Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Tietääkö kukaan miten kyseinen anturi vaikuttaa sytytysboksin (CDI) toimintaan. Säätääkö sytytystä ja jos
    säätää, niin mihin suuntaan?
    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  2. #2
    No vastaan siis itse itselleni ja ihmettelen kun en saanut kysymykseeni yhtään vastausta, tai edes kommettia.

    Kysytään toisinpäin, että mitä vaikutusta on jos ajaa sellaisella
    Suikalla (esim.Bandit tai uudemmat gsxf mallit), joissa on oikealla puolella kaasuttimissa anturi ja siinä töpseli, jonka voi
    irroittaa, niin ajaa pistoke irti, eli sama jos anturi tai johdot olisivat rikki.

    Tai, jos kyseinen anturi on joltain ollut rikki, niin miten se on vaikuttanut ajoon.

    Ps. Jos joku antaa vastauksen tai kokeilee omassa pyörässään, niin lähetän viestin mihin asia liittyy.
    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  3. #3
    Minkälainen liitin on kyseessä? Kun mul on 95 vuoden RF900, ja siinä menee kaikkiin kaasuttimiin 1 johto, paitsi oikeanpuoleiseen 2 johtoa. Olen nyt ajellut johdot irti jonkin aikaa ja mitään eroa pyörän käytöksessä en ole huomannut..
    -95 RF 900R
  4. #4
    Ei kuulosta samalta piuhalta.Tässä on kolme piuhaa liittimessä eli johtoliittimen sisällä kolme nastaa.

    Olen rf kuvia katsottuani editoinut alkuperäistä vastaustani.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  5. #5
    Gsx-r 600 -97 mallissa tommonen oli kanssa. Ei itselläni vaikuttanut mitenkään vaikka irti nykäsin ja ajelulla kävin.
  6. #6
    Kyseessä on (ilmeisesti) kaasunasentoanturi ja sen perusteella aikaistetaan sytkää osakaasulla.

    Sitä en osaa suoriltaan sanoa, että mitä tapahtuu jos anturin vaan kytkee irti. Riippuu sytkänohjauksen älykkyydestä. Mahdollisesti boksi tunnistaa anturin olevan irti ja menee vikatilaan. Tai sitten boksi lueskelee mitä sattuu arvoja ja säätää sytkää niiden mukaan minne sattuu.

    Jos anturin haluaa poistaa turvallisesti, niin korvaa sen vastuksella, joka matkii täyskaasua. Useimmissa tapauksissa tuo anturi on periaatteessa vaan säätövastus/potentiometri. Anturille tulee maa, 5-12V käyttöjännite ja anturilta lähtee jännitesignaali, joka vaihtelee kaasunasennon mukaan välillä 0V - käyttöjännite. Yleensä niin, että kaasua avattaessa jännite kasvaa. Tällöin riittää kun yhdistää käyttöjännitepiuhan ja signaalipiuhan (mielellään vaikka kilo-ohmin vastuksen avulla), niin sytkä luulee kaasun olevan koko ajan täysillä.

    Anturin poistamisen ei pitäisi vaikuttaa näin tehtynä huipputehoihin. Kulutus saattaa kasvaa ja osakaasulla herkyys vähän kärsiä. Jos taas tuota "täyskaasuhuijausta" ei tehdä, niin vaarana on, että täysiä vedettäessä sytkä käyttääkin osakaasun ennakoita, mikä taas voi aiheuttaa nakutusta ja mäntäpistiäisen pesimistä koneessa.
    Arttu
  7. #7
    Ensinnäkin kiitos vastanneille. Lupasin vastata kunhan saan
    enemmän tietoa anturin johto irti ajamisesta. Asia liittyy siihen, kun luulin n. 1000km reisun jälkeen(käyttämättä sen jälkeen n.2-viikkoa) oman pyöräni sytkäboksin menneen rikki kun se ei enää käynnistynyt, ei edes luvannut,kymmenienkään kokelukertojen, akun lataamisien ja suoraan bensan syöttöa kaasareiden kurkusta sisään, jälkeenkään. Oma pyöräni on GSX600F -95. Ajettu n.60 000 km. No kipinää tuli,mutta en tiennyt tuleeko sitä, kun tulppa on paikoillaan ja sitten hätäpäissäni tilasin purkaamolta boksin, joka osoittautui vialliseksi. No siellä ei ollut muuta suoraan pyörääni sopivaa boksia niin siinä sain idean * että kunhan joku Suikan boksi löytyisi niin siitä tehdään, koska generaattori joka ohjaa sen toimintaa on kaikissa Suzukeissa sama. Sieltä tuli Bandit 1200 -05 boksi, joka oli ehjä varmasti.
    Kaverit tässä vaiheessa jo vähän hymyilivät.

    Sitten työkaverini (autosähköasentaja) ehdotti, kun kävi katsomassa starttausyrityksiä ja tulpan kipinöintiä, että jos kuitenkin aloitettaisiin ihan perusasioista ja mitattaisiin puristukset ensin. Ja niihän siinä kävi, että suurin puristuspaine oli n.6bar ja huonoimassa sylinterissä n.3bar(ohjearvo:n.10-14 bar).Sitten kävi mielessä, että venttiilit kantaa ja välysmittaus osoitti että kaikki ok. No mitä helvettiä nyt?

    Ei muuta kun kone levälleen kannen ja sylinterien osalta. Mitään rikkinäistä ei kuitenkaan löytynyt, venttiilit ehjät, männänrenkaat ehjät, sylinterit kuin uudet.
    No tässä vaiheessa ei ollut muuta tehtävissä kuin ostaa uudet männänrenkaat ja läpätä venttiiilit tahnalla ja sylinterit kevyesti hoonasin. Jakoketjukin vaihtui siinä samalla.
    Sitten kone kasaan ja käynnistysyrityksiin.
    Heti ekalla se pamahti käyntiin. Liian pieni puristuspaine sylintereissä, eli männänrenkaat oli siis syynä käynnistymättömyyteen.
    Koko hommaan meni yli kaksi viikoa, kun osia odottelin viikon ja iltaisin pikkuhiljaa töiden jälkeen autotallissa sitä remppasin, muijan(=lue rakkaan vaimoni) nalkutuksesta huolimatta.

    Tässä vaiheessa mulla oli sitten kaksi ehjää sytystysboksia. Olin aina luullut että kaasuttimissa on jotain sanomista tyhjäkäynnillä kun se esim, liikennevaloissa käy n. 20 s. hyvin ja sitten rupeaa ontaamaan ja kun antaa hieman kierroksia, tasaantuu ja taas hetken päästä sama uudelleen.Niin nytkin.Tässä vaiheessa olin ajanut rempan jälkeen n. 300km.

    Kun olin tilannut ja maksanut sen Banditin boksin, ja kaverit vielä vienosti myhäilivät, ajattelin että kokeilen kytkeä sen piruutanikin pyörääni, vaikka se palaisikin väärällä kytkennällä.
    No helvetinmoisten kytkentäkaavioiden tutkiminen Bandit-gsxf välillä ja piuhoja kiinni. Pieniä epävarmiuustekijöitäkin tuli mieleen, kun uudessa boksissa on 16-nastaa, vanhan boksin 8-napaa vastaan.Eli paljon tyhjiä napoja jäisi kytkemättä.Työkaverilta yksi 100 ohmin vastus vielä yhden johdon väliin ja sitten silmät kiinni ja virta päälle.
    Ei vielä ainakaan savu noussut. Sitten starttaus.
    Ja taas ekalla pamahti käyntiin.

    Sitten koeajolle. Hyvinhän se toimii koko kierrosalueella ja tyhjäkäyntiin liittyvät "ongelmat" häipyi sen sileäntien.Sekä ryypyn kanssa kynnistäminenkin helpottui, nytkun kierrokset pysyy vakiona eika lähde hetken ryypyn kanssa käytyään nousemaan.Eli olisiko sittenkin vanhassa boksissa jotakin vikaa?
    Ja nyt (huh,huh) päästään siihen asiaan, minkä vuoksi kyselin
    sitä kaasareiden anturin vaikutusta.
    Kun sitä ei ole olemassakaan. Myös kaksi vaihteentunnistimelle menevä piuhaa on pois, niiden toiminta on selvitetty, eikä ne vaikuta ajoon. Ainoa epäselvyys on kaasutinanturin (potentiometrin) vaikutus sytytysennakkoon/ajoon, jos sillä saisi Bandit yksikön toimimaan vieläkin paremmin, tai onko sillä vaikutusta bensan kulutukseen.(Kun se nykyään on köyhälle vahän helvetin kallista.)
    Täytynee komponenttikaupasta hakea joku samoilla vastusarvoilla oleva potikka, ja ajon aikana väännellä sitä suuntaan ja toiseen.
    Ajattelin kysyä varmaa tietoa tältäkin palstalta, jottei tarvitsisi kaikkea kokeilla. Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä vielä kerran.

    Antakaa asiaan liittyviä kommentteja!

    Ps.Luulin kouluaikoina, etten osaa ainekirjoitusta.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  8. #8
    No pari kommenttia.

    -Tuo Banditin boksi antaa luultavasti vähän erilaisen ennakkokäyrän kuin alkuperäinen. Melko todennäköisesti erot on kuitenkin sen verran pieniä, ettei niillä ole mitään traagista merkitystä.
    -Potikan arvolla ei ole suuremmin väliä, kunhan se on jossain järkevissä rajoissa, luokkaa 1k - 100k. Potikka toimii jännitteenjakajana tuossa, jolloin vastusarvolla ei ole vaikutusta ulostulojännitteeseen.
    -Kannattaa tutkia sytkäennakkoa ajoituslampun kanssa. Näin pystyt varmistumaan, että ennakko on edes oikealla hehtaarilla. (Jonkinlainen ennakon ohjearvo löytyy varmaan korjausoppaasta tms.) Samalla voit kokeilla tuon potikan vaikutusta ennakkoon eri kierroksilla. Jos mittailet, niin raportoi tuloksista tännekin. Minua ainakin kiinnostaisi tietää kuinka paljon kaasun asento vaikuttaa.
    Arttu
  9. #9
    No ongelma on siinä kun ei ole mitään paikkaa katsoa sytkää ajoituslampulla.Jos ottaa signal generaattorin (eli oikeanpuoleisen kopan koneessa) irti niin öljyä tulee käydessä.Pitäisi olla läpinäkyvä koppa. Vasemmasta kopasta tulee kaikki öljyt ulos irroitettaessa.Ideoita?



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  10. #10
    Lainaa (jakari59 @ Heinä. 31 2008,11:51) kirjoitti
    Myös kaksi vaihteentunnistimelle menevä piuhaa on pois, niiden toiminta on selvitetty, eikä ne vaikuta ajoon.
    Mikä niiden vaikutus on? Itellä on 1200 Bandit ja kokeilin ajaa myös ko. johdot irrallaan, mutta mitään vaikutusta en huomannut.
    Hande G.
  11. #11
    Ymmärsin, että handegunnarhaluaa tietää noiden kahden vaihteentunnistimelle menevän johdon tarkoituksen.

    No ensin piuhojen toiminta:
    -toinen maadottuu kun 2-vaihde on päällä
    -ja toinen kun on 3-vaihde päällä

    Ja näin on tehdas saanut pakoäänet läpi jostakin direktiivistä
    kun ne mitataan kuulemma noilla molemmilla vaihteilla 3000 rpm:n kohdalla ja siinä 3000 rpm:n kohdalla sytytystä myöhäistetään. Se on tietenkin ohjelmoitu boksiin ja on olemassa kaikissa ko.tuotantopyörissä. En tiedä ehtiikö sitä
    huomata ajossa,kun se on tietysti niin kapea alue kierroksista.

    Jos sen toiminnon haluaa poistaa, ei muuta kuin johtoliittimet irti boksin tai vaihteentunnistimen pistokkeista.

    Sitä en tiedä myöskään, onko näissä bokseissa mitään vikadiagnostiikkaa eli tuleeko vikakoodeja.

    Jos on, on mun boksi niitä jo täynnä.

    Ehkä joku tietää onko vikakoodien poistoon liittyvää
    työvaihetta Suzuki-merkkihuollossa.
  12. #12
    Lainaa (jakari59 @ Heinä. 31 2008,15:04) kirjoitti
    Ymmärsin, että handegunnarhaluaa tietää noiden kahden vaihteentunnistimelle menevän johdon tarkoituksen.
    Kiitos. Just tuon halusin tietää. Mittaamalla selvitin jo aiemmin, että ko. johdot maadoittuvat 2 ja 3 vaihteilla. Ihmettelin vain kovasti mikä on toiminnan tarkoitus. Noilla kahdella johdolla + vapaavalon johdolla saisi ehkä kehiteltyä jonkinlaisen vaihdenäytön. Väliin pitäisi vain rakentaa pikkuisen elektroniikkaa, joko erillisillä digitaalilogiikalla tai pikku mikrokontrollerilla ja softalla tai saattaisihan se onnistua ihan transistoreillakin.

    Logiikka menisi suunnilleen näin. Vapaalta pois -> jos ei kakkonen, niin sitten täytyy olla ykkönen. Kakkosella ko. johto maissa. Kolmosella ko. johto maissa. Kolmoselta pois -> jos ei kakkonen, niin sitten nelonen. Jos ei vaihde ole ykkösellä, kakkosella, kolmosella, nelosella tai vapaalla, niin silloin täytyy olla vitonen. Olisiko homma noin simppeli?



    Hande G.
  13. #13
    Älä multa kysy tollaista asiaa. Minun tietämykseni on dioditasolla.Nämäkin kaivamani tiedot oli työn ja tuskan takana.
    Kaikki tieto on turhaa, jos sitä ei jaa muille (niinkuin eräässä ohjelmassa sanotaan).
    Mutta mikään ei nykyään ole mahdotonta ja jos onnistut niin onnea vaan .
    Mutta jaa tieto muillekin. Ok ?



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  14. #14
    Lainaa (jakari59 @ Heinä. 31 2008,12:58) kirjoitti
    No ongelma on siinä kun ei ole mitään paikkaa katsoa sytkää ajoituslampulla.Jos ottaa signal generaattorin (eli oikeanpuoleisen kopan koneessa) irti niin öljyä tulee käydessä.Pitäisi olla läpinäkyvä koppa. Vasemmasta kopasta tulee kaikki öljyt ulos irroitettaessa.Ideoita?
    No aika hankalalta tuo ajoituksen tarkistus kieltämättä kuulostaa, jos tuon oikean puolen kautta tulee ihan kunnolla öljyä ulos koneen käydessä. Enpä osaa sitten auttaa, kun en ole tuon koneen kanssa ollut omakätisesti pahemmin tekemisissä. Luulisi kuitenkin, että jonkinlainen järjestely ajoituksen tarkistukseen olisi olemassa.
    Arttu
  15. #15
    Lainaa (handegunnar @ Heinä. 31 2008,20:22) kirjoitti
    Logiikka menisi suunnilleen näin. Vapaalta pois -> jos ei kakkonen, niin sitten täytyy olla ykkönen. Kakkosella ko. johto maissa. Kolmosella ko. johto maissa. Kolmoselta pois -> jos ei kakkonen, niin sitten nelonen. Jos ei vaihde ole ykkösellä, kakkosella, kolmosella, nelosella tai vapaalla, niin silloin täytyy olla vitonen. Olisiko homma noin simppeli?
    Yksi aukko tuossa logiikassa pistää heti silmään: Millä havaitaan, että vaihde on vaihdettu neloselta vitoselle?

    Mutta jos askarrella haluaa, niin sinne vaihdeanturiin saa todennäköisesti lisättyä kontakteja muillekin vaihteille kohtuullisella vaivalla. Sitten logiikan rakentelu menee huomattavasti helpommaksi.
    Arttu
  16. #16
    Lainaa (ArttuH @ Elo. 01 2008,09:05) kirjoitti
    Yksi aukko tuossa logiikassa pistää heti silmään: Millä havaitaan, että vaihde on vaihdettu neloselta vitoselle?

    Mutta jos askarrella haluaa, niin sinne vaihdeanturiin saa todennäköisesti lisättyä kontakteja muillekin vaihteille kohtuullisella vaivalla. Sitten logiikan rakentelu menee huomattavasti helpommaksi.
    Aukko näyttää tosiaan olevan *

    Olen minä nähnyt ohjeet vaihdeanturin modauksesta, jossa laitetaan kaikille vaihteille omat johdot. Se taisi olla jollain suomalaisella saitilla. Minua vain arveluttaa vaihdeanturin porailu, koska se on kuitenkin öljytilassa. Jos jokin oma tiivistys pettää tienpäällä ja öljyä alkaa vuotamaan, niin *

    Helpoin ratkaisuhan olisi laittaa kolmoselle ja kakkoselle omat merkkivalot (esim ledit). Kyllähän sen käytössä olevan vaihteen tietää perstuntumallakin, kun veto on päällä. Risteyksiin tullessa, varsinkin jos on rullannut jonkinmatkaa kytkin pohjassa, ei välttämättä aina muista onko pesässä kolmonen vai kakkonen.
    Hande G.
  17. #17
    Voisihan sitä aloittaa uuden viestin ja kysellä muilta miten ajoitus voitaisiin katsoa, tosin en ole kokeillut oik.koppa irti ja pyörä kalleellaan paljonko sitä öljyä oikein tulee ja voiko sen väliaikaisesti tukita. Mutta ainakin kun pyörä oli keskiseisontatuella ja tein niitä käynnistysyrityksiä, niin jo startatessa tuli öljyä ulos. Vai onko Suzukilla ajateltu siten, että ajoituksen katsominen on tarpeetonta, koska siellä kopassa ei ole mitään säädettävää.

    Tosta vaihteennäytöstä vielä sen verran, että minulla oli aikaisemmin Suzuki GS 450 ja siinä vaihteennäyttötoiminto
    jo vakiona joka vaihteelle, niin sillä oli mukava ajaa kun näki koko ajan mikä vaihde on päällä.
    Silloin ajattelin, että onko tää nyt niin tarpeellinen värkki.

    Nyt kun vaihteennäyttöä ei ole, niin kuten handegunnar sanoi risteyksiin tulo on juuri se missä sitä tarvittaisiin. Joskus unohtuu joku iso vaihde päälle kun seisoo valoissa kytkin pohjassa ja kun pitäisi lähteä niin kone sammuu ja "hässäkkä" on valmis.
    Toinen hyvä asia olisi, jos olisi edes suurimman vaihteen näyttö, kun ainakin minä usein joudun kokeilemaan, että onko se 6. päällä.
    Tämän voisi tietysti rakentaa vapaan merkkivalon kanssa samaan, jolloin merkkivalo näyttäisi sekä vapaan että suurimman vaihteen samalla valolla. Ne luulisi erottavan selvästi toisistaan?



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  18. #18
    Vaihdennäyttö on tosiaan tuollainen ei-niin-välttämätön, mutta kuitenkin ihan kiva varuste. Kun tässä vähän aikaa sitten pistin omaan mopoon sähköt ja mittariston uusiksi, niin en varmaan olisi vaivautunut miettimään vaihdenäyttöä, ellei sellaista olisi ollut alkuperäisessä mittaristossakin. Mutta kun siihen oli jo ehtinyt tottumaan, niin pitihän sellainen sitten rakennella uuden mittariston kylkeen.

    Jos jotakuta kiinnostaa tuollaisen näytön askartelu, mutta elektroniikan nysväys ei, niin mulla olisi ylimääräisenä muutama kasattu piirilevy. Näyttää vaihteen "coolilla" parin sentin korkuisella sinisellä 7-segmenttinäytöllä. Vaatii koneeseen joka vaihteella maadoittavan anturin.
    Arttu
  19. #19
    Kyllä minua ainakin kiinnostaa.Paljonko tulee siitä piirilevystä kustannuksia ja joutuuko maadottavan anturin tekemään itse, tai saako sen jostain valmiina. (esim. just se gs 450).

    Mulle se olisi kuitenkin hyvä varuste. Voisi äiteekin kokeilla, kun ei ole uskaltanut gs:n jälkeen.
  20.  
  21. #20
    Lainaa (jakari59 @ Elo. 01 2008,21:40) kirjoitti
    Kyllä minua ainakin kiinnostaa.Paljonko tulee siitä piirilevystä kustannuksia ja joutuuko maadottavan anturin tekemään itse, tai saako sen jostain valmiina. (esim. just se gs 450).
    Levyn kustannukset on jossain kolmen-neljän kympin kieppeillä. Anturin joutuu järjestämään itse, jos sellaista ei ole valmiina. Ilma-öljy Suzukiin sellaisen voisi ehkä löytää jostain 1100F:stä, hämärän muistikuvan mukaan sellaisessa olisi vaihdenäyttö. Pitäisi vähän vilkaista räjäytyskuvia.

    Tuolta löytyy simppeli ohje, josta käy ilmi näytön kytkennät ja ominaisuudet. Ja tässä vielä kuvatus piirilevystä:
    Arttu