Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Uuno kyselee jälleen..

Tuttu sai houkuteltua minut radalle. Pitäisikö todella hitaalla ajajalla olla jotenkin eri säädöt radalla kuin kadulla? Kun ostin pyörän viime syksynä, oli se säädetty maksimikuormalle ja perä oli niin tiukka, että poikkittaiset epätasaisuudet tuntui takalistossa. Löysäsin perän jousen jäykkyyttä reilusti (manuaalin ohjeen mukaisesti yksin ajoa varten), samoin paluuvaimennusta löysäsin reilusti ja nyt on mukavampi tienpäällä yksin, mutta onkohan liian lötkö radalle? Tuossa on ilmeisesti se hydraulinen esijännityksen takana säätö (tämäkin meni varmaan pieleen).

Nopealla mutkatiellä olen huomannut että pyörän kääntäminen vaatii aika paljon voimaa, painava mopo joten kuuluu kuvaan, mutta voiko sitä helpottaa säätötoimenpiteillä? Suoralla - tietenkin suljetulla alueella olen kelannut kerran 220 mittariin ja pyörä ei muuttunut yhtään rauhattomaksi näillä säädöillä, kuski kylläkin.

Keulassa ei vissiin ole mitään säätöjä? Ohjausiskunvaimennin tuossa on mutta se keula ei vaapu joten siihen tuskin tarttee koskea.

Hain ratafoorumista aiheeseen liittyen mutta menee kyllä kirkkaasti yli hilseen..

Anssi
    Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
    ...lisäyksenä vielä että käytän pelkästään työntöohjausta käännöksissä.
    Kyllähän tehtaan asetuksilla ajelee hitaassa ryhmässä oikein komiasti. Enpä ole keskiryhmässäkään ajaessa koskenut alustan säätöihin (koska pyörä on tuntunut ihan hyvältä).

Keskityt siihen ajamiseen vaan ja jos alusta rupeaa tuntumaan löysältä pyydä osaavilta apua.
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R

Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
    Tervehdys!

Itse lähdin kokeilemaan alustansäätöä ihan normaali mutkatieajossa säätämällä aina yhtä osaa reilusti, jolloin sain ainakin jonkinlaisen käsityksen mitä kyseisen namikan säätäminen käytännössä vaikuttaa. Siitä sitten takaisin normisäätöihin ja seuraavan säädön kimppuun. Kyllä siitä ainakin itselleni sain käsityksen miltä erilaiset säädöt tuntuvat ja siitä sitten sopivasti yhdistelemällä ja hakemalla sopivan tuntuinen paketti kasaan.

Itse olen ainakin varsin tyytyväinen alustaan niin maantiellä kuin radallakin. Oikeat alustagurut saattaisivat olla säädöistäni kovinkin eri mieltä... * .

Hyviä rata-ajoja!
    Honda CBR 600RR - 15

Eräs kilpaa ajanut moottoripyöräkauppias suositti ensiksi keskittymään ajotekniikkaan. Tehtaan suosituksista on alustasäädöissä hyvä lähteä liikkeelle, myös rengaspaineidenkin osalta. Jos hiukan haluaa tiukempaa, niin ohjekirjan kaksipäällä säädöt on sitten hyvä konkreettinen lähtökohta.

Mielestäni hyviä neuvoja ovat olleet ja org! ratapäivillä saa hyvää koulutusta ajotekniikkaan. Suosittelen.

Ainakin minulla on noiden jälkeen ollut radalla paljon hauskempaa, kun on voinut keskittya ajamiseen eikä pelkkään revittelyyn.

Tämä ei ole uskon asia.
    Kiitos vaan näistä vinkeistä. Ajaminenhan se on pääasia tottakai, radallakin. Mutta noilla pääsee aivan hyvin liikkeelle.

Kun en aihepiiriä tunne, laitoin tuon kyselyn täkyksi josko jollakin olisi ollut jotain ehdotonta sanottavaa tyyliin - kaikki säädöt tiukimmalle jos pystyssä meinaat pysyä..

Eli yksipäällä-vakiosäädöillä mennään... ja hitaasti
    Orgin ratapäivien hitaassa ryhmässä on päteviä kouluttajia.

Jos tuntuu, että pyöräsi käyttäytyy oudosti, niin he kyllä tsekkaavat, ettei ole kyse sinun väärästä ajotekniikasta, mutta yhtälailla he osaavat neuvoa pyörän säätämisessä jos se ihan oikeesti vikuroi.
  8.  
    Eilen oli ne ajot Motoparkissa. Olin tottakai hidas paitsi että slicksiratapyörät seisoivat koko päivän varikolla sateen takia ja ajoinkin niistä monta kertaa ohi Mullakin suuri osa päivästä meni sadetta pitäessä ja säätöihin en koskenut.

Ihan hyvin tuo tuntui muuten toimivan mutta etupää heitteli ja nuljusi jarrutuksissa (etenkin pitkittäisissä epätasaisuuksissa) ja mutkissa, johtunee eturenkaan kummallisesta kulumasta - kulunut toispuoleisesti vaikka en radalla ole ajanut. Luulen että se johtuu yhdellä laukulla ajamisesta ja aroradan pinnan kaltevuudesta. Pitää uusia se kumi ja käydä kokeilemassa toinen kerta.