Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
    Kävin eilen 23.7. Pellingissä Porvoon saaristossa hakemassa tuoretta savukalaa perheelle. Läheltä piti ettei kaloille käynyt huonosti - ja minulle.

Lähestyin lossirantaa ja autoja alkoi tulemaan vastaan. Lossi siis rannassa, jospa vielä ehtisin kyytiin ilman 20 min odotusta. Pellingin tie on hyväpintainen mutkatie, rajoitus 60. Lisäsin vauhtia, sitä oli ehkä 70-75.

Vastaantuleva auto pysähtyy kääntymään vasempaan. Samantien minun sormet etujarrulle ja vauhtia pois. Vaan mitä, oikealta mökkitieltä puskan takaa alkaa musta Saab peruuttamaan tielle. Perä tulee mun ajolinjalle, kuljettaja ei näe minua.
    Aloitan tiukan jarrutuksen etujarrulla, matka ei riitä ! Jarrulinja on suoraan Saabin kylkeen ! Juuri ennen törmäystä vapautan jarrun ja väistän vastaantulevien kaistalle, siellä on enemmän tilaa koska liikenne seisoo kauempana *sen kääntyvän auton takia. Saan viimeisteltyä jarrutuksen siellä, en osunut mihinkään enkä kaatunut.

Illalla söin maukasta savukampelaa vaimon kanssa ja mietin tapahtunutta. Miksi selvisin uhkaavasta tilanteesta?

1) Refleksinomainen kova jarrutus etujarrulla onnistui.
    2) Edessä oleva Saabin perän väistäminenkin onnistui.

Vietän pari kertaa kesässä päivän Ahvenistolla tai *Alastarossa, ajoryhmä Hidas. En siis mikään ratakettu, vaan aivan tavallinen katumotoristi. Voimakas jarrutus etusella on kuitenkin tullut tutuksi. Samoin nopea kääntäminen ohjaustangosta tyrkkäämällä.

3) Oikea tilannenopeus risteysalueella on kuolemanvakava asia. Jos olisin ajanut edes hieman suuremmalla nopeudella kuin nyt tein, niin huonosti olisi käynyt. Niin tiukka se tilanne oli.

Ajoharjoittelu kannattaa aina, se on halpa henkivakuutus. Sekä järkevä tilannenopeus.
    Lainaa (kilonfazu @ Heinä. 24 2008,15:12) kirjoitti
    Kävin eilen 23.7. Pellingissä Porvoon saaristossa hakemassa tuoretta savukalaa perheelle. Läheltä piti ettei kaloille käynyt huonosti - ja minulle.

Lähestyin lossirantaa ja autoja alkoi tulemaan vastaan. Lossi siis rannassa, jospa vielä ehtisin kyytiin ilman 20 min odotusta. Pellingin tie on hyväpintainen mutkatie, rajoitus 60. Lisäsin vauhtia, sitä oli ehkä 70-75.

Vastaantuleva auto pysähtyy kääntymään vasempaan. Samantien minun sormet etujarrulle ja vauhtia pois. Vaan mitä, oikealta mökkitieltä puskan takaa alkaa musta Saab peruuttamaan tielle. Perä tulee mun ajolinjalle, kuljettaja ei näe minua.
    Aloitan tiukan jarrutuksen etujarrulla, matka ei riitä ! Jarrulinja on suoraan Saabin kylkeen ! Juuri ennen törmäystä vapautan jarrun ja väistän vastaantulevien kaistalle, siellä on enemmän tilaa koska liikenne seisoo kauempana *sen kääntyvän auton takia. Saan viimeisteltyä jarrutuksen siellä, en osunut mihinkään enkä kaatunut.

Illalla söin maukasta savukampelaa vaimon kanssa ja mietin tapahtunutta. Miksi selvisin uhkaavasta tilanteesta?

Vietän pari kertaa kesässä päivän Ahvenistolla tai *Alastarossa, ajoryhmä Hidas. En siis mikään ratakettu, vaan aivan tavallinen katumotoristi. Voimakas jarrutus etusella on kuitenkin tullut tutuksi. Samoin nopea kääntäminen ohjaustangosta tyrkkäämällä.

3) Oikea tilannenopeus risteysalueella on kuolemanvakava asia. Jos olisin ajanut edes hieman suuremmalla nopeudella kuin nyt tein, niin huonosti olisi käynyt. Niin tiukka se tilanne oli.

Ajoharjoittelu kannattaa aina, se on halpa henkivakuutus. Sekä järkevä tilannenopeus.
    Niinpä... Fysiikan laki sanoo, että nopeuden tiputtaminen neljänneksellä puolittaa jarrutusmatkan...
    StuG III Ausf. G
    Juuri sama pätkä, jota suosittelin itärajan turisteille.

Lainaa kirjoitti
    Muista ajaa Tirmon tie lossille ja takaisin. Gäddragista kohti Pellinkiä (väli B C) ja nopeus jopa suurimpaan sallittuun! *
    Ja tuo pätkä, jos mikä, houkuttaa vähän kääntämään. Hyvä että olit tarkkana

*Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
    Ja jos taas olis ajeltu rajoitusten mukaan, niin olisi keretty pysäyttää kokonaan.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Hyvä ettei vaimolles ja,...etenkään savustetuille silakoille käynyt moksiskaan. Ne on hyvii..ne silakat. Vaikka kyllä mä kun ite savustan, suosin enemmän muikkuja ja lohta. Nam nam...Ai niin.. Kaikenlaisia ihmisiä sitä sitten liikkuukin teillä ja turuilla. Aina saa olla varomassa vaikka olis kahen kilon silakkapussi tangon päässä.. Siis ohjaustangon..
    GHOSTWRITER
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Pedaali @ Heinä. 24 2008,17:24) kirjoitti
    Ja jos taas olis ajeltu rajoitusten mukaan, niin olisi keretty pysäyttää kokonaan.
    Ja täti olis setä, jos sillä olis munat.
    Superbike #7
    Eilen illalla käväistiin reiluin 40 mopon letkan kanssa myös pellingissä, porvoosta lähtiessä tuli vastaan peräkärryssä r6 joka ei sit vissiin ollu kerenny väistämään ..... sen verta oli rispectiä katteissa. Onhan noi herkullisia pätkiä ajella, mut piilee siellä just noi vaarat myös, pihateitä monin paikoin katveessa, et liittymä tulee näkyviin 10-15 metriä ennen kun oot kohdalla. Sanoisin et kaikin paikoin ei kannata vetää tosiaankaan limitillä.
    Lainaa (Kojiro @ Heinä. 24 2008,16:11) kirjoitti
    Niinpä... Fysiikan laki sanoo, että nopeuden tiputtaminen neljänneksellä puolittaa jarrutusmatkan...
    Ei ihan, mutta melkein...

Koska pysähtymiseen tehty työ W = F * s
    , jarrutusvoima F on vakio, koska kitka maksimi määrää niin, silloin

Liike-energian muutokseen kulutettu matka on verrannollinen

ds = v1^2 - v2^2

, missä v1 on alku nopeus ja v2 on loppunopeus ja ds on jarrutusmatkan muutos

: v2 = x * V1

, missä x on alkunopeuden ositus (0...1)

=> ds = 1 - x^2

Jos tästä laskeskelee, että ds on verrannollinen 1-X^2 muutokseen, niin 25 % muutos = 0,75

=> ds = 0,438

Tästä seuraa se, että jarrutusmatkaa onkin vielä melkein 60 % verrattuna siihen, että ei olisi jarruttanut ajoissa.

Jos jarrutustilanteeseen tulee noin 30 % pienemällä nopudella, se vähentää jarrutusmatkan noin puoleen.

Anteeksi, ei millään pahalla, oli vaan pakko

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    En ymmätänyt tosta sun kaavasta sit pätkän vertaa, mut sut tuntien uskon sen pitävän paikkaansa.
    Mä en tiedä, mut mun päässä täytyy olla jotain vikaa, kun mä aina väännän sen niin, että näkee asiat teorian lävitse.

Kovasti anteeksi kaikille,

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (Masa @ Heinä. 24 2008,18:42) kirjoitti
    Mä en tiedä, mut mun päässä täytyy olla jotain vikaa, kun mä aina väännän sen niin, että näkee asiat teorian lävitse.

-M
    Ei sun päässä mitään vikaa ole, jos osaat laskea kuinka paljon mäntä, 400 grammaa, painaa yläkuolo ja alakuolokohdissaan moottorin kierrosnopeudella 8000 rpm. Iskun pituuden ollessa 80 mm.
    Että se siitä. Minä näen kaiken käytännön läpi. Ehkä olen hullu kun koneita korjaan.
    GHOSTWRITER
    Lainaa (Masa @ Heinä. 24 2008,18:36) kirjoitti

ds = v1^2 - v2^2

=> ds = 1 - x^2

Jos tästä laskeskelee, että ds on verrannollinen 1-X^2 muutokseen, niin 25 % muutos = 0,75

=> ds = 0,438

Tästä seuraa se, että jarrutusmatkaa onkin vielä melkein 60 % verrattuna siihen, että ei olisi jarruttanut ajoissa.

Jos jarrutustilanteeseen tulee noin 30 % pienemällä nopudella, se vähentää jarrutusmatkan noin puoleen.

Anteeksi, ei millään pahalla, oli vaan pakko *

-M
    * joo just noin se menee.
    KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.

Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 24 2008,18:59) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Heinä. 24 2008,18:42) kirjoitti

-M
    Ei sun päässä mitään vikaa ole, jos osaat laskea kuinka paljon mäntä, 400 grammaa, painaa yläkuolo ja alakuolokohdissaan moottorin kierrosnopeudella 8000 rpm. Iskun pituuden ollessa 80 mm.
    Että se siitä. Minä näen kaiken käytännön läpi. Ehkä olen hullu kun koneita korjaan.
    eikös se mäntä kokolailla saman paina jos ei satu isoja kimpaleita irtoamaan... Massaa kylläkin enemmän tai miten se meni... :rattaathakeepaikkoja hymiö:
    Dirty Nasty Furriner
    Heh,

oikea vastaus on Kanada.

Ei no... Kaiken integroimisen ja kvanttimekaniikan sekä suhteellisuusteorian perustelujen jälkeen pääsin vastaukseen, jossa tulin tulokseen, että vain ja ainoastaan 8000 rpm, iskun pituuden ollessa 80 mm, tilanteessa mäntä painaa, ilman kiertokankea ja männäntappia sekä männän palautusjousta tasan 400 g.

Vastavetona ja off topicina voisin kysyä, paljonko maksaa 20 centin postimerkki?

-M

ZZR 1400 2014
    Liittyi Jun 2007
    riippuu valuutasta mutta täällä en maksaisi enempää kuin 0,20 Euroa :P
    Dirty Nasty Furriner
    Lainaa (Masa @ Heinä. 24 2008,19:49) kirjoitti
    Heh,

oikea vastaus on Kanada.

Ei no... Kaiken integroimisen ja kvanttimekaniikan sekä suhteellisuusteorian perustelujen jälkeen pääsin vastaukseen, jossa tulin tulokseen, että vain ja ainoastaan 8000 rpm, iskun pituuden ollessa 80 mm, tilanteessa mäntä painaa, ilman kiertokankea ja männäntappia sekä männän palautusjousta tasan 400 g.

Vastavetona ja off topicina voisin kysyä, paljonko maksaa 20 centin postimerkki?

-M
    Paino
    Ei puu miestä kaada, ellei mies puuta.
    --------------
    Lainaa (kilonfazu @ Heinä. 24 2008,15:12) kirjoitti

Muistit kai käydä hieman avautumassa sille Saappikuskille...joka oli arvatenkin nainen (ei provo , vaan käytännön kokemus puhuu ) Oma emäntä teki aina just samalla tavalla , ennenkuin jankkasin sen päähän , että peruuttaa mieluummin omalle pihalle , josta harvemmin kukaan eteen singahtaa ja menee nenä edellä sinne ajoradalle ,jolloin näkyväisyys on taatusti parempi kuin peruutettaessa.Ugh !!!
    No mitä sitte ...en se minä ollut ....

http://www.bikepics.com/members/puppe9r/01zx9r/
    Lainaa (Puppe 67 @ Heinä. 24 2008,20:35) kirjoitti
    Muistit kai käydä hieman avautumassa sille Saappikuskille...joka oli arvatenkin nainen (ei provo , vaan käytännön kokemus puhuu ) Oma emäntä teki aina just samalla tavalla , ennenkuin jankkasin sen päähän , että peruuttaa mieluummin omalle pihalle , josta harvemmin kukaan eteen singahtaa *ja menee nenä edellä sinne ajoradalle ,jolloin näkyväisyys on taatusti parempi kuin peruutettaessa.Ugh !!!
    Yritäpä tarjota lääkkeeksi väistämisvelvollisuuden noudattamista; saattaa tulla palautetta enemmän kuin palstalle mahtuu
    Kumma kyllä, vaikka risteysonnettomuudet ovat aina päätietä ajavan motoristin syy, samaa logiikkaa ei koskaan käytetä junaan joka ajaa tasoristeyksessä auton päälle, vaikka syy on aina junan nopeudessa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 24 2008,17:47) kirjoitti
    Hyvä ettei vaimolles ja,...etenkään savustetuille silakoille käynyt moksiskaan. Ne on hyvii..ne silakat. Vaikka kyllä mä kun ite savustan, suosin enemmän muikkuja ja lohta. Nam nam...Ai niin.. Kaikenlaisia ihmisiä sitä sitten liikkuukin teillä ja turuilla. Aina saa olla varomassa vaikka olis kahen kilon silakkapussi tangon päässä.. *Siis ohjaustangon..
    Kyllä Savukalana siika on meikäläisen mieleen, lahnaa syötiin tossa taannoin ja ihan liian rasvasta meikäläisen makutottumuksiin. Helppohan sitä on tietysti popsia kun ruodot on niin isoja... muuten tykkään kuhasta, ja lohesta(ei kirjo) joista edellinen menee (timo1:stä peesaten) savustetuna, kylmänä tai not... aiai... Hauki menee jos ei ole liian suuri jolloin maistuu puisevalle, mutta mikään ei kyllä voita oikeessa voissa paistettuja tuoreita muikkuja!

(Hyvä ettei kolahtanut!)
    "Never play cowboy in a room full of Indians."
    Liittyi Jun 2007
    pitäisiköhän lähteä joku ilta tekemään loimulohta Emäsalon kärkeen...
    Dirty Nasty Furriner
    Lainaa (Pedaali @ Heinä. 24 2008,17:24) kirjoitti
    Meinaako heppu, että se liikennemerkissä oleva luku on aina se "maailman pelastava" turvallinen nopeus? Mielestäni tilannenopeus pitää joskus olla sallittua maksimia alhaisempi, joissakin tilanteissa voisi olla korkeampikin.

Jos kaveri olisi tuossa tapauksessa peruuttanut hieman myöhemmin ja nopeammin ei varmasti sallittu nopeuskaan olisi pelastanut tilannetta. *

Huono tie, parempi mieli
    Lainaa (R@gdoll @ Heinä. 24 2008,21:27) kirjoitti
    Meinaako heppu, että se liikennemerkissä oleva luku on aina se "maailman pelastava" turvallinen nopeus?
    Liikennemerkissä oleva lukema on se mitä nopeutta voi olettaa muiden ajavan esim kun lähtee pihasta päätielle.
    Lainaa (terkale @ Heinä. 24 2008,21:40) kirjoitti
    Liikennemerkissä oleva lukema on se mitä nopeutta voi olettaa muiden ajavan esim kun lähtee pihasta päätielle.
    Olettaa voi, ja omasta pihasta lähdettäessä tuo vielä toimii, mutta muualla sivutieltä päätielle tultaessa ei mistään selviä, mikä päätien nopeusrajoitus on (toki olisi hyvä, jos se olisi merkitty pienellä lätkällä vaikkapa kärkikolmion tolppaan).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    nopeempaa ku olisit ajanu niin olisit ehtiny sitä saabia ennen ohitte siit kohasta ja olisit syöny 5min aikasemmi savukampelaa muijas kans
    drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
    Lainaa (terkale @ Heinä. 24 2008,21:40) kirjoitti
    Varmaan tuossakin tilanteessa kuski olettanut, kun tielle näkemättä on peruutellut.
    Huono tie, parempi mieli
    Niin, Saappi-kuski nainen vai mies, en tiedä. Pitkä tukka hänellä ainakin on. Pölmistyneenä seisoi siinä mustalla farmari-Saabillaan keskellä Pellingintietä ja ihmetteli mitä ympärillä tapahtuu. Kertokaa terveisiä jos tapaatte....
    Itse olin niin järkyttynyt että etsin vain laatikosta ykkösen ja kun löysin niin lähdin vähitellen paikalta pois. Eihän ketään ollut edes sattunut.
    Viestini idea ei kuitenkaan ollut häntä syyttää. Kaikki me teemme joskus virheitä. Idea oli korostaa sitä, että jarrutusta ja väistämistä kannattaa oikeasti harjoitella. Asiat pitää saada selkäytimeen. Vaikka mun emäntä aina pottuilee kun lähden radalle, niin nyt kiittää kun niin olen tehnyt. Sai hyvät kalat ja lisäksi terveen miehen, ei tarvinnut lähteä Porvoon sairaalasta minua etsimään.

ds = v1^2 - v2^2

=> ds = 1 - x^2

=> ds = 0,438

Anteeksi, ei millään pahalla, oli vaan pakko *

-M
    Kaavoista en tajua enempää ku sika tinalusikasta, mutta kansantajuiseksi muutettuna se näköjään menee jotakuinkin niin kuin liikenneturvan ja poliisin sivuilla annetaan ymmärtää.
    StuG III Ausf. G

--- snip ---

Anteeksi, ei millään pahalla, oli vaan pakko

-M
    Annahan minullekin anteeksi, mutta tuossahan oletetaan moottoripyörän kulkevan tyhjiössä. Todellisuudessa F sisältää ilmanvastuksesta aiheutuvan komponentin, joka on nopeudesta riippuvainen. Näin F on suurempi jarrutuksen alussa.

Oli minunkin pakko mutta ansiokkaasti esitetty muuten!
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
    Kovaa ajettaessa pyörän taakse muodostuu tyhjiö. Kun jarrutetaan voimakkaasti, pyörän hidastuvuus on suurempi kuin tyhjiön, joka siis siirtyy mp:n eteen ja siten poistaa ilmanvastuksen nopeutta pienentävän voiman.

MOT

Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  30.  
    Lainaa (Puppe 67 @ Heinä. 24 2008,20:35) kirjoitti
    Muistit kai käydä hieman avautumassa sille Saappikuskille...
    ...ajoneuvo on kyettävä tarvittaessa pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla...niinhän se ihan laissakin sanotaan.

Onneksi motoristi älysi olla avautumatta. Liikenteessähän on usein tilanteita joissa joutuu jopa kokonaan pysähtymään ajoi sitten rekkaa tai polkupyörää. Täällä orgin epävirallisella "kilpatallilla" sen sijaan monille liikenteessä löytyy vain vastustajia, kilpailijoita, esteitä ja kaikkea mahdollista negatiivista hidastetta. Joka kerta kun joutuu skarppaamaan tai hiljentämään ts. liikennöimään normaalisti niin poru nousee.

Radoille ja kisoihin. Siellä saa näyttää kykynsä.

Onneksi sentään tämän alun perin hyvän foorumin kirjoittajiin mahtuu vielä järjen käyttäjiäkin kuten tämän ketjun aloittajan (nippa nappa oikea tilannenopeus!!) lisäksi muutama muukin kirjoituksissaan osoittaa olevansa.

Ne matalat rajoitukset ovat aina perusteltuja esim. juuri pihaliittymien takia. Sehän on omakin etu ajatella vähän ensin. Siellähän voi olla mutkan takana talopakettirekka poikittain peruuttamassa liittymään.

Oikea tilannenopeus estäisi lähes kaikki onnettomuudet. Sitä kannattaa joskus miettiä.

Kun on nähnyt kaksipyöräisen kuljettajan pään rekan paripyörien jäljiltä tulee tällaiseksi...eikä syö enää pizzaa.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen