan ei kyllä vuotanu. Lisäksi XJ:ssä on ominaisuus että laturin hiilet kuluu ylllättävän nopeasti. Muistaakseni alkuperäinen vaihtoväli oli 24 000 km.
Terve taas ! Kiitoksia asiallisista kommenteista ja vinkeistä.
Aukaisin laturin kopan ja kuiva oli koko helahoito. Näyttäs vetoakselin kaulalta tihkuvan, siis moottorin puolelta ja ehkä vähän sieltä ja täältä , en ole vielä putsaillut konetta ja minusta se vaan on hankala saada kone puhtaaks, siis takaa, kun on niin ahdasta.
Saattaa olla että annan olla ja ens kerralla laitan jäykemmät öljyt.
Mutta voi olla että syksyllä otan koko koneen irti ja laittelen sitten kerralla paikat kuntoon, tai myyn koko pyörän onhan näitä vaihtoehtoja.