Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Moi,
    onko muille vastaavan konetyypin omistajille sattunut vastaavia?

    Eli pyörä on K1200RS-00, joten konetta on tämän mallin lisäksi ainakin vanhemmassa GT:ssä ja LT:ssä. Putkisto kokonaisuudessaan vakio katalysaattorimallinen.

    Ja vaiva on:
    taaimmaiselta sylinteriltä lähtevä pakosarjan putki on murtunut. Murtumakohta on siinä, missä putki yhtyy muiden sylintereiden pakosarjojen putkiin. Näkyy periaatteessa suoraan ylöspäin. Murtuma on siisti, pari cm pitkä tasainen "viilto". Vuotaa käytännössä vain kylmällä koneella. Kuulee äänestä ja tuntee käteen.

    Minun tapauksessani pyörän myyneen liikkeen mahtava palvelu hoitaa homman käyttetynä ostetun pyörän takuuseen. Putki on tänään irroitettu, hitsataan ja asennetaan takaisin. Luotan työhön erittäin suuresti koska hitsauksen tekee alihankintana hyvin tunnettu alan erikoispaja.

    Eli tällä erää kaikki tulee hienosti kuntoon, mutta hieman jää vaivaamaan, onko odotettavissa uusiutumista.

    Mutta kysymykseni:
    jos jollain muulla on sattunut vastaavaa, oletteko saaneet selville mistä on johtunut?

    Itselle tulee muutama vaihtoehto mieleen:
    1. hitsaussauma vain on syystä tai toisesta ollut heikko ja tullut tiensä päähän. Tällöin korjaus on kerralla erittäin pysyvä. Hyvä hitsaussauma pitää aivan varmasti.
    2. Moottori pääsee elämään hieman enemmän kuin on tarkoitus, mutta putki ei pääse elämään yhtä paljon. Tälläin jostain on pakko antaa raudan periksi.
    3. Takarunko pääsee elämään hieman enemmän kuin on tarkoitus ja sitä kautta äänenvaimentaja painaa putkea enemmän kuin se voi joustaa.
    Kahdessa jälkimmäisessä vaihtoehdossa on odotettavissa uusi murtuma, ellei varsinaista vian aiheuttajaa voida eliminoida.

    Sen verran jo yritin itse selvitellä, että laukku ei pääse putkea painamaan. Minun tiedossani ei ole, että pyörää olisi ko. kyljelle kaadettu, eikä katteissa näy jälkiä.

    No, joka tapauksessa huomenna taas tienpäälle Bemulla ja vieläpä vaimon kanssa kohti kirkonkylää...

    Kiitos jo etukäteen tiedoista, jos jollain on asiani selvittelyä tukevia kokemuksia.

    t: Sarkka
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  2. #2
    En tunne RS:n pakoputken ripustusta tarkemmin, mutta ensimmäisissä LT:issä (-99 - 00) olen kuullut olleen jotain vastaavia oireita eli pakoputki on jostain kohtaa revennyt.

    Tuon innoittamana tehdas lisäsi yhden uuden "pakoputken kannatinlaakerin", joka ilmeisesti on hoitanut kyseisen ongelman. Kyseinen kannatin on se, joka mokoma on tiellä LT:n vaihdelaatikon öljyjä vaihdettaessa ja jotkut jättävätkin sen pois kokonaan. En tiedä kuinka viisasta tuo sitten on...

    Onkohan RS:ssään lisätty samantyyppistä kannatinta...? En osaa sanoa.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  3. #3
    Jo 80-luvun K100:sissa oli samoja taipumuksia. Varsinkin raskaammalla 16v koneen putkella (joka kuitenkin jostain syystä lisää 8v koneen vääntöä) jolla on yksi kannake enemmän kuin köykäisemmällä. Pätevä tiggimies sen paikkasi ainakin noista. Tyyppivikana myös lämpöpellin repsahtaminen.

    Materiaalina tuo kirkas on haurasta ja tärisee halki, varmaan suunnittelussakin on voinut tulla pikku kömmähdyksiä. Tuskin sen syvällisempiä syitä.
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  4. #4
    Kiitos vastauksista. Asia kuulostaa selkeältä.
    Ei muuta kuin lisää kilometrejä. *



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  5.  
  6. #5
    Aikaan kun osti käytetyn K 1100 LT:n niin huomasin pienen vuodon putkistossa juuuri kääyyrän liiitoskohdassa vaimentajaan. Kun irroitin putkiston käytännössä kaikki käyrät oli poikki. Ei siinä mitään sen kummempaaa ollut kuin, että kasasin putkiston takaisin paikalleen, heppasin käyrät, irroitin taas ja tein ikään kuin jigin etteivät käyrien paikat muutu siuhteessa kanteen ja vein hitsarille, joka hitsasi sitten käyrät kiinni. Sen enempää en uhrannut ajatuksia tilanteeseen johtaneisiin syihin vaan kuittasin sen sillä, että vanhoissa vehkeisä vaan esiintyy kaikenlaista.

    Voi olla, että putkiston melkoinen paino on saattanut olla ainakin osasyynä tapahtuneeseen kun kiinnnityspisteitä ei ollut kuin käyrät ja sitten siellä takajalkatapin paikkeilla. Lisäksi käyrien materiaali oli aika ohutta.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45