Olemme lähdössä elokuussa ajamaan Route 66:n.
Vähän kyselen menomatkan varusteiden suhteen.
Esim: kuinka kuljetitte kypärät? Miten tarkkoja olivat menomatkalla käsitavaroiden kanssa? Tarkoitan lähinnä kassin kokoa. Meidän porukka ei aio laittaa mitään tavaroita ruumaan tavaroiden katoamisen pelossa joten mukaan ei kovin paljon voi kamaa ottaa. Ajovarusteissa on kuitenkin varsin kurjaa istua pitempää matkaa lentokoneessa. Peter Panin ohjeet ainakin tässä vaiheessa ovat vielä epämääräisiä. Jos saisin jotakin vinkkejä jo reissun tehneiltä, olisin varsin kiitollinen .![]()
![]()
Moi,
Ajettiin tuota peterpanin reittiä mukaileva versio viime kesänä. 2 viikon vuokra Eagleriderista (3xharrikka). Jos nyt ajaisin, ottaisin vähän enemmän kuin 2 viikkoa aikaa. Alun pitkät siirtymiset oli aika raskaita (aamulla ajoon, illalla suoraan motelliin nukkumaan).
Lennosta: kypärät meni matkustamossa muovipusseissa tms. normaaleissa kasseissa. Ei mitään ongelmia. Kaikki muu meni ruumaan. Lennot oli HEL-NYC ja vaihto NYC-ORD.
Varusteista: meillä oli sekä nahkatakkia, goretexia ja muuta halvempaa kalvotakkia + housua mukana kaikilla, mutta kaikki heittivät sekä takin että housut pois ensimmäisen ajopäivän jälkeen. Ihan vain tiedoksi. Heinäkuussa oli niin kuuma, että ajovarusteista tuli äkkiä vaarallisia: tukala kuumuus sai pään pehmeäksi. Eli kypärät päässä, aurinkolasit ja pitkähihainen paita + farkut + lenkkarit oli ainoa varustus, missä edes pystyi kuvittelemaan ajavansa. Jos olisi ollut joku verkkopaita suojilla, olisin ajanut varmasti sillä. Ja tämä ei ollut mitään isottelua ja elvistelyä, vaan siellä oikeasti oli aivan helvetillisen kuuma.
Vedestä: kaikilla oli pienet termokset, jotka täytettiin aamuisin jääpaloilla (joka motellissa on sellaiset). Pitkin päivää sitten gallonan pulloista vettä jäiden sekaan, niin kaikilla oli koko ajan viileää juotavaa.
Motellit: tosi helppoa ja halpaa. Kaikkialla oli nettikahviloita, joten seuraavan motellin varaus oli erittäin helppoa. Vegasin ja joidenkin muiden isompien kaupunkien hotellit oli varattu aikaisemmin. Mutta pienet kaupungit samana aamuna tai sitten suoraan tiskiltä.
Ruoka: karseeta amerikkalaista skeidaa. Aamupalat oli mitä ankeimpia: styroksilautasella kirkuvan värisiä sokerihuurrettuja höpöhöpömuroja, styroksimukista kahvia, styroksilautaselta joku paperinvalkoinen höttöleipä tai yksittäispakattu keksi, styroksimukista appelsiinimehua. Yleensä vedettiin kahvit + jotain, ajettiin tunnin verran ja pysähdyttiin jonnekin kivaan paikkaan lounaalle.
Tässä esimerkkejä (tai oikeastaan kaikki) Route66-safkoista:
Route66-ruoat
Reitistä: kannattaa ehdottomasti tehdä ainakin koukkaus Grand Canyonille. Se on aivan mielettömän hieno! Sen suuruus on jotain mitä ei voi käsittää ennen kuin vasta paikan päällä, se vie koko horisontin
Yleisesti reissu oli erittäin hyvä, ei mitään ongelmia. Kerran vedin kuperkeikat harrikalla, valkoiseen t-paitaan tuli hieman pölyä, ei sen kummempaa. Huolto pelasi myös hyvin, sillä Canyonilla huomasin, että takarenkaassa on naula. Soitto Eaglerideriin ja Vegasissa renkaan vaihto odottaessa. Tosin pyörien vakuutukset olikin sitten aika kalliit..
Ihmiset oli kaikki erittäin mukavia, vaikka ne tööttäsivätkin keskilännessä jos erehdyimme menemään tien yli kävellen emmekä autolla..
Ja vielä vedestä: tankatkaa sitä paljon ja usein. Hooverin padolla oli 50 astetta varjossa ja mulla meni vintti pimeäksi kesken ajon. Ei ollut mikään kiva kokemus. Pari litraa vettä ja lähimpään kiskaan istuskelemaan (ilmastointi kaikkialla). Parissa tunnissa ja 3-4 litran tankkauksen jälkeen pystyin ajamaan puol tuntia kerrallaan.
Tehtiin poikien kanssa tälläinen vihkonen meidän reitistä, siinä on päivämatkat + kaupunkien kartat + jotain hotelleja. Jos siitä on apua, niin saa ottaa mukaan.
route66.pdf
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Kiitos paljon neuvoista. Tulin itse kanssa siihen tulokseen, että laitamme kamat ruumaan silläkin uhalla, että ne katoaa. Matkavakuutukset on kunnossa. Kokemuksesta tiedän että tuo nesteen tankkaaminen on todella tärkeää. Hyvä vinkki tuo termari. Meillä sattuukin juuri olemaan sellainen. Monenlaista kyselyä pukkaa välillä mieleen, mutta eiköhän se hyvin mene.
Kiitoksia vielä kerran.![]()
![]()
![]()
Sanokaas pätkän ajaneet rehellisesti, kustannusarviota että osaa muutkin vähän arvioida miten tuon saisi ajettua...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Jaa, raha-asioista vai.. Noh, kallista se oli. Ihan v*tun kallista. