Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Ei voi olla totta, heinäkuu sen kuin synkkenee.

    Iltalehti

    Voimia omaisille.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  2. #2
    "...moottoripyörä suistui ajoradalta..." en käy jeesustelemaan kun olen vaan tämmöinen tissiposki kukkahattu, mutta eiköhän alkais jo tälle kesälle riittää nämä itsensä telomiset...
    - Sitä saa mitä ei tilaa -
    BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
  3. #3
    Tänään ajoin Myrskylän tietä tuossa klo 18 aikoihin, ja pisti silmään kynttilät ja kukkapuskat yhdessä suht tiukassa kurvissa, noin 500m Juornaankylästä Myrskylään päin (semmoinen vähän veemäinen, sokea oikea).......

    ja enpä ole huomannut tuosta uutisissa vielä mitään, joten pitänee pitää peukkuja, että se oli lähitalon 112-vuotias muori, joka on sattunut nuukahtamaan juuri siihen kohti päiväkävelyllään, eikä taas joku parikymppinen autoilija tai motoristi.

    Alkaa heinäkuun tilastot olla aika karua luettavaa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #4
    Kynttilät poistettu täältä, erillinen kynttiläkejukin on.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  5. #5
    Lainaa (pecha @ Heinä. 27 2008,21:55) kirjoitti
    Tänään ajoin Myrskylän tietä tuossa klo 18 aikoihin, ja pisti silmään kynttilät ja kukkapuskat yhdessä suht tiukassa kurvissa, noin 500m Juornaankylästä Myrskylään päin (semmoinen vähän veemäinen, sokea oikea).......

    ja enpä ole huomannut tuosta uutisissa vielä mitään, joten pitänee pitää peukkuja, että se oli lähitalon 112-vuotias muori, joka on sattunut nuukahtamaan juuri siihen kohti päiväkävelyllään, eikä taas joku parikymppinen autoilija tai motoristi.

    Alkaa heinäkuun tilastot olla aika karua luettavaa.
    Kyllä se vaan oli motoristi
    Puuttuva ajotaito korvattu teholla!
    Suzuki Hayabusa -09 (rek. -10)
    Suzuki Hayabusa -07
    Suzuki 1200s bandit -03
    Kawasaki zx10r -06
    Honda 600cbr -98
  6. #6
    Lainaa (sam77 @ Heinä. 27 2008,22:02) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Heinä. 27 2008,21:55) kirjoitti
    Tänään ajoin Myrskylän tietä tuossa klo 18 aikoihin, ja pisti silmään kynttilät ja kukkapuskat yhdessä suht tiukassa kurvissa, noin 500m Juornaankylästä Myrskylään päin (semmoinen vähän veemäinen, sokea oikea).......

    ja enpä ole huomannut tuosta uutisissa vielä mitään, joten pitänee pitää peukkuja, että se oli lähitalon 112-vuotias muori, joka on sattunut nuukahtamaan juuri siihen kohti päiväkävelyllään, eikä taas joku parikymppinen autoilija tai motoristi.

    Alkaa heinäkuun tilastot olla aika karua luettavaa.
    Kyllä se vaan oli motoristi
    Taisi olla TÄMÄ parin viikon takainen tapaus.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  7. #7
    Eipä tuokaan tie kovin mutkikas taida olla. Paljonkohan ollut vauhtia vai liekö käynyt jotain muuta?
    SuperDuke 2011.
  8. #8
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (GoA @ Heinä. 27 2008,22:06) kirjoitti
    Eipä tuokaan tie kovin mutkikas taida olla. Paljonkohan ollut vauhtia vai liekö käynyt jotain muuta?
    Tuo tapahtui sata metriä kaverin kotoa, niiden kotikadun risteyksessä.

    Valoista pari sataa metriä mäkeä ylös, todella loiva vasen ja siinä ajanut kai kanttariin.

    Villi veikkaus olisi "hartialukko", mutta tätähän voidaan ainoastaan arvailla.
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  9. #9
    Lainaa (Jassu @ Heinä. 27 2008,22:08) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Heinä. 27 2008,22:06) kirjoitti
    Eipä tuokaan tie kovin mutkikas taida olla. Paljonkohan ollut vauhtia vai liekö käynyt jotain muuta?
    Tuo tapahtui sata metriä kaverin kotoa, niiden kotikadun risteyksessä.

