Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 65:sta
  1. #1
    Olin eilen tarkistamassa kotilon rengaspaineita Hyrylän Tebarilla ja kiinitin huomiota mainokseen jossa mainittiin, että huoltohallin puolella saisi renkaat ilman sijasta täytettyä typellä. Mainoksen mukaan sitä suositeltiin myös moottoripyöriin, koska typpi ei vuoda renkaasta niin helposti pois (tiheys suurempi kuin ilmalla) jolloin renkaan "ilmanpaineiden" tarkastamiseen ei kai sitten tarttis nähdä niin paljoa "vaivaa". Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan. Hintaa olisi ollut 5 eur/rengas. Kaikkee ne keksii
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
  2. #2
    Koskas sais heliumia, eiks se keventäis sopivasti, ja jos laittais vaan etuseen niin keulis herkemmin
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  3. #3
    Kannattaa muistaa vaihtaa ilmat säännöllisesti...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  4. #4
  5. #5
    Varokaa ettei mee vahingossa vetyä... Muuten voi käydä niinkuin ilmalaiva Hindenburgille
    StuG III Ausf. G
  6. #6
    Puhdas typpi ON parempaa renkaiden täyttöön kuin ilma, lentokoneiden renkaatkin on aina täytetty typellä. Paineet pysyy paremmin oikeina.

    Typpi vaan on senverran halpa kaasu että 5€ yhden renkaan täytöstä on rosvousta. Jos samaan hintaan kuin ilman eli ilman maksua saisi niin ilman muuta N2 renkaisiin.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  7. #7
    Typpeä käytetty esim. F1-autoissa iät ja ajat.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  8. #8
    Voiko sinne sekaan laittaa myöhemmin ilmaa vai pitääkö laskea typpi ensin poies? Ettei räjähä.
  9. #9
    Ilmassa on normaalisti noin 77% typpeä, 22% happea ja loput muita kaasuja. Eli ei takuulla räjähdä, mutta todellisen hyödyn kanssa voi olla kyllä niin ja näin. Itse en usko typen autuuteen renkaissa, vaan parempi on tarkistaa rengaspaineet riittävän usein.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  10. #10
    täydä normaalilla ilmalla, niin ajan kanssa happi valuu pois. sitten täytät ja toistat tätä, niin lopulta sulla on melkein 99% typpeä kuitenkin renkaissa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #11
    Kuinkahan monta renkaallista ilmaa mp-nakista vuotaa sen yhden renkaan elinaikana? Tuskin montaa...

    Aivan turhaa vouhotusta katukäytössä.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  12. #12
    Lainaa (Utah @ Elo. 04 2008,14:21) kirjoitti
    Puhdas typpi ON parempaa renkaiden täyttöön kuin ilma, lentokoneiden renkaatkin on aina täytetty typellä. Paineet pysyy paremmin oikeina.

    Typpi vaan on senverran halpa kaasu että 5€ yhden renkaan täytöstä on rosvousta. Jos samaan hintaan kuin ilman eli ilman maksua saisi niin ilman muuta N2 renkaisiin.
    Lentokoneiden renkaissa käytetään typpiseosta lähinnä siksi, että typpi syö ilmasta hapen joten se ei pääse edistämään palamista mikäli sattuu jonkinsortin onnettomuus, tai jotain muuta inhottavaa. Suurissa koneissa on parhaimmillaan kerosiinia n. 100 tonnia joskus ylikin.
    Jos ois mitä jois, niin jois pois.................
  13. #13
    Lainaa (JJJ @ Elo. 04 2008,13:46) kirjoitti
    Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan.
    Tjaa mihinkähän tuo perustuu? Onko tietoa.

    Eikös noiden kaasujen pitäisi reagoida aikalailla samankaltaisesti lämmetessään. Eli käsittääksenihän nuo pitäisi kai laajentua aikalailla samanverran?

    Voin hyvin olla väärässäkin.
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
  14. #14
    TEHTÄVÄ: Parantaa ajamisen turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä ja taloudellisuutta.

    RATKAISU: Renkaiden täyttö puhtaalla typellä ilman sijaan.

    TULOS: Renkaiden kuluminen väheni noin 25 prosenttia ja polttoaineen kulutus pieneni vähintään 5 prosenttia. Oikean ilmanpaineen myötä auton käyttäytyminen ääritilanteissa parani ja rengasrikkojen riski väheni mikä lisäsi turvallisuutta

    Kyllä varmaan mopoihinkin typestä olisi ilmeistä hyötyä.

