Siis kilometrit renkailla keskimäärin? Alla mulla on ensiasennusrenkaina Michelinin Pilot Roadit ja kilometrejä kertynyt reilut 8000.
Pitäis viimein lähteä loman viettoon ja mietin pitääkö varautua renkaanvaihtoon reissussa. Ei kumeja oikein vielä viitsisi vaihtaakaan, sillä silmämääräisesti tarkastellen noilla vielä ajelee.
Mietin vaan, sillä useimmat kumit kuluu loppuvaiheessa huomattavan nopeasti ja yhtäkkiä onkin rätit esillä.
Ja helevatti.. Imuroin eilen ilmaisen Zümon karttapäivityksen. Imurointi kesti neljän megan yhteydellä varmaan lähes 2 tuntia ja nyt tuo asennus kestää ja kestää.. Karttatietojen asennuksessa mennyt varmaan jo yli tunti ja edistyminen 36 %
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mulla ensiasennusrenkaat Pilot Sportit taisivat kestää tuollaiset 10000km. Metzeler Z6 kestävät 12 - 13000km.
Ensiasennus Metzelerit ja 8000km ajettu..
Lomareissun ne varmaan vielä kestää.. sit vaihtoon
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Tulin pari viikkoa sitten norjasta, alla metzlerin z6:set ja kerkesin ajella kotipuolessa 50 km, kun takarengas puhkesi ajossa. Kangas oli tullut esiin ja kulumalla puhki. Ajettu melko tarkkaan 13000km. Melko hankala seurata kuinka paljon kulunut, kun rengas on kalju keskeltä. Ensi kerralla täytyy vaihtaa aikaisemmin.(kirin @ Heinä. 16 2008,14:21) kirjoitti
k1200gt
Takanen kestää noin 6000km ja etunen 10000km. BT016 kyseessä. Misukan Pilotti kesti saman.
Pitää kestää enemmän! Mulla tulee kohta 6000km enkä halua vielä mennä vaihtamaan.(puujahke @ Heinä. 16 2008,17:22) kirjoitti
No joo.. takasessa näkyy "kulumisen merkit" mutta etunen on kuin uusi. Mä olen vaihdattanut aina molemmat samalla kertaa. Yleensä on saanut sellaisen tarjouksen, että esim: Yksi gummi 250e ja molemmat 400e. Sitten taas
Pitihän se katsoa The Shopin renkaiden hintoja. Pelkät gummit ilman alle laittamista maksoivat (just NE gummit) noin 305 ekee. Sitten ne pitäisi hakea autolla ja viedä vaihdatus paikkaan ja sitten hakea mopedi ja ähh... Mitä tuossa säästäisi?Kauhea vaiva hakea ja viedä renkaita sinnetänne ja säätää auton kanssa ja vaivata jotain coveria.... Miten TE, jotka ette itse fyysisesti vaihda renkaita, hoidatte tuonkin homman? Eikös se ole kätevin homma mennä liikkeeseen ja sanoa, että NUO gummit alle ja mitäs se maksaa? Sitten annetaan The Muovi höylättäväksi ja that´s it!?
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Kylläpä tuolta "The Shopista" on tullut useammat kummit haettua.(ttuttu @ Heinä. 16 2008,17:27) kirjoitti
Ei tuo noin vaikeaa ole.. Renkaat kulkee pyöränkin kyydissä ja tuossa Suutarilan Vanne-Centerissä ovat vaihtaneet 50 eurolla alta alle. Siis koko hoito vain 50,- tasapainotuksineen.
Ja sitte on vielä sellanenkin pointti, että Bemun pyörien tasapainotus ei tunnu onnistuvan läheskään joka paikassa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ja Ketut!!!(SPK_1978 @ Heinä. 16 2008,15:00) kirjoitti
Eilisen ratahuristelun jälkeen eturenkaan tarkastus ja kulunut etenkin vasemmalta reunalta niin pirusti. (osittain urat menneet..)
Edessä edelleenkin se lomakeikka, eli uutta gummia alle..
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Sama rengas voi samanlaisessa pyörässä kestää aivan eri määrän kilometrejä riippuen mm. ajonopeuksista, lämpötiloista, tienpinnoista ja ajotavasta.
Lisäksi hämmästyttävän yleistä on se, että ajetaan väärillä, erityisesti liian alhaisilla rengaspaineilla. Se on varma keino päästä huonoon km-tulokseen, vaikka renkaan puolesta oikeilla paineilla voisi ajaa miten pitkään.
Taskukokoinen rengaspainemittari on kätevä olla olemassa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mun R1200S "yksin ajo" suositus paineet on ihan liian alhaiset edessä 2.2 takana 2.5., yksi satsi tuli renkaita pilattua vaikka ajoin noita suosituksia hiukan korkeammilla. Nyt on ajettu huomattavasti pidempään ja renkaat kuluvat tasisesti, edessä 2.7 takana 3.0 ja ajettavuus on normaaliajossa parempi kuin "löysällä" gumilla.
Hola kaikki!
Mulla kesti ensiasennus Bridgestonet n. 8000 km K1200S:ssä. Etupää ja takapää olivat loppu samaan aikaan. (Yamahassa FZ1SA oli aikoinaan Dunlopit ensiasennusrenkaina ja kestivät myös 8000 km). En pidä kyllä kumpiakaan hyvinä renkaina, noh! Ovatkohan mitkään ensiasennusrenkaat erityisen hyvät. Liukkaita ja kovia.
Vaihdatutin Metzellerin M3:t viimeksi, nyt piti vaihtaa takarengas 3000 km jälkeen, mutta eturengas on aika hyvä. Ollut vähän kovempaa ajoa, niin ei kesto oikein ole kummonen. Kuitenkin pidän Metzellereitä hyvinä (pitävinä!) kumeina. Nyt vaihtui taakse alle Pirelli, vanhojen hyvien kokemusten perusteella.
Katsotaanpas miten pitää ja mitä kestää. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Michelinejä, Hayabusa kaveri ylisti kuminsa maasta taivaaseen. Kuitenkin ihmettelen rengastehtaiden "parisuutta" renkaiden valmistamisessa... Pirelli ei osaa tehdä renkaita autoon mutta kuitenkin hyviä moottoripyörään. Bridgestonet eivät ole mielestäni olleet häävit missään ja Dunloppi EI OSAA tehdä renkaita ollenkaan JA MIHINKÄÄN. Kai tässä pitäisi vielä Misukkaan luottaa MP:ssäkin kun autonrenkaat ovat olleet mielestäni AINA hyviä.
En tiedä vastasinko kysymykseen perusteellisesti, mutta laajemmalle se levisi.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Ja ketut taas..(SPK_1978 @ Heinä. 18 2008,07:24) kirjoitti
Lomareissuun lähdettiin ja noin tuhannen kilsaa kesti kunnes etusesta oli kankaat esillä.
Lappeenrannan Moto Suni palveli hienosti ja laskutti 400e uusista Zet kutosista alta alle.
Matka jatkui, nyt reilummat paineet, edessä 2.7, takana 3.0.
Helkkaristi parempi ajaa.
Aika rajusti kuorii reunoista radalla noi kutoset, onneksi pääosin mennään kadulla.
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Minulla on K1200R Sport ja alla tietenkin Misukan Road Pilot. Nyt on kilometrejä mittarissa 10000km. Etunen on vielä ok mutta takarengas alkaa olla valmis sillä se on kulunnut tasaiseksi keskeltä (aika paljon pitkää matkaa Sakasan mootoriteillä). Sen olen huomannut kun on radalla käynyt että kyllähän raskas pyörä syö rengasta aikalailla vaikka vauhti ei ihan huippua "vielä" olekkaan. Seuraavksi ajattelin lyödä alle Misukan Pilot Power 2CT
Minulla on nyt ensiasennus Siltakivet K1200S:ssä ja takanakki on finaalissa 9100 km jälkeen. Pikkasen jo kankaat pilkottaa.Maanantaina kympin huolto ja uudet nakit.
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Omassa K12R Sportissa oli uutena Pilot Powerit (120/70 ja 190/50). Nyt on Metzeler M3. Misukka oli mukavampi ajaa, rengas vaimensi tien epätasaisuuksia hyvin. Pitoakin oli mukavasti. Eturenkaan sain kuitenkin kulumaan 'lommoille'. M3 on jotenkin kiikkerämpi ajaa, raiteet huomaa helpommin, joku voisi kutsua sitä parempana taittumisena mutkiin. Pidossa ei mun ajoilla havaitse juuri eroja, vaikkakin keväällä vaikutti tosi liukkaalta uusi M3, toisin kuin uusi PP. PP:llä ajoin viime vuonna 9500km, jolloin kunto oli vielä ok. Nyt on mennyt M3:lla 5500km, ja kunto oikein hyvä, vain jonkin verran keskellä tasaisuutta. Voipi vaihtua ensi vuonna PP 2CT.
Näihin K12-pyöriin on PP:stä (ei 2CT) omat versiot, M3:sta ei.
Itse asiassa Pilot Powerit nuo ensiasennusrenkaat olivatkin. No, vaihtoon ne meni reissun päällä niin kuin vähän arvelinkin. Aika tarkkaan 10500 km noilla ajelin, mutta tässä vaiheessa kumit oli kyllä jo täysin finaalissa..
Route 66 - 2006.