Okei,
Olen 17w vanha pojan kloppi ja olen ajanut ks. customillani kohta 2 kesää. Kevari on ollut todella ahkerassa käytössä ja nyt haluisin vähän "lisää/enemmän". Olen miettinyt tämän piikin muuttamista isompi kuutioiseksi, 250 pytyn jos laittaisi. Minun tietääkseni sen rungon pitäisi kestää se, jos en oo täysin väärässä? Oon myös miettiny laittaa 6-vaihteisen laatikon sen 5-vaihteisen laatikon tilalle, mutta se ei ole sinänsä pakollinen, vaan olisi eräänlainen "maku pala" *Hinku ois päästä jo sillä kovempaa kun 100km/h vauhti ei tunnu enää riittävän. Tarvitseeko muuttaa jtn muuta, esim. sahkösarjoja tai jtn muuta vastaavaa ettei se ajattaessa heti leikkaisi kiinni? Pyörä on täysin muuttamaton, eli sen tiedot löytyvät muuten samat mitä muualta sais, paitsi eturattaana on toiminu pitkään 13 piikkinen ratas kun alkuperäinen olisi 14 piikkinen. Vaihdoin sen takaisin 14 piikkiseen vähän aika sitten.
Tämä olisi tarkoitus laittaa ns. talviprojektiksi, jotta se ois ajokelien aikaan kunnossa. Isäni olisi kanssa apuna, koska tiedän hänenkin toivovan isompaa pyörää. Rahaa oon säästäny ja tienannu kunnon kesätöillä joten senkään ei pitäisi olla ongelma. Olen varautunut jopa 1000e käyttöön tähän projektiini. Olen jo aikaisemmin suunnitellut oman pyörän rakentamista, mutta uuden pyörän hankkiminen on vielä mulle sellainen turhan iso askel, et jatkaisin mielelläni tällä nykyisellä.
Toivoisin tietoja, apuja ja omaa kokemusta tällaisesta projektista. Ylipäätään mikä tahansa tieto ois plussaa *
Honda VT 125cc Shadow
Kenella aiot myydä pyörän kun et sitä enää käytä. Ostajia voi olla ajattelemallesi viritykselle olla vähän jos ollenkaan. Annat sen pyörän olla alkuperäiskuntoinen. Myydessä sillä on silloin ostajia. Suosiolla hommaat jonkun valmiiksi isomman/tehokkaamman kulkineen.
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Voi olla. Totta puhuakseni en oo juuri ajatellu et möisin sitä pois. Voi kummiski olla et seki tulee jossain vaiheessa vastaan, kun haluaisi vielä isompaa pyörää alleen. Valitettavasti nekin maksaa sellaiset yli 5000e millaisia rahoja mulla taas ei ole. Olin ajatellut tätä silleen ettei maksaisi taas niin paljon, mutta tämä vaihtoehto veisi kyllä aika paljon aikaa moottorin kimpussa, plus vakuutusjutut ja moottorin toimivuus
Pikku Aallaki tietääkseni saa ajaa 250-kuutioisia pyöriä ettei sen korkeampia.
Honda VT 125cc Shadow
Siis mitä ?? isommat pyörät maksaa yli 5000? Noh noh. Jos nyt kuitenkin ihan oikeasti myyt ton piikin pois ja ostat vaikka parilla tonnilla ihan oikeen moottoripyörän. Ittellä alla tonninen kyykky jolla hintaa tänäpäivänä kolmisen tonnia. ja saksasta tuotuna tätäkin halvemmalla. Ja ikää sillä on varmasti enemmän jälellä ku yhelläkään piikkisellä. vaikka kuin uudella. Ja kustomeita saa vielä parempikuntoisia, kun kestoviritteisiä ovat.
Ja oikeesti, viritä piikkiä ja aja se loppuun, unohda kuitenkin sit noi katsastukset ym ja ajele riskillä. Muuten tulee kalliiks. Mut jokatapauksessa fixumpaa on ostaa pärrä.
CBR 1000F -89
Ja tohon sun lisäykseen pikku aasta, ni saahan sillä ajaa vaikka kakslitrasta. Ittellä oli kuussatku sebari 25kw. siinä oli kurkut vaihdeltu laipallisiin ja normi hormien sijaan, niis oli pikkurillin pään kokoset reijät. Lisäksi vielä ilmanputsari oli ahdistettu. Ei kiertäny yli 6000rpm ja kulki sen 140-150 mittariin. Eihän ne kuristukset siellä tosin paria päivää kauemmin ollu.
Mutta siis melkeen minkä vaan pyörän saa 25kw papruihin ja jotain 600cc kustomia ei paljoo tarvii ees kuristaa, että noihin lukemiin menee.
CBR 1000F -89
Pitää nyt kysyä että mistä sinä sen 250cc sylinterisarjan meinasit hommata? ja vaihteisto? eikö tuossa joudu koko moottorin vaihtamaan? Onko tuohon runkoon mahtuvia 250cc moottoreita?
Nii just tota on tarkoitus juuri kysellä(jp_89 @ Elo. 04 2008,19:15) kirjoitti
minun tietääkseni ainaki muutama mun tietämäni tyyppi sanoo 250 pytyn mahtuvan tohon runkoon ja sen pitäisi kuulemma kestää se. Minä en tiedä tästä sen enempää että siksi ajattelin kysellä tietäväisemmiltä. Ja mitä toi chainese sanoi, niin en tiennyt totakaa et niitä saa itse laitettua noita kureja. En ole mikään tekniikka guru *
minä olen customi ihmisiä eikä mua juuri kiinnosta kyykyt tai muut vastaavat. Minua lähellä on Hondaa edustava talo josta saa motskaritavaraa hyvään hintaan, joten oon myös siltä osin tykästyny Hondaan johon saan osia melko vaivattomasti. Minua kiinnostaa aika paljon ostaa ainaki jossain vaiheessa saman mallinen Shadow mutta 750 ainaki. Onko tietoa että tähän voi laittaa kureja tai jtn muuta vastaavaa??
p.s. Nii tarkoitin et voi ajaa pikku aalla juuri noita 25kw pyöriä joka on suurin piirtein vähä yli 250 kuutioinen. En tienny aiemmin että niitä voi ITse vähentää tehoja pyöristä. Totta puhuakseni en jaksaisi oottaa 20 vuotiaaksi ja ajella samalla pyörällä 4 vuotta kun isompaaki tekee mieli ajella.
Honda VT 125cc Shadow
osta toki shadow. kuri sarjjan saa brantiltä.
CBR 1000F -89
käytettynäkin yli 600-kuutioiset customit maksaa yli 5000 paitsi yamaha maksaa jotkut jonkun 3500 mut kuitenkin haluisin sen olevan vielä melko uusi, jonkun 10 vuotta vanhan korkeintaan. Oma kevariki on -01 vuotinen ja ajettu on 31 500km. Itse oon ajanu tosta 10 000km. Jos ostaa jonkun isomman pyörän nii miten saa tehoja vähennettyä et ne putoaa siihen 25kw? Mistä saa sellaiset osat?
Tohon vastattiinki jo. kiitoksia
Honda VT 125cc Shadow
ja jos sulla ei oo rahaa ja tarttis olla iso ja uus, ni... hmmm jatka sillä piikillä ajelua :-) Ja sit taas jos jostain suostut tinkimään niin hakuehdoilla custom yli 250cc löytyy nettimotosta jo tolla tonnilla, mitä olit vireihin laittamassa, ni ihan mielenkiintosia pelejä.
CBR 1000F -89
nii voi olla. taidan minä silti kallistua ton uuden pyörän ottamiseen ja siihe kurit laittaa nyt iha vähäks aikaa![]()
Pitää ton isännän kaa vähä alkaa sitte juttelemaan miten toi menis toi hankkiminen, et ajanko vielä ens vuoden tolla kevarilla ja miettis sillo tota uutta.... Uusi pyörä jo houkuttaa kylläkin aika paljonki jo
Honda VT 125cc Shadow
Tossa ois sulle komee peli ja valmiiks 25kw... pilluralliblondeja useempiki kyytiin... Ois muuten magee :-PKliks
CBR 1000F -89
ei siltikää oikee oo mun juttuni toikaa.... xD mietin et jos ois toi kardaanivetoinen nii ei tarvitsisi tosta ketjuista välittää. Onko se oikeesti muka niin helppo huollettava?!? Onko siinä mitä haitta puolia jos joku tietää kardaanivetoisista??
Honda VT 125cc Shadow
Oha se tommoseen jalat edellä ajettavaan parempi. Hihna ois viel mageempi. Mut se maksaa taas lisää. Ja saattaa seki rikki mennä.
CBR 1000F -89
Elekees nyt tyrmätkö ideaa ihan suorilta käsin. Olen muistaakseni jossain jopa törmännyt näihin ylikokosylintereihin tähän pyörään/moottoriin. Taisi se koko olla vaan joku outo 170 kuutiota tai jotain.
Yksi vaihtoehtohan olisi lisäksi pultata kiinni kiinalainen kopio hondan moottorista jossa iskutilavuus olisi valmiiksi 250 kuutiota.
http://www.americanlifan.com/lifan3/P/250.jpg
Tuo lifan v250 on ainakin jonkin japanilaisen moottorin kanssa samanlainen, kuutiotilavuushan nuissa tuppaa olemaan kaikissa 250 kun se on joku paikallinen raja siellä.
http://www.rnrfabrication.com/250ccdetails.htm
e: ja tosiaa eihän pyöriä katsasteta, eli tuosta ei vaa kannata huudella nii ei oo ongelmia lainkaan kanssa
Juu kyllähän piikkeihin viri-osia löytyy. Saa varppiin vaan tosta rahat pois helpommin vakiona ja uutta projektia kehiin. Tai tietenkin, jos piikkiselle on kertyny niin paljon tunnearvoa, että aikoo vielä vanhana gubbenakin samalla pikkusella vääntää, ni kaippa sit...
CBR 1000F -89
Nii onhan sille jo tullu, ku on todella hyvät ja myös todella huonot kokemukset takana päin! Ollaan jääty tien päälle ja tyttöjäkin kuletettu todella hyvillä tuloksilla *Eli tunnearvoaki löytyy. Minulla ei oo koskaan ollu aiemmin mopoa vaikka siitäkin haaveiltiin aiemmin, vaikka oon ajanu sellaisella. Isä otti puheeks mopon hankinta aikaan kevarin jolla ajais pitempään ja kovempaan jne. Päätin sit ottaa sellaisen. Kun pyörä tuli sit jonkun ajan päästä pihaan, olin todella innoissani. Ajelin pihaa ympyrää. Asun maalla ja piha oli aika iso ettei se ollu ongelma kokeilla sitä. Ensimmäisen puoli tuntisen jälkeen ajoin sit ojaan, jossa ei kuitenkaan ollut vettä. Vauhti ei ollu kova, mutta se säikäytti iha helvetisti ja särki pyörässä olleen tuulisuojan. Tuulisuojan ne telineet vähä vääntyi ja teki pienen lommon tankkiin. Mitään ongelmia ei ollut uudelleen käynnistäessä eikä oo tullu myöskään jälkeen päin. Eses etuhaarukka ei ollu mitenkää vääntynyt!! Jouduin pyytää porukoilta apua saada pyörä pois ojasta ja arvatkaapa pari kertaa kuinka paljon mua hävetti kun isä tuli siihen.... Kyllä sitä ollaan naureskeltu pari kertaa myöhemmin ja onneksi se tapahtui pihassa eikä tiellä. Tuo oli todella hyvä kokemus sinänsä et siinä tajuaa lopullisesti miten vaarallinen se lopulta on kun sitä ei hallitse kunnolla. Olin aiemmin käyttäytyny melko ylimielisesti että kyllä minä tämän hallitsen. Tajusin ton myötä ettei se oo mikään mopo. Järkeä tuli ton myötä todella paljon. Oikeestaan toivon myös että jokaiselle nuorelle kuskille tapahtuisi noin, jotta tapaturmat vähentyisivät, ulosajamiset ym. Totta kai en tarkoita noita, jotka ovat ulkoisen syyn aiheuttamat. Minun kaverilleni kävi samalla tavalla, mutta hän kaatui tiellä olleeseen monttuun kun oli ylittämässä junaraidetta. Hänellä särkyi pyörä aika pahasti ja se on vieläkin korjaamolla, ollu jonkun 1.5kk.
Minulla on pikkusisko joka on vuotta mua nuorempi joka täyttää 16 tässä kuussa ja se ainaki viime vuonna huusi kovaan ääneen kanssa hankkivansa A1-kortin. Ei oo ainakaa vielä alkanu hankkia eikä puhu siitä ku kyselen. Porukat ei varmaan senkää takia anna myydä sitä tai muunnella. Totta kai en vielä tiiä onko se oikeesti hankkimassa sitä korttia vai puhuiko se vaan sillo.
Nyt eilisen mietin tätä asiaa ja oon menny enemmän sen puolelle et ostaisin isomman pyörän joko ens vuonna tai seuraavana. Laitan siihen vaan ne kirit paikalleen. Hei tota kun oon ens vuonna sen 18w ja mulla ois jo nyt tiedossa 750-kuutioinen Honda Shadow, joka ois 33kw nii pitääkö se käyttää katsastuksessa et sen rekkariin merkittäisiin sen olevan 25kw, jos poliisit pysäyttäisivät ettei ala lappui kirjoittelemaan ja korttia pois ottamaan....?? **
Honda VT 125cc Shadow
Vielä kysyisin mitä tiedätte kardaanivedosta? Tiedän vain et ketjujen paikalle on laitettu akseli joka pyörittää rengasta. Samalla oon kuullut että se ois "huolto vapaa", mutta onko näin? Onko se niin yksinkertaisen helppo huollettava, että siinä ei ole mitään ongelmaa? Onko siinä mitään haitta puolia?? Hajoaako se miten helposti?
Honda VT 125cc Shadow
Huoltovapaahan se ei ihan täysin ole, mutta käytännössä kyllä. Ainoa mitä se vaatii, on perään öljyjen vaihto aika-ajoin, mutta nekin vaihtovälit on aika pitkiä, mitä nyt ehkä kerran kesässä joutuu vaihtamaan...(^^Anzku @ Elo. 05 2008,11:06) kirjoitti
Yhtä helppohan siihen on öljyt vaihtaa kuin moottoriinkin, pohjaproppu pois->vanhat pois->täyttökorkki auki->uudet tilalle->täyttökorkki kiinni. Mitä nyt joissain bemarien perissä kun aluksi mainostivat, ettei tarvis öljyjä vaihtaakkaan ja jälkeenpäin tajusivat ,että pitää...Niissä joutuu irrottamaan vähän enemmän osia sitten, mm rengas ja se ihme momenttitanko vai mikälie ja kallistamaan sitä taaimmaista kulmavaihdetta, jotta öljyt tulee täyttöreiästä pois.
Kaikissa nyt on huonoja puolia, kardaaneissa taitaa olla tehohäviö suurempi kuin muissa. Eipä se helposti hajoa, muuta kuin käytöllä saattaa ajanmyötä joku laakeri mennä. Itse ratasosat kyllä kestää ikuisuuden jos toisenkin.
Ja kun ostat ton seiskapuokin, niin siihen sitten, joko itte säveltämällä tai brandtiltä niiden "standardien" mukaiset kuristusosat. Sitten sun pitää käyttää sitä dynossa ja sen jälkeen todistuksen kanssa katsastusasemalle, jossa sitten listataan kuristukset tarkkaan sinne rekisteriotteeseen... Ja btw kunhan saat ton seiskapuokin alle, saatat huomata kuinka väärässä olitkaan, kun vuosi sitten kaaduit tuohon ojaan... Ehkä siihen tarvitaan toinen könyäminen sieltä ojanpohjalta Hope not... mutta tule huomaamaan, että täys mopohan tuo vt 125 oli :-) Mikä on hyvä asia :-)
CBR 1000F -89
Ehkä kannattaa harkita myös moottoripyörää missä on ajo-ominaisuuksia, eli kannattaa käydä kokeilemassa myös muita kuin customeita - ei tarvii könytä siellä ojissa.