    Valoista pari sataa metriä mäkeä ylös, todella loiva vasen ja siinä ajanut kai kanttariin.

    Villi veikkaus olisi "hartialukko", mutta tätähän voidaan ainoastaan arvailla.
    Eiköhän kyseessä ole se klassinen juttu, että ajanut liian lujaa ja taidot ei riittänyt. Itse olen ajanut jo iät ja ajat, eikä mikään hartijalukko ole muo vaivannut, enemmän vaivaa se että kaasukäsi puutuu, mutta sitäkin ajossa voi vetrestellä niin että kaasun/jarrun käyttö onnistuu.

    Tehokkaammilla pyörillä ongelma on se ettei moni tajua että se pyörä kiihtyy niin nopeasti etteivät tajua jättää tarpeeksi aikaa jarrutukselle. Amatöörit menee tässä tapauksessa metsään, kun taas kokeneemmat kanttaa vaikka polvet maahan että pyörän saa kääntymään mutkaan vaikka vauhtia olikisikin tullut liikaa.
  10. #10
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 27 2008,22:32) kirjoitti
    Äh, siis tää Espoon onnettomuus vai milkä? Eihän tuosta selviä missä tämä tapahtui.
    Hesari kertoo tarkemmin. Onnettomuus sattui Merituulentiellä.

    Edit. oli se sielläkin. No, jääköön linkki kuitenkin ja voimia omaisille.



  11. #11
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Pectusfortuna @ Heinä. 27 2008,22:40) kirjoitti
    Onnettomuus sattui Merituulentiellä.
    Tarkemmin Merituulentien ja Hakarinteen risteyksen kieppeille, motoristi oli matkalla länteenpäin Merituulentietä.
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  12. #12
    Itse jään näissä jutuissa aina miettimään mikä lopulta aiheutti kuoleman. Motoristi on tietysti heikoilla sen jälkeen kun nurin mennään (kun vertaa kotiloon). Tulee kuitenkin mieleen että sen jälkeen kun on kaaduttu, paljon on myös tuurilla osuutta selvitäänkö loukkaantumisella vai lähdetäänkö taivaalliseen laulukuoroon.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  13. #13
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Se suora levee hyväpintainen baana mikä menee ostoskeskuksen alla pätkän matkaa?
    Ei siinä voi vetää pihalle ilman mekaanista vikaa tai kaasukäden kramppia.
    Dirty Nasty Furriner
  14. #14
    Lainaa (hondamania @ Heinä. 27 2008,22:42) kirjoitti
    Itse jään näissä jutuissa aina miettimään mikä lopulta aiheutti kuoleman. Motoristi on tietysti heikoilla sen jälkeen kun nurin mennään (kun vertaa kotiloon). Tulee kuitenkin mieleen että sen jälkeen kun on kaaduttu, paljon on myös tuurilla osuutta selvitäänkö loukkaantumisella vai lähdetäänkö taivaalliseen laulukuoroon.
    Oisko se äkkipysäys johonkin...
    Intruderclubfinland

    Pappa Tunturi
    Tunturi Tiger Aqua
    Yamaha DT 125 *-87
    Yamaha XS 650 *-80
    Honda Shadow 600 *-90
    Suzuki Intruder 1400 *-91
  15. #15
    ikävä juttu!
    Onko tietoa millanen mopo on kyseessä?
    -Honda CBR 1000 RR -07
    -Honda CBR 1100 XX -06
    -Suzuki SV 1000 S -03
    -Suzuki GSX 600 R -99
    -Kawasaki KLE 500 -91
  16. #16
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (honkkeli1000 @ Heinä. 27 2008,22:46) kirjoitti
    Onko tietoa millanen mopo on kyseessä?
    Kaverini (ei motoristi) mukaan "tumma kyykky". ota nyt tostakin sit selvää...
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  17. #17
    Ilmeisesti Espoossa menehtynyt oli tälle ajokaudelle jo 17.
    Monet onnettomuuksista on tieltä suistumisia ja törmäämisiä tolppaan, puuhun tai liikennemerkkiin. Kävin tutustumassa runsas viikko sitten Haukiputaan Kellossa Virpiniementiellä sattuneeseen kyytiläisen hengen vaatineeseen onnettomuuspaikkaan. Pitkä suora, jossa 70 rajoitus, muuttuu ennen oikealle kaartuvaa loivaa mutkaa 50 rajoitukseksi. Tie hyvässä kunnossa. Kaarteessa pyörä ajautui yli vastakkaisen kaistan ja törmäsi puiseen sähkötolppaan, joka katkesi juuresta. Kyytiläinen menehtyi välittömästi ja kuljettaja loukkaantui vakavasti.
    Laiska, mutta päättäväinen.
  18. #18
    Lainaa (Staga @ Heinä. 27 2008,22:44) kirjoitti
    Se suora levee hyväpintainen baana mikä menee ostoskeskuksen alla pätkän matkaa?
    Ei siinä voi vetää pihalle ilman mekaanista vikaa tai kaasukäden kramppia.
    Jassun puheiden mukaan hiukan Niittykumpuun päin. Siinä tulee se pieni ylämäki ja sen jälkeen kaartuu oikealle alamäkeen.

    On tässä ihan naapurissa missä punkkaan, mutta en ollut illalla himassa.

    E: mutta olet oikeassa. Ei siinä pitäisi pyörää ulos saada isollakaan vauhdilla.



    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  19. #19
    Tuttavan broidi.
    Ajakaa varovasti.



    "We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *-TMB "Will Smith"-
  20. #20
    Kävinpä paikkaa tutkimassa, kun ikkunasta noihin aikoihin melkoisen metallisen kolahduksen kuulin, sitä kuitenkaan ei edeltänyt jarrutuksen ääni. En löytänyt pikaisesti etsimällä paikalta jarrutusjälkiä, en tosin löytänyt varmistusta törmäyspaikallekaan. Ihme juttu.
  21. #21
    Lainaa (velijussi @ Heinä. 29 2008,01:23) kirjoitti
    Kävinpä paikkaa tutkimassa, kun ikkunasta noihin aikoihin melkoisen metallisen kolahduksen kuulin, sitä kuitenkaan ei edeltänyt jarrutuksen ääni. En löytänyt pikaisesti etsimällä paikalta jarrutusjälkiä, en tosin löytänyt varmistusta törmäyspaikallekaan. Ihme juttu.
    Satuttiin ajamaan vaimon kanssa sunnuntaina iltalenkillä tapahtumapaikasta ohi Tapiolaan päin kun kuski oli vielä tien vieressä lakanan alla. Pyörä oli tien vastakkaisella puolella pelastusajoneuvojen takana joten sen kuntoa en nähnyt. Eilen kotiin tullessa ajoin tapahtumapaikan ohi ja näytti siltä että olisi osunut loivan mutkan päätteeksi tien vieressä olevaan tolppaan. Ainakin siinä oli jotain tummaa maalia ja sopisi paikkaan missä kuski makasi. Jos näin oli niin 50 alueella oli mennyt loiva mutka pitkäksi lopullisin seurauksin. Syitä saa jokainen spekuloida itse.
    Ajaminen on tärkeintä
  22. #22
    Lainaa (jaket @ Heinä. 29 2008,21:32) kirjoitti
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 27 2008,22:32) kirjoitti
    Lainaa (Jassu @ Heinä. 27 2008,22:08) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Heinä. 27 2008,22:06) kirjoitti
    Eipä tuokaan tie kovin mutkikas taida olla. Paljonkohan ollut vauhtia vai liekö käynyt jotain muuta?
    Tuo tapahtui sata metriä kaverin kotoa, niiden kotikadun risteyksessä.

    Valoista pari sataa metriä mäkeä ylös, todella loiva vasen ja siinä ajanut kai kanttariin.

    Villi veikkaus olisi "hartialukko", mutta tätähän voidaan ainoastaan arvailla.
    Äh, siis tää Espoon onnettomuus vai milkä? Eihän tuosta selviä missä tämä tapahtui.

