Traxxionin jousisettejä muuten saa vielä Traxxionin tehtaalta kysymällä...Vaikka webshop sanoo N/A.![]()
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Millaisia nuo ovat verrattuna vakiokeulaab? 999$ ei kuitenkaan ole ihan pikku raha
Olisi kiva tietää, miten paljon Suomessa on uusia 950 Hypereitä. Maailmalla ilmeisesti otettu ilolla vastaan, mutta kotimaassa en ole nähnyt ainuttakaan liikenteessä tai edes kuullut kenenkään ostaneen. Vaikka 1100DieSel sopii luonteeltaan ja yksinkertaisuudeltaan paremmin tälläiselle yksinkertaiselle ihmiselle![]()
Tuore Ducatisti ilmoittautuu. Parin vuoden haaveilun ja kuumottelun jälkeen sain vihdoin käsiini ensimmäisen Ducatini, 939 Hyperin. 6 vuotta Japanilaista rivinelosta vaihtui Italialaiseen V2:seen ja on ollut kyllä hupaisat pari-kolme viikkoa tähän mennessä. Malttamattomana kaikennäköistä pientä kilkettä on jo laitettu pyörään kiinni, viimeisimpänä Spark-merkkinen (liian)pienikokoinen titaanivaimennin, joka tosin vaihtui kahden päivän jälkeen takaisin orkkikseen kun häpeä iski aina pyörän käynnistäessä kerrostalon pihalla. Tilasin kiinasta jonkun katalysaattorin näköisen db-killerin, mutta katotaan saako siitä mitään apua. Muuten pyörä tuntuu omaan käyttöön täydelliseltä, niin kuin osasin vähän odottaakin.. Elokuun aikana olisi tarkoitus käydä myös radalla pyörähtämässä ensimmäisen kerran.
Nettifoorumeilla tuntuu nykyisin olevan aika hiljaista, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia jos muita 939 kuskeja löytyy, miksei myös 821!
Laitetaan nyt pyörästä yksi kuvakin, kuvan jälkeen tangonpääpeilit vielä laitettu kun orkkiksista en ole vielä missään pyörässä tykännyt/nähnyt hyvin.
![]()
Tervetuloa joukkoon, täällä kanssa Hypermotard 939 SP, ja eipä näitä juuri vastaan ole tullut, Italiaan asti Alpeille piti mennä tänä kesänä, että näki liikenteessä ensimmäisen samanlaisen
Nyt ajanut 15tkm ja eka varsinainen huolto tehty (perus öljyn+suodattimen vaihto).
Mukava ja kevyt laite, kuivapaino vain 176kg ja märkäpainon punnitsin itse vaakalla tankki piripinnassa, 199kg.
Tykännyt kovasti, ketterä ja kevyt heitellä mutkilla
Mulla modauksia Akran putki + säädöt.
Hypermotard
Ai perhana Italian alpit Ducatilla ei kuulosta ollenkaan huonolta reissulta..
Onko sulla pyörän omaa ecua siis säädetty jotenkin vai onko joku erillinen mokkula laitettu kiinni? Huomasin tolla Sparkin "tölkillä", että ois vaatinut kyllä jotain säätöä kun ei ihan optimaaliselta seokset tuntunut..
Hypermotard
Lämpimästi voin suositella alppireissua itsekin, korkeimmat todistamani Hypermotard-keulimiset on n. 2800m korkeudesta Stelvion solan huipulta kiinalaisen raflan parkkikselta (paikallisten toimesta)Tuntuivat nuo itävaltalaiset ja italialaiset tykkäävän hypermotardista ja hyperstradasta, sielläpäin on tosiaan tullut useita vastaan.
Säädättäminen on suositeltavaa, ja tosiaan Corsenero Hyvinkään Ridasjärvellä ja Ducatihuolto Salon Raatalassa tekevät noita täällä etelässä. Molemmilla myös asiantuntemusta Ducsujen huollosta ja laittamisesta.
Onnea uudelle pyörälle, on se nätti!![]()
Kiitoksia vastauksista! Toivotaan, että pääsen joskus itsekin vielä nuo Alpit kurvaamaan..
Täytyy tuonne Saloon päräyttää kun saa lopullisen putkisetupin pyörään kiinni.![]()
Hieno pyörä ja hyvä että 821/939:siäkin löytyy. Ostitko ihan Suomesta vai roudasitko ulkomailta ? Nytkin nettimotossa 5 Hyperiä myynnissä joista 3 on uusiaViime viikolla oli useampia kun kaverille katsottiin, mutta nuo kyllä myydään todella äkkiä pois. Ilmeisen haluttuja ja Suomen erä kovin pieni.
Sopiiko tangonpääpeilit käsisuojien kanssa ongelmitta ?
Tampereen RM Heinolta hain tämän. Itse tässä vuoden pari selaillut nettimoton Ducateja aika tiuhaan ja tosi harvoin näitä (uudempia) Hypereitä on tullut vastaa, ja tosiaan hätäseen nuo näyttää poistuvan myynnistä myös..Itse otin myyjään yhteyttä käytännössä heti kun ilmoitus tuli nettimotoon ja seuraavana aamun tein puhelimessa kaupat/varauksen. Sen hetkisen Kawasakin sain vielä sopivasti myytyä vuorokaudessa alta pois..
Tangonpääpeilit vaatii pidemmät (60mm) pultit, jotta sopii! Itse hain Biltemasta uppo/tasakantaiset M6x60 kuusiokolopultit ja on juuri passelit. 10kpl pussissa myydään, mutta en löytänyt nettisivuilta nyt kun etsin..Jos Turussa asuu/asioi niin saa tulla minulta parin hakemaan jos tarvetta
![]()
Onnittelut ja hyväNormi vai SP ? On tullut ynnättyä vähän budjettia ja mietittyä kävisikö kysymässä vaihtotarjouksen perus 950:een, mutta ei taida nyt talous riittää. Katsotaan sitten jos niitä joskus tulee käytettynä myyntiin.
Tykkään 950:n putkiratkaisusta 100x enemmän kuin 821/939 sivuputkesta. Minulle Ducatissa on aina tullut tunnusomaisinta penkin alta tulevat putket ja 950 on aika lähellä sitä.
Vaikka on alaputkessakin puolensa (sivulaukut).
Perusmallilla mennään. Hintaero SP:hen ei tehnyt järkeä omaan tarpeeseen, kun tarkoitus ei ole käyttää tätä mopoa radalla vaan kurvailla mutkateitä fiiliksen mukaan. Shifterin ruksasin lisävarusteeksi ja vähän jotain paremman näköistä peiliä, siinä kaikki. Mukava leikkisä peli tähän nurkkiin eikä lopu alusta kesken vaikkei ole Ö![]()
Ducati Hypermotard 950 & Honda CBR 600RR
BMW S1000 XR
Ducati Monster 1200 S
Ducati 848 Dark
Kawasaki ZZR 1400
Honda CBR 1000rr
Honda CBR 1100 XX
Honda VTR 1000 F
Suzuki PV
Tunturi Supersport
Öhlins alusta toimii kyllä todella hyvin Suomen röykkyisillä asfalttiteillä, voikun kehuaKuskin painon mukaan säädetty alusta on mukava ja SP.ssä on painoakin pari kiloa pudotettu vrt. vakio. Vakioputken vaihdolla ja savustuspöntön poistolla taas useampi kilo lisää pois, jalkatappi+vipusarjan vaihdolla kevyempään + takajalkatappien poisjätöllä vielä lisää painoa pois, jokainen gramma vaikuttaa
Noista kertyi reilusti yli 10kg rojua pois.
Hypermotard
Eikö tuo Öhlins ole enemmän niinkuin "sport" menoon sopiva kuin kruisailuun ? Eli siis rata/tiukkaan menoon Öhlins parempi ja kruisailuun normaali ? Vai olenko ymmärtänyt väärin.
Ootko löytänyt asiallisia jalkatappisarjoja järkihintaan ? Tuntuvat kaikki olevan joko 1000€ tai sitten "kiina-laatua"
Akullahan saa pari kiloa pois nopeasti.
Hyvin tyypillisesti parempi jousitus on myös herkempi. Toisin sanoen pintakovuus on pienempi vaikka jousituksessa saattaa olla enemmän progressiota. Omien kokemusten mukaan asia ei ole edes näin, vaan juurikin Ducatien Ö on joka tilanteessa nimenomaan mukavampia, vaikka se sitten kovaakin prässiä kestää enemmän.
JA tämähän johtuu siitä että jousituskomponenttien sisäiset kitkat on paremmin valmistetuissa pienemmät, plus koska vaimennus tehdään öljyn virtausta säätelemällä, myös nämä osat ovat parempilaatuisia tarjoten paremman ja herkemmän virtauksen.
Rata-ajoon ne sopivat lähinnä siksi paremmin, että niiden säädettävyys on myös laajempi kuin budjettimallien.
vuoristoatleetti
Joo nuo laadukkaammat on aikas hinnakkaita, mulla tämä CNC Racing sarja (883€):
https://www.wrs.it/en/rear-sets/2078...content=PE430B
Litium akkua mietin myös, mutta se jäänyt vielä hankkimatta, katsotaan kun nykyinen tehdas akku alkaa hiipua niin josko siinä vaiheessa keveympää litiumia tilalle.
Hypermotard
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Edelleen minun silmissä vika on enemmän herkkyys ja vaimennuspuolella kuin välttämättä jousessa. Toki koska terminologiaa ei ole tarkistettu, voi hyvinkin olla että tulkitsen väärin.
Jousen liika jäykkyys pitäisi näkyä esim siten ettei mopo käänny mutkaan ja on kankea kääntyilemään, koska liian jäykästä jousesta johtuen keula pysyy liian korkealla. Vaimennukset ja liikkeen herkkyys syö ensisijaisesti pomput, ei jousi.
vuoristoatleetti
Ei kai sentään? Ainakin tuo 1100s marzocci keula huollettuna ja 5w motulin keulaöljyillä on aivan eliitti kadulle. Tuolla vedän hidastetöyssyjen sun muiden yli mitään huomaamatta, vaikka noita vanteita varjelenkin kolhuilta. Tottelee vielä säätöjäkin kun yks päivä innostuin epäbalanssia tuunaamaan pois etu- ja takapään väliltä.
Tämä vehje tarvis oikeesti ohjausiskarin, mutta en jaksa enää sitä hommata, kun sitä ei viis vuotta sit tullu laitettua. Välillä ravistaa pelottavasti jossain 100-140 kiihdytyksen aikana ja ei rauhotu edes sulkemalla kaasua, ja lisää ei voi laittaaTuo ominaisuus tuli takaisin kun vaihdoin ohjauslaakerin, vissiin välys antanut sen elää sopivasti.
En ole alusta-ammattilainen ja täytyy sanoa että toi on osa-alue jonka säätäminen ei innosta (koska se vaatii niin paljon hifistelyä ja testailua). Tietysti käytetyssä on myös se ongelma, ettei tiedä millainen se oli uutena. Tuli niitä säätöjä joskus renkattua tuloksetta. Laitoin sitten lopulta tehtaan ilmoittamat ja nekin on hyvin softilla puolella.
Mutta meno on siis paikoitellen kivirekeä eli joka töyssy tuntuu tangossa. Toiveissa olisi että töyssyssä rengas "nousisi" ylöspäin eikä koko mopoEli paikoitellen tuntuu kuin keulassa olisi kaksi rautakankea.
Mutta talvella pumput tai koko mopo ammattilaiselle ja laittakoon sitten jiiriin sen. Mulla siis perus 1100 ei S.
Mahtaakoha noissa marzocchin keuloisa olla kovin paljon eroa S ja karvalakki 1100? Ite kaipais kans vähä herkkyyttä lisää keulaan. Viime kesänä kun vaihdoin stefat nii laitoin iha suosituksen mukaiset 7.5w öljyt keulaan. Tuoha ei iso homma ois kokeilla että paranisko jos vaihtais 5w. Ohjausiskarin kyllä tarvis todellakin, bitubolta sais varmasti hyvän, oma nuukuus vaan meinaa hidastaa hankintaa![]()
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Jos on tarvetta niin mulla olisi Hypermotard 1100:een ylimääräisenä tuommoiset sälät
Kaikkien aikojen kyssäri, Motul 300v vai originel Shell Advance Ultra? Toine o 20e kalliimpi 4 litra tonkka....
Hypermotard 1100 -10 | 2014 ->
CBR 1000RR -08 | 2010 - 2014
Itse olen tuota Shelliä laittanut koneeseen, mutta jos päädyt kokeilemaan Motulia niin kerro toki huomasitko mitään eroa.
Itse olen vähän skeptinen noiden erojen suhteen varsinkin kun kytkin on kuiva. Kerran ostin vahingossa purkillisen "väärällä" viskositeetillä olevaa Shelliä, mutta ohjekirjan taulukon mukaan saattoi olla jopa sopivampaa Suomen lämpötiloihin niin laitoin silti. En huomannut mitään eroa missään.
Olit kysellyt aiemmin tuolla toisella puolella ja nyt pompsahti tämäkin silmään...
Jos paluuvaimennuksen säädöllä saa helposti huojumisen kuriin jo aivan säätövaran alkupäässä (ruuvi auki), niin ohuemmilla öljyillä herkkyyttä hakiessa jäisi vielä pelivaraa. Vaimennuksen säädöthän eivät vaikuta vaimenninpakkaan vaan pelkästään ohivirtaukseen, jolla on lähinnä vaikutusta hitaampaan liikkeeseen.
Mielestäni helppo tapa säätää vaimennuksia on ottaa paluu auki ja lähteä siitä kiristämään vähän kerrallaan sen verran ettei enää huoju.
Reboundissa on tietty oikea asento (huomioiden jousen, öljyn yms) mutta kompressio on enemmänkin mielipidekysymys vaihtelevassa katuajossa, jossa satunnaisia pohjaamisia rajuissa möykyissä ei ole mahdollista välttää.
Googletuksen perusteella perusmallin 1100 hyperissä on monien mielestä kova keula ja S-versiossa paljon parempi ja herkempi. Näin ollen se ei luultavasti ole uutenakaan ollut kovin hyvä.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net