Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Tästä on jo aiemminkin keskusteltu mutta tänään:

    Omakohtainen kokemus (taas kerran..): Tänään meinasi yhden oman tyttäreni ikäisen liikenneharjoittelijan elämä saada kunnon kolauksen. Käännyin autolla parkkiselta yhdystielle (parkkipaikat molemmin puolin) ja samantien tuli toisenpuolen yhdysliittymästä moposkootteri suoraan eteen. Jarrutin ja käsi riikkarille niin samaan rakoon tunkee vielä toinen. Väliä jäi kanttariin hesarin verran eikä edes pää kääntynyt vaikka torvi soi pitkään tälle itsemurhakanditaatille. Ajoin vielä muutaman sata metriä vierellä ja yritin huitomalla kiinnittää huomion ennen seuraavaa liittymää, jossa kääntyisin oikealle näiden edestä. Ei mitään reaktiota ja suojatietä pitkin läpi risteyksen sama 45km/h läpi pään kääntymättä. Toivottavasti ei tule tästä tytöstä seuraava lööppi "Nuori kuoli auton alle". Minkä HELV*TIN takia sitä käsittelykoetta ei saada jo mopokortin pakolliseksi osioksi? Maksaa, joo mutta omakin tytär (jolla nyt mopokortti ja skootterin mittariin 400km kertynyt) joka on pärrän tarakalla aika paljon istunut totesi "Ei sitä opi katsomalla"
  2. #2
    No mitä se käsittelykoe sitten muka auttaisi?
    Onhan meillä eläviä esimerkkejä käsittelykokeen suorittaneista, jotka vetävät keula pystyssä kaupunkialueella ja kahtasataa kaupungissa. Ohittelutkin onnistuu vaikka penkan puolelta ja poliisiakin osataan ajaa karkuun.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  3. #3
    Lainaa (Pedaali @ Elo. 03 2008,02:01) kirjoitti
    No mitä se käsittelykoe sitten muka auttaisi?
    Onhan meillä eläviä esimerkkejä käsittelykokeen suorittaneista, jotka vetävät keula pystyssä kaupunkialueella ja kahtasataa kaupungissa. Ohittelutkin onnistuu vaikka penkan puolelta ja poliisiakin osataan ajaa karkuun.
    +1

    ooks nähnyt mut jossain ajelemassa ?
    mopoton mies nykyään
    the older i get the faster i used to be
  4. #4
    Lainaa (Pedaali @ Elo. 03 2008,02:01) kirjoitti
    No mitä se käsittelykoe sitten muka auttaisi?
    Onhan meillä eläviä esimerkkejä käsittelykokeen suorittaneista, jotka vetävät keula pystyssä kaupunkialueella ja kahtasataa kaupungissa. Ohittelutkin onnistuu vaikka penkan puolelta ja poliisiakin osataan ajaa karkuun.
    Niin, liekkö noilla mopoilla ja moottoripyörillä kuitenkin vielä jotain eroa...

    Pelkkä käsittelykoe ei välttämättä tuo helpotusta tähän hommaan, mutta prkl, kunnolla vaan koulunpenkille istumaan ja opiskelemaan liikennesääntöjä, kirjallisiin, käsittelykokeeseen ja vielä inssiajoonkin... Ajaapa edes kerran sääntöjen mukaan
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  5. #5
    Jaa arvatkaa miksi meidän tytölle ei sitten tullut skootteria. Olen nimittäin kiinnittänyt samaan asiaan huomiota että tytöt ei paljoa vilkuile sieltä skootterin satulasta muuta liikennettä, he vaan menee. Taitaa se peilikin olla vaan sitä varten että kertoo ken on kaunein ainakin vielä.
  6. #6
    Njåå, omat huomioni (koskee myös aika isosti polkupyöräilijöitä)
    Ei välitetä mitään *etuajooikeuksista ja silloin kun on vihreät jalankulkijoille niin koukataan suojatielta (reunasta) jne
    Ja näyttää että sivuille ja taakse katsellaan aika vähän.
    Nämä kaupungissa, (taajamissa?)maaseudulla ei ole niin silmiin pistävää, paitsi se että jos ollaan kääntymässä vasemmalle niin ei silloinkaan kovin paljua vilkuilla...
    Olen myös kokeillut itse ja peilit on aika mitättömät noissa laitteissa, ja kun en ole tottunut siihen, että kaikki muut ajaa ohi niin muutaman kerran kerkesin säikähtää, ennen kuin opin niihin peilehin katselemaan, ja pysyttelemään ihan laidassa.
    Muokataan: Ei se lisäkoulutuskaan pahaa tekisi vaan taitaa olla asennoitumiskysymys, tai ei tajuta sitä vaaraa