Niin tosiaan, suosittelen lämpimästi koittamaan, vaikkapa jotain nakupyörää, ihan, jotta tiiät sit mitä oot tekemäs.
CBR 1000F -89
Mitä tarkoitat kuinka väärässä olinkaan?(chainese @ Elo. 05 2008,20:55) kirjoitti
Mulla on ollut alusta asti tarkoitus hankkia iso moottoripyörä. Tämä kevarin osto on vain yksi vaihe sitä. Saan jtn käsitystä siihen millaista on ajaa sellasta.
Minä oon kokeillu tossa juhannuksena mun serkkuni pyörää. Tais olla 600 cm3 Yamaha custom. Minä en viittis kokeilla uudestaan tota ojassa käyntiä ku muutennii nykyään sillee pelottaa hiekka teillä ajaessa, joko toisen kyydissä tai itse ajan et pyörä tai auto luisuu ojaan. Asfaltilla on hieman eri asia ku siellä on muutennii enemmän pitoa. Mukavan ärhäkkä oli kun käänsi enemmän kaasua. Huomattavasti tehokkaampi oli mitä mun kevari. Tajusin sillo jo vähä enemmän et sekin vie aikaa totutella ohjaamista ja sen tehokkuutta. Oli mulla jo tiedossa et se on erilaista, mutta vasta tolloin tajusin sen lopullisesti. Kaverillani on Honda cbr 125c. Suoritin sen mun ajokokeetki ja harjoittelut sillä samaisella merkillä. En oikein pitänyt siitä ajoasennosta. Pidän enemmän tosta letkeestä asennosta ajaa. Oon kokeillu myös tollasta nakua piikkiä jonka merkki ei satu nyt mieleen.... Tais olla sekin Honda. En osaa siitäkään sanoa sitte sen enempää oliko millä tavalla erikoinen kokemus. Minua on vain kaikkein eniten kiinnostanu Custom tyyliset. Ne on mielestä paljon paremman näköisiäkin kuin nuo katupyörät. Tämäkin on totta kai makuasia, joista on turha kiistellä.
Honda VT 125cc Shadow
No tarkoitin tietenkin sitä, että kun pääset jytisevän isolohkon kyytiin, niin saattaa jossain vaiheessa valjeta, että täysi mopohan tuo piikkinenkin vielä oli... Trust me ;-)
Jep customi se varmaan sit on... Elä kuitenkaan täysin sivuuta mahdollisuutta ottaa erityyppisiä pärriä ajoon päiväksi, kun kerta takuu massiakin sulla tulee pyöränostovaiheessa olemaan :-) On se vaan mukavaa sillon tällö ottaa vähän vaihtelua pyörätyyppiinkin.
CBR 1000F -89
Siis joo nyt ymmärsinoon samaa mieltä tosta. Nii mie oon vaan nii älyttömän tykästyny ja ihastunu customeihin joten on hieman hankalaa ajatella itseäni ajamassa pitempiä aikoja piikillä, nakulla tai matkapyörällä. Isää pitää sitten hieman alkaa pehmitellä et jos saisin mieluummin pärrän kuin auton. Kortin kyllä hankin mutten mielestäni tarvitse sellaista tällä hetkellä. Jos tarviin niin lainaan porukoilta. Hyvät varusteet vielä löytyvät jotka sopivat ja ovat mielestäni melko ykkösluokkaa. Ajovaatteisiinhan sitä kantsiiki panostaa vähän enemmän kuin se on sun ainoa vakuutesi selvitä hengissä.
Honda VT 125cc Shadow
Kylläpä sitä esitetään niin tietäväistä että..... -.-'![]()
Honda VT 125cc Shadow