Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Moro!
    Voisikohan joku alan harras oppinut valaista harrastuksen aloittavaa pikku brobleemassa.
    Vakaa aikomukseni oli/olisi tehdä kauppoja vm-90 Softailista,mutta annoin kertoa itselleni,että kannattaa hankkia mieluiten -91 tai uudempi versio (tässä kyseisessä vuosikerrassa kun kuulemma on jotain ongelmia).
    Eli, mikäs tässä vuosikerrassa on huolenaihe versus -91 tai uudempaan?Olen lukenut jostain, että tätä EVO:n konetta on rakennettu vuosina 1984-1999 joten nyt sitä tietoa kaivattaisiin !! (Startin sijainti,vaihdelaatikko,remmiveto jne).
    Kiitos ja kumarrus etu-takakäteen




    Säälin saa ilimaaseksi,mutta kateus pitää ansaata...
  2. #2
    Itse kysymykseen en valitettavasti osaa vastata, mutta luulen että saat paremmin vastakaikua, jos heität tämän kyssärin tuonne HDCF:n foorumille. Sieltä löytyy enemmän asiantuntijoita.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  3. #3
    Minulle ohjeistettiin vastaavia juttuja - tuo oli kai samaa aikaa kun sportsterissa ainakin tuli lisää vaihteita laatikkoon ja joku laturiongelma korjautui lopullisesti pois päiväjärjestyksestä.. liekö liittyvät jotenkin?



  4. #4
    Ei äkkiseltään tule mieleen mitään mikä -90 big twinissä olis semmosta erityistä mistä pitäis varoitella. Muuta kun että yleisellä tasolla otat huomioon että kyseessä on kuitenkin 19 vuotta vanha pyörä *joten kunto tod.näk. ei ole uutta vastaava.

    Eihän nyt sekoiteta Sportsteriin, vrt. edellisen kirjoittajan viesti?

    EDIT: jatkoa

    niin evolution -nimistä moottoria varsinaisesti tehtiin 1340 cc -kokoisena (big twin) vuosina -84 -99. Kysessä on erillismoottori eli moottori ja vaihdelaatikko eivät ole samaa yhtenästä lohkoa kuten kaikissa muissa pyörissä vaan kokonaan erilliset osat. Ensiöveto näiden välillä on alunperin ketjulla joka on pyörän vasemmalla puolen olevan suurikokoisen kopan sisällä, jossa on myös kytkin. Vaihdeloota on 5-vaihteinen ja veto takapyörälle vakiona hihnalla (jotain -86 lähtien?), vasemmalla puolen pyörää. Startti majailee laatikon päällä.

    hommaa sekoittaa se että Evolution-nimeä käytetään myös sportstereiden yhteydessä, tarkoittaen 883, 1100 ja 1200 -kuutiosia pyöriä. Spora sai evon vuonna -86 (vai olikohan -85) ja nimeä käytetään edelleen vaikka kone kyllä uudistu varsin totaalisesti 2000-luvun alussa. Sporassa kone ja laatikko yhteisessä lohkossa mutta tässäkin käytössä ketju ensiössä ja hihna toisiossa (ketjut ennen -91). Toisioveto oikealla puolen. Riippumatta ratkaisujen samankaltaisuudesta, niin yhteisiä osia BT:n kanssa ei juurikaan ole.



    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  5. #5
    Hmm..Melkoista veivaamista.Mitenkäs toi startti on sijoitettu näihin vanhoihin *BT koneisiin?Onko niissä eroa.
    Taitaisi olla helpoin tapa alkaa harrastus ostamalla uusi 1200 spora,mutta näköjään helpoin tie ei aina ole mieluisin.
    Säälin saa ilimaaseksi,mutta kateus pitää ansaata...
  6. #6
    Kiinnosti sen verran että vilkaisin historiikkia(kannattaa hankkia?) ja löytyi:In 1991,the primary side main bearing is simply pressed into the aluminium case half,without the inserts.
    Joka rempan yhteydessä kuluu ja lopulta the cases cant be rebuilt anymore.Eli tämän mukaan se aikaisempi olisi parempi...
    xlh 883,fxdbi
  7. #7
    Lainaa (TIJ @ Marras. 08 2008,17:00) kirjoitti
    Ei äkkiseltään tule mieleen mitään mikä -90 big twinissä olis semmosta erityistä mistä pitäis varoitella. Muuta kun että yleisellä tasolla otat huomioon että kyseessä on kuitenkin 19 vuotta vanha pyörä *joten kunto tod.näk. ei ole uutta vastaava.

    Eihän nyt sekoiteta Sportsteriin, vrt. edellisen kirjoittajan viesti?

    EDIT: jatkoa

    niin evolution -nimistä moottoria varsinaisesti tehtiin 1340 cc -kokoisena (big twin) vuosina -84 -99. Kysessä on erillismoottori eli moottori ja vaihdelaatikko eivät ole samaa yhtenästä lohkoa kuten kaikissa muissa pyörissä vaan kokonaan erilliset osat. Ensiöveto näiden välillä on alunperin ketjulla joka on pyörän vasemmalla puolen olevan suurikokoisen kopan sisällä, jossa on myös kytkin. Vaihdeloota on 5-vaihteinen ja veto takapyörälle vakiona hihnalla (jotain -86 lähtien?), vasemmalla puolen pyörää. Startti majailee laatikon päällä.

    hommaa sekoittaa se että Evolution-nimeä käytetään myös sportstereiden yhteydessä, tarkoittaen 883, 1100 ja 1200 -kuutiosia pyöriä. Spora sai evon vuonna -86 (vai olikohan -85) ja nimeä käytetään edelleen vaikka kone kyllä uudistu varsin totaalisesti 2000-luvun alussa. Sporassa kone ja laatikko yhteisessä lohkossa mutta tässäkin käytössä ketju ensiössä ja hihna toisiossa (ketjut ennen -91). Toisioveto oikealla puolen. Riippumatta ratkaisujen samankaltaisuudesta, niin yhteisiä osia BT:n kanssa ei juurikaan ole.
    Pientä pilkun n****ntaa, mutta -84 oli viel 4-vaihteinen loota
    Rock!
  8. #8
    Lainaa (HooDee64 @ Marras. 08 2008,19:48) kirjoitti
    Hmm..Melkoista veivaamista.Mitenkäs toi startti on sijoitettu näihin vanhoihin *BT koneisiin?Onko niissä eroa.
    Taitaisi olla helpoin tapa alkaa harrastus ostamalla uusi 1200 spora,mutta näköjään helpoin tie ei aina ole mieluisin.
    No viimeisissä pannuissa (-65) ja ja sen jälkeen shoveleissa, sekä vielä -84 (4-vaihteisessa) evossakin pari miltei samanlaista starttia. ns. hitachi ja prestolite (hitachi lyhyt - prestolite pitkä). Tunnistaa helpointen siitä, kun solenoidi siinä kytkimen yläpuolella sojottaa eteenpäin. Molemat käy keskenään sekaisin, jos vaihtaa samalla startin ja enskakopan välisen kiinnikkeen. eli solenoidi on sama, samoin siirtohaarukka ja ratasakseli.
    Rock!
  9. #9
    Kiitän kaikkia vastanneita.Nähtäväksi jää mitä saa (yleensä sitä mitä tilaa).
    Mutta jäädään ootteleman...

    Säälin saa ilimaaseksi,mutta kateus pitää ansaata...
  10. #10
    Softail meni sivu suun....mutta tulipa sitten hankittua Dynan Low Rider vm -03. Meleekoonen peli....Nice to ride..sano miäs



    ps.Piti muokata viestiä todellisten episodien jälkeen..mutta onnellinen edelleen...



    Säälin saa ilimaaseksi,mutta kateus pitää ansaata...
  11. #11
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Hienon pyörän hommasit, itsellä myös FXD ja kyllä sillä kelpaa jytistellä
    Multa löytyy Clymerin manuaali lainaksi jos tarttet, eipä tuo kyllä kauheita maksanut Alfamerissakaan.
    Dirty Nasty Furriner
  12. #12
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Niin ja tervetuloa sitten keskiviikkoisin Bemböleen kahvituvalle, H-DCF on tavannut pitää semmoista pienimuotoista kokoontumista siellä mutta eipä siellä jäsenkorttia kysellä, se kun on ihan julkinen kuppila.
    Saattaa tähän aikaan vuodesta olla hieman hiljaisempaa mutta kesällä tekee tiukkaa saada mopo mahtumaan sinne yläpihan parkkipaikalle...
    Dirty Nasty Furriner
  13.  
  14. #13
    Kiitos kiitos.Taitaa tosiaan mennä kevään puolelle,kun tuo pyörä on jo talvitelakalla....Hankausta puunausta jne...
    Säälin saa ilimaaseksi,mutta kateus pitää ansaata...