    5 euroa renkaalta kuulostaa kyllä kovalta hinnalta.
    Löyty muuten tällänen www.rengastyppi.fi siellä voi laskea minkälaiseen säästöön voisi päästä teoriassa.
    Nyt ei 5 egee tunnukkaan kovalta hinnalta.

    Edit: Linkki



    Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
  15. #15
    Lainaa (JoBa @ Elo. 04 2008,21:05) kirjoitti
    Lainaa (JJJ @ Elo. 04 2008,13:46) kirjoitti
    Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan.
    Tjaa mihinkähän tuo perustuu? Onko tietoa.

    Eikös noiden kaasujen pitäisi reagoida aikalailla samankaltaisesti lämmetessään. Eli käsittääksenihän nuo pitäisi kai laajentua aikalailla samanverran?

    Voin hyvin olla väärässäkin.
    Et ole. Kaasujen tilanyhtälön mukaan tilavuus tai paine muuttuu ihan yhtälailla typellä ja ilmalla, paine ei siis säily vakiona typelläkään täytetyissä renkaissa jos lämpötila muuttuu. Ilmeisesti kilpakäytössä typen etu on vain se että renkaisiin ei mene kosteutta puhtaan typen mukana kuten paineilmalla tapahtuu.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  16. #16
    Vaikka puhtaalla typellä on hyviä ominaisuuksia normaaliin paine ilimaan verrattuna niin esim tuola AGA´n sivuilla todettiin rengas paineiden olevan hyvin usein väärät ja siihen verrattuna oikein typellä täytetty rengas on paljon parempi.... kuten on oikein ilmalla täytettykin rengas.

    Vaikka typpi ei vuodakkaan niin voimakkaasti niin se ei estä mekaanisia vikoja kuten renkaan puhkeamista tai venttiilin vikoja. jotka voivat ja usein aiheuttavatkin, hitaan, lähes huomaamattoman vuodon.

    Joten pitäkää huolta oikeista paineista, millä kaasulla päätättekään ne renkaanne täyttää -

    pikkuinen digi-rengaspaine mittari on oiva kaveri

    Ja kun vilkaisee paineet ees silloin tälöin ja pitempään reissuun/ajelulle lähtiessä ollan jo hyvällä mallilla.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  17. #17
    Lainaa (specka @ Elo. 04 2008,21:59) kirjoitti
    pikkuinen digi-rengaspaine mittari on oiva kaveri
    Sitten kun jostain löytäisi sellaisen rengaspainemittarin johon voi oikeasti luottaa 0,1 bar tarkkuudella niin joo, olisi oiva kaveri. Suosituksia?
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  18. #18
    Wanha wouhotus on tuo

    Olin autolla Alastarolla kurvailemassa vuonna 1992, kun piti lisätä ilmaa renkaisiin, eikä ollut kompuraa paikalla. Kiihdytyshemmot tarjosivat ystävällisesti typpeä ISOSTA pullosta ja kertoilivat sen eduista samalla. Eikä maksanut mitään
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  19. #19
    Vanhaa juttua tosiaan. Kilpureissa tuota on käytetty jo pitkään. Tuplaventtiilivanteilla homma luonnistuu vielä melko kätevästi. Mm. uudessa Nissan GTR:ssä renkaat on täytetty typellä. Ja miks ei käytettäis, kun lähes kaikki ilman lämpölaajenemiseen liittyvät ongelmat voidaan tuolla välttää....
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  20. #20
    Lainaa (jaket @ Elo. 04 2008,19:32) kirjoitti
    täydä normaalilla ilmalla, niin ajan kanssa happi valuu pois. sitten täytät ja toistat tätä, niin lopulta sulla on melkein 99% typpeä kuitenkin renkaissa.
    Ja sitten, jos tollasen ajaa mereen, rehevöityy siitä typestä ja kalat kuolee. Esson salajuoni.
  21. #21
    Tuon typen etuhan on se, että se ei läpäise renkaan seinämää kuten ilma...kuten tiedämme, paine pyrkii hakeutumaan ympäröivään ilmanpaineen tasoon...se onko siitä muuta iloa onkin sitten toinen juttu...
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  22. #22
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 04 2008,22:56) kirjoitti
    Vanhaa juttua tosiaan. *Kilpureissa tuota on käytetty jo pitkään. *Tuplaventtiilivanteilla homma luonnistuu vielä melko kätevästi. Mm. uudessa Nissan GTR:ssä renkaat on täytetty typellä. *Ja miks ei käytettäis, kun lähes kaikki ilman lämpölaajenemiseen liittyvät ongelmat voidaan tuolla välttää....
    KYMYSYS: Jos lämmitetään vakiotilavuuksisessa tilassa tietyn määrätyn astemäärän typpeä ja toisessa tilassa ilmaa, niin paljonko sen typen paine nousee vähemmän kuin sen ilman?
    TL1000R
  23. #23
    Lainaa (JoBa @ Elo. 04 2008,21:05) kirjoitti
    Lainaa (JJJ @ Elo. 04 2008,13:46) kirjoitti
    Typpi ei myöskään muutu tilavuudeltaan lämpötilan vaihteluiden johdosta niin kuin ilma, jolloin lämpötilasta riippumatta renkaiden paine olisi vakio koko ajan.
    Tjaa mihinkähän tuo perustuu? Onko tietoa.

