ESS 9.7 :
Kaksipyöräiset kolareissa
7:39 - 9. heinäkuuta 2008
Polkupyöräilijä ja motoristi joutuivat tiistaina alkuillasta sairaalahoitoon kolarien seurauksena. Molemmat kolarit tapahtuivat ennen iltakuutta.
Henkilöauto törmäsi polkupyöräilijään Lahdenkadun ja Saimaankadun risteyksessä. Naisautoilija ei kertomansa havainnut Lahdenkadun mäkeä alas kovalla vauhdilla tullutta miespyöräilijää, vaan törmäsi tähän suojatiellä. Kypärätön pyöräilijä loukkasi törmäyksessä silmäkulmansa, nilkkansa ja kyynärpäänsä.ambulanssi toimitti hänet sairaalaan.
Moottoripyöräilijä joutui kolariin Asikkalan Urajärvellä. Henkilöautolla liikkeellä ollut miesautoilija sanoo auringon häikäisseen niin, ettei hän havainnut vastaan tullutta moottoripyörää lähtiessään kääntymään vasemmalle. Moottoripyöräilijä kaatoi pyöränsä ennakoidessaan törmäystä ja vain pyörä osui autoon. Motoristi loukkasi kuitenkin olkapäänsä kaatuessaan.
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
Kuka tunnustaa "hallitun kaadon" ?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tai sitten se menee todellisuudessa näin:(Juutana @ Heinä. 09 2008,10:39) kirjoitti
"Moottoripyöräilijä kaatoi pyöränsä eturenkaan lukkiuduttua voimakkaassa jarrutuksessa ennen törmäystä ja vain pyörä osui autoon."
No, molempi parempi!! Onneksi ei käynyt huonommin motoristille.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Tuosta hallitusta kaadosta kuullut joskus ennenkin juttua. Mitenköhän tehdään käytännössä? Takasen kun vetää lukkoon ja mopon poikittain niin siitähän on hyvät mahdollisuudet saada highsideri aikaan... Etunen lukkoon niin matka taas voi päättyä kotilon ja mopon muodostaman sämpylän makkaraksi?
Jos jarrut on kunnossa, eikä niinkuin Kallion Mikalla Brnossa, niin siinä ajassa missä pyörän kaataa, sen myös pysäyttää.
Ja persposket asfaltilla jarruttavat vauhtia taatusti vähemmän kuin tehokas jarrutus pyörä pystyssä.
Ja tästä voidaan vaikka pistää testi pystyyn kun löytyy ensimmäinen vapaaehtoinen liukumaan asfaltilla.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Eräs tuttava väitti joskus kaataneensa pyörän välttääkseen törmäyksen eteen kääntyneeseen autoon. Eipä tullut tarkemmin kysyttyä menetelmää millä tämän teki.
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Polkaise takapyörä lukkoon, kaada vasemmalle kyljelle ja potkaise pyörästä vauhtia tulosuuntaasi. Oma vauhti hidastuu ja pyörän lisääntyy. Toimii tosi tehokkaasti. Edellyttäen ettei ole noita integroituja ABS-jarruja, tai muuten vain ABS-jarruja.
Olen aikanaan harjoitellut tämän tekniikan krossikoneella talviaikana jäällä mutten ole käytännössä joutunut vielä tositilanteeseen kokeilemaan. Eipä taitaisi edes onnistua enää nykypyörällä.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Ääni tälle. Hallittu kaato taita kuulua sarjaan wanhat legendat, eli ajalla jolloin moottoripyörissä ei ollut kovin kummoisia jarruja saattoi kaato pysäyttää nopeammin kuin jarrutus. Mutta nykyjarruilla ja renkailla pysähtyy varmasti nopeammin kuin kaatamalla.(Transalp @ Heinä. 09 2008,13:16) kirjoitti
Mitkä on muuten maailman kolme turhinta asiaa? Paavin pallit, nunnan nännit ja Jawan jarrut.
Taivas saa odottaa
Voihan noin tietysti tehdä, mutta se on sitten eri asia, että saisiko sama kuski samalla matkalla saman mopon pysähtymään nopeammin jarruttamalla vain hallitusti kaatamalla.(Athene @ Heinä. 09 2008,20:56) kirjoitti
Oma arvio menee asfaltilla jarrutuksen eduksi.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti