Indiassa ei ole nopeusrajoituksia, joten siellä varmasti keskitytään ajamiseen. Eli oletteko vertailleet onnettomuustilastoja?
Ja näitä "vetomiehien" juttuja lukiessa tuntuu olevan yhtäläisyys merkki (=) yli-nopeuden ja turvallisen ajamisen välillä?
Itselläni tuo kukka tuola hatusa ei kestä kovin suuria ylinopeuksia, eikä lompsa, ja korttikin on parempi olla kokoajan käytössä![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Intia on muutenkin hyvin samankaltainen maa kuin Suomi. Siellä on vähän ihmisiä ja paljon korpitaipaleita. *
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Täähän on oikea vetomiehen paratiisi...vai parasiitti vai mikä se nyt oli?
Liikenne intiaaniassa
Liv to Raid! Raid to liv!
Kukkia en käytä, opiskelijana on päiväsakko verrattain pieni (toisaalta aivan st*nan iso) , eikä korttia aina tarvi (alkomahooliliikkeessä ne sitä on joskus kysyny).(jskanerva @ Heinä. 28 2008,12:54) kirjoitti
EDIT: Mutta siis kysymyshän oli "oletteko vertailleet"? Ootko sattunu vertailemaan Suomea ja Intiaa ihan noin kartalla tai muulla paperilla ensimmäisenä?
636 -> 998
Huvittavan näköstä tuolla ku ne vetelee koko perhe kakspyöräsen päällä.![]()
Suzuki GSX-R 750 K6
Kyllä minulle paikalliset väittivät, että jotakin nopeusrajoituksia Intiassakin olisi. Tosin he eivät tahtoneet muistaa itsekään että mitä ne ovat. Rajoituksella ei kuitenkaan monesti ole paljon väliä, kun liikenne ryömii kuin kehäykkösellä pahimpaan ruuhka-aikaan. Tosin intialaiset sovittaisivat niille kaistoille rinnakkain kolmen auton sijaan vähintään viisi ja silti mopot splittailisivat tai ohittaisivat piennarta pitkin.
Tuossa on yksi heikkolaatuinen videopätkä paikallisesta mopoilusta. Kn ei siitä kuitenkaan ilman selostusta selvää saa, niin tunkevat kuoppaista ja todella kapeaa hiekkapiennarta bussin ohitse.
Tuolla vois turistina olla hetken aikaa kusi sukassa ennen kun tuollaseen liikenteen tottuis...![]()
CBR600f -04
HAHAHA.. repesin ku katoin tuon videon Intian liikenteestä
Melekosen koomisen näköstä![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
****
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Viime talvena oltiin muijan kanssa reissussa kohti Sydneytä, niin ajeltiin siinä yhteydessä Intiankin poikki pohjoisesta Pakistanin rajalta melkein maan eteläkärkeen, yhteensä n.5500km.
Matkalla ajettiin yhteensä 15 maan halki, ja Intian liikenne oli kyllä sekopäisintä kaikista, onneksi olin ollut maassa aiemmin, niin tiesi vähän mitä odottaa. Indonesia, joka on niinikään väkirikas valtio, tuli hyvänä kakkosena. Pakistanissakin oli suht kahjoa meininkiä, samoin esim. Iranissa ja miksei Thaimaassa ja Malesiassakin, mutta liikennettä noissa oli vähemmän.
En nyt muista, onko asia ihan virallisesti niin, ettei Intiassa ole nopeusrajoituksia, mutta yleensä homma on kyllä niinpäin, ettei esim. neljää-viittäkymppiä kovempaa yksinkertaisesti mahdu ajamaan, tiet on vaan niin turvoksissa joka paikassa, jopa ihan maaseudulla. Kaupungit onkin sitten sellaisia ruuhkahelvettejä, että oksat pois!
Hassua, mutta itse asiassa Intian liikenteessä ns."turvallisuutta" (ehkä väärä sana juuri tuohon kohti!) parantaa juuri se, ettei kukaan edes mahdu ajamaan sen kovempaa. Delhin lähellä oli leveää kolmikaistaista motaria, missä oli tilaa ajaa kovaa ja voi poijjaat, että siellä kolisi koko ajan. Oli rujon näköisiä rusinaksi vedettyjä autoja ja pikkupyöriä ojanpenkat pullollaan.
Intiassa on paljon nähtävää, mutta siellä ei ollut kiva ajaa, koska se oli sellaista jatkuvaa selviytymistaistelua. Koko ajan piti olla silmät auki selässäkin. Ainainen ruuhkassa ajokin rupesi tympimään. Ensi kerralla menen sinne lentokoneella.
En kannata Intian tyylistä täydellistä anarkiaa / isomman oikeutta tulevaksi tänne meille. Paljon kivempi olo ajellessa, varsinkin mp:n sarvissa, kun on edes jonkinlaiset rajat asetettu lainsäädännön toimesta, vaikka osa kansalaisistahan aina katsoo olevansa niiden yläpuolella.
Tosin eihän meillä täällä Suomessa edes juuri ole liikennettä, jos Intiaan verrataan. Ruuhkia meillä ei ainakaan ole missään!
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tossa Hallen pätkässä nuo mopomiehet jurnutti samaa vauhtia muiden kanssa *.
Oliko ne Indialaisia kukkahattuja *![]()
Saavat varmaan kymmenen turvallisuuspistettä orgin "ajakaa hiljaa" paasaajilta *![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Itse olin juuri tuolla Delhin liepeillä, eikä siellä silloin motareillakaan päässyt kovaa ajamaan. Tai no ehkä pariin otteeseen kilometrin kaksi jopa kahdeksaa kymppiä.(pecha @ Heinä. 28 2008,15:07) kirjoitti
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin täällä on pidempi matkakertomus kuvineen ja videopätkineen. Paikalliselle liikenteelle on sattuneesta syystä omistettu aika pitkä pätkä.
Itse en kyllä suostuisi tuolla ajamaan. Kaksipyöräisen päälle saisi vain väkisin raahaten ja kuormaliinoilla köyttämällä.
Ja niillä oli jopa kypärät päässä. Epäilen että se jurnuttaminen johtui vain siitä, että kapealla pientareella oli myös kävelijöitä ja liikennemerkkejä, sekä tärkeimpänä isoja kuoppia, jotka olisivat kovemmalla vauhdilla ravistelleet katumopoista jotakin oleellista (kuten kuljettajan) irti. Tuossa kohdassa siellä pientareella ei sentään ollut lehmiä. Ehkä siksi että siihen ei olisi mahtunut laihakaan ammu.(roskakuski @ Heinä. 28 2008,15:17) kirjoitti
Ensi katsomalta Intian liikenne näytti minusta avohässäkältä ja pelkältä kaaokselta, jossa ainoa onnettomuuslukuja edes hieman kurissa pitävä elementti näyttää oleva se, että kaikenkarvaista kulkinetta on niin sakeassa että vaikka kaikki törmäilevät kaiken aikaa kaikkien kanssa ei kukaan mahdu kiihdyttämään kovin suureen törmäysnopeuteen.
Toisella reissulla huomasin tiettyjä käytäntöjäkin tuossa härdellissä. Liikenneympyrässä on käytännöllistä ajaa aina lyhintä reittiä. Jos bussilla joutuu ajamaan monikaistaista tietä väärään suuntaan muuta liikennettä vastaan (koska haluttu liittymä on sitä kautta lähempänä), on syytä kytkeä ajovalot ja painaa torvea.
Vaikka väistämissäännöt näyttävät muuten hieman horjuvilta, niin elefantti menee ensin.
Nopeusrajoitus on tuossa mylläkässä epäolennainen asia, koska kukaan ei kuitenkaa pääse itse valitsemaan ajonopeuttaan.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
...tai tusina kamelia. Tai säkkipimeässä ilman mitään valoja puolentoista kaistan levyistä heinähäkkiä vetävä elefantti.(Halle @ Heinä. 28 2008,15:33) kirjoitti
Tai mitä tahansa. Aivan mitä tahansa.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Olemme lukeneet ilmeisesti eri postauksia.(jskanerva @ Heinä. 28 2008,12:54) kirjoitti
Minusta on näyttänyt siltä, että jotkut kirjoittajat uskovat olevan mahdollista ajaa suuremmalla nopeudella kuin liikenne keskimäärin ja silti pienemmällä riskillä kuin liikenne keskimäärin.
Ellei kukaan pysty ajamaan minua nopeammin ja silti turvallisemmin, niin minähän olen väärällä alalla.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Njaa, no entäs sitte jos niitä rajoituksia nostettaisiin, niin sitte näiden keskivertoa parempien /turvallisempien pitäisi taas lisätä vauhtia saavuttaakseen saman turvallisuustason(Hannu59 @ Heinä. 28 2008,16:03) kirjoitti
![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Läheltä piti tilanteita ei lasketa ja taitava selviytyy siitä mihin viisas ei joudu. Riskit ovat suhteellisia, mutta muita kovempaa voi osaava ajaa riittävän turvallisesti = kolaroimatta. Monasti tilanteet saattavat ulkopuolisesta näyttää hurjemmilta kuin mitä osapuol(i)en näkökulmasta.(Hannu59 @ Heinä. 28 2008,16:03) kirjoitti
En osta noita yhtäläisyysmerkkejäsi vieläkään. Jos korrelaatio olisi sama kuin kausaalisuus, niin sittenhän hukkumiskuolemat loppuisivat kieltämällä jäätelön syönti.(jskanerva @ Heinä. 28 2008,17:47) kirjoitti
Muita parempi kuljettaja ei saavuta muita parempaa turvallisuutta suuremman ajonopeuden avulla vaan siitä huolimatta.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Nopeusrajoitukset ovat hyvä idea, mutta turvallisuuden nimissä ne pitäisi ensin määrätä jalankulkijoille, koska vuositasolla sattuu noin 1200 kuolemaan johtavaa jalankulkuonnettomuutta joissa ei ole ajoneuvoja osallisina.(jskanerva @ Heinä. 28 2008,12:54) kirjoitti
Muutenkin nykyinen rajoittamaton ryntäily jalkakäytävillä ja luonnossa on sietämätöntä; ihmiset törmäilevät jatkuvasti toisiinsa, seiniin ja puihin eivätkä osaa arvioida käyttämänsä nopeuden turvallisuutta, varsinkaan liukkailla keleillä.
Vapaat rajoitukset liikenteessä kävisivät minulle; olen niistä päässyt nauttimaankin Etelä-Euroopassa asuessani (mp:n nopeuksiin taajaman ulkopuolella ei käytännössä puututtu koskaan). Kannatan etenemistä nopeudella, jossa tilanne pysyy hallinnassa ja jää mieluusti hiukan varojakin yllättävien tilanteiden varalta. Sen sijaan kukkahatuille vapaat rajoitukset voisivat tuottaa suuria vaikeuksia: oikean tilannenopeuden päättäminen olisi mahdotonta, koska viranomainen ei sitä hänelle kertoisi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ole yksilöllinen ja osta itsellesi mp tai skootteri *
Liikennesäännöt ... AH, nyt taidan muistaa .. joku makarooniruoka - olikos ..
PS.
Maailmalla on paikkoja, joissa on turha elvistellä ajavansa mp:llä. *
Ei millään pahalla kaikkia vetomiehiä kohtaan .. *
Mikäs tuossa on ajellessa, kun väistämissäännöt on hallussa.
Nå, syy ja seuraus.(Hannu59 @ Heinä. 28 2008,20:36) kirjoitti
Varmasti ylinopeudet/väärä tilanne nopeus aiheuttaa enämpi liikenne onnettomuuksia kuin jäätelön syönti hukkumisia?
Muita parempi kuljettaja ei ole mitenkään saletisti se joka ajaa muita nopeammin![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Suomessa RUUHKIA? Ja p*skanmarjat, Suomessa ei ole niin paljon ihmisiä että mihinkään kaupunkiin saisi ruuhkaa aikaiseksi.(Halle @ Heinä. 28 2008,13:53) kirjoitti
"Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
(MuZtard @ Heinä. 28 2008,23:12) kirjoitti
Juu - ei tarpeeksi ihmisiä ja siksi on keksitty liikennevalot, jotka säädetään siten, että ruuhkia varmasti syntyy. Sillä saadaan piäneen Suameenkin*niin kansainvälinen meininki - ihan ku asuttais mantereella.
Mun mielestäni nopeusrajoituksille on olemassa tarkoituksensa, mutta niiden pitäisi olla kohtaamisnopeuksia, jotka ovat sidottuja vapaaseen sivusuuntaiseen tilaan. Esimerkiksi lasta ohitettaessa kohtaamisnopeus pitäisi olla sitä pienempi, mitä lähempää ohittaminen joudutaan suorittamaan. Jokainen nimittäin varmasti osaa laskea miten paljon aikaa jää reagoida, jos lapsen ohittaa vaikkapa 2m etäisyydeltä ja tämä päättää rynnätä eteen? Kyse on alle sekunnista, jolloin kohtaamisnopeuskin pitää olla kävelyvauhtia, jotta turhilta kuolemilta vältytään. *
Samalla periaatteella voidaan laskea ohjearvot vapaan sivusuuntaisen tilan tarpeesta suhteessa nopeuteen niin, että kaikki tyypilliset liikennetilanteet ja -olosuhteet tulevat katetuiksi. Ja viimeinen silaus koko hommalle tulisi sillä, että onnettomuuden sattuessa ajoneuvoihin asennettu "mustalaatikko" tutkittaisin ja syyllisyys arvioitaisiin asiantuntijoiden toimesta + vitun ankarat rangaistukset periaatteella vapaus tuo vastuuta.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Ei tietenkään ole. Ei kukaan ole niin väittänytkään.(jskanerva @ Heinä. 28 2008,23:06) kirjoitti
Mutta hyvä kuljettaja voi ajaa huonoa kuljettajaa nopeammin ja siitä huolimatta turvallisemmin.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Voihan se olla niin että omasta mielestään hyvä kuljettaja on vain ollut pelkästään onnekas sillä onnettomuuksiin tarvitaan aina monta osatekiää.(Hannu59 @ Heinä. 29 2008,02:18) kirjoitti
Kuka sen arvioi sen hyvyyden? Entäs jos se hyvä kuljettajakin pidättäytyisi sallituissa nopeuksissa(Hannu59 @ Heinä. 29 2008,02:18) kirjoitti
Eihän tietysti yksi moottoripyörä joka sujahtaa ohi aiheuttane useimmin ohiajetulle suurempaa vaaraa.
Entäs sitten kun niitä alkaa tulemaan enämpi, mitä luulette sen aiheuttavan ...
Esim ohitustilanteita, tänään voin ainakin useimmin ilman suurempia vaikeuksia päätellä takaa ja edestä tulevan nopeudet, ainakin mitä sen pitäisi olla![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Eihän hyvä kuljettaja voi mennä suinpäin vaaralliseen tilanteeseen. Ei tietenkään, enkä minä ainakaan ole niin sanonut. Eiköhän ainakin osa sitä hyvyyttä ole kyvyssä tunnistaa milloin on syytä antaa periksi ja varmistaa elintilansa ettei joudu elinluovuttajaksi.
Enkä tainnut tarjota kuljettajakohtaista nopeusrajoitustakaan.
Mutta ellei hyvä kuljettaja pysty ajamaan samanaikaisesti sekä tavista nopeammin että turvallisemmin, niin sitten poliiseille pitää saada heti paikalla ehdoton kielto ylittää rajoitusta yhtään km/h ilman vilkkuja ja sirroja.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tietyin varauksin hyvä kuljettaja pystyisi parantamaan omaa jo muutenkin hyvää turvallisuusrekordiaan.(jskanerva @ Heinä. 29 2008,09:27) kirjoitti
Riskin pienentämiseksi nopeuden pitää sallitun lisäksi olla sama kuin muun liikennevirran nopeus eikä sitä alempi.
Kumpaa sinä pystyt paremmin kontrolloimaan, omaa ohitustasi vai jonkun muun tekemää? Aika jännä juttu, ja tuon havainnon moottoripyörä vielä konkretisoi, molemmissa rooleissa. Käypä lainaamassa satapiikkiä edes parin tuhannen kilometrin matkalle.
Kokonaissaldon kannalta olisi parasta, jos kaikki käyttäisivät samaa nopeutta. Olenkin vähän ihmetellyt miksi jotkut muut ajavat eri nopeutta vaikka minä näytän mallia jota on helppo seurata![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti