Moi!(Pectusfortuna @ Heinä. 31 2008,19:51) kirjoitti
Pectusfortuna, minkä värinen toi Rellu oli?
Kenties sininen... ?
Jotain karvanoppia laseissa, "nuorisoauto", pikku-rellu?
Ja joku 25v. kuski tms?
Jos osuu lähelle, oon nähnyt saman kaverin, samassa kohtaa, pari viikoa sitten. Ymmärrän nuoren herran tunnepurkausta mp-kuskeja kohtaan.
Tultiin kaverin Hesan suunnalta, kun näin peileistä, että joku rellu pujottelee kaistojen välissä niin kuin Palander rinteessä. Vauhtia just sama - 120-140km/h. Se meni meistä ohi lauttasaaren kohdalla. Muutaman sadan metrin jälkeen huomasin, että kaksi "jäätelöautoa" oli parkissa lauttasaaren jälkeen olevilla bussipysäkeillä. Sieltä lähdettiin rellun perään aika vauhtia - pillit päällä. Käännyin itse pois länsiväylältä, joten en nähnyt että saiko rellun kiinni...
Topicin aloittajalle, mulla kävi kanssa noin.
Kotilokuski oli vaan muija, ja mä tyhmä hidastelin Kehä1 lauantai-iltana vain 97km/h (yammun mittarissa). *![]()
Se ajoi Opelisa mun oikealle puoleelle rinnalle, ja näytteli keskaria ja kaiken näköisiä merkkejä...
Alkoi pelottaa ja poistuin paikalta nopeasti ottaen kilometrin "pelivaraa" Opeliin.
Niistä ei koskaan tiedä...
tässä ketjussa onkin jo esitetty kaikki ne epäkohdat joiden takia vältän nykyään moottoriteitä viimeiseen asti. joskus iltasella hiljaisempaan aikaan voin käydä vähän tuulettelemassa.
yli 12v sahasin tre väliä aamuin illoin ja parisen vuotta sitten tuli mitta täyteen kaikista kiilaajista, puskurissa roikkujista ja muuten vaan aamu-äreistä ihmisistä.
säästää paljon omia hermoja, naapurin hermoja ja bensaa![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Vaikea ajaa yli 120 km/h kun edessä pitkä jono ja vasemmalla kaistalla myös jatkuvasti porukkaa. Ei sillä ettenkö olis päässyt ohi autojen välistä, mutta odottelin että letka katoaa eri liittymiin ja tulee tilaa ajaa.(Nitrous @ Heinä. 31 2008,20:29) kirjoitti
Eikös se laki salli ohituksen samalla kaistalla vaikka sulkuviivan kohdalla,mikäli tilaa on ja sen pystyy turvallisesti omalla kaistalla tekemään. (Näin ainakin oli poliisin kanta "leveäkaistaisten" ohituksista.)
-Ja samaa on täälläkin puhuttu motoristien splittauksista. Miksi ei autoilija saisi splitata motoristia? Itse ainakin ohittelen autolla mopoilijoita taajamassa autolla 60 alueella,jos mopoilija antaa tilaa. Tuollainen kiilaaminen ja muun liikenteen estäminen on täysin hanurista.Mikäli vastaasi tulisi kaksi autoa,joista toinen olisi sinun puolellasi ohittamassa,etkö silloinkaan väistäisi? Itse ainakin joustan liikenteessä ja toivon sitä myös muilta.
Itse jätän mopoilijoihin autolla aika selvän raon ja voit itse miettiä onko maasturilla ohitus turvallinen kun itse olet MP:llä samalla kaistalla. Moottoritiellä nopeus on myös eri luokkaa kun mopoja ohitellessa taajamassa.(rolcen @ Heinä. 31 2008,22:41) kirjoitti
Ja sitten siihen ihmeellisyyteen, että miksi tuo äijä halusi ohi, kun ei siitä mitään hyötynyt? Jos olisin vahingossa "nukahtanut" ohituskaistalle ja edessä ei olisi ollut ketään, olisin ymmärtänyt äijän raivon ja sen temput, mutta tässä tapauksessa en ymmärrä miksi edes halusi niin kiivaasti ohi siihen turvaväliini. Ymmärsitkö nyt edes osan pointista mitä ajoin takaa ja miksi pidin tuon äijän temppua niin typeränä?
