Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
    Terve!

Pitäisi Custom-pyörä kuljettaa peräkärryllä lahden yli länteen, ja olisi mukava kuulla ihmisten kokemuksia, miten pyörä on laitettu kiinni kärryyn? Ajattelin ihan kiristysliinoilla kiristää jalan puolelle. Onko tarpeeksi tukeva? Vai pitäisikö kehittää kärryyn jonkinlainen teline ja kiristää pyörä kohtisuoraan taivasta kohti?
    kiitos vastauksista!
    Parhaaksi todettu metodi on vetää kummastakin kahvasta / tangon päistä kiristysliina kärryn lattiaan/kulmaan. Pyörä pystyssä ja tasainen kiristys, se on siinä. Jos liinoja piisaa niin takapäästä vaikka renkaasta kumpaankin kulmaan pieni veto. Monensorttista pyörää on tullut kuskattua pelkästä keulasta kiinnitettynä tuolla tavoin ja hyvin on pysyneet, vaikka luonnollisesti pahimmissa töyssyissä vähän elää. En lähtis kyllä sivujalkaa vasten kiristelemään.

Liitteenä kuva moisesta kiinnityksestä, tosin liian kireälle vedettynä. Ko. kärryssä oli kaks pyörää samalla systeemillä, toinen pyörä perä menosuuntaan. Kummatkin pysyi aloillaan Tampere-Kittilä-Tampere -matkan ongelmitta.

"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
    Melkosen hyvän näköinen tuki.

Itse käyttänyt edestä katteen alta tankin edestä yli ja toiseen kulmaan vietynä liinaa. Toinen liina takaata laukkutelineeseen ja taas kulmasta kulmaan. Pyörä sivujalan varaan. Käyttänyt myös kolmatta liinaa joka tukee pyörää sivujalan puolelle eli takaata pyörän oikeaan puoleen - etukautta liina vasempaan etukulmaan kiinni.

Tässä sitomistavassa (kuten muissakin?) pitää muistaa tukea eturengas kärryn laitaan ettei pääse liikahtamaan eteenpäin ja lipsahtamaan nurin. Kannattaa myös etuliinalla tai lisänarulla / muulla varmistaa sivujalka eteenpäin jotta pysyy varmasti auki.
    <p>TZR -91 -&gt; CBR 1100 XX -02 -&gt; ZZR 600 -91 -&gt; CBR 1100 XX -03</p>
    Lainaa (Tomywa @ Maalis. 26 2007,06:27) kirjoitti
    Tässä sitomistavassa (kuten muissakin?) pitää muistaa tukea eturengas kärryn laitaan ettei pääse liikahtamaan eteenpäin ja lipsahtamaan nurin.
    Tossa mun esittämässä tavassa paras puoli on se että eturengas on tosiaan kärryn etulaitaa vasten eikä sitomistavan ansiosta liikahda yhtään mihinkään niin kauan ku kärryn etulaita kestää puristusta. Kun stonga pysyy paikallaan, ei muukaan pyörä kaadu.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
    Omaa satovia kuskasin peräkärryllä menneenä syksynä ja useammalla liinalla kiristelin peräkärryyn kiinni. Sivujalan puolelle laitoin vielä auton tunkin lisätueksi, ettei sivujalka ota yksinään vastaan heilahteluja ja katkea. Pyörä oli kyydissä vajaat 200 km matkan ja pysyi hyvin kiinni. Muutaman kerran tarkistin kiinnitykset matkan aikana ja kiristää ei tarvinnut liinoja kertaakaan.
    Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.

Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
    Tuntuisi, että customissa tuon etupyörän saisi hyvin linkkuun kärrin toiseen etunurkaan. Sivujalka ja pyörät muodostavat hyvän kolmion. Jos kärrin pohja on standardivaneria kannattaa seisontatuen alle laittaa lisävahviketta, ettei mene läpi. Etujarru mustekalalla tai kiristettävällä liinalla lukkoon. Takajouset kannattaa vetää jokseenkin pohjaan liinalla satulan yli, niin ei liikoja elä matkan aikana. Laita liinojen alle suojaksi pehmusteita, etteivät liinat hankaile satulaan reikiä ja maali/kromipintoihin naarmuja. Pienikin nitkahdus * 1000 tekee hauskoja kuvioita jo kangasliinallakin maalipintaan.
    Kawasaki VN800 Classic -99
    Lainaa (tumeetti @ Maalis. 26 2007,01:27) kirjoitti
    Parhaaksi todettu metodi on vetää kummastakin kahvasta / tangon päistä kiristysliina kärryn lattiaan/kulmaan. Pyörä pystyssä ja tasainen kiristys, se on siinä. Jos liinoja piisaa niin takapäästä vaikka renkaasta kumpaankin kulmaan pieni veto. Monensorttista pyörää on tullut kuskattua pelkästä keulasta kiinnitettynä tuolla tavoin ja hyvin on pysyneet, vaikka luonnollisesti pahimmissa töyssyissä vähän elää. En lähtis kyllä sivujalkaa vasten kiristelemään.

Liitteenä kuva moisesta kiinnityksestä, tosin liian kireälle vedettynä. Ko. kärryssä oli kaks pyörää samalla systeemillä, toinen pyörä perä menosuuntaan. Kummatkin pysyi aloillaan Tampere-Kittilä-Tampere -matkan ongelmitta.
    ehdottomasti paras konsti kuljettaa pyörä noilla eväillä ite oon monta kas tuonut tolla konstilla ja hyvin on pyörät pysyneet pystysssä

Noi tuumetin kuvassa näkyvät kahvoihin tulevat kiinnityssysteemit on ihan ehdottomat! Liinoilla saa muutenkin toki kiinni mutta oman kokemuksen mukaan noin pysyy näin kokemattomammankin kiinnittäjän toimesta.

Itse pari kertaa käyttänyt tätä samaa tapaa keulasta etuseinään kiinni. Itse laitan vielä varoiksi taakse kaksi liinaa niin peräkin pysyy varmasti paikallaan, mutta se ei kuulemma ole välttämätöntä.
    Kannattaa varmistaa saako kahvoihin kiinnittää liinat.
    Kaikkiin alumiinitankoihin ei saa.
    Omassa SV:ssä Heli bar-tangot ja ohjeissa kiellettiin ehdottomasti kahvojen käyttö kiinnitykseen.
    Lainaa (Gamma @ Touko. 04 2007,21:11) kirjoitti
    Kannattaa varmistaa saako kahvoihin kiinnittää liinat.
    Kaikkiin alumiinitankoihin ei saa.
    Omassa SV:ssä Heli bar-tangot ja ohjeissa kiellettiin ehdottomasti kahvojen käyttö kiinnitykseen.
    Aamulla pitaisi Bemari sitoa kärryyn.

Kahvat kyllä varmaan kestää, koska ainakin painon perusteella ne ei ole mitään "kevytvalua"

Oli korkeammat cliparit kiinni vähän aikaa, niin tuli noita vanhoja puntaroitua.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
    Älä missään nimessä kiristä seisontajalkaa vasten.
    Stongasta kiinni kun laitat niin toimii.
    Kandee kiristää silleen, että iskarit painuu muuten voi tulla spoijauksia.
    Tällä tekniikalla olen kuljettanut kymmeniä kertoja niin enduroo kuin katupeliäkin.
    Takapäästäkin on hyvä sitoa, ettei röykyssä pompi perä sivuille.
    Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
    Tumeetin käyttämä sitomistapa on ollut mulla käytössä kaikissa mopoissa. Ja jos stonga ei kestä sitomista niin sitte etukolmiosta. (tosin mulla ei ole vielä sellasta pyörää tullut vastaan joka olis vaurioitunut kun stongasta kiinnittää).
    Kertaakaan ei ole pyörä kaatunut ja kilometrejä takana useita tuhansia....
    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä

Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...

Juu, kannattaa laittaa vielä takaosasta kiinni myös tukevasti, tuo nimittäin lähtee eteenpäin kuin nakki haulikosta, jos autolle tulee äkkipysäys... ja autonhan se siinä edessään halkaisee...
    BMW S1000 rr
    BMW 800 GS
    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
    BMW F 650
    Kawasaki ZX 12R
    Honda VFR 800
    Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500
    Lainaa (tumeetti @ Maalis. 26 2007,09:53) kirjoitti
    Lainaa (Tomywa @ Maalis. 26 2007,06:27) kirjoitti
    Tässä sitomistavassa (kuten muissakin?) pitää muistaa tukea eturengas kärryn laitaan ettei pääse liikahtamaan eteenpäin ja lipsahtamaan nurin.
    Tossa mun esittämässä tavassa paras puoli on se että eturengas on tosiaan kärryn etulaitaa vasten eikä sitomistavan ansiosta liikahda yhtään mihinkään niin kauan ku kärryn etulaita kestää puristusta. Kun stonga pysyy paikallaan, ei muukaan pyörä kaadu.
    Kuomullisissa kärryissä vaan fillari ei mahdu olemaan etulaitaa vasten ellei pura pyörää edestä...
    BMW S1000 rr
    BMW 800 GS
    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
    BMW F 650
    Kawasaki ZX 12R
    Honda VFR 800
    Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500
    Oisko kellään hyviä vinkkejä miten iso mp (230 kg) kannattaa viedä / ottaa pois kärrystä? ettei käy niinku Matille ja Patille
    Ja toinenkin lisägalluppi: kuinka kireälle tapaatte vetää stongan liinoja? Ihan tappiin saakka, löyhälle vaiko pumput puoliväliin?

-hh-

ajat tolla kolarin, niin pyörä lentää auton yli

Customipyörä jossa pääsee teleskooppeihin käsiksi, niin kannattaa ottaa kolme liinaa, kummaltakin puolelta oma liina eteen, siten että liina menee alakolmion päältä.

sitten taakse yksi takapyörän yli, voi vaikka kietaista ympäri, niin se estää sivusiirtymää ja auton ylilentoa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa (S-mies @ Elo. 22 2008,15:18) kirjoitti
    Oisko kellään hyviä vinkkejä miten iso mp (230 kg) kannattaa viedä / ottaa pois kärrystä? ettei käy niinku Matille ja Patille
    Muakin tämä kiinnostaa, vaikkei minulle kärryä (vielä) olekaan. Saako sen yksin kyytiin ja kyydistä pois? Oletuksena se, että kärry on kippaavaa mallia.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Itse tein peräkärryyn puisen rampin, joka sopii tapeilla perälaudan saranoiden väliin. Sillä olen yksin työntämällä pistänyt XX:n kyytiin ja taas pois.
    Halpa ja hyvä ratkaisu, jos käyttää aina samaa kärryä *
    "Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
    Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
    tangoista kiinni ja etujarru nipparilla, siinä pysyy
    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
    Lainaa (ttuttu @ Elo. 22 2008,17:42) kirjoitti
    Lainaa (S-mies @ Elo. 22 2008,15:18) kirjoitti
    Oisko kellään hyviä vinkkejä miten iso mp (230 kg) kannattaa viedä / ottaa pois kärrystä? *ettei käy niinku Matille ja Patille
    Muakin tämä kiinnostaa, vaikkei minulle kärryä (vielä) olekaan. Saako sen yksin kyytiin ja kyydistä pois? Oletuksena se, että kärry on kippaavaa mallia.
    Saa sen kyytiin ja poiskin, mutta itse olen luopumassa kipin käytöstä, kun se käy kuomun kiinnitysmekanismin päälle aika tavalla, kun vaunu kippaa aika "rämähtämällä" ainakin mulla. Taidan hommata jonkun alumiisen rampin...
    tuolla tumeetin tyylillä tullut laitettua sillä erotuksella vaan että takarenkaasta vielä yhdellä liinalla kiinni niin ei peräpää pomppi töyssyissä.
    Ei varmaan tarvii olla ihan noin perkk.. kireelllä

Ite muistaakseni kuskannu pyörää siten, että joku kakkosnelonen tuossa etuosan lattialla, johonka pyörä sitte kiilaa (ei hajoo tuo etuluukku).

Samoin kiinnitykset noihin etuputkiin (ylähaarukka).. ei hajoo stonga. Usein myös ollu kulmittain ja ei tosiaa hyvä laittaa tukea alle.. ei tuu pysymään.
    Tonninen on jo liikaa mutta vähempi on liian vähän..

Ostin kesällä pari kappaletta Condor-pyörätelinettä. Peräkärryn pohjaan asennettiin kiinnitysadapterit, joihin telineet tulevat kiinni. Telineen kiinnittämiseen menee minuutin verran.

Pyörä pukataan telineeseen, jossa oleva keinu "lukitsee" pyörän telinettä vasten.

Pyörä on helppo kiinnittää liinoilla, kun se pysyy pystyssä telinettä vasten. Liinat tarvitsee vain vetää takajalkatapeista eteenpäin.

Ostin myös alumiinisen ajorampin, vaikka kippaavaan kärryyn on pyörät helppo ajaakin.

on niistä apupyöristä iloa muutenkin kuin ajaessa

miellyttävämmin kylki auton perässä kuin peräkärry
    Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
    Nassukirja
    Lainaa (Urdu Mörhaër @ Elo. 30 2008,20:35) kirjoitti
    Oletko tehnyt itse/katsastanut?

Haen takaa mihin rinnastettu,"dollyynko"?

Eli hinattava laite,max 60km/h "kuorman" ollessa kyydissä.?
    -92 GSX-R 750W
    Lainaa (katteetonlupaus @ Touko. 05 2007,08:42) kirjoitti
    Kuomullisissa kärryissä vaan fillari ei mahdu olemaan etulaitaa vasten ellei pura pyörää edestä...
    Mulla on kuomukärryyn rakennettu etu- ja takapyöriä varten topparit, minkä väliin pyörä tulee. Sen lisäksi kahvaliinoilla eturungon kautta "ristikkäisveto" eteenpäin ja takapyörästä liina taaksepäin. Lisäksi olen vielä varmistusliinan laittanut satulan yli/ympäri sivuille. Pysynyt on mopo kyydissä jopa mun ajotyylillä ..

Kaasujousellisella kipillä varustettuun kärryyn pyörä on myös ihan helppo lastata ja sieltä purkaa.

Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    Lainaa (ST* @ Elo. 30 2008,21:55) kirjoitti

ei ole omaa tuotantoa, mutta ei tehdastekoinenkaan vaan oikeasti hitsaustaitoisen kaverin kasaama. eikä varsinkaan katsastettu, eli dollynä menee. tosin se vetonopeus saatoi, ihan vaan hetkellisesti, ylittää ton 60km/h

Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
    Nassukirja
    Tällaiset näyttävät todella näppäriltä. Plastic Wheel Chocks. Eikä hintakaan ole paha.
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  30.  
    Lainaa (ST* @ Elo. 30 2008,21:55) kirjoitti

Ei se hinattavalaitteisuus sitä nopeusrajoitusta aiheuta, vaan se jarruttomuus...
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen