Ohittaminen on aina jännä tapahtuma. Kun sitä ei tarvitse tehdä kovin usein.
Miltä tuntuu ohittaa kun edessa on hidas ajoneuvo ja te haluatte päästä sen ohi?
Entä rekan ohittaminen?
mikäs siinä..jänskää hommaa.. näkökenttä sumenee hetkesi ja sitten ollaankin jo ohi(bikervepsu @ Heinä. 25 2008,22:15) kirjoitti
njuu.. mutta kaveriporukassa kun ollaan ajeltu niin ohittelut jätetään aika vähiin. siinä voittaa niin vähän ja hävitä voi paljon. ite keulilla yleensä ajelen ja sormimerkeillä näytän esim. 3km ja vasemmalle niin muutkin tajuaa ettei turhaa enää ohitella. no tää nyt meni jo ohi aiheen.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ohittaminen on aina kieltämättä pelottava tapahtuma, joten kannattaa prätkällä ohittamaan lähtiessä aina pistää silmät kiinni ja vääntää tuppi nurin, niin kyllä se ohittaminen saattaa loppupeleissä onnistuakin.(bikervepsu @ Heinä. 25 2008,22:15) kirjoitti
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
GS-koneen huumaavassa metelissä ja sen voimatwinin lyömättömän väännön aiheuttamassa adrenaliinihumalassa ei mikään tunnu enää miltään. On vain tämä hetki ja tulevaisuus.
Anteeksi, en ymmärtänyt kysymyksen alustusta, joten itse kysymyskin jäi hieman hämäräksi.(bikervepsu @ Heinä. 25 2008,22:15) kirjoitti
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Totally .ORG(Eroz @ Heinä. 25 2008,23:59) kirjoitti
Honda CBR600f
miten niin ei tarvitse tehdä usein. Itse joudun tekemään sitä joka kerta kun pyörällä on ajamassa....
nuorempana ohitus oli helppo kun piti ohittaa vain se ohitettava ennenkuin vastaantulija tulee päin, nyttemmin on tajunnut, ohituksen olevan melko monimutkainen tapahtuma.
1. Kerkiänkö ohitse? onko paikkaa, koska viiva loppuu, miksi tässä on viiva? Paljonko on nopeusmarginaalia? (ohitettava vs nopeusrajoitus)
2. Onko joku takana olevista lähdössä ohitse? etten lähde hänen eteensä.
3. Onko edellä oleva myös lähdössä ohitukseen?
4. kääntyykö edellä oleva/ohitettava jonnekkin?
5. Sivutiet, jos esim vasemmalta tulee auto, niin se voi kääntyä tulemaan vasten samalla hetkellä kun olen ohituskaistalla. voi tulla myös sokko auto oikealta, joka just katsoo kerkiävänsä jonon ensimmäisen editse, mutta ohittaja onkin sen rinnalla.
6. Pito? Onko tie kuiva, älä väännä kaasua toisen perässä liikaa.
7. Nopeus ohitukseen. Yleensä paras on kiihdyttää heti tavoitteeseen. esim ohitettava 80km/h:ssa, rajoitus 100, kiihdytä heti 110 ja pidä se, menee ohitse nopsasti ja 'laillisesti'. moni lähtee kiihdyttämään liian hitaasti ja nopeus kasvaa kohti ohituksen loppua ollen lopulta joku 150.
8. Ohituspaikka on paras käyttäen hyväksi pyörän etua, kiihtyvyyttä. esim ylämäet.
9. Ohituskaistat ovat huonoimpia mahdollisia ohituspaikkoja!, niissä ohitettavan nopeus on suurin ja valvonta vilkkainta. Ohitus ilman +20 ylinopeutta täysin mahdoton. Jos ohitat ohituskaistalla, niin tee se heti suoran alussa, älä koskaan lopussa. moottoripyörällä ohitus on kuitenkin niin helppo, että kannattaa melkein jättää ohittamatta ja ohittaa jossain lyhyellä suoralla ennen/jälkeen ohitussuorien.
10. älä ohittaessa käytä massiivista nopeutta suhteessa ohitettavaan, vaikka rajoitus sen sallisi.. esim ohitettava jono voi mennä 10km/h:ssa, älä koskaan vedä ohituskaistaa tässä tilanteessa 80km/h:ssa, joku voi heittää vaikka uparit.
yleensä ei kannata pitkittää ohituksen odottelua, jos ohittaa niin ohittaa sitten melkein heti. tarpeettoman hitaasti liikkuvia ohitettaessa on tietysti huomioitava, että ne voivat olla kääntymässä juuri kohta jonnekkin. Joten varsinkin traktoreiden kohdalla pitää arvioida jokainen peltotiekin potenttiaaliseksi kääntökohdaksi. ja traktoreiden kanssa sama, eli ei kannata ohittaa 30km/h:ssa ajavaa traktoria 100km/h:ssa. aika vähän tehtävissä jos kääntyy eteen. Eli nopeus jotain 50-60
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Polkupyörän voi ohittaa kun ajaa aivan keskiviivaa pitkin. Mopon kanssa pitää mennä jo vastaantulevien kaistalle, jolloin tilanteesta tulee jo huomattavasti haastavampaa. Autojen tai rekkojen ohittamista ei kannata edes harkita ennen kuin hallitset nämä kaksi tapahtumaa kuin unissasi.
Kerro kun nämä onnistuu niin voin antaa lisäohjeita.
Suzuki M1800R -10, Yamaha XV535 -96
Ex: Aprilia Pegaso 650 -00, CBR900RR -00
1/4 mile: 10.796s, 212.10km/h, 60ft 1.888s
Nämä "Kas, tie levenee, tässähän uskaltaa jopa melkein lähes painaa hiukan kaasua" kuskit ovat muuten (etenkin kotilolla liikkuessa) vihoviimeisiä.(jaket @ Heinä. 26 2008,00:19) kirjoitti
![]()
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Kuulostaa kyllä niin jännittävältä että ihan meinaa pissi tulla housuun pelkästään lukiessa noinkin hurjasta touhusta kuin moottoripyörällä ohittelusta. Ehkä minäkin vielä joskus uskaltaudun! Uuh..
Huippuketju taas kerran!![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
+1(Olbert @ Heinä. 26 2008,00:22) kirjoitti
"Never play cowboy in a room full of Indians."
yllättävän asiallisia vastauksia aika selvään provoon saatu...
Tänään prätkällä tien päällä ekaa kertaa 20 vuoteen..esimmäiset 15 km silkkaa kauhua,sitten kuristava tunne ryppynarun tienoilla alkoi hellittää...
Oli se karmeeta tunarointia...alkoi kuitenkin sujua pikkuhiljaa "paremmin",huomenna lisää ..
Ohitukset ovat ajamisen suola.
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Eipä siellä tartte ohitella kun mopoja, polkupyöräilijöitä, traktoreita, karaveenareita ja joskus rekkojamuut liikkuu yleensä sopivaa nopeutta
![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Myönnän. Pidän ohittelusta, kun motskarilla ajelen ja ohittelen vaikkei olis mitään tarvettakaan, ihan vaan siitä ohittelun ilosta.![]()
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
ehdottomasti +1(Seeber @ Heinä. 26 2008,02:53) kirjoitti
ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
Huomaavainen motoristi muistaa myös, että ohittaminen on ohituksen kohteelle kärsimystä aiheuttava ja pahasti traumatisoiva tapahtuma, mikä voi johtaa harkitsemattomiin tekoihin. Tämän vuoksi ohituksen jälkeen ohitettavaan kannattaa välittömästi ottaa riittävä turvaväli (5-8 km).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juu, tätä ei ottanut huomioon se aloitteleva piikkikuski, joka ohitti minut ja siipan Kotkan Hyväntuuulentiellä samaa kaistaa ajaen. Ei varmaan olisi muuten päässyt ohi kun viereisellä kaistalla oli autojono.(vetomies @ Heinä. 26 2008,08:33) kirjoitti
Harkitsemattomuus oli ottaa vallan itsestäni ja ajattelin etsi kyseisen nuorukaisen käsiini ja sano hänelle muutaman valitun sanan. Jätin kuitenkin väliin. Eiköhän tuo joskus opi.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Ei taida olla provo...(kiivi3 @ Heinä. 26 2008,00:37) kirjoitti
Tsekkaa historia. Joku joskus jossain sanoi: "meitä joka junaan, ja osa jää laiturille."
"Never play cowboy in a room full of Indians."
tuli tuosta mieleen, että joskus matkaa ajaessa tuli mieleen käsite: 'sporttiohitukset', eli tiedän että ajallista säästöä ei juuri tule, mutta ihan vireyden ylläpitämisen takia suoritan sporttiohituksia, ihan harrastastuksen takia.(ysi-ärrä @ Heinä. 26 2008,08:14) kirjoitti
kevarilla ohituksissa oli jännitystä. ohitettava ajaa 100km/h:ssa ja oma huippunopeus on joku 120-130(enska). ja kaikki 25hp käytössä. lisäksi jos on bensahanallinen pyörä ja bensa jo vähissä, niin ennen ohitusta pitää heittää varatankki valmiiksi päälle, ettei iske varatankille ohituksen aikana. sitten ohituksen jälkeen taas normitankki päälle, että tietää koska se loppuu...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllähän se ohittaminen kuuluu osana moottoripyöräilyyn niin mukavaa se on. Ohittamisen varjopuolena on vaan nämä kotilokuskit jotka ajaa 80 alueella mittarin mukaan ei yhtään yli *mutta ehkä hiukan alinopeutta. No sitten jonkun matkaa kun siinä perässä ajelet ja katselet sopivaa ohituspaikkaa ja riittävä suora pyörällä ohitukseen aukenee päättää kotilokuski painaakin sitä kaasua silleen, että joudut ohittamaan hänet yli 50 km/h ylinopeudella. Tämmöisen tapauksen takia itse menetin kerran korttini tosin henkilöautolla, mutta kuitenkin. Kyllä perkele sapetti kun poliisi pysäytti ja sit tämä ohitettu ajaa ohi kun itse menen istumaan maijaan.. En nähny ilmettä mutta voin kuvitella sen olleen tämmöinen *. *
Kawasaki ER-6n -06
Luin viestin, katsoin nickiäsi ja kuvaa ja repesin jostain kumman syystä... Varsinkin loppukaneetti!(vetomies @ Heinä. 26 2008,08:33) kirjoitti
![]()
![]()
Ohitus on ainakin minun mielestäni jännä tapahtuma.
Minun ei ole tarvinnut ohitella kovin usein. Kun olen yksin liikenteessä ei ole ketään edessä ajavaa.
Tietenkään en ohita toista motoristia jos se on mun edessä. Ja ajetaan sopivaa vauhtia.
![]()
![]()
Nyt aurinko paistaa ja on mukavan lämmintä. Lähden ajo reissulle. Ei muuta kuin turvallisisa ajokilometrejä kaikille. Ja ajakaa varovasti.
Toi on niin totta..(vetomies @ Heinä. 26 2008,08:33) kirjoitti
Jos jotain kiinni saa, ajaa se luultavasti liian hiljaa ja se on ohitettava.
Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
Se valkoinen kikseri.
Kyllä ohittelu on kivaa..pari kesää sitten pieneen ruuhka-aikaan 30km matkalla laskin että 110 autoa/rekkaa tuli R6:lla ohitettua;)..nooh nyt on jo tuollaset leikit jääny vähemmälle(kenties tullu järkeä päähän/kasvanu). Mut ohittaminen on mahtavaa..kandee muistaa sekin että jos letkaa lähtee ohittaa ni siellä keula-autona voi setä sinisten siviiliauto tai maija jonka huomaat ku sen rinnalla 200 nopetta ja eteen pitäs kurvata..![]()
Ja takaasi Suikkaan ;)
Nyt: GSX-R 750 K1
Exät: ZX-9R, R6 -00, GSX-R 1000 K1, ZX10r -05, R6 -01, xv125, dt 125, pv 50, Helkama AX, Tunturi Super Sport
mites onko kukaan aatellu millanen kynnys kotilolla on lähtee konepyörästä ohi. SAtasen alueella kun rupee hiljentelee ni vast 60-70vauhissa autokuski päättää tehdä ratkasevan liikkeen ja sittenku se on rinnalla on hauska pistää kunnolla hanaa![]()
![]()
![]()
600rr
Pyörällä se on *huiskaus* ja ohi ollaan.
Joskus jollekin tylsästi ajavalle nyswärille tulee pidettyä pieni performanssi matkantekoa piristämään ja heittettyä monona ohi. Etenkin moottoritienopeuksissa duunarin punaisen alinopeutta ajavan lestadiolaisperheen nipponceraton ja köyhien kollektiivikuljettimien ohittaminen eturengas ylös nostettuna tuottaa artistille mielihyvää ja katsojille jännitystä.
Kerran kävi hymyilyttämään, kun vedin homokyttää hatkaan ja moottoritiellä huiskasin hyvän matkaa kolmattasataa keskiviivaa pitkin ambulanssin ja hautausauton välistä. Olisin halunnut kuulla kuskien kommentit
Virkaintokytälle vinkiksi: Kirjoitus perustuu tositapahtumiin tai sitten ei![]()
(Daredevil @ Heinä. 26 2008,12:36) kirjoitti
![]()
Pelaa Huispaus! -peliä tuttujen hahmojen kanssa.
Haasta maailman parhaat velhot ja noidat legendaarisen Harry Potterin mielilajissa huispauksessa.
Tästä tuli mieleen ajoreissu mistä "sukulainen" puhui. Oli ollut pyörän kanssa ajelemassa ja lähtenyt ohittamaan 80-alueella autoa. Teki tietysti liikenneturvallisuutta ajatellen sellaisen ripeän ohituksen. Huomasi ohitettuaan, että onpas kivaa ajaa hiukan vauhdikkaammin ja jatkoi matkaa savutetulla nopeudella, n. 160 km/h. Näki edessä menevän ambulanssin vilkut päällä ja mielessään naureskeli mitä mahtaa lanssipojat ajatella, jos niistä ohi menisi.. Päätti sitten päräyttää niistäkin tyylikkään varmasti peukalopystyssä ohitse vauhdin ollessa +200 km/h. Torvi oli kuulemma soinut, kun oli ohitse sujahtanut.(Daredevil @ Heinä. 26 2008,12:36) kirjoitti
En ymmärrä tuollaista kaahamista.
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9