Luonnollisesti lopetan ohittamisen, kun ohitustarpeen aiheuttanut alinopeudella ajaminen loppuu. Eli palaan sen urpon taakse. Ei kai tuossa muutakaan fiksua voi tehdä?(kaikas @ Heinä. 31 2008,21:35) kirjoitti
Retired
Jos puhutaan esim. nelikaistatiestä, joka ei ole moottoritie tai moottoriliikennetie, niin tuollainen toiminta on lain mukaan Suomessa kiellettyä. Sen sijaan sen vasemman kaistan ajaminen vaikka maailman tappiin asti ei ole. Tosin tuollaisella tieosuudella (jota on 1/3 ja kohta enemmän työmatkastani) saa lain mukaan ohittaa oikealtakin. Eli tarpeeton kaistanvaihtaminen (jollaiseksi tuollainen laskettaisiin) on kiellettyä. Sujuvuudesta en osaa sanoa, mutta ei tuollainen kaistapujottelu kovin turvallista ole.(mkk @ Heinä. 31 2008,21:47) kirjoitti
Itse ajan nimenoman tuolla nelikaistaisella työmatkat lähes poikkeuksetta koko matkan vasemmalla kaistalla. Muuten joutuu vaihtamaan muutamia kertoja kaistaa tuolla osuudella. Jonoa en kuitenkaan perääni kerää ja mikäli joku tulee takaani lujempaa ja oikealla kaistalla on sitä tilaa, niin toki väistän. En todellakaan koe, etteikö minua saisi ohittaa, en myöskään koe että minun pitäisi olla poliisina tuolla. En kuitenkaan myöskään koe tarvetta ajaa lakien vastaisesti ihan vain siksi, että joku muu kokee sen "paremmaksi" tavaksi ajaa.
Työmatkaan kuuluu myös ohituskaistatieosuuksia (3 kaistaa yhteensä tiedätte kyllä) ja noillahan ohittamisen jälkeen on heti palattava oikealle kaistalle. Näin myös toimin.
Retired
Tää on taas se juttu joka minua ärsyttää motarilla eli nämä kaistalta toiselle pomppijat, joiden pitää käydä ottamassa vauhtia joka ohitettavan välissä ja heti välittömästi ohituksen jälkeen vetää eteen niinkun sieltä olisi joku vastaan tulossa. Varsinkin loskakeleillä oikein mukavaa. Kyllä se vasenkin kaista on ihan ajettavaksi tehty, ei sitä tartte pelätä, ohitukseen saa ja pitää varata tarpeeksi tietä ettei tartte tunkea persettään heti syliin. Tietysti voi ohittaa riittävällä nopeudella, mutta jos kesken ohituksen joku vatipää vetää perään kahtasataa kiinni niin se on sen ongelma. Joitakin voi tietysti ärsyttää jo se että joku ajaa vasenta kaistaa pitempään kuin 50m vaikka takana ei ketään tuliskaan "kun se on kiellettyä" "eikä saa varata itselle ohituskaistaa". Heh heh.(mkk @ Heinä. 31 2008,21:47) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Kuin myös. Paitsi etten vaivaudu nostamaan finkkua pystyyn. Menen vaan.(TPM @ Heinä. 31 2008,21:29) kirjoitti
Menneellä viikolla seikkaili vasenta kaistaa Neuvostoliiton kilvissä ollut korealainen katumaasturi Linnatuulen ja Hämeenlinnan välissä. Sillä oli mielenkiintoinen taktiikka ajaa. Meni vasenta kaistaa 80 km/h kunnes joku ohitti oikealta. Tämän jälkeen neukku ampui ohittajan imuun vähäksi aikaa. Pian tyssäsi vauhti takaisin 80 km/h. Sitten meni seuraava oikealta ohi ja neukku ampaisi perään. Tätä peliä mentiin kuusi autollista ja minä päälle. Ehkä vielä noin parisataa muuta ennen Tamperetta. Ei voi jymmärtää...
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Joskus alkukesästä Lahden moottoritiellä siinä kehien välissä pohjoseen menessä tapahtui seuravaa. Oikella kaistalla rekan perässä mutaman auton jono menee kahdeksaakybää. Mä tietysti tuuppaamaan ohi niistä, kun siinon satasen rajoitus.(Mach_mac @ Heinä. 31 2008,17:05) kirjoitti
Siitä rekanperästä tuuppaa sitten mun eteeni semmottiis isänmaallisesti sinivalkokirjavaks maalattu ransportteri. Ja jatkavat sitä samaa 8kympin köröttelyä siinä edessä. Mä siinä Jakomäen jälken vilkutan ja vaihdan oikeelle kaistalle mennäkseni kehäkolmoselle, ja nää "veljekset" puoliväkittes takasin siihen mun ja sen rekan väliin.
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Turvallisempaan suuntaan se menisi.(Pianonvirittäjä @ Heinä. 31 2008,18:28) kirjoitti
Tietysti omaa korvien väliä se kaverin ohituspaikan "pyyntö" saattaa koeponnistaa, mutta siitä huolimatta kyse ei ole mistään muusta kuin peräänajon välttämisestä ajamalla hitaammasta ohi.
Mikä tässä on niin vaikeaa? Jos takaa tulee joku joka ei näe jäävänsä alle miljoona hevosvoimaisella autollaan joka tapauksessa jalkoihin noin 100 millisekuntia moottoritien/ohituskaistan päätyttyä, niin antaa äijän mennä.
Kyllä siitä mopolla pääsee taas ohi sitten kun jono tökkää sen 100 millisekunnin kuluttua.
Pervo lisäbonus: Minä päätän sekä omasta että kotilon ohituspaikasta ja ohi pääsee ainoastaan minun armostani. Jo tietoisuus jumalallisesta ylivoimasta riittää, ei sitä ole pakko joka paikassa demonstroida heikommin informoiduille.
Kaikkein hienointa on ellei se rattiuuno edes ymmärrä koko asiaa, vaan sen saa ajatetuksi Esson paariin leuhkimaan että sinne se mopopoika jäi, kun tuli (vaimon luvalla) otettua työsuhdeautoksi tällä kertaa oikein V70 eikä Anjovista tai Klonksvagen Kolopalloa kuten ennen.
Pidetään tämä vain meidän salaisuutena.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Miksi?(TwinTenox @ Heinä. 31 2008,20:17) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Miksi pitäisi?(rammus @ Heinä. 31 2008,23:58) kirjoitti
Jos ohitan jotakuta muuta, niin minulla lienee syy ohitukseeni. Miksi minun pitäisi lopettaa oma ohitusprojektini, jotta joku muu voisi ohittaa minun sijastani?
Retired
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Siellä oikealla kannattaisi pysyä. Jostain merkillisestä ainakin minulle tuntemattomasta syystä juuri suomalaiselle syntyy valtava haaste, kun se ajonsa aikana alkaa nähdä toisen kulkuneuvon taivaanrannassa häämöttämässä. Jostain syystä se alkaa muutamassa sekunnissa tulla haasteeksi, kohteeksi, maaliksi ja tavoitteeksi ja miltei elämäntehtäväksi - ohi on sen jälkeen pakonomainen tarve päästä. Mikäli tuota ohituspakkoa ja elämän tärkeintä asiaa ei tulisi ja pysyttäisiin siellä oikealla, niin noihin kummallisiin tilanteisiin ei jouduttaisi. Kuten huomaatte, niin ratkaisu on yksinkertainen, mutta täysin mahdoton motoristeille (ainakin joillekin).
