Tervehdys!
Osaako joku foorumilainen neuvoa seuraavan kaltaisessa ongelmassa.
Kuinkahan noiden ajoasujen tuotekehitys on mennyt viime vuosina eteenpäin. Itselläni oli vuosimallia 2004 oleva Rukkan RVP Pro ajoasu, joka nyt tuhoutui ja sen tilalle tarvitsisin vakuutusyhtiön avustuksella uuden asun.
Rukkan mallimerkinnät ovat kovasti muuttuneet tänä aikana, eikä kauppiaiden puheista oikein saa selvää. Toinen toteaa että kaikki nykyiset asut ovat tuota RVP Prota parempia ja turvallisempia, kun toinen taas toteaa ko. puvun olleen aikanaan ihan malliston yläpäästä ja näin ollen nykyisistä puvuista pitäisi valita jokin kalliimmista malleista.
Muistaisikohan joku kuinka tuo RVP Pro aikanaan sijoittui Rukkan mallistoon ja mikä mielestänne olisi nykyisistä puvuista se ns. vastaava malli?
Ehkä helpoin tapa on ottaa yhteyttä suoraan Rukalle ja pyytää heiltä mielipide tuohon kysymykseen kirjallisena, voit helpommin neuvotella vakuutusyhtiösi kanssa.
Minä yksinkertaisesti katsoisin sopivimman ja parhaimman, sen mitä itse eniten haluan, ja ehdottaisin sitä vakuutusyhtiölle. Jos varustemyyjä haluaa saada sen kaupaksi täydellä ooveehoolla, niin eiköhän se "vastaavuustodistus" tule äkkiä kirjoitettua...
Varmaan tuota pectusfortunan tapaa kannattaisi kokeilla. Itsellänikin on RVP Pron takki samoilta ajoilta eikä se silloin ollut ainakaan mikään halvin malli. Toki kehitys on tässäkin voinut mennä eteenpäin niin, että kaikki nykyiset voi olla vastaavaa tasoa.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Moi! Olen aikatarkkaan seurannut Rukan malleja ja voin sanoa että nyky mallistossa Armax takki ja housut ovat lähellä omiasi. Takki taitaa maksaa 899€ ja housut 679€ silti kannattaa pyytää Rukka myyjältä virallinen lausunto.![]()
Rukan kamppeet jos hankkii, eikä ihan halvinta ole pakko ostaa, niin kannattaa ottaa joku niistä missä gore-kalvo on laminoitu päällikankaaseen. Silloin päällikangas ei vety, ja veden voi ravistaa pois kuin sadetakista. Armax taitaa olla juuri sellainen.
Itse tuhosin myös RVP-puvun, joka malliltaan oli mielestäni parempi kuin nykyiset. Parempi istuvuus, eikä 'naulapusseja' vyötäröllä. Toiset niistäkin kuulemma tykkää, eli haluavat paljon taskutilaa. Yleensä silloin menettää kiristysvyön vyötäröltä.
Mitenkäs tuossa sitten käy jos vetää kevyet lipat, jossa tulee vaikka pieni reikä siihen päälliskankaaseen? Menee varmaan kalvo rikki ja fuskaa sitten vettä siitä kohtaa.kirjoitti
Mulla on halvempi Rukan puku, jolla olen joskus kevyesti kaatunut seurauksella että lähellä kyynärpäätä (takin kankaassa siis!) on sormenpään kokoinen reikä. Kuitenkin takki on edelleen täysin vedenpitävä, kun se sisempi kerros kalvoineen on ehjä. Voisihan tuon korjuuttaakin joskus Rukalla tai lyödä pintapaikan, vaikka sellaisen mitä lastenvaatteisiin käytetään, mutta varsinaista hyötyä siitä ei olisi.
Pintakangas tosiaan tulee litimäräksi ja kaikki ulkotaskuissa oleva kama kastuu sateessa varmasti.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Joo, onhan siinä tuollainen haittamahdollisuus ihan pienissä lipoissa, kun kaikki kerrokset ovat samassa paketissa. Paikkaaminen kuitenkin onnistunee, jos vaurio on pieni. Vähänkin isomman vaurion tapauksessa kannattaa homma hoitaa vakuutuksesta, eli uusi puku.(Halti @ Elo. 04 2008,12:20) kirjoitti
Voodoon vastaavuuskysymykseen ei tietoa mutta muutoin pari kommenttia.
Jos ajokamat on tuon n. 4 vuotta vanhat (ja sen on vielä erehtynyt ilmoittamaan) niin vakuutusyhtiö saattaa olla kiinnostunut ehkä laskemaan jonkunlaisia poistoja uushankinta-arvosta.
Itellä on nyt keväällä hankitut Rukan Armadillot joissa tuo gore on laminoitu. Puku ei tosiaan vety ja kuivuu nopeasti. Haittapuolena se, että kangas on jäykempää ja puku kankeampi. Ajossa ominaisuudesta ei tosin ole suurempaa haittaa.kirjoitti
Saa kontata jo kohtuullisesta vauhdista että menee puhki eli silloin on jo vakuutusyhtiön omaisuutta.kirjoitti
Sen verta kokemusta aihepiiristä että nyt keväällä n. 2-3 viikkoa kamojen päivityksen jälkeen (siis nuo uudet Rukat) tuli kontattua ja kamat meni lunastukseen. Neuvottelut SVT:n asemalla oli helpot kun anto kamat ja Rukan ovh-hinnaston. OVH:sta saatavan alen 20-30 prossaa pysty käyttämään sitten muihin kamoihin...
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Älkää nyt vetäkö herneitä... mutta en enää ihmettele miksi mp-vakuutusten hinnat on mitä on... onneksi ei ole kaskoa niin ei tartte osallistua... rukkapukujen hankintaan meinaan...
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Jos kaatuilee uudehkolla Rukan puvulla, eikä vakuutus automaattisesti korvaa uuden hankintaa, kannattaa aina kysyä kustannusarvio korjauksesta. isonkin vaurion korjaus saattaa tulla huomattavasti halvemmaksi kuin uusi puku. Rukan hoitaessa korjauksen puvun takuu säilyy, eli puku on täysin kaatumista edeltävässä kunnossa.
Joo ois pitänyt ostaa uudet Yokot (vai mitkä Scottit ne nykyään on?). Yokoilla (siis yksillä ja samoilla) meni ekat 7 kautta ja 70 tkm ilman lippoja ja uusilla Rukan kamoilla konttaus parissa viikossa oston jälkeen...kirjoitti
Tietty se hyvä puoli noissa kamoissa oli että selvis yhdellä mustelmalla eikä tarvinnu olla päivääkään pois duunista. Rukan (tai minkä tahansa muun kunnon puvun / ajokamojen) hinta on aika nopeesti haukottu muilla pikkuvaurioilla, niiden hoidolla, saikulla jne...
Niiden kustannukset tosin meneekin liikennevakuutuksesta jonka maksuun on kaikkien osallistuttava *
Joo ja oikeesti ei oo sieraimissa vihreetä *
Edit: typot
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Armaxin puolesta liputan, pitää kaatosateen ulkopuolella ja kuivahtaa saman tien kun veden tulo loppuu. Rukan korjauspalvelu hoitaa pienet ja tarvittaessa isommatkin remontit sekä ostotilanteessa tarvittavat pidennykset/lyhennykset.