Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Kahdeksankympin huollon yhteydessä tehtiin LT:n koneen ohivirtausmittaus. Olin pyytänyt sitä, koska talvella mopoa ropatessa ihmettelin kolmospytyn imusarjan ulkopuolen sotkuisuutta. Muut imutorvet olivat tasaisen harmaita ja kuivia, mutta kolmosen torvi oli öljysotkuisen ja töhryisen näköinen.

    No, ohiviratusmittauksessa todettiin, että kolmospytty päästää hieman läpi. Kun öljyntäyttöreikä avattiin, niin siellä suhisi eli jokin männänrenkaista (liekö niitä muuten useitakin?) ilmeisesti falskaa. Ei vika paha ollut eli ei konetta tuon takia availemaan kannata kuulemma ryhtyä. Harri (RM Heino Tre) ehdotti, että jospas tekisin koneelle sisäpesun. Hän on kuulemma sitä käyttänyt menestyksellä autoissa ja onnistunut saamaan esim päästömttauksissa kiinni jäänen moottorin sellaiseksi, että uusinnassa mentiin läpi että heilahti.

    Siispä ostamaan Fortea, joka on pääasiassa vain korjaamokäyttöön tarkoitettua myrkkyä, mutta ainakin AD-ketjun kauppa/korjaamot kyllä sitä myyvät.
    Kaadoin purkillisen (400 ml) koneeseen, koska öljynvaihto oli muutenkin käsillä. Mopo pihalle puoleksi tunniksi sytkyttelemään noin 2000 kierroksella. Ilma sattui olemaan + 27 C, joten kuumaksihan se mylly tietysti meni, jäähdyttimen puhaltimet pyörivät koko ajan, öljynlämpömittari kipusi lähelle sataa ja vähän ennen kuin lopetin, syttyi jo jäähdytysvedenkin ylilämmön merkkivalo. Jäähdytysveden lämpömittari olikin jo tapissaan...
    Sitten mopo talliin ja peltivati alle ja öljyt pihalle. Kuumaahan ja pikimustaa se pentele tietysti oli ja takuulla juoksevaa...

    Myöhemin sitten tyrkkäsin uuden suodattimen ja uudet öljyt ja koetan syksyn tullen lainata paikalliselta autokorjaamolta ohivirtausmittaria ja mittaan nuo uudestaan, josko olisi karstat lähteneet ja kone taas tiivistynyt....

    Onkos kellään muulla kokemuksia vastaavasta operaatiosta?

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  2. #2
    ei ole kokemuksia,muuta kuin parista autosta asentaja-aikoina,kun oli oikein karstanen pata,joskus autto ja joskus mylly purettiin.mutta voihan sitä koittaa ennenkuin purkaa koko konetta
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  3. #3
    Oletko pozo huomannut käynnissä mitään sivuääntä tai tehon puutetta. Ja miltähän pakopuoli tuossa pytyssä näyttää onko kovin karstanen?Ja sitten huomasitko kolmosen tulpassa mitään värieroa muihin.
    <p>R 1200 RT</p>
  4. #4
    Lainaa (jappi @ Heinä. 25 2008,22:09) kirjoitti
    Oletko pozo huomannut käynnissä mitään sivuääntä tai tehon puutetta. Ja miltähän pakopuoli tuossa pytyssä näyttää onko kovin karstanen?Ja sitten huomasitko kolmosen tulpassa mitään värieroa muihin.
    Itse kun samaa konetta aina kuuntelee, niin ei niitä sivuääniä oikein tahdo huomata. Harri K Heinolta kuuntelee noita työkseen ja hänen mielestään kone käy oikein siististi. Nokkaketjun ohjuri olisi pitänyt vaihtaa tehtaan ohjeen mukaan jo kaksikymppiä sitten, mutta kun sekään ei tunnu enenpiä rallattavan. (Koetan vaihtaa itse talvella jos osaan, palikat otin jo mukaan.)

    Kun konetta ei ole enempiä avattu, niin ei pysty sanomaan pakopuolen ulkonäöstä, systytystulppa vaikutti samanlaiselta kuin muutkin, tosin mitään suurennuslasianalyysiä ei tehty.

    Tehostakaan en osaa sanoa sen kummempaa, samalla lailla tuo kai kulkee kuin aina. Harri ainakin totesi koeajonsa jälkeen, että aina vaan paremmalta tuntuu kun pyörään tulee vähän kilsoja lisää. Tarkoitti varmaan vipstaakien yleistä notkeutta ja paikalleen hioutumista...

    Sen sijaan olen jo pidemmän aikaa ollut tyytymätön bensankulutukseeni. Se tuntuu olevan koko ajan reippaampi kuin muilla vastaavan mallisilla. Voihan se johtua tuhotusta aerodynamiikastanikin mutta saattaisiko yhtenä pienenä syynä olla tuo pikkuisen falskaava kolmospyttykin...mene ja tiedä.

    No, katsotaan miltä pestyllä koneella ajelu tuntuu ensi viikolla...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  5. #5
    Ei sielä kolmosessa ole kaikki kohdallaan jos likaa imupuolta.

    Tämä voi kullä mennä orastavan dementtian piikkiin mutta olisko kauan sitten joku väittäny,että kolmonen tässä konetyypissä käy kuuminpana. Jos pitää paikkansa niin kolmosen männänrenkaat menee muita nopeammin "lakeriksi"

    Matkan tekoonhan tämä ei vaikuta mitenkään. Jos kuljettaja
    vaan saa asian pois mielestä.
    <p>R 1200 RT</p>
  6. #6
    olikos muuten venan välykset ok?ettei mikään kantais..tai sitten onkos läppärungot joka pytylle omat vai miten?..bemua sen tarkenmin tunteva!
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  7. #7
    Lainaa (fj 1200 @ Heinä. 26 2008,00:24) kirjoitti
    olikos muuten venan välykset ok?ettei mikään kantais..tai sitten onkos läppärungot joka pytylle omat vai miten?..bemua sen tarkenmin tunteva!
    Venttiilien tarkistus tehtiin samassa yhteydessä ja ekan kerran päästiin oikein säätämäänkin. Säätöä vaati muistaakseni ykkösen, kakkosen ja kolmosen toinen pakoventtiili. Välys pikkuisen suuri, joten pantiin pykälää paksummat kupit. *

    Ja läppärungot on tosiaan joka pytylle omat, ja sen sotkuisuuteen tuossa alunperin viittasinkin, käytin vähän epäselvää termiä...

    t. pozo
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  8. #8
    varmasti hyvää myrkkyä tuo forte? eräällä toisella foorumilla ollaan sitä mieltä että joko tai ei. sen minäkin myönnän että pienessä puketissa on vain suurin aineosa sitä itseään. mikä se on niin jääköön jokaisen mietittäväksi ja varmasti jo moni tietääkin. hyvä on jos auttaa. autoissa olen nuita käyttänyt mutta en fortea.
    partanen. net

    aina ei elämä onnistu eka kerralla.

    Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa

    Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
  9. #9
    Saattaapi alkaa kuulemma tiivisteet falskaamaan pahimmassa tapauksessa noilla Forte ja Motor-Flush -tyyppisillä litkuilla.

    Toiselta foorumilta lainattua...
    "Forte saattaa olla vaarallinenkin aine koneelle. Tein käsittelyn yhdelle autolleni (325 e36) ja nakutus loppui heti ongelmitta. Tein saman käsittely toiselle autolleni sekin sama auto ja se alkoi syömään öljyä helvetisti. Luulen et forte pyyhkäisee aika paljon paskaa koneesta ja jos koneen tiivisteet ovat huonot niin alkaa vuotamaan. Eli ne paskat jotka siellä koneessa on saattaa olla hyväksi tukkimaan vuotavia kohtia. Sai lisätä joka toinen viikko öljyä. Eli se on tapauskohtaisesti hyvä aine!"
  10. #10
    Lainaa (kepa09 @ Heinä. 26 2008,09:15) kirjoitti
    varmasti hyvää myrkkyä tuo forte? eräällä toisella foorumilla ollaan sitä mieltä että joko tai ei. sen minäkin myönnän että pienessä puketissa on vain suurin aineosa sitä itseään. mikä se on niin jääköön jokaisen mietittäväksi ja varmasti jo moni tietääkin. hyvä on jos auttaa. autoissa olen nuita käyttänyt mutta en fortea.
    Dieseliä?
  11. #11
    petroolia pienessä puketissa mojovaan hintaan
    partanen. net

    aina ei elämä onnistu eka kerralla.

    Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa

    Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
  12. #12
    Lainaa (kepa09 @ Heinä. 26 2008,10:59) kirjoitti
    petroolia pienessä puketissa mojovaan hintaan
    AInakin hinnan osalta olet oikeassa, 28 euroa / 400 ml, jos pelkkää petroolia, niin joku on löytänyt kultakaivoksen...

    Ja tuossa rapakon takaiselta foorumilta tulikin jo muutakin vinkkiä sen kolmosen sotkuisen läppärungon aiheuttajaksi. Oli kaverilla ollut itsellä sama probleema: (En tuota osaa valitettavasti sujuvasti suomentaa.. )


    The source of the #3 looking dirty and oily could be due to the loose fuel rail hose clamps . The only other source is the O-ring under the intake manifold or loose allen bolts that bolt down the manifold. I doubt if the crankcase breather is the problem.

    Täytyy tuo sitten talvirempan yhteydessä tarkistaa.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  13.  
  14. #13
    [QUOTE= (pozo izquierdo @ Heinä. 26 2008,20:16)]
    Lainaa kepa09,Heinä. 26 2008,10:59 kirjoitti

    The source of the #3 looking dirty and oily could be due to the loose fuel rail hose clamps . The only other source is the O-ring under the intake manifold or loose allen bolts that bolt down the manifold. I doubt if the crankcase breather is the problem.
    Jotenkin näin:

    Kolmosen likaantumisen ja öljyisyyden syy lienee löysissä polttoainekiskon klemmareissa. Ainoa muu syy on O-tiiviste imusarjan alla tai löysä kuusiokolopultti jolla imusarja on kiinni. Epäilen että kampikammion huohotus olisi syynä.