Kesken kesälomareissun VT600 -00 hyytyi ja sammui keskelle metsätaipaletta. Yritin starttailla, mutta ei luvannutkaan. Sähköt toimivat, joten arvelin vian liittyvän polttoaineen syöttöön.
Jostain selkärangasta tuli idea ottaa tankin korkki irti ja puhaltaa tankkiin ylipainetta samalla startaten ja kas kummaa, mopo lähti käyntiin. Pintakaasulla kotiin parisataa kilometriä ja sitten testaamaan lisää.
Pian huomasin, että voimakkaiden kiihdytyksien jälkeen kone hyytyi ja lopuksi sammui joka kerta, mutta pintakaasulla ajettaessa vastaavaa ei tapahtunut. Hyytymisen jälkeen mopoa ei saanut käyntiin muuten kuin puhaltamalla tankkiin ylipainetta, mikä auttoi jokaisella kerralla.
Korjausoppaasta polttoainejärjestelmän räjäytyskuvat esiin ja ei kun purkamaan mopoa aloittaen tankista. Korjausoppaasta selvisi myös, että vuoden 98 jälkeisissä malleissa sähköinen bensapumppu oli korvattu alipaineeseen perustuvalla järjestelmällä (kumikalvo, joka saa liike-energiansa moottorin sylinterin paineenvaihteluista männän liikkuessa). Avatessani alipaineella toimivan mokkulan, joka oli kumiletkuin yhdistetty bensahanan ja kaasuttimen väliin, huomasin kumikalvossa olevan pikkurillin kokoinen reikä. Ei muuta kuin Honda huoltokorjaamoon ja varaosa tilaukseen. Viikon sisällä pitäisi tulla uusi osa ja hintaa osalle kertyi reilut 50 eskoa.
Luettuani tätä foorumia, havaitsin, että muissakin Hondissa, jotka on varustettu alipaineeseen perustuvalla bensahanalla on ollut vastaavia vikoja. Mopossani on kuitenkin erilainen ja melkolailla uniikki järjestelmä, jolloin Storm-motorin myymä moneen muuhun Honda-mopottimeen sopiva bensahanan korjaussarja ei ollut sopiva omaani. Tästä syystä alkuperäistä osaa suoraan maahantuojalta tarvittiin tässä keississä.
Tämän stoorin kirjoittelin tänne foorumille ihan vain ainoastaan siitä syystä, jos jollekin muulle iskee samanlainen probleemi Varjon kanssa. Voi sitten saada hiukan informaatiota mahdollisesta ongelmasta ja siitä miten vian saa korjatuksi.
Indian Chief Vintage two tone green/ivory powered by 111 cubic V-Twin Thunder Stroke engine.
Kiitoksia tiedoista. Itellä on 750 shadow ja en oo varma millainen juttu siinä on mutta täytyy kattoo, siinä letkuu näyttää menevän sinne ja tänne. Tietääpähän mistä lähtis ettii vikaa jos jää baanalle.
Shadow 750
Tässä varaosaa odotellessa tutustuin vielä lisää aiheeseen Honda Shadow foorumilla http://www.hondashadow.net/forum Sieltä kävikin ilmi, että kyseessä on jonkinlainen tyyppivika ja tosimiehet ja miksei naisetkin ovat ohittaneet koko alipaineventtiilin, kun kuminen kalvo on rikkoontunut.
Tästä innostuneena kävin hakemassa Motonetista parilla eurolla välikappaleen, jolla sain yhdistettyä tankista tulevan 12mm ja kaasariin menevän 10mm letkut toisiinsa ohittaen koko alipaineventtiilin. Hyvin näyttäisi toimivan.
Indian Chief Vintage two tone green/ivory powered by 111 cubic V-Twin Thunder Stroke engine.
Varaosan saavuttua vaihdoin rikkinäisen kumikalvon uuteen. Nyt käy todella nätisti ja ottaa kierroksia entiseen malliin. Alkuperäisen Honda -varaosan tunniste on 16953-MN5-013, jota kannattaa etsiä vastaavanlaisessa ongelmatilanteessa.
Indian Chief Vintage two tone green/ivory powered by 111 cubic V-Twin Thunder Stroke engine.