*
No tietenkin siksi, että nopeampi pääsisi menemään. En minä sitä tarkoita että keskellä toista autoa pitäisi tehdä jotain temppuja. Itse annan aina kun on vähänkään paikka nopeammalle tietä. Eikä se minua hidasta. Joustavan liikenne kulttuurin takia pitäisi antaa toisille tietä. Kyllä sä varmaan hitaampana ehdit siihen sen toisen peräänkin? Juuri tuollainen tässä on minun paikkana ja minä ajan lainmukaisesti tekee liikenteestä tökkivän ja joustamattoman. Laki ei tee liikkumisesta turvallista ja joustavaa. Jengiä vaan vituttaa kun toiset jurnuttaa ohituskaistalla hyvin paljon hiljempaa kuin itse. Se se vasta riski peliä onkin. Toki voit ajatella ettei se sinua koska, mutta koskee kuitenkin myös sinä olet osaltasi liikennettä tekemässä. Joustamaton ja itsekeskeinen ajotapa on pahinta mitä tiedän. Jopa pahempaa kuin päätön kaahailu.(TwinTenox @ Elo. 01 2008,00:09) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Näin se monasti menee kun sinne vasemmalle on juututtu pitämään projektia.(ek@ @ Elo. 01 2008,00:06) kirjoitti
m 72 projekti
Ei mulla vaan oo ollu ikinä mitään ongelmaa. Yleensä ajan pyrin ajamaan "rikesakkorajoissa" moottoritiellä ja pitämään saman vauhdin +-3km/h koko matkan. Enimmäkseen tulee ajettua vasenta kaistaa luonnollisesti, mutta aina palataan heti oikealle, kun siihen tulee mahdollisuus. Peilejä vilkuillaan kokoajan ja jos taakse lähelle ilmestyy joku, joka näyttää olevan kovemmassa kiireessä, siirryn viivyttelemättä oikealle kaistalle vaikka vähän pienempäänkin väliin ja toivotan hyvää matkaa. Ja jos eteen sattuu joku hitaampi niin sitten odotellaan, kunnes se tajuaa siirtyä oikealle kaistalle. Tasan kerran olen joutunut oikeelta ohittamaan, mutta sekin olin city-maasturi eestin kilvillä, joten kai se oli odotettavissa? Mutta no hätä, elämä ja matka jatkuu.(Mach_mac @ Heinä. 31 2008,22:26) kirjoitti
Joillekin tää vaan tuntuu olevan jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeetaJa jos "ei halua ajaa ylinopeutta" niin sitten ajelee vaan sen liikenteen virran mukana? Se vauhdin tiputtaminen 5km/h ei nyt maata vielä kaada. Tai jos haluaa mennä ohi niin tuskin se vauhdin nostaminen 5km/h on yhtään sen pahempi. Jos sille on jotain periaatteellisia esteitä niin ole sitten ohittamatta, perkele
![]()
premier
emeritus
Juu, ohituskaistalla ei kannata roikkua turhaan, mutta tuo tien antaminen aina kun joku "nopeampi" on takana ei vaan kokemukseni mukaan toimi. On aika tyypillistä, että sillä vasemmalla kaistalla on edessä lähes päättymätön letka erilaisia ajoneuvoja. Nekin haluaisivat ajaa rajoituksen mukaan - tai jopa yli, mutta se on mahdotonta, koska myös kuorma-autot, karavaanarit ja sitä 20 v vanhaa paikallisbussia ajavat kuskit haluavat ohi siitä oikealla kaistalla savuttavasta venäläisrekasta. Silloin on aivan turha vaihtaa kaistaa oikealle, sen parhaillaan vasemmalta kaistalta ohitusrakoa etsivän pakukuskin taakse.(rammus @ Elo. 01 2008,00:23) kirjoitti
Silti siellä takana on usein joku "nopeampi", joka "kohteliaasti pyytää" vasemmalta kaistalta tilaa tunkemalla puolen metrin päähän takarenkaasta. Jos jokaiselle sellaiselle ääliölle antaisi tilaa, seurauksena olisi pelkästään iso kasa turhia kaistanvaihtoja ja tien kokonaisliikenteenvälityskyvyn pienenemistä.
Silloin kun kyse ei ole yhtenäisestä ruuhkaliikenteestä, käy yleensä näin: Kun se vasemman kaistan tukko aukeaa, kiihdytän ripeästi omaan matkavauhtiini ja siirryn oikealle kaistalle. Kohta se perässä nuohonnut pösilö porhaltaa putki mustaa savua puskien ohitse. Noin minuutti tämän jälkeen saavutan saman kotteron, ja jos haluan säilyttää sen oman matkavauhtini, joudun siirtymään vasemmalle kaistalle ohittaakseni sen.
Niin minustakin. Olipa tosi idioottimaista.(Mach_mac @ Heinä. 31 2008,17:05) kirjoitti
Millainen mulkero oikein kiihdyttää ja vaihtaa enemmän vasemmalle kun joku yrittää ängetä ohi?
Itse ajelin kotilolla tällaisen "maanteiden ritarin" takana... Ruuhka-aika kumpikin kaista täynnä ja kaverin oli "pakko" päästä edelläajavan ohi??(Mach_mac @ Heinä. 31 2008,17:05) kirjoitti
Voyageri koukkaa rohkeasti n.140km/h:n vauhdista melkein nurmikon puolelle ja suorittaa ohituksen "kolmannelta" kaistalta -> mulla meni tuulilasi paskaks ja konepelti oli kraatereilla(6kk vanha auto)... olis tullu itku jos mopolla olis ollu liikkeellä![]()
Nooh... en yleensä ala soittelemaan posliineille jos joku "törttöilee" mutta tässä tapauksessa kynnys ylittyi... kaveri saatiin kiinni sai sakot liikenteen vaarantamisesta ja joutu korvaamaan tuulilasin ja pellin...
Hyöty: pääsi yhden auton edelle!!!
-HD FXD -07
Vanhoja...
-Z750 -04
-CBR 1000 RR -04
-YZF R1 -08
Pitäisikö tämä tulkita niin että jos Sinä ajat motarin vasenta kaistaa prätkällä niin sun vasemmalta puolelta saa kyllä vielä ohittaa vaikkei kaistanleveys siihen riitäkään?(terkale @ Elo. 01 2008,01:25) kirjoitti
Ei siihen minun mielestäni ole autolla mitään asiaa tunkea.
~SV1000N~
Anteeksi kovasti tämä offtopic, mutta en mitenkään voinut olla... *(Pectusfortuna @ Heinä. 31 2008,17:51) kirjoitti
ja *reps* ja vielä *lol*
edit: kirotusvihre
*kukkis*, *pilkunviilaaja*
Itsellä on tapana antaa tilaa tollaisille perässä roikkujille ja kun he sitten menevät ohi niin lyöttäytyy hyvälle tuntumalle perään ja ylleensä tarkkailen miten kovaa tämä todellisuudessa ajaakaan. Ei kuitenkaan liian lähelle. !Yleensä vauhti ei ole juuri kovempi mitä itsellä mutta heidän on vain jostain syystä päästävä ohi hinnalla millä hyvänsä. Monesti antavat vähän ajan kuluttua tilaa että voipi mennä ohi mutta tässä tapauksessa joutuu ajamaan vaan perässä ja katsomaan mitä tapahtuu!!![]()
![]()
Aksa
Suzuki B-king -2011
Mulle kävi viime kesänä tapaus leveäkaistatiellä Lappeenrannan ja Lahden välillä. Ajeltiin vaimokkeen kanssa kotia kohti n. 120 km/h tasaisen varmasti autoja, lähinnä rekkoja siinä ohitellen. Yks kotilo siinä ohitteli samaa tahtia mun perässä. Yhtäkkiä yhtä rekkaa ohittaessa, tää hurjapää vetää samaan aikaan vasemmalta vielä mun ohi. Sitten se jatkoi samaa tahtia autojen ohittelua mun edessä. Mikähän älynväläys sekin oli?![]()
43 years and still going wrong...
GSX1400 K6
Sitten kannattaa siirtyä vasemmalle kaistalle ja ohittaa se. Kuten tuolla aiemmin jo todettiinkin, niin matkailu avartaa tässäkin suhteessa. Meillä suomalaisilla on se ihme liikenneraivo heti päällä ja nähdään kauheasti vaivaa toisten ajamisesta. Tässä on juuri se iso ero moniin muihin maihin kun ihmetellään miten siellä liikenne on sujuvaa.(Halle @ Elo. 01 2008,01:00) kirjoitti
(Ja heti tunnustan että itsekin olen ollut ihan samanlainen nuorempana ja tyhmempänä *. Aggressiosta liikenteessä voi ja kannattaa oikeasti opetella eroon)
Noin yleisenä huomiona tuosta menosta Pk-seudun pääväylillä, että loma-aika alkaa taas loppumaan. Sen huomaa siitä, että nämä arjen sankarit tojotaanjoviksineen, volvoveeseittämänkymppisineen ja volksvaagenpassatteineen (mitenkään noita autoja väheksymättä, mullakin on Volvo) alkavat vähitellen ilmestymään katukuvaan sarvet päässä ja touhu alkaa taas villiintymään.
Täysin päättömiä kaistanvaihtoja, raivokasta toisten persiissä roikkumista, käsimerkkejä, huutamista ja raivoomista ja samaan aikaan ostoslistan läpikäyntiä kännykkä korvalla. Kiire kaupan kautta kotiin vaimokullan tylytettäväksi. Ah, niin ihanan porvarillista. Ja helvetin vaarallista.
Toissa päivänä Mäkelänkadulla olin vaihtamassa kaistaa vasemmalle, laitoin vilkun päälle ja katsoin olkani yli, että mahtuukos sinne minne olin menossa. Eikö siinä ollut saman tien joku arjen sankari tunkemassa laatikkoaan mun rinnalle kun en nyt vielä ehtinyt alta pois.
Mun vika tietenkin, olisi pitänyt varmaan ajaa niiden viereisellä kaistalla olevien autojen läpi että ko. rattisankarin kulku olisi esteetön. Pääsee toteuttamaan itseään ruuhkaliikenteessä kun ei muualla voi/osaa. Näitähän on nähty ja tullaan näkemään.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Olette varmasti panneet merkille, että jos jonoa on vähänkin esm kehä ykkösellä, kotilokuski vaihtaa kaistaa väkisillä mopomiehen eteen. "Kyllä se heikompi väistää".
Viime viikolla kaksi kertaa härskisti eteen minun ja emännän turvallisuudesta mitään välittämättä. Ja kiivaita kun olemme, välittömästi splittaamalla eteen ja viittilöintiä tien sivuun keskustelemaan.
Eivät tulleet. Peltilootassa kai niin mukava kyhjöttää turvassa huligaanien aiheettomilta raivonpurkauksilta.![]()
Syvä iskumme on, viha voittamaton.
Öööö, millainen? En minä tietääkseni aggressiivinen ole, enkä enää edes kovin nuori. Ei se verenpaineen nostaminen mitään auta. Kuten ei se ruuhkassa oikealle väistäminenkään. Päinvastoin.(nipo @ Elo. 01 2008,14:19) kirjoitti