    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
  7. #7
    Lainaa (TeeVee @ Elo. 03 2008,08:55) kirjoitti
    Pelkkä käsittelykoe ei välttämättä tuo helpotusta tähän hommaan, mutta prkl, kunnolla vaan koulunpenkille istumaan ja opiskelemaan liikennesääntöjä, kirjallisiin, käsittelykokeeseen ja vielä inssiajoonkin... Ajaapa edes kerran sääntöjen mukaan *
    Joo, se käsittelykoe ei auta tällä hetkellä myöskään tuolla A1/A puolellakaan. Mutta mikäli sitä opetusta pistetään pakolliseksi ja lisätään teoriakokeen lisäksi edes käsittelykoe, se karsisi todennäköisesti osan niistä kokelaista pois joilla kiinnostus ei ihan tuohon mopohommaan riitä . Nykyään on aivan liian helppoa saada se m-kortti ja skodua varsinkin on liian helppo ajaa . Turvallisesti ajaminen on aivan toinen juttu ja sitä harvat minihametytöt (tosin ei räkänokkapojatkaan!!) OSAAVAT!
    Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
  8. #8
    Lainaa (vuutainen @ Elo. 03 2008,03:05) kirjoitti
    Lainaa (Pedaali @ Elo. 03 2008,02:01) kirjoitti
    No mitä se käsittelykoe sitten muka auttaisi?
    Onhan meillä eläviä esimerkkejä käsittelykokeen suorittaneista, jotka vetävät keula pystyssä kaupunkialueella ja kahtasataa kaupungissa. Ohittelutkin onnistuu vaikka penkan puolelta ja poliisiakin osataan ajaa karkuun.
    +1

    ooks nähnyt mut jossain ajelemassa ? *
    - 1

    Kuitenkin hieman eri asia vetää keula pystyssä kahtasataa tietosena siitä että saa ite olla varovainen pelleillessään ku laput silmillä 45km/h täysin ympäröivän maailman unohtaneena.

    Ennemmin kyllä jättäis sen mopovaiheen kokonaan väliin ja kevarilla sitte vähä myöhemmin.
    990 SM -08
  9. #9
    Valitettavasti se käsittelykoe ei auta sitä päätä kääntymään.

    Itse ja jotkut kaveritkin nähneet noiden mopotyttöjen/-poikien ilmalentoja ja yleensä jälki aika inhaa pienistä vauhdeista huolimatta. Ei ne hamoset, shortsit ja lyhyet paidat paljon suojaa, mutta ehkä ne arvet sitten jatkossa muistuttelee että kannattaa joskus vilkuilla ympärillekin.
    ~SV1000N~
  10. #10
    Eiköhän käsittely ole kunnossa, mutta asennekasvatusta kaivattaisiin.. Ja ehkä liikennesääntöjen kertausta. Ei sitä itsekkään 15-vuotiaana kovin fiksusti ajatellut (tai no vieläkään;), mutta kaupungissa tuli vähemmän ajeltua.
    Pelottaa liikkua pyöräteillä ja jalkakäytävillä kun mopot tulee 80km/h ihmisiä pujotellen ohi ja vastaan eikä muitakaan liikennesääntöjä noudateta
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  11. #11
    Lainaa (jyk4 @ Elo. 04 2008,12:51) kirjoitti
    Eiköhän käsittely ole kunnossa, mutta asennekasvatusta kaivattaisiin.. Ja ehkä liikennesääntöjen kertausta. Ei sitä itsekkään 15-vuotiaana kovin fiksusti ajatellut (tai no vieläkään;), mutta kaupungissa tuli vähemmän ajeltua.
    Pelottaa liikkua pyöräteillä ja jalkakäytävillä kun mopot tulee 80km/h ihmisiä pujotellen ohi ja vastaan eikä muitakaan liikennesääntöjä noudateta
    +1

    Asia on juuri näin. Mopot ei kuulu enää sinne pyörätielle! Niihin voisi ihan mainiosti sallia max. 60km/h rakenteellisen nopeuden ja sallia vain ajoradalla ajon. Voisi jopa hieman hillitä virittelyä sekä skodutkin saattaisi toimia "fiksummin". Nykyisellä kuristetulla variaattorilla pitää olla "hana" pohjassa ennenkuin sen saa edes liikkeelle ja sitten kun tämän ajotavan on oppinut niin sehän on ihan kamalaa A1/A:en tai auton kanssa. Silti niitä reikäpäitä riittää vaikka mitä tehtäisiin tai määrättäisiin.
    Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
  12.  
  13. #12
    Lainaa (Pedaali @ Elo. 03 2008,02:01) kirjoitti
    No mitä se käsittelykoe sitten muka auttaisi?
    Onhan meillä eläviä esimerkkejä käsittelykokeen suorittaneista, jotka vetävät keula pystyssä kaupunkialueella ja kahtasataa kaupungissa. Ohittelutkin onnistuu vaikka penkan puolelta ja poliisiakin osataan ajaa karkuun.
    Onhan näitä. Puoliskon kanssa tuossa laskettiin viime maanataina Kajaanissa nakupyörällä ajaneen suoritusta, jossa kortti olisi lähtenyt neljä kertaa kahden kilometrin matkalla.

    Kolmet keulat valoissa ja lopuksi vähintään 120 km/h lasissa horisonttiin. Tod näk lähempänä 150.

    Darwin korjasi pois tilapäisesti keskiviikkona. 208 km/h tutkaan.

    Taitaa tulla 3-6 kk kävelykoe.

    200+ taajamassa saisi viedä kyllä kortin pysyvästi, eli uudelleen suoritettavaksi. Oppisi edes vetämään siellä missä on tilaa. J

    opa itsekin motoristina tuli sanottua että tuolta joutaisi ottaa kortti pois, ennen kun se tappaa jonkun tai itsensä.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008