    Eikös noiden kaasujen pitäisi reagoida aikalailla samankaltaisesti lämmetessään. Eli käsittääksenihän nuo pitäisi kai laajentua aikalailla samanverran?

    Voin hyvin olla väärässäkin.
    Kyseisestä mainoksesta noukittua tietoa.
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
  24. #24
    pieru eli flatus lat. sisältää typpeä mitä suurimmassa määrin, jopa typpihappoa ja se pyrkii aina vastustamattomasti ulos aukon kautta tuottaen kitkerää typpihapon lemua.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  25. #25
    Lainaa (ZR-7herwood @ Elo. 05 2008,00:50) kirjoitti
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 04 2008,22:56) kirjoitti
    Vanhaa juttua tosiaan. Kilpureissa tuota on käytetty jo pitkään. Tuplaventtiilivanteilla homma luonnistuu vielä melko kätevästi. Mm. uudessa Nissan GTR:ssä renkaat on täytetty typellä. Ja miks ei käytettäis, kun lähes kaikki ilman lämpölaajenemiseen liittyvät ongelmat voidaan tuolla välttää....
    KYMYSYS: Jos lämmitetään vakiotilavuuksisessa tilassa tietyn määrätyn astemäärän typpeä ja toisessa tilassa ilmaa, niin paljonko sen typen paine nousee vähemmän kuin sen ilman?
    Käytännössä ne laajenee saman verran. Ilmahan on n.80% typpeä. Kaikki kaasut laajenevat lämmetessään.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  26. #26
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Näiden selityksien lukemisen jälkeen en edelleenkään ymmärrä, miksi renkaaseen pitäisi laittaa puhdasta typpeä. Tulee vain mieleen ne ostos-TV:n jutut; kun vanha veitsesi ei enää leikkaa tomaattia, osta meiltä uusi veitsi, jossa on tämmöinen näppärä sahalaita.
    1000
  27. #27
    Lainaa (Utah @ Elo. 05 2008,10:20) kirjoitti
    Lainaa (ZR-7herwood @ Elo. 05 2008,00:50) kirjoitti
    Lainaa (Sledgehammer @ Elo. 04 2008,22:56) kirjoitti
    Vanhaa juttua tosiaan. *Kilpureissa tuota on käytetty jo pitkään. *Tuplaventtiilivanteilla homma luonnistuu vielä melko kätevästi. Mm. uudessa Nissan GTR:ssä renkaat on täytetty typellä. *Ja miks ei käytettäis, kun lähes kaikki ilman lämpölaajenemiseen liittyvät ongelmat voidaan tuolla välttää....
    KYMYSYS: Jos lämmitetään vakiotilavuuksisessa tilassa tietyn määrätyn astemäärän typpeä ja toisessa tilassa ilmaa, niin paljonko sen typen paine nousee vähemmän kuin sen ilman?
    Käytännössä ne laajenee saman verran. Ilmahan on n.80% typpeä. Kaikki kaasut laajenevat lämmetessään.
    Teoriassa kaikki kaasut laajenevat lämmetessään saman verran ja siten muuttavat painetta saman verran.

    Kuiva ilmakin toimii tuon teorian mukaan. Käytännössä kuitenkin ilmassa on aina vettä mukana. Muuttuvat lämpötila ja paine aiheuttavat sen, että vedestä osa tiivistyy renkaan sisään. Sitten taas lämpötilan noustessa vesi jossain vaiheessa höyrystyy ja siten myös lisää kaasun määrää renkaassa ja siten painetta. Jäähtyessä taas sama juttu toisinpäin. Paineella on myös yhtäläinen merkitys kastepisteeseen kuin lämpötilalla.

    Ilman kohdalla on siis vaikeaa laskea muutoksia täsmällisesti, kun vesimäärää renkaassa ei oikeastaan voi tietää mistään.
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
  28. #28
    Lainaa (kawabata @ Elo. 05 2008,02:44) kirjoitti
    pieru eli flatus lat. sisältää typpeä mitä suurimmassa määrin, jopa typpihappoa ja se pyrkii aina vastustamattomasti ulos aukon kautta tuottaen kitkerää typpihapon lemua.
    Eikös se sisällä myös metaanikaasua? Tästä tematiikastako on saanut alkunsa herkkä ja koskettava kappale metanol man? Eiku niin, sehän on metan, ei metanol...

    HAISKAHTAA rahastukselta, IMO.



    "Never play cowboy in a room full of Indians."
  29. #29
    Lainaa (Utah @ Elo. 04 2008,22:23) kirjoitti
    Lainaa (specka @ Elo. 04 2008,21:59) kirjoitti
    pikkuinen digi-rengaspaine mittari on oiva kaveri
    Sitten kun jostain löytäisi sellaisen rengaspainemittarin johon voi oikeasti luottaa 0,1 bar tarkkuudella niin joo, olisi oiva kaveri. Suosituksia?
    Tärkeintä ei ookkaan se et on 0.1 tai 0.01 barin tarkkuudella absoluuttisen oikein vaan se et sen tulokset ei vaihtele samalle paineella.. -> näet jos jokin muuttuu ja tiedät mitä sen mittarin pitää näyttä kun rengas toimii hyvin.
    Tämä on se suurin ongelma jos mittaa huoltoasemilla, mittareiden kunnossa on eroja ja mittaus usein tulee tehtyä vähän eri lämpöisistä renkaista, riippuen tauon pituudesta, ulkolämpötilasta yms.

    TM vai vastaava testas mittarit muistaakseni viimevuoden puolella(tai luin sen siloin9 ja about kaikki halpis mittaritkin tais näyttää kohtuu hyvin kohdalleen, muistaakseni alle 0.1 tai 0.05 bar tarkkuudella, käytännössä tarpeeksi hyvin.

    Omani *on avaimenperämallia, en muista merkkiä - niin pieni et on aina mukana, tarpeeksi tasainen et voi säätää 0.05barin eroilla. mut tasan saman näytti kuin edellinenkin, isompi, jonka jätin autoon.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  30.  
  31. #30
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 04 2008,19:21) kirjoitti
    Voiko sinne sekaan laittaa myöhemmin ilmaa vai pitääkö laskea typpi ensin poies? Ettei räjähä.
    Toi ilmanvaihto kannattaa tehdä niin, että ensin laskee typen pois, "pesee" renkaan sisustan happi/vety seoksella ja vasta sitten täyttää sen normaalilla ilmalla.

    Muutenkin tämä pesu kannattaa tehdä aina välillä, vaikka käyttäisi ihan perus paineilmaakin, jotta vanha ilma ei pääse paakkuuntumaan renkaan sisään ja aiheuttamaan epätasapainoa.

    Muista tehdä tämä huolto AINA avotulen läheisyydessä!



    /sarcasm off
    Oikeasti.Typpi on palamaton, hajuton ja mauton kaasu, joka on erittäin passiivista, eli se ei reagoi kovin helposti minkään kanssa.
    Typpeä käytetään teollisuudessa esim. suojakaasuna juuri tämän suuren passiivisuuden vuoksi.
    Typpi ei pala eikä varsinkaan räjähdä.

    Äläkä MISSÄÄN NIMESSÄ mene leikkimään hapen/vedyn kanssa!



    EDIT:
    Ja sitten asiaan.
    Mistä porukka on ostanut noita painemittareita?
    Mulla oli joskus semmonen manuaalinen, ehkä kynän mittainen mittari, mutta se katosi johonkin. Tuommoinen avaimenperä malli olisi kyllä hyvä!



    Tällähetkellä ei omaa pyörää
    Aiemmin Kawasaki Z750 '08
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen