Tervehdys motoristit!
Olen tämmönen parikymppinen pojankloppi, aloitteleva matkapyöräilijä, ja kaikenlaiset vinkit on enemmän kuin tervetulleita ekalle reissulle!
Eli tosiaan tuossa talvella heräsi ajatus että ehkä sitä voisi jo hommata ensimmäisen nelarin ja jättää nuo kurapyöräilyt vähemmälle. Katselin aikani vaihtoehtoja ja tuli ostettua Aprilia Pegaso650. Nyt olisi vaimokkeen kanssa tarkoitus lähteä vähän kiertelemään Skandinaviaa Heinäkuun puolvälin jälkeen. Pyörään on tehty viime syksynä iso huolto ja kaikki kulutusosat on uusia, öljyt ajattelin vielä vaihtaa ennen ja vaihtaa korkeamman pleksin.
Lukaisin jo tuon muistilista -threadin ja nyt kaipaisin ohjeita mm. seuraaviin asioihin(otathan huomioon että osa kysymyksistä on varmasti typeriä kokeneempien mielestä)
-Pyörään on jo 50L takalaukku ja sivulaukut on hakusessa, onko kovilla ja pehmeillä miten paljon eroja ja hyötyjä? Kumpi kannattaisi? Onko mitään suosituksia ottaen huomioon kys. pyörä? Riittääköhän tila vai miten olisi vielä tankkilaukku tähän?
-Minulla on jo laadukas ja uudehko crossikypärä, onko naurettava ajatus tehdä matkaa tällä ja ajolaseilla?
-Löytyy myöskin uusi ja vedenpitävä endurotyylinen Sinisalon ajotakki pehmusteineen, olisiko kamala idea heittää tämän alle suojapaita vai ostaako suosiolla toinen takki?
-Matkan olisi tarkoitus kestää n.10pvä-2vko, millainen budjetti tähän pitäisi varata? Itse ajattelin n. 1,5k€ ?
Jotain jäi vielä varmasti kysymättä, lisään myöhemmin kun tulee mieleen.
Sitten niitä reittiehdotuksia, eli aika ja kulut ei sinänsä ole esteenä:
Yksi asia nyt pitäisi olla varmaa jo eli Pori-Kemi Vaasan kautta. Itse ajattelin että tämä olisi ensimmäisen päivän tavoite, onko se realistinen? Autollahan tuo otti jonkun 7 tuntia mutta nyt ei ole mikään kiire. Minkä verran kokematon ensikertalainen jaksaa ajaa päivässä?
Tästä eteenpäin kaikki on avoinna ja ehdotuksia otetaan vastaan, huomioiden että tämä on ensimmäinen reissumme eikä tarkoitus ole olla viimeinen *
Itse olen kaavaillut seuraavanlaista reittiä: Kemi-Kiiruna-Narvik-Trondheim-Oslo-Göteborg-Tukholma. Matkaa kertyisi n.3400km eli ~300km per päivä. Onko tämä realistista vai pitäisikö haukata hieman pienempi pala esim. Kemi-Luulaja-Östersund-Oslo-Örebro-Tukholma jolloin matkaa kertyisi n. 1000km vähemmän. Mitä mieltä olette, ollaanko tässä nyt menossa perse edellä puuhun vai nautinnolliselle kesäreissulle?
Mitä nähtävyyksiä/hienoja maisemia/muuta näillä reiteillä olisi? Entäpä vinkkejä yöpymäpaikoiksi ja muita käytännön asioita?
Niin ja vielä että jos sinulla on ylimääräisenä seuraavia tavaroita niin voisi kiinnostaa:
-Sivulaukkutelineet Pegaso650:een
-Sivulaukut
-Tankkilaukku
-Laadukas kypärä kokoa xl
-Ajotakki ja -housut kokoa xl
-Ajokengät 46-47
Kiitoksia vastauksista.
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.
Ajeltiin viime kesänä kaksi päällä kahdella sivulaukulla ja parilla vesitiiviillä pussilla. Aika tiukilla oli tilat, kun Guzzimme ei ole varsinainen matkapyörä. *Jos telttailee, niin tiukaa saattaa tehdä, on mietittävä tarkasti mitä ottaa mukaan. Tankkilaukku ei ole huono ajatus. Kovat laukut ovat mielestäni paremmat, ne voi lukita ja ovat tai ainakin pitäisi olla vesitiiviit. Varmaan crossikypärällä ja laseilla pärjää. Takinkin puolesta pärjäilee myös. Budjetti on tietysti kiinni mm. majoitusten hinnasta. Matka on aika pitkä ja Norjan puolella kilometrejä kertyy vähemmän. Norjaan kyllä kuitenkin kannattaa mennä. Reitti on hyvä perusreitti. Norjasta löytyy hienompiakin maisemia, mutta aikaa pitäisi olla sitten enemmän tai mennä suoraan Keski-Norjaan. Pyörällä on pidettävä enemmän ainakin lyhyitä taukoja. Norjassa hotelli kalliita, mökkejä on monen hintaisia ja tasoisia. Etelämpänä taso ja hinta nousevat. Telttailu on edullisempaa. Kannattaa valita reitti, jota voi tarvittaessa lyhentää. Nähtävyyksisätä tärkein on komeat maisemat ja niitä tuollakin reitillä kyllä on.
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Tankkilaukku, pienempikin on kätevä. "Käsimatkatavarat" sinne ja se on helppo ottaa aina mukaan kun poistuu pyörän luota.
Välipäiviä kannattaa aikatauluttaa, joka päivä ajaminen puuduttaa. Joskushan voi vetää vähän pitemmän siivun mutta tosipitkät kostautuvat kyllä.
Matka etenee kun muistaa pitää vakiotauot napakoina.
Tuon Göteborgin lenkin voi varmaan jättää pois, jos alkumatka antaa viitteitä siihen suuntaan.
Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
300 kilsaa/päivä on ihan realismia Norjassa, ei vielä mene kilpa-ajoksi. Norja on kallis maa, niinkuin tuossa jo todettiin, mökkejä löytyy moneen hintaan, ruoka kallista samoin bensa. Lämmintä vaatetta kannattaa ottaa mukaan, vaikka lähtiessä täällä olisi hellettä, aina Norjassa jossain välissä sataa ja korkeammalla on muuten vaan viileää.
Mulla olis sivulaukut tarjolla, Kappa K40. Myyntipuolelta löytyy ilmo, jos kiinnostut niin laita vaikka privaa tai mailia.
Tankkilaukun hankkisin kyllä, mielellään malli josta löytyy hihnat niin saat sen selkärepuksi ja arvokkaat tavarat helposti mukaan lyhyemmillä pysähdyksillä.
Viime vuonna tehtiin emännän kanssa viikon reissu, sivulaukut, tankkilaukku ja vedenpitävä kassi. Ihan hyvin mahtui tavarat vaikka oli telttakin mukana.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Minkä vuosimallin Pegaso?
Minulla on Pegaso Stradan käyvät Givin ylimääräiset putkitelineet sivulaukuille ja Givin pienet kovat laukut.
Kuvia tarvittaessa.
Taivas saa odottaa
Laitoin viestiä.
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.
Noniin, nyt on suunnitelmat selvillä sekä pientä huoltoa tehty. Takalaukku asennettu, tulppa ja hattu uusittu, öljyt vaihdettu ja muut kulutusosat tarkistettu. Maanantaina haen sivulaukut postista ja sen jälkeen metsästän vielä housut ja mahd. tankkilaukun. Lauantaina olisi tarkoitus matkan alkaa. Reittiä lyhennetty ja muutettu radikaalisti ajanpuutteen vuoksi. Ensimmäinen kohde on Mantorpin kiihdytyskisat sunnuntaina. Tänne saapuminen on vielä vähän epäselvää, joko lautoilla Kustavista tai suoraan laivalla mutta Vikinglinella oli ainakin jo kaikki loppu. Siitä suunnataan alustaviin yöpymispaikkoihin:
Karlstad
Trysil
Östersund
Storuman/Sorsele
Tornio
Koti *
Kaikki ehdotukset otetaan mielellään vastaan hienoista reiteistä tuolla välillä, nähtävyydet ym. Myös ehdotuksia/parannuksia yöpymäpaikoista kaipaisin. *![]()
Viime viikolla ajoin: Nora - Bollnäs - Ånge - Sundsvall - -umeå - Luleå - Tornio . Boden -Arvidsjaur ( E45)jne - Östersund - Rätvik - Borlänge Nora Örebro ihan mukava mp-tie ja aika paljon leirintäalueita/mökkejä ja hotellejakin.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Hyvä, että lyhensit reittiä jo alkuperäisestä. Käsittääkseni kyseessä on ensimmäinen reissusi. Itse en lähtisi ajamaan Ruotsia pituussuuntaan. Mieluummin vaikka Etelä-Ruotsin kiertely tai niinkuin itse olen tehnyt ; käynti Etelä-Norjassa.
Finnlinkillä on näppärä ylittää vesistö ja samalla hoituu kaksi ruokailua ja yhden yön majoitus (jos menee yölaivalla).
Liikaa ei kannata suunnitella. Kattokaa aina illalla minne päin lähdette seuraavana aamuna vai jäättekö mahdollisesti paikalleen päiväksi tai pariksi. Ajelkaa pieniä teitä niin ehtii nähdäkkin jotain. Kaikki kiire pois matkasta.
No, se on sitten vaan VOE VOE