Nyt on ilmaantunu ikävä vaiva, -00 vuoden ruisku bläkäriin. noi 90km/h alkaen tärisee ikävästi, jalkatapeissa tuntuu ja tankin kautta. Aina kun veto on päällä ja kiihdytyksissä.
Heti jos kytkimen vetää niin rauhottuu. Vaihdoin uuden eturenkaan ajatellen, että jos se vaikka siitä, kun näytti vähä kulahtaneelta ja ketjut kiristin, mutta ei vaikutusta. Ketjut käyty läpi ne oli ok. Nii ja takarengas on kans hyvä, ajettu vajaa 3 tkm.
Huomenna rengastielle pitäs lähteä. Mut tympäsee toi tärinä, ei tarvi ku vajaa sata kilsaa ajella, niin tuntuu jaloista tunto lähtevän. Siis ei toi tommonen ollu aikasemmin, vika ilmaantunu nyt vasta.
Nii joo ja nokkaketjun kiristimen vaihdoin kans, ikävä sirinä ääni hävis ja hyvin toimi, mut nyt tosiaan tuli tää ilkee tärinä...
Onko muilla ollu samoja ongelmia? Mikä neuvoksi? Muuten tosi hyvä pyörä...
Hayabusa -2011
Pyörällä ajettu 32tkm.
Molemmissa renkaissa ilmanpainetta 2.9.
Kokeilin sitte laittaa takarenkaaseen reilummin painetta joku 3.5 (kiitos rikkinäisen mittarin) ja tärinät väheni selvästi. Kuitenki laitoin takas noi suositus paineet ja tärisee..
Voiko muuten toi takajousituksen jäykkyyden säätö vaikuttaa hirveesti tohon tärinään?
Hayabusa -2011
Onkohan sulla ketjut ja rattaat missä kunnossa?
Ai olihan sulla ketjuista maininta mutta mites eturatas?
Itellä hävisi tuo tärinä viime kesänä kun uusittiin ketjut+rattaat.
Kannattaa tarkistaa myös ne takahammasrattaan kiinnityksen sisällä olevat kumit että ovat ehjinä. Ja ketjun tulisi olla myös luotisuorassa.![]()
07 ZZR 1400
Joo, ketjut ja rattaat on viime syksynä uusittu ja katottiin vielä suoruus mittauslaitteella.
Hayabusa -2011
Kiristit ketjut.. jospa ovat turhan tiukalla? Suositusmaksimi + puoli senttiä on hyvä, eli sopivan löysällä kannattaa pitää. Olikohan suositus 25-30mm vapaaliikettä, laita 35-40mm.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Täytyypä kokeilla samantien.
Hayabusa -2011
Ja pyörä sivutuella mitataan tuo välys.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Mutta sitten taas huoltomanuska sanoo että 50mm tai yli saattaa aiheuttaa vaurioita swingiin. Ootkos muuten kokeillu kuinka paljon vaikuttaa, onko pyörä pysty- vai sivutuella, ite on tullu kiristeltyä pystytuella ja silloinhan ne taitaa jäädä liian tiukalle..(mopedman @ Heinä. 14 2008,13:50) kirjoitti
Noni, nyt on ketjuja säädelty puoleen ja toiseen. Eikä vaikutusta. huomasin senki, että kyllä se vauhdissa kun painaa kytkimen pohjaan ja pitää kierroksia siinä 3500 - 5000 rpm/min välillä niin värisee.
Liekkö kytkin kypsä tai jotain.
Hayabusa -2011
Orkkisputket vai sliparit ? Minulla tuli sliparien vaihdon jälkeen kunnon "värinät". Ei korjaantunut muuten kuin laittamalla alkuperäiset moto-gp putket takas![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Ihan orkkisputket löytyy...
Hayabusa -2011
Näyttääpä olevan aika yleistä tuolla jenkkifoorumien puolella nää bläkärin värinät.
Kai se on vaan elettävä ton asian kans.
Täällä näyttää olevan
Värinästä vääntöä
Hayabusa -2011
no jos se eturenkaan tasapainotus on sittenkin huonosti kohillaan? kun sanoit että tietyssä vauhdissa täristää...
Mulla on -97 XX:ssä samanlaista värinää kun kierrokset on 4500-5000. Syy tuohon on varmaankin se tasapainoakseli. Onkohan kukaan tasapainottanut akselia uudelleen tai voikohan sen välystä jotenkin säätää?
Ei siinä painotuksessa mikään taida muuttua tehtaan asetuksista, ne tasapainoakselit on hammasratas vetoiset kyllä ne rattaat tai ketjut on syynä siihen tärinään tai se että Bläkkärissä on niin vähän värinöitä että ne pienetkin häiritsee.(Cruel @ Heinä. 17 2008,16:03) kirjoitti
Nonii, nyt on reissua tehty pikkasen, saariston rengastie ajettu ja nyt käytiin reipas keskisuomen reissu läpi reilusti yli 3 tkm yht.
Värinät alko tuntuu jo tangossa asti välillä, en sit tiedä oliko huono tie vai muuttuko vaan pahemmaksi, välillä ne tuntu jopa vähenevän.
Tässä on nyt edelliselle pyörän omistajalle soiteltu, että vaihtoiko varmasti ketjujen kanssa myös rattaat ja näin oli käynyt. Itse epäili, että ketjujen laahain olisi lopussa, kun ei sitä tullut uusittua samalla. Itse kurkkasin laahainta ja eturatasta, niin ei ne nyt niin kuluneilta näyttänyt. Ei kai toi laahain kulu mihinkään ennen 150tkm.. Näytti siinä pintaa olevan vielä...