    Hartialukosta tulee mieleen että olen tavoittanut sen varmaan 100 kertaa ja vain tuurilla hengissä. Luulen että vika on liian suuressa vaihteessa ja nopeudessa mutkaan mennessä. Pienempää sisään ja jarrutus ennen mutkaa. Mopoa kun jarruttaa vasta mutkassa, se nousee pystyyn ja jatkaa matkaansa suoraan. Silloin tulee todella paniikkijarrutus hartiat lukossa. Näin käy kun nukkuu eikä aja mopoaan.

    Tosin nyt ajoin lomalla 5000km, eikä yhtään lukkoa tullut.

    Edit: jaa siis: "Hätäkeskus sai ilmoituksen Merituulentiellä Espoon Tapiolassa sattuneesta onnettomuudesta klo 20.13. "

    Kai siinäkin joku mutka on.
    suosittelen ratapäivää, ohjaamisessasi taitaa olla aika moisia puutteita, jos olet kokenut 100 hartialukkoa...
    Ihmetyttää tuo hartialukko, en ole moista kokenut ikinä ja ajanut olen vuosikausia.
    Onko se sellainen ettei pysty kääntämään pyörää kun ajaa mutkaan liian kovaa?
    Osuvampi nimi olisi mielestäni paniikkikohtaus tai häiriö joka iskee silloin kun huomaa ettei mitään ole tehtävissä.
    Joten ajakaa niihin sokeisiin mutkiin maltilla niin ei tarvii panikoida.
  23. #23
    Hengenlähdöt mp-onnettomuuksissa on aina turhia, oli syy sitten mikä tahansa.
    Tuosta hartialukosta en osaa oikein sanoa, ei ole omalle kohdalle sattunut. Joskus kyllä olen tullut mutkaan liian lujaa, mutta ei siinä auta muu kuin yrittää kallistaa niin paljon kuin vain ikinä pystyy. Jarruun ei siellä mutkan sisällä oikein passaisi koskea. Vielä en ole ajanut pihalle, mutta lähellä on ollut pari kertaa. Muistaa aina vähän aikaa, miksi ei kannata kaahottaa ihan miten sattuu..
  24. #24
    Hartialukko monesti koettu, helposti se syntyy kyykkypyörällä mitä ajetaan monesti kädet suorana paino ranteilla.. Jos ajaa kädet hieman koukussa (rasittavaa..) niin kääntäminen onkin jo paljon helpompaa, myös hätätilanteessa.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  25. #25
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ajettu miten ajettu. Ruumis tuli. Voi hitsi kun ihan oikeesti hatuttaa nää hemmetinenkelit jotka yrittää ajaa kovaa just sillon kun ei tarttis, ja taitoo ei riitä. Radalle harjotteleen, niin vauhti putoo kummasti maantiellä, kun radalla tosiaan huomaa kuin huno sitä onkaan. Joskus nuoruudessa ite ollu ihan ns. reikäpää, ja aivan tuurilla niistä ajoista selvinny henggissä. Nykyään pelkä perkeleesti kaikkee muuta liikkuvaa ja koittaa ajella suht rauhalliseti. Mikään kukkahattu en oo, mut järki päässä, siillonkun väännetään. Tanan teinit teloo ittejään.
    Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
  26. #26
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 29 2008,22:39) kirjoitti
    Lainaa (leijona59 @ Heinä. 29 2008,21:49) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Heinä. 29 2008,21:32) kirjoitti
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 27 2008,22:32) kirjoitti
    Lainaa (Jassu @ Heinä. 27 2008,22:08) kirjoitti
    Lainaa (GoA @ Heinä. 27 2008,22:06) kirjoitti
    Eipä tuokaan tie kovin mutkikas taida olla. Paljonkohan ollut vauhtia vai liekö käynyt jotain muuta?
    Tuo tapahtui sata metriä kaverin kotoa, niiden kotikadun risteyksessä.

    Valoista pari sataa metriä mäkeä ylös, todella loiva vasen ja siinä ajanut kai kanttariin.

    Villi veikkaus olisi "hartialukko", mutta tätähän voidaan ainoastaan arvailla.
    Äh, siis tää Espoon onnettomuus vai milkä? Eihän tuosta selviä missä tämä tapahtui.

