Nyt se tapahtui sitten minullekkin, eli starttireleen kärjet paloi kiinni K1200LT -00 pyörässä. Tähän on yksi niitä BMW:n "hienoja" ominaisuuksia vanhemmissa LT pyörissä. Akussa oli vähän virtaa ja radiokin oli päällä ennen kuin lähdin liikenteeseen. Kun yritin käynnistää pyörää, niin kaikki valot pimeni, eikä edes yrittänyt startata. Yritin ladata Bemarin laturilla akkua, mutta näytti heti error merkkiä laturissa, joten arvelin, että starttirele vois olla palannu kiinni. Ostin uuden akun ja kokeilin varovasti miinuskaapelia napaan kiinni. Pyörä alkoi heti starttaamaan. Eli kaapeli heti irti.
Soittelin ensin Euro Motor Centeriin, mutta heillä ei ollut starttirelettä. Sitten soittelin R.M. Heinolle Tampereelle ja sieltä löytyi pikku etsiskelyn jälkeen osa. Pitävät kuulemma kokoajan yhden kappaleen varastoa kyseisestä osasta.
Nyt odottelen, että saisin perjantaiksi kyseisen osan tänne Oulunsaloon.
Ohjeita pyörän purkamiseen starttireleen vaihtoa varten.
Kuvia aiheesta löytyy tästä.
Sivukatteet pitää irrottaa, ennen kuin ne saa irti pitää
- irrottaa mustat kaatuma"tatit" ja sen alla olevat kromimuoviosat
- vilkku irti, sen alta löytyy kaksi ruuvia
- peilin alla olevat tuuliohjaimet
- penkin ja radiokannen välinen muoviosa
tämän jälkeen saa irrotettua sivukatteet
Sitten irrotin radiopaketin bensatankin päältä, muistakaa irrottaa myös sähkökaapelit
Tämän jälkeen irrotin etupenkkiä tukevan rungon ja muistakaa
irrottaa myös penkissä kiinni oleva sähkökaapeli.
Seuraavaksi irrotin bensatankin, eli 4 ruuvia irti. Tankin päältä ja alta sähkökaapelelit irti. Bensaletkut irti ( katso kuva) ja puutappi samantien kiinni irrotettuihin letkuihin. Taaksepäin vetämällä lähti tosi näppärästä irti.
Samalla kannattaa vaihtaa ilmansuodatin (katso kuva) kun irrottaa bensatankin!
Ennen kuin sain starttireleen kotelon irrotettua. Irroitin oikean puolen ilmanottoaukon, jotta sain irroitettua kotelon ruuvit.
STARTTIRELEEN VAIHTO
Ensin poistin vanhan releen (katsokuva) ja irroittelin johdot.
Uusi rele on erimallinen, joten leikkasin pienen palasen pois kotelosta (katso kuva) jotta uusi rele mahtuu paremmin koteloon. Liimasin paketin mukana tulevan tyynyn koteloon.
Kaapelien kiinnitys (kuva 1)(kuva 2)
-Iso musta kaapeli ruuvataan kiinni isoon mustaan kaapeliin, muista laittaa myös mukana tuleva kutistesuoja (lämmitettävä)
-Iso punainen kaapeli ruuvataan kiinni isoon punaiseen kaapeliin, muista laittaa myös mukana tuleva kutistesuoja (tiivistyy lämmitettäessä)
- Uuden releen keltamusta johto - keltamustaan johtoon
- Uuden releen ruskeamusta johto - ruskeakeltaiseen "raidalliseen" johtoon
- Kotelon oikeassa yläkulmassa oleva ruskea johto irroitetaan ja paikalle laitetaan releen ruskea johto, jossa samanlainen musta pää. Irroitettu ruskea johto kiinnitetään releen valkoiseen liittimeen.
- Uuden releen vihreä johto kiinnitetään rosvoliittimellä relesarjan ainoasta vihreästä releestä lähtevään vihreään kaapeliin. (katso kuva) (vihreitä kaapeleita on kaksi. Ei ole väliä kumpaan johtoon rosvoliittimen kiinnittää). Rosvoliitin kannatta puristaa pihdeillä tiukasti ettei irtoa myöhemmin.
Onko jollain tiedossa mistä vuosimallista lähtien ei ole vaaraa kärkien kiinnipalamiselle?
Onko jossain vuosimallissa tullut pikaliittimet bensaletkuihin, jos on niin, mistä vuosimallista lähtien?
Vanhempi akku ei lähteny lataamaan Bemarin omalla laturilla. Jossain muistan mainitun, että vaatii järeämpää laturia. Eli onko kyseessä normaali auton laturi vai joku muu "erikoislaturi"?
PS. BMW K1200LT Repair manual oppaasta löytyy kyllä aika hyvin vinkkiä osien irroitteluun.
PS. Kiitokset "jarskalle" ratkaisevista tiedoista johtojen järjestyksen suhteen.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Moi,,,,,,Prätkis!
Sinulla on ollut tosi huono tuuri tuon akun loppumisen suhteen, että on käret palaneet yhteen. Minulla on akku sipannut vuosien saatossa kanssa, mutta ei ole tuota ongelmaa onneksi tullut. Tänään jouduin ostamaan uuden * akun ja jouduin maksamaan siitä 93€(exsite 18 Ah-geeli). En tiedä miten minulla on ollut niin hyvä tuuri, ettei vastaavaa vikaa ole kohdalleni sattunut. Johtuneeko siitä etten osaisi itse tehdä mitään, vaan aina olisi turvauduttava merkkiliikkeeseen.
Moi!
Tulppaa vain bensaletkut ja ota tankki irti. Ei ole kummallinen juttu, eikä ole muuta mahdollisuutta. Tankin pääällä on ylivuotoletku, ylitäyttöletku ja sähköliitin irroitettavana ennen kuin voit nostaa tankin pois. Tuo sähköliitin on varmaankin bensamittarin liitin, jolloin tankin alareunassa täytyy sitten olla toinen liitin bensapumpulle. Nämä menevät nyt ulkomuistista, toivottavasti oikein.
Bensaletkuissa on pikaliittimet ainakin vuoden 2004 mallissa, muttei vielä 2000. Jos aiot jatkossakin irroitella tankkia useamminkin vaikkapa aikasi kuluksi, niin minusta nuo pikaliittimet oavt aika fiksu keksintö. Tankin irroitus ja takaisinlaitto käyvät aika paljon mukavammin kuin vanhassa mallissa. Eli ne kannattaisi ehkä asentaa siihen tankkiin. Mutta on joillakin ollut ongelmiakin vuotavien liittimien kanssa. Onko niihin sitten tullut asennusvaiheessa vaurio josta ne ovat alkaneet vuotaa vai onko jokin muu syy, on minulle hämärän peitossa. Itse kuitenkin tykkään että ne ovat hyvä keksintö.
Kun tankki on irti, niin ainakin se ilmansuodatin on helppo vaihtaa. Eipä tuossa juuri muita juttuja taida olla.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Joo. Ei niiden bensaletkujen irroitukselle ole juuri vaihtoehtoja. Itsesulkevien pikaliittimien asennuksesta olen samaa mieltä. Kannattaa ilman muuta. Repa muisti ihan oikein nuo sähköt ja "muut letkut". Jos tankki on irti, on tuossa tietty paikka vaihtaa ajokilometreistä riippuen bensansuodatin.
<p>2002-2014</p>
Syy taitaapi olla niissä pikaliittimien pienissä O-rengastiivisteissä. Niitä liittimen puolikkaita kun sopivasti ja voitelemattomina murjoo paikalleen, niin nuo O-renkaat ottavat itseenä ja ryhtyvät vuotamaan.(Repa @ Heinä. 31 2008,00:04) kirjoitti
Pidän itselläni "vararenkaat" pikku muovipussissa teipattuna sen kromi- (tai joissakin pyörissä maalatun) peitelistan takana. Ovatpahan aina mukana, jos vaikka sattuu tienpäällä purku-urakka yllättämään ja siinä yhteydessä särkyy tiiviste...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ilmeisesti sait releen vaihdettua onnellisesti,olisin niin mielelläni tullut harjottelemaan lisää LT:n purkamista kun vielä tuoreessa muistissa(Prätkis @ Heinä. 30 2008,22:21) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Lauantaina varmaankin irroitan tuon bensatankin. Ei vaikuta ihan ylivoimaiselta hommalta. Mutta miten on tuon itse starttireleen vaihto, onko siinä jotain ihmeellistä?... jos on niin sitten kyllä saatan vielä tarvita apuva.
Muuten kyllä tuon pyörän purkaminen on aika selkeää hommaa, varsinkin kun olen tuosta repair manual:ista lueskellut (siis katsellut kuvia)ohjeita.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Eikös Jarska joskus keväällä (vai oliko jo syksyllä) vaihtanut vanhaan malliin uuden mallin releen? Muistelen, että jokin ylimääräinen tai erivärinen johto siinä hieman aiheutti päänraavintaa, mutta kuntoonhan tuo taisi tulla. Luulenpa, että sieltä suunnalta saat parhaan avun.(Prätkis @ Elo. 01 2008,14:30) kirjoitti
Siis se itse starttirele löytyy sieltä tankin alla olevasta "keskussähkölaatikosta", joka aukeaa muutaman ruuvin jälkeen ihan siististi.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
Amerikan kierros 2010:
Amerikan kierros 2011:
Moponparantelukuvia:
Juu,kyllähän se tuli vaihdettua ja ollaanki oltu prätkiksen kans yhteydessä asian tiimoilta.(pozo izquierdo @ Elo. 01 2008,14:47) kirjoitti
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Nyt homma on tehty. Homma hoitui helposti kun sai "jarskalta" ratkaisevat neuvot kaapelin asennukseen.
En ole omasta mielestäni mikään asentaja guru, mutta homma hoitui kohtuu helposti, joten voin suositella muillekin homman tekemistä itse.
Itse kyllä ruuvasin jokaisen irroitetun osan jälkeen ruuvin paikalleen, jotta pysyi kärryillä mikä ruuvi kuului mihinkin.
Olen korjannut ensimmäistä viestiä ja lisännyt sinne kuvia.
Osaisko joku vielä ottaa kantaa näihin kysymyksiin?
Onko jollain tiedossa mistä vuosimallista lähtien ei ole vaaraa kärkien kiinnipalamiselle?
MIstä vuosimallista lähetien on bensaketkuissa pikaliittimet.
Vanhempi akku ei lähteny lataamaan Bemarin omalla laturilla. Jossain muistan mainitun, että vaatii järeämpää laturia. Eli onko kyseessä normaali auton laturi vai joku muu "erikoislaturi"?
Kiva jos olin avuksi
Mulla oli tosiaan vm.2001 ja siinä oli pikaliittimet bensaletkuissa.
Veikkaan että tuo uudempi rele olis tullu vasta 2004 malliin?
MP-Rata
Luulen, että tuo viisaampi starttirele tuli kyllä jo ennen 2004-malleja. En kyllä osaa sanoa tarkkaa vuotta, mutta luulisi, ettei tehdas olisi antanut noin ilmiselvän mokan elää montaa vuosimallia...(Prätkis @ Elo. 03 2008,23:16) kirjoitti
Toisaalta, jos niitä vanhoja releitä oli ostettu alihankkijalta satatuhatta kpl niin kestihän niiden kuluttaminen aikansa...
Se kuolleen akun herätys tapahtuu ihan millä vaan 12 V "tyhmällä" (auto)laturilla, siis ei tuommoisella älykkäällä ylläpitolaturilla.
Pikku detalji tuossa muuten hienossa selostuksessasi särähti...: Uskalsit käyttää rosvoliitintä!Niitähän ei pitäisi tunnetusti tuoda viittä metriä lähemmäksi moposähköasennuksia. Nooo, sitten kun startti seuraavan kerran temppuilee, niin tiedät mistä aloitat vianetsinnän..
Ei vaineskaan, tämä tapaus on siinä mielessä helpompi, että tuo sähkökeskus on lähtökohtaisesti koko lailla vesi- ja pölytiivis kotelo, joten rosvoliitimen tapaisella kepulilla liitoksellakin on aika hyvät elinmahdollisuudet siellä suojassa. Yleisesti ottaen paras tapa viritellä kuvatun tapainen virran ryöstö jostain kaapelista on kylmästi katkaista johto, kuoria molemmat päät ja liittää kolmannen kaapelin kuorittu pää toiseen näistä ja sitten kietoa päät jälleen yhteen ja juotoksella varmistaa liitos. Tätä ennen pitää tietysti muistaa pujottaa kutistesukan pätkä toiseen (uudellen)liitettävistä johdoista, jotta liitoksen saa sitten suojatuksi. Eristysnauha on myös vain äärimmäisesä hädässä käytettävä tarvike!
Tämä nyt vain tämmöisenä yrityksen ja erehdyksen kautta opittuna kokemuksena, jos sallit.
Jos en väärin muista, niin taisin samat torumiset jo taannoin kaataa Jarskankin niskaan...![]()
Sori, mutta taas oli pakko.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
Amerikan kierros 2010:
Amerikan kierros 2011:
Moponparantelukuvia:
Jeps,tuostahan sää jo muaki "isällisesti" läksytit(pozo izquierdo @ Elo. 04 2008,11:10) kirjoitti
Ja tottahan tuo on että juottamalla ja suojaamalla tulee pitkäikäsempi liitos vaikka napakan olonen rosvoliitin siinä sarjassa mukana tuliki![]()
MP-Rata
Osaakko joku sanoa, vaikka starttirele on vaihdettu uuteen , niin silti ei starttaa.
T.Pexi184
Porin poika
Täh. Kerro enemmän? Mitkä oireet? Miten sammui / jäi käynnistymättä?(Pexi184 @ Syys. 06 2010,13:51) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Olin mokiltä lähdössä ja starttasin pari kertaa. Kolmannen kerran kun starttasin valot vilkahti ja meni kokonaan pimeäksi. Kaveri toi uuden akun ja kun en tienyt mitään tästä, laitoin akun paikalleen ja se alkoi heti starttaamaan. No otin miinus navan irti. Kun olin keskellä metsää, niin oli laitettava akku uudelleen paikalleen. Laition myös virrat päälle ja lotja käynnistyi. Ajelin mökiltä kotiin ja kaikki oli ok.(C-A-D @ Syys. 06 2010,16:41) kirjoitti
kun yritin uudelleen käymään, niin mitään ei tapahtunut. Tilasin Mototripistä uuden releen ja vaihdoin sen prätkiksen ohjeiden mukaan. Sitten laitoin tankin paikalle ja yritin startata niin ei mitään
En voiko starttimoottorissa palaa hiilet tai jotain.
Rele vetää kun painan starttinappulaa.
Vetää vähän hiileksi, kun pyörä oli minulla vajaa kaksiviikkoa ja nyt päreinä tallissa.
t. Pexi
Porin poika
Ei oo onneksi itellä osunut tuo kohdalle. En kuitenkaan ehkä olisi antanut startin huutaa pidempää aikaa/kotimatkaa katkotta. Sai ehkä siipeensä tuosta?(Pexi184 @ Syys. 06 2010,20:51) kirjoitti
Tuon startinhan saa oikosuljettua ohi releen, jolloin startin toimintakunto paljastuu.
<p>2002-2014</p>
Joo tää on tätä aloittelijan tuuria.(C-A-D @ Syys. 06 2010,21:12) kirjoitti
Mitenkä se startin ohitus tapahtuu?
T.Pexi184
Porin poika
VAIKKA NÄIN, yhdistä kärkipihdeillä ne kaksi paksua johtoa siinä starttireleellä, tai lisävirtakaapelilla akusta + navasta siihen releeltä startille menevään johtoon, miinustahan startti saa moottorirungon kautta, jos ei vieläkään stattaa, niin laita miinus lisäkaapeli akusta moottorin runkoon ja eikun menoksi ja kohti uusia pettymyksiä.