Ajelin sunnuntai-iltana rovaniemestä Kittilään Transitilla, jossa jonkin verran muuttokuormaa. Ajopeli kulkee hienosti 120km/h mittarin mukaan tasaisessa matka-ajossa ja sitä nopeutta pudottelin tulemaan.
Olin ohittanut matkalla hitaammin ajelevia henkilöautoja ja pakuja ilman ongelmia. Ymmärrettävistä syistä ohittaminen ko. menopelillä voi muodostua ongelmalliseksi jos joutuu hidastamaan ohitettavan taakse ja kyyläilemään ohituspaikkaa koskapa kiihtyvyys on tosi surkea vaikka pienemmälle pykältääkin.
Noh, seuraavaksi näkyi horisontissa motoristi. Jyräsin vesisateesta piittaamatta menemään tasaisen tappavaa vautia ja hoksasin että motoristin häntäpää lähestyy uhkaavasti. Kyseessä oli pieni customi kakspäällä ja matkatavaroilla, nopeutta suunnilleen ~100km/h minun mittarin mukaan - jouduin siis hidastamaan ja ajelemaan ohituspaikan puutteesta johtuen perässä. Ihan p*rseeseen en viitsinyt ajaa koska se nyt vaan on inhottavaa motoristin kannalta.
Mitä tekee motoristi joka ei ole voinut olla huomaamatta perään suhteellisen nopeasti ilmestynyttä isoa punaista autoa? -Ei mitään. Kyllä Kyllä, periaatteessa mitään ei tarvitsekkaan tehdä. Ei himmata, huilata reunempaan, näyttää vilkkua tms. Minulla kuitenkin oli selvästi hopumpi kuin näillä matkaajilla jotka tosiaan max. satasta pistelivät siinä sateessa menemään. Tie ei mitenkään lainehtinut eikä sade ollut äsken alkanut (asfaltti ei sen takia äkkiliukas ja ei, en vaadi ketään ajamaan ylinopeutta ymymym).
Satasesta ohittamaan lähteminen transulla on noh..kaikki varmaan arvaa miten helppoa. Ajelin sitten siinä hyvän matkan päässä perässä ettei tunnu siltä että hiillostan. Tulee hyvä, pitkä suora. Nyt jos koskaan on mahikset päästä turvalisesti ohi, mutta voi PIIP että sillä suoralla pyöränkin kuljettaja päättää hetkellisesti vetää lähemmäs 120km/h!
Se mitä tällä kirjoituksella haen, on ehkä hyvien tapojen peräänkuuluttamista myös 2-pyöräisten kohdalla silloin kun omat halut/taidot/sää/tms. estää ajamasta keulapaikan vauhtia. Ei siinä mitään hävettävää ole jos isolla autolla nyt sattuu olemaan hopumpi. Jos oma matkavauhti on selvästi hitaampi kuin takaa tulevan, jonka ohitusmahdollisuudet on kuitenkin heikohkot, niin eikö voisi helpottaa tilannetta vilkuttamalla ja himmaamalla hieman että kovempaa menijä pääsee turvallisesti ja nopsemmin ohi?
*kaivaa esiin sateenvarjon ja valmistautuu saamaan paskaa niskaan* -hymiö
Näin on näppylähansikkaat.
Jos sillä tiellä on satasen rajoitus ja kaveri ajelee suunnilleen satasta, niin ei mun mielestä ole mitenkään tavattoman ilkeätä jos ei se anna tietä ilmeistä ylinopeutta ajavalle.
Tietty joku voi sanoa, että mitäs ne muiden nopeudet kenellekään kuuluu, mutta ihan vaikka periaatteessa en halua omalla väistämisellä 'yllyttää' ketään ylinopeuteen, vielä vähemmän suosia sitä.
Muuten tien sekä periksi antaminen erilaisissa tilanteissa on vallan kannatettava toimintamalli, jonka soisi puupäisessä kansassamme pikku hiljaa yleistyvän.![]()
* Arctic Ranger *
No joo, mutta miksi sitten kiihdyttää 120:iin huomatessaan että toinen yrittää ohi, kuten avauksessa ihmeteltiin?(rico @ Heinä. 30 2008,11:52) kirjoitti
[Edit: itse toki annan aina tietä jos joku tulee takaa kovempaa, yleensä ihan pientareen puolelle asti. Kovasti toivon että samaa palvelua saisin itsekin etenkin motolla liikkuessa, siinä kun pääsee kotilosta ohi sulkuviivan tai vastaan tulevan jononkin kohdalla..]
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
No sehan on vain normaali suomalainen tapa. Ajat perassa ja toinen tulee perse edella vastaan. Lahdet ohi ja kas kummaa, nopeus nousee. Paaset ohi ja yllattaen sit ko. ajoneuvon nopeus laskee. Tia mika siinakin sitten on ongelmana... Erityisesti ilmenee motareilla ja ohituskaistoilla.(LaMasquerade @ Heinä. 30 2008,11:55) kirjoitti
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Näköjään sitä liikkuu sitten kaksipyöräisilläkin näitä idiootteja, jotka avaavat kaasun vain ohitukseen kelpaavilla suorilla tai ohituskaistojen kohdilla. Se on tosiaan aikajos on tehottomalla autolla liikkeellä.
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Ajan autolla todella paljon työkseni, ja motoristien ohittaminen on tosiaan kaikista hankalinta. Ihan lähelle ei kehtaa tulla, motoristin havainnointikykyyn ei voi luottaa, ja hänen eteensä ei jonoa ohitettaessa useinkaan mahdu. Tähän vielä päälle se, että osa motoristeista intoutuu ohitetuksi tultuaan erinäköisiin pyrähdyksiin. Keskimäärin kaikki ohitettavat jäävät kuitenkin ennen pitkää taustapeiliin, eikä muiden typeryyksiin kannata vastata kuin ajamalla omaa ajoa ja iloisella kädenheilautuksella.(Tricia @ Heinä. 30 2008,11:30) kirjoitti
Totuushan näet on se, että jos olet saavuttanut jonkun toisen ajoneuvon, niin vähänkään pidemmällä tarkasteluvälillä ajat sitä kovempaa ja ohi kannattaa mennä.
Mut eihän ransiitilla saa ajaa ku satastaNo ei vaan, kyllähän tuo jonkunnäköistä kusipäisyyttä osoittaa aina tollanen kiihdyttely, yleensä törmää samaan hommaan kun alkaa ohituskaista - vauhti nousee aina sen 20km/h
CBR600f -04
Kyllä tuolla liikenteessä tarvitaan kaikilta sitä "pelisilmää"...
Jos joku saa sut kiinni, niin se joku ilmeisesti ajaa vähän kovempaa kuin sinä, ja sen voi tai oikeasti pitääkin, päästää ohi....
Tai jos perääsi alkaa kertymään jonoa, ajelet silloin oikeasti hitaammmin kuin muut sillä tiellä liikkuvat. Päästä muut ohi tai nosta nopeutta esim. 5 km/h ja seuraa sitten, miten jono takana kehittyy...
Tosin oon myös huomannu asuntovaunua vetäessäni, että kaikki ei uskalla tai osaa ohittaa. 80-alueella 90 todellista ajaessa jonoa tulee helposti perään ja jotkut kärkkyy siinäkin ohituspaikkaa, mutta kun sitte mennään satasen alueelle, ei perässätulijat kuitenkaan uskalla ohittaa, vaikka niille merkkiäkin näyttäis...
Kaks-pyörästen kanssa ei ikänä oo ollu vaikeuksia, ohi on päästy jopa asuntovaunua vetäen, kun on ensin ilmotellu aikeistaan kaukovalovilkulla (heinäkuussa custom-motoristi antoi nätisti tietä Kuopio-Varkaus-välillä).
Niin, ja jonohan alaa vasta siitä toisesta ajoneuvosta, joka ei ohita sitä ekaa...
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Eilen illalla ajelin Guzzilla Haapavedeltä Piippolan suuntaan ja sivutieltä perään kääntyi punainen VW Transporter, joka ajoi minut kiinni hetken kuluttua. Tiellä 80 km/h rajoitus ja oma nopeuteni noin 90 km/h.
Vasta 4-tien ylityksen jälkeen VW pisti vilkun päälle ja lähti ohitukseen. Teinpä ihan hyvien tapojen mukaisen tempun vaikka tie oli suora eikä vastaantulijoita ollut. Löysäsin kaasua hivenen ja siirryin samalla hieman oikealla. Kukkahattuilua tai ei mutta tuli ihan hyvä mieli.
Sitä paitsi ohitettavan velvollisuuksiin kuuluu toimia juuri noin eli toimia siten, että ohitus tapahtuu mahdollisimman turvallisesti. Sen sijaaan ohitettavan velvollisuuksiin ei kuulu miettiä sitä ajaako ohittaja mahdollisesti ylinopeutta. mainitsemasssani tilanteessa ohitus olisi ollut ihan ok ilman omaa toimintaani mutta saattoi siinä motoristit saada hyvää mainosta. Tai sulan hattuun (tai kukan, vai mitä... vetomiehet... hähää...)
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
vaikka olisit ajanut koko 150km sataa sen mopon perässä niin et olisi ollut kuin kahvikupin verran myöhemmin perillä vrt jos olisit ajanut koko matkan 120 viisarissa.
Kauanko ajoit perässä?
Olisihan se mopo voinut tilaa antaa ohitukseen kuitenkin.
Dirty Nasty Furriner
Et ole oikea kukkahattu. Oikean kukkahatun mielestä turvallisinta on ajaa alinopeutta jonoa vetäen siten, ettei peilissä näy mitään muuta kuin <span style='font-size:17pt;line-height:100%'>SCAN</span>(r1150r @ Heinä. 30 2008,12:28) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Entäs jos onkin motoristi miettinyt näin:
Jaahas, takaa lähestyy paku, ei mitään mahdotonta vauhtia kuitenkaan (120<=>100). No nyt se sai kiinni ja ajaa perässä. Miksei se mene ohi ? No, miksei se jo ohita ? *Menis nyt, ei tässä halua tientukkona olla ja jonoa vetää, mutta ei uskalla sateisella kelillä lujempaakaan ajaa.
No nyt tulee vähän parempi tienpätkä, jos kiihdyttää vauhtia ettei tuonkaan tarvitse niin hiljaa ajaa, kun se ei näköjään ohittaa osaa.
Ei ne kaikki ole Transiteilla ajaneet, eivätkä tiedä Transun tehoista. Nykyään kun pakutkin kulkevat yleensä yli 150 km/h.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Niinpä. Kaikkein paskamaisimpia ovat ne en-uskalla-ohittaa -urvelot jotka kaikesta huolimatta ajavat liian lähellä sitä edellämenevää ajoneuvoa. Nämä pitää melkein ohittaa molemmat kerralla, kun ei aina voi oikein luottaa siihenkään että se urpo antaa tilaa takaisin omalle kaistalle tultaessa. Pienitehoisella autolla liikkuessa tuo hankaloittaa ohittamista huomattavasti.(Fobba @ Heinä. 30 2008,12:26) kirjoitti
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
90% suomalaisista kuskeista on
Tuli tuossa käytyä ihmettelemässä länsinaapurin ajokulttuuria norjanreissulla. Ok, tiestö on paremmassa kunnossa ja pientareet leveämmät mutta on kohteliaisuus ja liikennesilmäkin aivan eri luokkaa. Tietä annetaan heti kun nopeampi lähestyy taustapeilissä. Näytetäänpä vielä merkillä että mene ohi vain. Eikä haittaa jos ohittavalla olisikin ylinopeutta...
Mp:llä ajellessa noudatan samaa tyyliä kuin kotilollakin, ajan mielestäni tilanteeseen sopivaa vauhtia. Jos joku ilmaisee ohitushalunsa niin annan tietä sopivan paikan auetessa ajamalla reunempaan, laskemalla hiukan vauhtia ja näyttämällä vilkulla että anna mennä vain.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Kuten tuossa jo Hansk| sanoi, pakulla saa ajaa vain satasta.(Tricia @ Heinä. 30 2008,11:30) kirjoitti
Todiste.
Toki tuo on ärsyttävää ajaa toisen perässä, kun toinen ei helpota ohittamista. Mutta enpä uskois, että itsekään olettaisin satasen alueella perässä olevan pakun aikovan ohittaa minua.
Tää pakulla satasta tuntuu olevan yhtä vaikea asia kuin se, että kärry perässä saa ajaa vain 80km/h.
"On vaikee..On!..tosi vaikee!"
CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
Entä jos edessä oliskin ollut rekka, joka ajaa mittarinopeutta 90-100 km/h ? Siitähän et olis ohi päässyt millään.
Olisitko käynyt rahtareiden sivuilla kiroamassa moiset tien tukot alimpaan helvettiin ?
Tää on kyllä trolli. Vaikka kuskeja on vaikka mitä, niin ei kai kukaan sentään odota, että edestä kaikki auran lailla väistävät, kun joku tulee alitehoisella Transulla lämä tiskissä ylinopeutta, että minäminäminä pääsen jatkamaan esteettä ?
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Eli et halua antaa tietä/tilaa tai väistää, mutta haluaisit, että tilan antaminen tässäkin maassa yleistyisi? "En varmana anna tolle tilaa kun se näyttää ihan siltä että lähtee ajamaan ylinopeutta, eli suorittamaan suurinta kriminalisoitua tekoa tässä yhteiskunnassa!" Hohhoh.(rico @ Heinä. 30 2008,11:52) kirjoitti
Jos jollain on kovempi kiire, niin miten se minulta on pois, kun hän menee ohi? Jos hän ottaa sakot niin eipä muuten kiinnosta. Jos hän ajaa seuraavassa mutkassa metsään ja isoon mäntyyn ja veivi pois, olenko syyllinen koska päästin hänet ohi?
Mutta se, että tässä tilanteessa; kuka hitto odottaa, että transit tulee 100km/h vauhdeissa vielä ohi.Miten muuttokuormaa vietäessä voisi olla noin kova kiire. (kukaan ei aja transitilla huvikseen noin kovaa)
Trollaus?
636 -> 998
Toi on kyllä supervi**umaista kaikilla vehkeillä, että kiihdyttää kun yrittää ohitse. Valitettavasti myös turhankin yleistä.
Odotappa kiltisti ohituskaistan alkua, että pääsisit ohi, niin eiköhän vauhti nouse ohitettavalla/ohitettavilla paljonkin yli sallitun.![]()
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Tää mittarivirheen huomioiminen omassa ajonopeudessa tuntuu olevan toisille yhtä vaikea asia kuin liikenteen sujuvuuden edistäminen. "On vaikee..On!..tosi vaikee!"(Tape- @ Heinä. 30 2008,13:02) kirjoitti
Veikkaisin että Transulla todellinen nopeus on 105-108kmh kun mittarissa on 120kmh. Autolla ajaessa huomaa todella usein että tielläliikkujat eivät osaa ottaa huomioon mittarivirhettään. Nykyään jo monissa kännyköissäkin on sisäänrakennetut GPS:t joilla voi oman mittarivirheensä tarkistaa.
80kmh-mittarinopeus kärryn takia on mielestäni nykyaikaisilla jousitetuilla jaurruilla (ja iskareilla) varustetuilla kärryillä on aivan naurettavaa. Muutenkin olen sitä mieltä että tärkeämpää kuin nopeusrajoitusten laskeminen olisi nopeuserojen vähentäminen. Samaan suuntaan liikkuvien nopeuserojen vähentäminen vähentää ohitustarvetta ja poistaa "todellisia" kohtaamistilanteiden kolareita. "todellisia" sen takia, että liikennekuolemiin tilastoidaan paljon itsemurhia...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ja se rekkako olisi kiihdyttänyt suoran alkaessa 120:iin?(DOHC @ Heinä. 30 2008,13:18) kirjoitti
Liikenteen pelisilmä, missä pelaa?![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Why don't you try : Not giving a fuck(rico @ Heinä. 30 2008,11:52) kirjoitti
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Noin 50000km/v tien päällä olevana olen oppinut että "onnistunut ohitus alitehoisella (M-B Diesel) ajoneuvolla perustuu täydelliseen yllätykseen", muuten ei ohituskaistan aikana moisella rakkineella ohi pääse. Mopolla on pikkuisen vara vaikka kiristääkin tarpeen tullessa kunhan lukemat ennen ohituskaistan loppua ovat taas lailliset, sillä siellähän setä sininen sinua föönin kanssa odottelee.![]()
![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Minulla on sellainen politiikka.....
Jos maantiellä joku ajoneuvo minut saavuttaa,
Totuus vain on, että sen matkavauhti on kovempi ja silloin päästän sen ohi....
Paljon on esim. myyntimiehiä jotka ajavat päivittäin pitkää matkaa ja kevyellä ylinopeudella. Eivät he kiusallaan sinua ohita, he haluavat vain illaksi kotiin
Tietysti on niitäkin jotka haluavat ohi ja jäävät sitten siihen eteen tulpaksi![]()
Turvallista matkaa, myös kaahareille
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Vaikken kustomilla ajakaan, niin silti useimmiten nopeusrajoitusten mukaisesti ja aina pyrin myös huomioimaan muut tielläliikkujat. *
Työmatkaa 100 km suuntaansa, välillä autolla ja välillä moottoripyörällä liikkuen. Minulle on aivan sama, kummalla välineellä satun olemaan liikkeellä ja ajanko juuri suurinta sallittua, vähän alle vai vähän yli suurimman sallitun, jos ja kun huomaan takaa tulevan nopeamman ajoneuvon. Sekin on aivan sama minulle, tuleeko takaa paku, h-auto vai toinen moottoripyörä. Tuollaisessa tilanteessa tarjoan heti ohitusmahdollisuutta takaa tulevalle, väläyttämällä vilkkua oikealle. Jos olen kaksipyöräisellä liikkeellä, siirryn vielä hieman oikealla jotta takanatuleva ymmärtää tarkoitukseni.
Juu ei, pakulla ei saa ajaa kuin satasta, niinkös se oli? Työmatkani varrella on tiekohtaiset nopeusrajoitukset joissa ei ole lisäkilpeä "Ei koske moottoripyöriä". *Vaikka välillä tuntuu että saisi ollakin...
Teen tuon edellämainitun ihan vain sen vuoksi, että se ei todellakaan ole minulta pois jos selvästi osoitan huomanneeni takaatulevan ohitusaikeet. Useimmiten ohittaja väläyttää vilkulla kiitokseksi, myös silloin kun olen ollut moottoripyörällä liikkeellä. Kyseessä on varmaan joku K**ipää autoilija
Saman kiitoksen olen saanut moottoripyöräilijöiltä kun olen autolla ajaessa antanut vilkulla merkin "anna mennä ohi, olen huomannut aikeesi, nyt on hyvä paikka ohittaa".
Niin, kai minä vaan olen niin saatanan tyhmä että en pidä omista oikeuksistani kiinni liikenteessä jääräpäisesti. Mutta täytyy myöntää että tulee tosi hyvä mieli kun pystyn joustamaan ja ajamaan edes välillä ilman että sarvet kasvaa heti päähän![]()
Tuotaaah...Millaiset ajo-ominaisuudet luulet kärryllisellä autolla olevan väistötilanteessa? Toki nuo nopeuserot on petollisia, mutta vaaratilanteessa olisi mukavaa, jos jotain on mahdollista tehdä.(Juutana @ Heinä. 30 2008,13:26) kirjoitti
Kärryistä voisi melkein aloittaa oman ketjunsa. Niin erikoisia ja vaarallisia ne ovat. Mutta ei niistä enempää tänne. Tää on paku/ohittelukeskustelu![]()
CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
Tarkennus: Tietä on hyvä antaa takaa tuleville liikennesääntöjen mukaan ajaville.(Eki- @ Heinä. 30 2008,13:23) kirjoitti
En ole sanonut, että ylinopeus on iso rikos, mutta enpä kyllä ylinopeudella ajaville sympatiapisteitäkään jakele.
Minä vaan satun olemaan niin höperö ihminen, peräti moottoripyörällä ajava sellainen, että mielestäni tieliikennelait ja -asetukset ovat noudatettaviksi tarkoitettuja, eikä oman harkinnan mukaan sovellettaviksi. Olkoon vaikka kuinka huonoja tai ärsyttäviä.
Moni näyttää ajattelevan toisin, mutta sepä onkin sitten heidän murheensa, kuten monista sakkojenvalittelu- ja poliisikyttää -ketjuista näemme..
* Arctic Ranger *
Näyttäisi olevan isoluuta pyyhkinyt vastapelurin postaukset. Ei mitään, jatka moderointia ja ylinopeuden kyttäämistä...(rico @ Heinä. 30 2008,13:48) kirjoitti
Tietä siis ei ole hyvä antaa takaatuleville jos he ajavat ylinopeutta?(rico @ Heinä. 30 2008,13:48) kirjoitti
Mistä sen tiedät mihin sillä on kiire, ja tarviiko tietääkään?
636 -> 998
Jos sen sijaan takana on joku joka on laiminlyönyt lain vaatiman ajoneuvon teknisen alkutarkastuksen ennen liikkeelle lähtöä, esimerkiksi jättämällä katsomatta auton alle, on hänen ohittamisyrityksiään pyrittävä haittaamaan kaikella tavalla.(rico @ Heinä. 30 2008,13:48) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
En onneksi tolkuttoman kauaa joutunut ajamaan perässä, ja selvennyksen vuoksi, minun henkilökohtaisella kerkeämisellä olisin voinut ajella koko matkan vaikka 80km/h mutta auton piti joutua toisten käyttöön.(Staga @ Heinä. 30 2008,12:29) kirjoitti
Näin on näppylähansikkaat.