Mutta kotiin ku ajettiin Valkeakoskelta moottoritietä reilumpaa vauhtia, niin eipä pyörä tärissy. Tai reippaamman ajon jälkeen niitä tärinöitä edes tuntenut enään. =)
Ei mulla tuu mieleen oikeesti mitään enään mikä vois vaikuttaa tohon tärinään. No heti kohta menee taka renkula vaihtoon saadaan sinnekin metzelerin Z6 joka edessäkin. Ajellaan nyt toi vanha eka loppuun. Kattelin muuten takavanteessa oli melko paljon tasapainotuspainoja jouduttu laittaan...
Mut kuitenki tärinät esiintyy just vedon päällä ollessa ja moottorijarrutuksessa vielä, nopeuden ollessa 80 -140km/h. Vaihteilla ei mitään merkitystä.
Kytkin katkasee värinät heti. Ketju rullaa tosi nätistä ilman mitään ääniä käsin pyöriteltäessä.
Tuntuu, että ongelma on voimansiirrossa. Kytkin toimii ihan ok. Ja kytkin noissa kuulemma kestää kilometrejä paljon. Kuitenkaan pienillä vaihteilla kiihdytettäessä ennen 80kmh ei mitään tärinöitä. Vasta siitä kovemmassa vauhdissa...
No, seuraava askel on toi uus takarenkula. Tossahan se eteisessä onki lojunu riesaksi asti. =)
No, ilmanputsarin aattelin kurkata seuraavaksi. Mut tuskimpa se värinöitä aiheuttaa. Lukenu vaan, että kerää hirveesti P****a ton ram-airin kautta..
On se nyt kumma kuitenki, että edellinen vanha Kawan ZX-10 vm -90 ei tärissy ja kulki, vähä kovemmalla äänellä, mutta tasasesti.. Ei siinä puutunu ku kädet ja korvat. =)
Mut oikeesti, mulla olis vielä viikko kesälomaa ja olis kiva saada pois noi tärinät. Pistäkää ajatuksia tulemaan!!
![]()
Hayabusa -2011
Moro! Mulla ollut samaa vikaa omassa -03 tuplassa. Ajettu nyt 60000 eikä ole mullakaan aikasemmin tommonen värinä tuntunut. Eipä auttanut renkaan vaihtokaan. Sikäli outo homma kun ei se aina tärise, mut useimmiten kumminkin. Tarttee käydä ketjulinja tarkistaa vielä. Sellasta oon aatellu josko pyörän laakerit vois olla syynä? Onks tietoo? Mut toisaalta ei kai muuta ku sinkkiä vaan tiukemmalle...![]()
Jep, välillä tärisee ja sit taas ei.
Eilen huomasin, että pesun jälkeen tärinät tuli takas.
Hayabusa -2011
Siis pyörä tärisee myös kun kytkin pohjassa nostaa kierroksia, ja kulkee tasaisesti jos valuttelee kytkin pohjassa tyhjäkäyntikierroksilla? Silloin sulkisin ketjut ja rattaat ja renkaat pois.. Eli tärinän lähde olisi moottori
Mulla tutisi koko laite prkleesti kun yksi sytytystulppa oli tullut tiensä päähän. Vaihdoin kaikki tulpat ja nyt kulkee vähemmillä tärinöillä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Juurikin näin. Itse miettiny kans sytytystulppia. Mutta nekin on vaihdettu edellisen omistajan mukaan hiljattain.
Hayabusa -2011
Kale79: Tunnustelin hieman omaa xx:ää ja täsmälleen samat oireethan siellä on. Mulla alkaa satasen kieppeillä kutosella täristää, kytkin pohjaan tai kaasun vähennys niin häviää kaikki vibrat. Aluksi ajattelin että ketjujen ja rattaiden vaihdolla siitä selviää mutta saapa nähdä. Lisäksi kutosvaihde pitää hieman erilaista ääntä kuin muut vaihteet. 24000 remppa olis kohta edessä ni selviää myös tuo jyk4:n mainitsema tulppien vaikutus.
Pistäkäähän huomioita jos syy selviää.
Pistän itsekkin tulpat tilaukseen ja ilmoittelen onko vaikutusta tärinöihin...
Mä vaihdoin tulpat talvella ja tärisee nyt. Ajettu jotain 7000 huollon jälkeen että tuskin tulpissakaan vika, mut kaikkihan mahdollista.
Hieman joo epäilyttää tuo tulppa-osasto, käynti on kuitenkin todella tasainen eikä röpötä tai muutakaan häröä millään alueella, pelaa niinkuin ruiskuvehkeen kuuluukin. Vaihdeaskiin kallistuu mun epäilykset.
Tärinä ei ole naurun asia, mutta toi alkaa kuullostaa ihan epätasapainoakselilta(Cruel @ Heinä. 17 2008,16:03) kirjoitti
![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Tärinät hävis kun vaihdoin hondan GN4 öljyt castrolin GPS:n tilalle, joilla olikin jo ainakin 7tkm ajeltu. Huomasin, että tärinät voimistui kun koneen ajoi kuumaksi, eli toi castrolin liru menetti ilmeisesti viskositeettinsa...
Nyt napsuu vaihteet pehmeesti ja kytkinkin tuntuu toimivan paremmin.
Kannattaa kiinnittää myös öljyihin huomiota jos täristää.
Nyt ei muutaku kovaa
Kiitoksia vastauksista!![]()
Hayabusa -2011
Laitoitko ihan 10w40 vai jäykempää? V...u ku rupee ihmetyttää toi juttu ku itekkin vaihoin kuukaus sitten motulin 5100 10w40, pitäs olla hyvä öljy mutta jospa se ei sittenkään käy tuohon bläkkäriin niin hyvin... Pitäsköhä siirtyä delvakkiosastolle....(Kale79 @ Heinä. 28 2008,19:16) kirjoitti
![]()