Morjens! Onko normaali ilmiö XX:ssä kun joskus tulee ajossa leputeltua käsiä ja päästää kädet irti sarvista niin tanko rupeaa vispaan ihan saakelisti. Vaarallistakin.. Kävin huollossa jossa sanovat että bläkkäri on niin etupainonen pyörä et tekee sen. Onko kokemuksia?
Ei ole normaalia. Väittäisin että eturengas on kulunut pykälille. Mulla oli joskus sama ongelma ja renkaan vaihdon jälkeen oli ihan ok. Rengas oli muistaakseni Bridgestone. Myöhemmin ollut alla Pirelli ja Michelin ja samaa ilmiöö ei niillä kuluneenakaan ole ilmennyt.
Sukisukimies
Eikös normaali maalaisjärkikin jo sano, ettei ohjauksen pidä tuollaista tehdä?![]()
Erilainen "nuori".
Renkaana on dunlop sportmax qualifier. Renkaalla ajettu 7000km. Silminnähden vain tasaista kulumista..mikä neuvoksi?
Paneppa tasapainottaen etupyörä, jospa ei sitten ravistaisi enää.
p.s. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta ehkä lepuutus kannattaa tehdä yksi käsi kerrallaan.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Mulla oli sama ongelma taannoin, joka nopeudessa vatkas jos kädet laski irti. Vein huoltoon, jossa todettiin haarukkaputkien olevan mutkalla (oma vika sekin). Uudet putket, vieterit ja öljyt korjas asian, ei väpätä millään nopeudella. Renkaana aina ollut 020, kulumisaste ei vaikuta asiaan. Eräs korjaamoesimies eräästä korjaamosta totesi ilmiön vaivaavan useita uusiakin yksilöitä, joten tuuristakin kai kiinni mitä ostaessasi saat.![]()
Syvä iskumme on, viha voittamaton.
Sama vika minun Bläkkärissä viimekesänä, ohjauslaakerit
meni vaihtoon ja lakkasi vemputtamasta. Sen pystyy
tarkistamaan laittamalla pyörä keskiseisontatuelle ja
istumaan penkkiin niin taakse että etupyörä on ilmassa
ja renkaasta nykimään onko välystä.
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.
Miten sait etutolpat kieroon?? Eihän ne ihan itsestään mene kuitenkaan..(Nitro-boNker @ Heinä. 08 2008,14:55) kirjoitti
Piti käydä oikein ajamassa..ei ravistele alhaisella n.60km/h ja alle nopeudella. Jos pitää vaikka pikkusormella kiinni sarvesta niin ei vemputa yhtään, mutta het ku päästää irti. Tokihan ajan et pidän sarvista kiinni, mut vaivaa jos pyörässä on jokin mahd. jopa vaarallinen vika. Välyksiä en löydä mistään.
Varmaan kaikilla näillä seikoilla oli osansa: raskas pyörä, ohuet putket, aivan mahtavat jarrutukset viime tipassa ala rossistyle, laastisäkki keskellä tietä (ajoin tietysti kotilon hudlarissa kiinni) ja betoniporsas. Eiköhän noilla toimenpiteillä hentoiset putket taivu.(MK1982 @ Heinä. 08 2008,15:58) kirjoitti
Ohjauslaakerikin vaihdettiin ennen keularemppaa, ei auttanut.
Syvä iskumme on, viha voittamaton.
Mun xx vatkaa aina ja ihan kunnolla siinä n 80 -> 50 km/h seutuun ilman käsiä ajettaessa. Esim moottorijaruttaessa, hanskoja tiukatessa, tms. *
Ei vaikuta renkaat, ei ole ohjauksessa väljää löytynyt.
Ominaisuus? Jos vaikka pitää kahdella sormella stongasta kiinni, niin ei vatkaa. Elän asian kanssa, koska korjaus noin helppoa.
Ei kannata antaa vatkauksen jatkua. Se voimistuu nopeasti... *
Jos häiritsee, niin ohjausvaimennin. Auttaako; kokemuksia?
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Itellä joskus samoja ongelmia. Mulla helpotti kun löi lisää ilmaa, oli vähän vajaa!
honda 1100 xx
Laakerien vaihto auttaa jos ne vaihdetaan kartiolaakereihin. Tavallinen kuulalaakeri ei poista välyksiä vaikka ne kiristäisi tappiin. Varsinkin merkkihuollossa selittävät että "vaihda renkaat" tai "aja ilman takalaukkua" koska eivät halua lähteä laakereiden vaihtamiseen - ainakaan takuutyönä. Raskaskeulaisten pyörien ongelma tuo vemputus.(TeroXX @ Heinä. 08 2008,15:32) kirjoitti
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Jaa onko uudemmissa pyörissä käytetty joskus kuulalaakereitakin keulassa..? Ettei siellä vaan olisi ne kartiorullalaakerit?(Kikka6 @ Heinä. 09 2008,09:43) kirjoitti
Kartiolaakereita siellä nimenomaan EI lähtökohtaisesti ole. (Rulla tai kuula mut pyöreä kuiteskin..) Kannattaa vaihtaa / vaihdattaa, varsinkin jos ajelee ilman käsiä. *(Jaskax @ Heinä. 09 2008,10:20) kirjoitti
![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Mikähän siellä ottaa vastaan ohjausakselin suuntaisen voiman jos ei kartiolaakeria ole käytetty? Tavallinen kuulalaakeri kun pystyy käsittelemään pääasiassa vain radiaalisuuntaisia voimia..(Kikka6 @ Heinä. 09 2008,10:47) kirjoitti
Tuo on aika tavallinen ilmiö monellakin pyörällä. Minä taannoin hieman selostin omia havaintoja XX:n ravistelusta Bläkkärin rengasthreadissa, käytä hakua tai katso vaikkapa täältä:
Mikä rengas XX:ään? (kirjoitelmani päivätty kesäkuun 11.)
Ja ei, normaalioloissa tuo havaitsemasi tärinä ei yleensä ole merkki mistään isosta viasta. *Kaikki* minun entisetkin pyörät ovat tuota joskus tehneet eivätkä ne kaikki ole voineet olla rikki tai ihan täysin päin skuttaa säädettyjä.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Heips,
ominaisuushan tuo kevyt ravistelu on, mutta ei syytä huoleen, kyllä fysiikan lait (hyrrävoimat) vievät pyörää eteenpäin ellei vauhdit ole liian lähellä nollia... *
Ixxra comissa suosittelevat ohjausiskarin sijaan painavampia stongan painoja Ixxra com.
Onko kukaan hoksannut kokeilla?? *![]()
MAD (mean absolute deviation)
Do-dii!
Kuulostaa tuo isommat stongapainot ihan hyvältä idealta. Kokemuksia siitä kellään...?
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Kaverin vanha gixxeri teki samaa ja siinä oli syynä kulunut eturengas. Renkaan vaihdon jälkeen ei samaa enää ilmennyt.
xxx
Viime kesänä uudehkossa bläkkärissäni oli sama ongelma.
Kun kädet irroitti stongasta alkoi hirveä vispaus
Ilmiö esiintyi vain 60 - 80 km/h nopeudessa ja loppui kun koski tankoon kevyesti vaikka yhdellä sormella.
Kiristelin ohjauslaakerin, tutkin vanteet,jousituksen ja kaiken mahdollisen miettien mistä ilmiö johtuu, onko enne jostain suuremmastakin viasta.
Vihdoin syksymmällä bridgestonin renkaat misukoihin, vispaus loppui siihen.
Klassinen kysymys: Onko takalaukkua ja jos on niin ravistaako ilman laukkua?
Taivas saa odottaa
ite vaihdoin suosiolla ensiasennusrenkaat ,tosin kuluneet jo muutenkin ,Metzler z kutosiin,ja bläckäristä tuli kerralla ajettava pyörä,ja voblauskin loppui..
kaikki ,paitsi moottoripyöräily on turhaa
Mulla -97 XX eikä ravista yhtää ilman laukkuja tai laukkujenkans.. yli 100km/h vauhissa en oo tosin uskaltanu kumpaaki kättä tangosta irrottaa![]()
Osta italo tai brittimopo niin toi ravistelu ei varmasti haittaa kun se kuuluu vakiovarustukseen.
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
Näitäkin samoja juttuja on vatvottu täällä useissa topiceissa, mutta laitanpa silti korteni kekoon. Itselläni on sekä 1000F:ssä että XX:ssä vaikuttanut vispaamiseen vääränlainen eturengas.
Molemmissa pyörissä on auttanut kun on laittanut jäykempi runkoisen etusen. Mulla mm. kerran aikoinaan kun ostin 1000F:ään Bridgen BT-020:n, niin alkoi vispaamaan melkein samoin tein kun oli alle saatu. Vaihto Mezin Z4 B malliin lopetti vispaamisen kokonaan.
Honda CBR1100XX
Poikkesin moottoripyörähuollossa useammankin kerrran, kun mun Honda VTR oli myös vaarallisen oikukas. Mitattiin oikein laaserilla runko. Oli toleransseissa, mutta sanoivat "kokemuksen syvällä rintaäänellä", että monissa uusissa pyörissä on runko vinkuralla ja etuputket päin peeeetä. Kuulemma merkistä riippumatta.
Linjalta tulee mitä tulee ja eiku myyntiin.
Uskoako tuota vai ei - siinäpä meillä kysymys.
Ravistus on Bläkkärin ominaisuus ei vika ohjausiskari poistaisi "ongelman" siksi se on mm. Hayabusassa.