    Hartialukosta tulee mieleen että olen tavoittanut sen varmaan 100 kertaa ja vain tuurilla hengissä. Luulen että vika on liian suuressa vaihteessa ja nopeudessa mutkaan mennessä. Pienempää sisään ja jarrutus ennen mutkaa. Mopoa kun jarruttaa vasta mutkassa, se nousee pystyyn ja jatkaa matkaansa suoraan. Silloin tulee todella paniikkijarrutus hartiat lukossa. Näin käy kun nukkuu eikä aja mopoaan.

    Tosin nyt ajoin lomalla 5000km, eikä yhtään lukkoa tullut.

    Edit: jaa siis: "Hätäkeskus sai ilmoituksen Merituulentiellä Espoon Tapiolassa sattuneesta onnettomuudesta klo 20.13. "

    Kai siinäkin joku mutka on.
    suosittelen ratapäivää, ohjaamisessasi taitaa olla aika moisia puutteita, jos olet kokenut 100 hartialukkoa...
    Ihmetyttää tuo hartialukko, en ole moista kokenut ikinä ja ajanut olen vuosikausia.
    Onko se sellainen ettei pysty kääntämään pyörää kun ajaa mutkaan liian kovaa?
    Osuvampi nimi olisi mielestäni paniikkikohtaus tai häiriö joka iskee silloin kun huomaa ettei mitään ole tehtävissä.
    Joten ajakaa niihin sokeisiin mutkiin maltilla niin ei tarvii panikoida.
    Kiitoksia neuvoista. En nyt ihan sataa muista, mutta saattuihan noita newbie- aikoina kun vauhtia oli enemmän kuin taitoa.

    Kai prätkällä voi körötelläkin, ei vaan ole mun juttu. Hienoa jos koskaan ei ole tullut "läheltä-piti" tilannetta. Mulle on, ja monelle muullekin on.

    Näitä hartialukkoja sattuu usein aivan helpoissa mutkissa, koska tiukkoihin osaa usein varautua.
    Minusta sanoit jo tuossa pariinkin kertaan avainsanat.

    Hartialukko ei ole kaartosäteen ja nopeuden funktio, vaan mielentila joka toteutuu mikäli ei ole tarkkaavainen ja antaa yllättää itsensä.

    Ellei köröttely ei ole sinun juttusi, niin saanen kysyä Jassua kompaten kuinka paljon ajat radalla? Ainakin minusta tuntuu ettei rata-ajon jälkeen liikenteen seassa voikaan mitään muuta kuin körötellä.

    Ja sehän se on hauskanpidon ohella rata-ajon tarkoituskin katumotoristille.

    Nolompi juttu on siinä, että ainakin minulla menee köröttelyn puolelle siellä radallakin
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  27. #27
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 29 2008,23:06) kirjoitti
    En aja radalla. En mä jaksa lähteä johonkin hornantuuttiin, varmaan pitäs. Tekosyy varmaan, sais silti kyllä olla rata lähempänä pk seutua. Arvaan että orgin ratapäivillä on niin taitavaa sakkia etten sinne viitsi mennä.

    Edit: Kysymyksistänne taitaa paistaa läpi luja usko omiin taitoihinne ja toisten huonommuuteen...
    Tämä lähti vähän huonosti liikkeelle, sillä sinä todella sanoit ne oikeat avainsanat jo aiemmassa postissasi. Sanoit itse että "näin käy kun nukkuu eikä aja mopoaan" ja myöhemmin vielä lisäsit, että "Näitä hartialukkoja sattuu usein aivan helpoissa mutkissa".

    Olen aivan samaa mieltä, joten turha väittää vastaan

    Olen itse kokenut asian juuri samalla tavoin. Helpohkokin tilanne muuttuu hankalaksi kun sen antaa yllättää itsensä. Siis silloin kun ei aja mopoaan koko ajan.

    Rataehdotuksen tein myös täysin vilpittömässä mielessä, koska oman havaintoni mukaan ihmisille, joille yksi syy moottoripyörän ajamiseen on vaivaton suorituskyky, on myös sen pyörän käsittely kivaa. Ja se nyt vaan on radalla oikeasti erittäin kivaa, vakioiduissa olosuhteissa ilman naulaista lankunpätkää tai lehmää mutkan takana ja tutkalukemille, if any, naureskellaan, että mitä isompi sen parempi.

    Oma ratakeikkani on noin 700 km Kemoraan. Bandit nyt oli siedettävä kompromissi, mutta kyllä minusta Pannullakin on kiva käydä joskus ruuvaamassa radalla. Koska ratareissullani on 500 km maantieajoa ja vajaa 200 radalla, niin se nyt on ainakin selvää, ettei sinne millään Gixerillä tai muulla pää edeltä ajettavalla voi lähteä. Oulaisista viimeistään saisi soittaa vaimon apuun Volvon ja peräkärryn kanssa.

    Kaverit irvistelevät sivulaukuista, mutta kun Pannaria nyt ei kerta kaikkiaan kehtaa ilman niitä katsella, niin ei niitä poiskaan voi ottaa.

    Mukavin reissu tulee jo ennestään tutulla porukalla, mutta kyllä työkavereiden kiitoa katsellessa tulee mieleen, että projektiaikataulu on vaarassa. En tosin tiedä onko se minun vai heidän vuokseen.

    Kavereista huolimatta .ORGin ratapäivistä epäilemäsi asiantuntijoiden paikallaolo ei myöskään ole huono asia, koska ne asiantuntijat ovat jo monta vuotta sitten ihan itse tehneet tyypillisimmät alokasmaiset töppäykset ja sen jälkeen nähneet ne toistettuna monta kertaa. Harva niistä osaajista on niin ujo, ettei kehtaisi kertoa miten homma tehdään turvallisesti ja oikein, jos joku tulee kysymään.

    Kiitokset vielä kollegalle, jonka perässä oli kiva ajaa monta kierrosta kunnes yhden vaihtovirheen vuoksi tipahdin enkä enää saanut kiinni. Dataloggerin mukaan lettipäistä matkustajaa kuskanneen Gixun perässä ajolinjat kopioiden tuli muuten minun tämän kesän nopein kierros.

    Kyse ei ole siitä kuinka lujaa menee, vaan siitä että on kivaa ja että saa ajaa rauhassa. Ja väistämättä oppii jotain uutta.

    Joka tapauksessa lähes kaikki menevät niin lujaa, että maantiellä lähtisi kortti saman tien eikä silti saisi kallistaa ollenkaan. Tämän kesän paras aikani jää noin 40 sekuntia samalla radalla ajetulle SM osakilpailun nopeimmalle kierrokselle. Sitä en silti tiedä kummalla meistä oli hauskempaa?

    Mene ihmeessä kokeilemaan. Jos et toisenkaan kerran jälkeen pidä hommasta niin sitten ainakin tiedät tarkalleen miksei homma sovi sinulle.

    Kun on päivän tuulettanut kovia jarrutuksia paristasadasta, ei ainakaan minulla ole enää mitään väliä lukeeko rajoitustikkarissa 80 vai 100. Mikä tahansa lähelläkään laillista lukemaa oleva nopeus on köröttelyä. Eli aivan sama laittaa humpat soimaan MP3:ssa ja körötellään sitten.

    Lopuksi vielä asian kristallisoidakseni lainaan aiempaan postaukseeni ihan itse vain hetki sitten kirjoittamaani tekstiä:

    "Nolompi juttu on siinä, että ainakin minulla menee köröttelyn puolelle siellä radallakin"
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  28. #28
    Sivuhuomautuksena tähän kohtaan, että älkää nyt missään nimessä kuvitelko, että siellä radalla ei voi tulla eteen mitään yllättävää ja ihmeellistä. Olen itse väistellyt mm. fasaania tiukassa sokeassa mutkassa ja voihan siellä kaarteen takana olla kaveri, joka on kaatunut.
    Mulla ei ole mikään varsinainen ratapyörä, mutta olen silti pari kertaa käynyt rataa kiertämässä. Ihan hauskaa se on ja siinä saa kokeilla, mihin ne taidot ihan oikeasti riittää. Hikistä hommaa, jos vähänkin yrittää ajaa vauhdikkaasti. Kannattaa lähteä kokeilemaan, ei pk-seudulta nyt niin pitkä matka ole lähimmille radoille..
  29. #29
    Lainaa (Bear @ Heinä. 29 2008,15:05) kirjoitti
    Satuttiin ajamaan vaimon kanssa sunnuntaina iltalenkillä tapahtumapaikasta ohi Tapiolaan päin kun kuski oli vielä tien vieressä lakanan alla. Pyörä oli tien vastakkaisella puolella pelastusajoneuvojen takana joten sen kuntoa en nähnyt. Eilen kotiin tullessa ajoin tapahtumapaikan ohi ja näytti siltä että olisi osunut loivan mutkan päätteeksi tien vieressä olevaan tolppaan. Ainakin siinä oli jotain tummaa maalia ja sopisi paikkaan missä kuski makasi. Jos näin oli niin 50 alueella oli mennyt loiva mutka pitkäksi lopullisin seurauksin. Syitä saa jokainen spekuloida itse.
    Mietin lehteä lukiessani että voisiko häikäisyllä olla osuutta asiaan > matkalla länteenpäin ja klo 20.30?
  30.  
  31. #30
    [QUOTE= (R2-D2 @ Heinä. 29 2008,23:06)]
    Lainaa Hannu59,Heinä. 29 2008,22:59 kirjoitti
    Edit: Kysymyksistänne taitaa paistaa läpi luja usko omiin taitoihinne ja toisten huonommuuteen. Vähän niinkuin edellä todistettiin, näin ei voi käydä minulle. Todellisuus on kuitenkin näyttänyt että myös erittäin kokeneille kuskeille tapahtuu *onnettomuuksia. Radalla ajaneet taitaa uskoa pelastuneensa.

    Mun pointti oli se, että virheentehnyttä ja siitä kalliisti maksanutta, ei tuomittas kelvottomaksi automaattisesti. Edelleenkään en jaksa uskoa että Jassu tai Hannu59 ei tekis virheitä koskaan, mutta jos niin on, hyvä homma.
    joo, aina voi tapahtua, mutta itse olen aikoinaan kokenut hartialukkoja ja kyllä ratapäivän tai parin jälkeen kävi niin, että tuo jäniksen jähmettyminen ajovaloihin paniikki väheni, ellei katosi, eli tulen mutkaan jossa voisi ennen olla jopa pientä paniikkia ilmassa, niin oli takaraivossa, että sulla on tulpasti vielä varaa kallistaa. ei se vaaraa poista joka kaarteisiin ja nopeuteen tietysti aina sisältyy, mutta sillä karsii sitä säikähtämistä ja siihen reakointiaan. Radalla oppii reakoimaan 'turvallisesti' siihen tunteeseen, että menee pihalle. esim vähän väärä linja ja liikaa nopeutta ja radalla on monesti tunne(varsinkin aluksi), että pihalle menee! siis aivan puhdasta paniikkia ja hartialukko aihiota tunnepuolella. Sitten oppii olemaan tuon tunteen kanssa, oppii miten kaarteita voi kiristää ja miten pyörä pystyy kääntymään ja kuinka nopeutta saa pois mutkassa vain kallistamalla.

    nyttemmin se paniikki tunnelmä on jotenkin jalostunut, aivojen impulssit leveästä linjasta ovat tylsän toteavia. päässä kuuluu toteamus, 'tämä nopeus & linja menee leveäksi', sitten sitä kiristää rankasti, arvioi radan riittävyyttää korjaukselle, arvioi pitoa yms. erona ei ole edes mikään ajotekninen juttu, vaan se fiilis päässä, se pään täyttävä paniikki on muuttunut kevyeksi huomautukseksi, joka vie ehkä 2% kapasiteetista, loput jää korjaukseen.

    virheitä tulee kaikille, ja kaasukahvalla voi ulosmitata kaiken maailman kokemuksen hyvin nopeasti. ehkä yksi ratapäivän oppi onkin myös se, että kaatuminen on tosiasia. Kaksipyöräinen saavuttaa todellisen tasapainopisteensä vasta kyljellään.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen