Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
    Ajelen nyt kolmannella pyörälläni - BMWK1200RS, sitä ennen oli Jammu Tenere660 ja sitä ennen Jammu Virago 535. Olen havainnut että nykyisellä pyörällä ajellessani autoilijat tunkevat sivutieltä eteen huomattavasti harvemmin kuin aiemmilla. Tottakai odotan edelleen jokaista tielle tulevaa autoa eteeni ja ajan sen mukaisesti mutta tällä pöyrällä ajetun 8000 km:n kokemuksella ei ole ollut tosi paniikkitilannetta vielä kertaakaan..kopkop. Edellisillä mopoilla se oli lähes viikottaista.

Epäilen että nykypyörän katteet ja isokokoinen ajovalo tekevät sen että autoilijat näkevät minut paremmin ja tunnistavat helpommin tuon moottoripyöräksi, ei mopoksi.

Onko muilla samansuuntaisia havaintoja?
    Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
    Onko se BMW valkoinen? Ja sivulaukuilla...? Ja sä varmaan ajat vielä sinisissä haalareissa Joku voi luulla että se on poliisipyörä.

Viime kesänä himmailin moottoritiellä toisen pyörän taakse kun ajattelin että siinä menee poliisi. Vähän aikaa kun sitä olin katellut niin tajusin että se on vanhempi VFR.. Hyvin hämäsi!

Omaa kokemusta ei ole kuin Suzuki SV:stä ja YZF 1000R:stä. NYt tuntuu että saa paremmin tilaa, mutta voipi olla että sitä vaan ajaa skeptisemmin.

No kun olisikin valkoinen, olisin jo hankkinut tumman nahkapuvun ja siihen valkoiset huomioraidat olan yli ja vyötärölle että näkyvyys lisääntyisi, ja valkoinen kypärä tottakai

Ei vaan sähkönsininen se on, ja kypäräkin hopean värinen. Ei se selitä..
    Pyörän tyypillä tuntuu olevan vaikutusta..tonnisella matkapyörälläkin huomasin et välillä ollaan takana aivan rekkarissa kiinni yms., mutta kun ajelen isolla customilla pitkine keulineen mustat nahkat päällä, ja muutenkin 110 kg vihaista lihaa valmiina antamaan customin kiihtyvyydellä nanosekunnissa pikatuomion kotilon sivupeilille * , saa ajaa enemmän rauhassa
    Onko tehty mitään tilastoja siitä minkä tyyppisille pyörille sattuu kuinka paljon onnettomuuksia? Voisi olla mielenkiintoista luettavaa tuollainenkin.
    no esim virago ei kyllä näy eteen yhtään. onneton etulamppu ja kapea pyörä ja kuski istuu piilossa matalalla.

Itse olen huomannut, että nakupyörä näkyy hyvin, kun kuski ei 'nöyristele' etukumarassa, vaan koko kuskin hahmo istuu korkealla ja pystyssä kädet leväällä.(ehkä myös ihmisen hahmo on tällöin selvin ja tiettävästi ihmisen aivot tunnistavat ihmishahmon kaikista helpoimmin, siis ilmoittavat havainnosta sille tietoisellekkin puolelle). Monestihan kaikki kyllä nähdään, mutta liian pieni kohde ei rekisteröidy, aivot ei viitsi ilmoittaa siitä tietoiselle puolelle.

lisäksi isot tuplavalot auttaa näkyvyyttä. ja värikkäät vaatteet ja kypärä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Samalla pitäisi sitten saada tilastot kuinka paljon Suomessa on liikenteessä minkäkin tyyppistä pyörää, ettei tule "iltasanomat-tasoinen tilasto" taas kehiin
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
    Itsellä BMW K12S, sininen, sivulaukuissa vähän ylimääräistä oranssia heijastinta. Myös vaaleaan kypärään kytketty Autocomin johto.

Oikeen hymyilytti eilen, kun huomasin tuossa Hämeenlinnan moottoriteillä, että mua rupesi ohittamaan kotilo BMW, kuskilla puhelin korvilla, mulla vauhtia se 120+. Satuin vilkaisemaan sivulle. Kuskilla tapahtui jokin ihme reaktio ja sen ohitus loppui siihen. Vauhti tipahti ja se jäi mun taakse ajelemaan, lähti sitten kyllä uudestaan ohi jonkin ajan kuluttua, kun itse rupesin kääntymään pois motarilta Hyvinkään liittymästä.

Mutta varsinaiseen kyselyyn vastaukseksi, että aika vähän on itselle tullut sellaisia pahoja eteentuloja sivuteiltä. Itsellä kyllä on aina silloin tällöin vähän kiemurella eli pari kolme nopeaa työntöä kumpaankin suuntaan ohjaustangosta, jos sivutieltä on tulossa jotenkin sen oloisesti auto tielle, että voisi olla mahdollista, ettei mua ole huomattu tai muuten vaan on tuntuu siltä (esim. tulen laskevan auringon suunnasta iltasella).

Joskus kävin sellaisella EAK kurssilla, jossa demonstroitiin auton avulla (istuttiin itse autoon ja tsekattiin mitä EI näy kuskin pukilta) miten oikealta tuleva iso moottoripyörä helposti häviää A-pilarin taakse. Kun auton ja mp:n liike vielä on sopivassa suhteessa, voi pyörä olla pitäänkin piilossa sen A-pilarin takana. Tämän jälkeen olen erityisesti yrittänyt kiinnittää huomiota vasemmalta tielle tuleviin autoihin, koska niiden kanssa voi tilanne olla helposti niin, ettei isonkaan moottoripyörän havaitsematta jääminen riipu mitenkään kuskin puusilmäisyydestä tai holtittomuudesta. Tämän vuoksi se luikertelu, täytyy itse pitää huoli ettei jää sen A-pilarin taaksen!

Vaikka tuo A-pilari ilmiö on sama kaikilla autoilla, olisi mielenkiintoista myös nähdä tilastoja onko ko. onnettomuustyyppi (=vasemmalta eteen) jotenkin todennäköisempää joillakin paksu/ loivassa kulmassa olevilla A-pilarisilla henkilö ja pakettiautoilla?
    Lainaa (kirin @ Heinä. 24 2008,10:00) kirjoitti
    Joskus kävin sellaisella EAK kurssilla, jossa demonstroitiin auton avulla (istuttiin itse autoon ja tsekattiin mitä EI näy kuskin pukilta) miten oikealta tuleva iso moottoripyörä helposti häviää A-pilarin taakse. Kun auton ja mp:n liike vielä on sopivassa suhteessa, voi pyörä olla pitäänkin piilossa sen A-pilarin takana. Tämän jälkeen olen erityisesti yrittänyt kiinnittää huomiota vasemmalta tielle tuleviin autoihin, koska niiden kanssa voi tilanne olla helposti niin, ettei isonkaan moottoripyörän havaitsematta jääminen riipu mitenkään kuskin puusilmäisyydestä tai holtittomuudesta. Tämän vuoksi se luikertelu, täytyy itse pitää huoli ettei jää sen A-pilarin taaksen!
    Saisipa tuollaisen mukaan vaikka B-kortin 2-vaiheeseen. Voisi alkaa kantaa hedelmää sitten vuosien kuluttua, kun lisäisi näitä autokuskeja joilla parempi valmius ottaa mp:t huomioon liikenteessä
    xxx
    Lainaa (Rouwaru @ Heinä. 24 2008,09:28) kirjoitti
    Onko tehty mitään tilastoja siitä minkä tyyppisille pyörille sattuu kuinka paljon onnettomuuksia? Voisi olla mielenkiintoista luettavaa tuollainenkin.
    Vakuutusyhtiöillä on tiedot, ja tapiola kai ainakin hinnoittelee niiden mukaan.

Ruotsalainen Trygg-Hansa taisi joltain vuodelta ilmoitella että sillä oli vakuutuksesssa 770 kpl R1:stä, ja kaskosta maksettiin vuoden aikana korvauksia 220:lle, tuskin kovin hyvä bisnes tai sitten vakuutusmaksun pitää olla ihan helvetillinen.
    Tämä on pelkkää mutua - sori vaan - mutta voisi luulla että ärräpyöräilijät on mukana huonommin kiihtyviä mopoja useammin kolareissa. Harva kai on kustomilla kahtasataa..

Muistan erään kuolemaan johtaneen kolarin joku aika sitten, nuori pyöräilijä lähti ohittamaan autoa 60 kmh alueella minulle hyvin helpossa paikassa. Nyppylän takaa kääntyi auto eteen. Jos mopo ajoi 60 kmh siinä kohtaa, pitää autoilijan olla täysin sokea jos ei suoralla huomaan suoraan edestä tulevaa pyörää , mutta jos pyörällä oli siinä 160 kmh mittarissa niin mopo ilmestyy nyppyläntakaa kuin tyhjästä.
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (superiku @ Heinä. 24 2008,09:22) kirjoitti
    Pyörän tyypillä tuntuu olevan vaikutusta..tonnisella matkapyörälläkin huomasin et välillä ollaan takana aivan rekkarissa kiinni yms., mutta kun ajelen isolla customilla pitkine keulineen mustat nahkat päällä, ja muutenkin 110 kg vihaista lihaa valmiina antamaan customin kiihtyvyydellä nanosekunnissa pikatuomion kotilon sivupeilille * , saa ajaa enemmän rauhassa
    itsekkin olen jotain ton suuntaista huomannut.

Toki joskus on noita pyöriä hieman enemmän letkassa, saattaa sekin vähentää Antti Autoilijan pätemisen tarvetta
    Dirty Nasty Furriner
  13.  
    Lainaa (Staga @ Heinä. 24 2008,14:37) kirjoitti
    Lainaa (superiku @ Heinä. 24 2008,09:22) kirjoitti
    itsekkin olen jotain ton suuntaista huomannut.

Toki joskus on noita pyöriä hieman enemmän letkassa, saattaa sekin vähentää Antti Autoilijan pätemisen tarvetta
    Suosittelen pyörän päivittämistä kilokyykkyyn; erittäin harvoin roikkuu takana ketään..

Nuo jengiliivit voivat auttaa kusipäisyyden tuottamiin ongelmiin, mutta havaittavuuteen vaikuttaa ilmeisesti eniten pyörän koko, valojen määrä ja koko, sekä väritys (pyörä&peilit&kuski). Kyykyissä olen huomannut, että esimerkiksi Daytonan tuplalamppu vähentää jonkin verran noita puusilmäongelmia.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.