Näin tuoreena BMW:n omistajana olisin kiinnostunut onko kyseessä ominaisuus vai orastava vika, kun mopo nykii tasaisella kaasulla ajettaessa jos kierrokset ovat n. 4500 - 5500rpm? Mitenkäs muilla omistajilla pikku gesu käyttäytyy?
Jos vääntää kahvaa, niin kone kyllä tuntuisi lähtevän kiihtymään ihan normaalisti, riippumatta lähteekö paikaltaan vai kiihdyttääkö tuolta nykimisalueelta pois. Jos ajaa 3000 kierroksen pinnassa, niin en ole huomannut vastaavaa nykimistä. Ketjuista nykimisen ei pitäisi johtua, koska sekä ketjut että rattaat ovat uudet.
Nykimisen yhteydessä moottorin ääni kuulostaa siltä kuin kone saisi epätasaisesti polttoainetta, mikä kuulostaa hassulta kun on kyse kuitenkin ruiskukoneesta. Pitäisikö alkaa etsimään vikaa, vai todeta se vain ominaisuudeksi![]()
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Taitaa olla feature eikä bugi
Keskustelua asiasta ja keinoja sen hoitamiseksi:
-- en löytänyt matkaendurot.netistä sitä keskustelua, mutta tutki sieltä. Tässä kuitenkin ohjeita englanniksi.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Kaverin samanlaista pyörää vaivasi juuri tuollainen nykiminen.
Oli kysäissyt mototripistä ja siellä olivat kertoneet, että kaasarien kalvot on loppu.
Tässä mallissahan on ymmärtääkseni kaksi kaasutinta, vaikka onkin yksi pyttyinen. Aika erikoinen ratkaisu muuten, mitähän sillä haetaan ja saadaan..? Ne kalvot taisi olla aika arvokkaat, muistelen jotain 200-300 hintaluokkaa..
Jaa.. Luin tekstisi uudelleen ja kyseessähän onkin ruiskukone - eli unohda koko juttu.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Vaan tämäpä olikin ruisku; vanhemmat F650:t kaasareilla (ja yksipyttyisissä hyvin yleistä tuplakaasarien käyttö - saadaan virtaukset helpommin kohdalleen kautta kierrosrekisterin) ja vuonna 2000 esiteltiin F650GS ruiskulla.(J@ck @ Heinä. 17 2008,11:00) kirjoitti
Ja jotta menee vielä sekaisemmaksi, niin nykyinen ('08 -->) F650GS onkin itse asiassa 798cc ja twini.
...
Mulla oli joskus f650GS 2002 mallinen eikä se kyllä nykinyt noin eli taitaa olla jotain vikaa. Sen verran tuli ketjujengin sivuilta tutkailtua että ekoissa eli 2000 ja 2001 oli jotain pientä nykimistä jotka kai saa korjattua päivittämällä ruiskuohjelman![]()
Onko kyseessä siis aika tuore mopo? Jonkinmoinen nykiminen tuntuu olevan lähes kaikkien uudempien Bemujen ominaisuus. Ainakin se on sitä tässä omassa isommassa(Tenere-Heikki @ Heinä. 17 2008,11:05) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kyseessä on vuosimallin 2003 mopotin, joten ei ihan pakasta vedetty![]()
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Kiitos linkistä, pitänee soitella ensiksi myyjälle ja jos ei suostu ottamaan "takuuseen" huoltopukille, niin sitten alkaa virittelemään yleismittaria piuhojen väliin.(niklasbackman @ Heinä. 17 2008,10:29) kirjoitti
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
No niin, tänään tuli sitten ensimmäinen arvio huollosta missä vika voisi olla. Heidän arvionsa oli, että ruiskusuutin voisi olla viallinen -> vaihdetaan suutiin ja laitetaan uusi softa ruiskulle.
Toivottavasti osuu oikeaan ja vika korjaantuu sillä.
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Tuohon pieneen nykkäämiseen voi auttaa myös sytytystulpan vaihto, joko uuteen perusmalliseen tai vähän erityyppiseen. www.f650.com löytyy taulukko sopivista sytytystulpista, yksitulppaiseen on halpa vaihtaa vaikka iridiumtulppa. F650 ruiskulla tuntuis olevan hiton herkkä nykimään tuossa 4000 kiekan paikkeilla, oli vikaa sitten ketjuissa, tulpassa tai muualla. Sen nykimisen huomannut omassa kyllä lähinnä vain 2 tai 3 vaihteella ja asfaltilla... Soralla harvemmin tulee tasakaasulla ajeltuakaan. *![]()
Moro,
Koska siitä on säädetty venttiilit? Meillä (F650GS vm-2003) teki vähän samaa ja joskus jopa sammahteli (pikku kierroksilla), venttiilien säätö paransi käyntiä kummasti. Tuo on yksi pyttyinen kone ja siten varsin herkkä kaasujen vaihdolle.
Laitetaanpas väliaikatietoja, jos vaikka auttaisivat jotakuta saman ongelman kanssa painivaa
- Ostettaessa pyörään tehtiin 30 tonnin huolto (venat säädettiin, öljyt vaihdettiin, tulppa vaihdettiin yms. perusjutut)
- Nyt kun mopo kävi huollossa nykimisen takia, niin polttoaineensuodatin vaihdettiin ja ruisku säädettiin. Nykiminen väheni huomattavasti, mutta ei poistunut kokonaan. Samalla tehtiin havainto, että sekä ruiskun suutin että lambda-anturi pitää uusia.
Nyt sitten odotellaan että maahantuoja saa puuttuvat kilut toimitettua ja pyörä uudelleen pukilla käymään.
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Olen oman Scarverinin kanssa huomannut myös että 3500-4000 kierroksen välillä nykii nimenomaan tasakaasulla ajettaessa lievästi. R.M. Heinon huollossa todettiin, että nykiminen on ominaisuus, joka johtuu ohuesta seoksesta, jolla päästään EU -päästönormien alle.
<p>"Trying is the first step towards a failure" Homer J. Simpson</p>