FJR:n Bridgestone BT20-ensiasennusrenkailla on ajettu 12.300 km ja mittailin niiden urasyvyyksiä. Eturenkaissa on jäljellä n. 3 mm ja takana n. 3,5 mm. Ilmeisesti näillä ajetaan n. 15.000 km. Mietin uusien hankintaa syksyn ajoihin; onko kokemuksia ja suosituksia eri merkeistä?
Laiska, mutta päättäväinen.
FJR:sta ei ole kokemusta, mutta kahdessa vielä raskaammassa matkalotjassa Mez6 ja Michelin Pilot 2 ovat sallineet kanttailun kunnes metalliosia alkaa vastata asfalttiin (mikä ei minun mopoilla paljon vaadi).
Metzeler kesti Bemussa hieman yli 10.000, Pannussa näyttää uusilla Michelin Piloteilla pääsevän selvästi yli 10.000 km.
Joku pattikallo meni vain laskemaan moponsa takarenkaasta melkein baarin verran painetta alemmas ja sitten kämmäsi nostaessaan takaisin. Ei se rengas enää ratakierrosten jälkeen kuumalta käteen tuntunut, mutta niin vain oli 2.2 eikä 2.9 kuten pitäisi kun viikon kuluttua tarkistin uudelleen oikeasti kylmänä. Paineen tarkistusten välillä tuli pari tuhatta kilometriä ja takarengas laineilla vasemmalta kyljeltä, nyyh. Oppirahoja...
Sekä Metzelerin että Michelinin etuna olen pitänyt sitä, että eturengas kuluu nätisti aivan tasaisesti ilman Bridgen taipumusta mennä edessä laineille, siis sikälimikäli kuski pitää rengaspaineet kohdallaan. Tämä on tosin jonkin verran renkaan ja jonkin verran pyörän taipumus, joten en tiedä onko todellinen ongelma FJR:lle.
Etenkin Metzin eturengas tosin näytti kuluvan aika nopeasti, samaan tahtiin takasen kanssa.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Veikko hoi, mehän ollaan naapureita
t. metallinhohtopunainen Pannu Kiviniemestä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Suosittelen sun pyörään Metzelerin Z6:sta. On todellakin huippurengas, jossa pito ja kestävyys ovat hyvässä suhteessa. Etenkin märkäpito on siinä huomattavasti parempi kuin BT020 renkaissa, joiden kumiseos on mielestäni liian kova, Suomen ajoittain "ei niin helteisiin" olosuhteisiin.(veikko h @ Heinä. 28 2008,12:50) kirjoitti
T:Tapsa
ZRX 1100 + KLR 650
Z6 taakse lisämerkinnällä "C" ja eteen "G", avot kestää, löytyy shopista(Tapsa_V @ Heinä. 29 2008,02:09) kirjoitti
![]()
Kestää kyllä, mutta ei tuollaisia kilometrimääriä.(Matva @ Heinä. 29 2008,09:37) kirjoitti
Omassa FJR:ssä oon käyttänyt noita vahvistettuja Z6:sia. Kevätpuolella asfaltin ollessa karkeaa, pääsee takasella 5500 ennenkuin tulee raudat keskeltä näkyviin. Etusella reilu 7000.
Syksypuolella menee molemmat tonnin verran pitemmälle.
Kilometrit riippuvat varmaan myös ajotyylistä, mutta en usko että kovin paljoa, kun kerran keskeltä menee läpi. Tietty jos ajaa oikein paljon mutkapätkää, voi päästä pitemmällekin. Vastaavasti, jos menee paljon kaksipäällä + kaikki releet mukana, tekee tuokin jo tiukkaa.
Mutta kuten Tapsa toteaa, pito on hyvä kaikissa olosuhteissa ja ajotyyleissä rataa unohtamatta.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
XJR:ssä on nuo Z6:t toimineet mainiosti mutta yksi v#ttumainen ominaisuushan niissä on, eli kun gummin keskellä ei ole minkäänlaista kuviointia niin jossain vaiheessa täytyy alkaa pohtimaan että vieläkö noilla ajelee 50 vai 5000km, ja päällepäin sitä on vaikea arvioida. Melkein suosittelisin jotain muuta merkkiä, eikös Pirellillä ole täsmälleen sama rengas eri kuvioinnilla?
Power is nothing without mojo!
Joo, tosiasiassa kaikki renkaat tulee yhdestä isosta rengastehtaasta, ja pintaan vaan leikellään kuvioita sen mukaan, minkä merkkisenä niitä myydään. Metzelerillä ovat mokomat unohtaneet leikellä kuviota renkaidensa keskelle.(makemich @ Heinä. 29 2008,10:14) kirjoitti
Ja kuu on muuten juustoa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No kun nuo kuitenkin samaa firmaa ovat, niin miksipä eivät voisi olla samaa juustoakin...(pecha @ Heinä. 29 2008,10:24) kirjoitti
Jep, Z6 on sama rengas kuin pirelli diablo strada. Kuviokin on vähän samantapainen.. Mulla meni strada 9000km takarenkaana ja kuviota 50% jäljellä, ja sitten piti vaihtaa euroopanreissua varten uusi rengas.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Been there. Pintaa näytti olevan vielä jäljellä, mutta seuraavalla tankkaustauolla näkyikin jo kankaat :((makemich @ Heinä. 29 2008,10:14) kirjoitti
Onneksi oltiin ihmisten ilmoilla ja kellokin vasta 5 vaille rengasliikkeen sulkemisaikaa lauantai-iltapäivänä.
Sattuneesta syystä ko. kuopiolaisessa rengasliikkeessä oli tuolloin renkaat tosi tiukkaan hinnoiteltu, ei tahtonut löytyä tinkausvaraa.
Muuten Z6 on hyvä kumi. ~10kkm kesti muistaakseni. Pyörä oli tuolloin XX.
Ainakin minun FJR:ssä kestää OIKEILLA paineilla n.15 tkm, josta 5 tkm kaksi päällä (170kg + tavarat, noin 200 kg, siihen menee jo noin 4 japanilaista, jos nuo suosituspaineet on heidän mukaan määritetty(KariFi @ Heinä. 29 2008,10:06) kirjoitti
).
Viime reissulla (4 tkm) digillä katsottuna taka 3,5 ja etu 3,0 lähtöaamuna. Ajonopeus keskimäärin rajoitukset + tolenssi päälle.![]()
Kiitos asiantuntevista vastauksista ja kommenteista. Olen pitänyt FJR:n rengaspaineet 3 ja 3,1 tietämissä ja yleensä aina pyörässä on kaksi kuskia ja jonkin verran laukkutavaraa matkalla. Tänä kesänä tosin on hiukan alkanut into hiipua ja jopa pyörästä luopuminen harhaillut takaraivossa. Jänkhän jälkeen on selvitettävä tuntemukset. Hannu59:lle terkut Hp Citystä t. sini/hopea WA-568.![]()
Laiska, mutta päättäväinen.
Meniskös nuo Metzelerin Z6:set myös Kawa ER-6F:ssä, onko kokemuksia? Tällä hetkellä alla on Bridgestonen BT-020 ja ne on kestänyt jo 14500km ja vielä menee jonkin matkaa. Tuo märkäpito kommentti alkoi kiinnostaa. Joku totesi että jos nykyiset kestää noin hyvin niin kannattaa ostaa samat seuraavaksikin. Kumpikohan olisi parempi vaihtoehto?(Matva @ Heinä. 29 2008,09:37) kirjoitti
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Mez en ole kokeillut mutta Bridge, Michelin Pilot 2 ja Pirelli Strada. Näistä Michelin minusta paras. Bridge ja Pirelli etunen menee laineille myos Fjrssa. Pirelli ei yhta nopeasti.(Hannu59 @ Heinä. 29 2008,01:49) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Mielenkiintoista. Melkoinen ero.(Matva @ Heinä. 29 2008,12:39) kirjoitti
Mä oon käyttänyt niitä paineita jotka pyörän kylkeen on präntätty, elikkä 2.9/2.7. Tiedä sitten onko ne oikeat.
Kun kilometrejä on tällä rengas/pyöräpaketilla takana jotakuinkin 30000 ja kumi on koko ajan kulunut samaa vauhtia, ei voi olla yksilöerojakaan.
Ajotavassa voi olla jonkinlaista eroa, *- mulla silloin tällöin suht reipas - mutta ei oikein uskois senkään voivan noin paljoa vaikuttaa.
Yks tekijä vois olla myös noi karkeat sirotesorapinnat (sop) joita täällä kantahämeessä on paljon.
Täytyypä kokeilla tota lievää paineen nostoa.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Minulla Pannarissa tuo Pilot Road kestää aivan ilmiömaisesti:
- edessa 23- 25 tkm
- takana 16 -18 tkm
Matkaajoa kylläkin kaikkia, paineet 3.2 -3.3 (0.3 yli suosituksen). Nopeus 110 - 120 normiteillä.
Z6:ssa juurikin valitetaan tuota kulutuksen tarkkailun vaikeutta ja raskaassa kuormassa saattaa kulua suhteettoman nopeasti. Pitoa on kuulemma pykälään enemmän kuivasssa kelissä kuin PR:ssa. PR on märällä kelillä hyvä.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Z6 sopii hyvin myös ER:ään ja on parempi vaihtoehto, jos arvostat pitoa. Kestävyydeltään se ei todennäköisesti yllä aivan BT020:n tasolle, mutta kompromissejahan nämä valinnat on...(Nasu @ Heinä. 29 2008,15:48) kirjoitti
ZRX 1100 + KLR 650
Mulla on ollu fjr:ssä takana bt20,jolla ajoin n. 17tkm ja nyt on loppuun kulunut dunlop 220st vai mikä se oli... ajettu n.18tkm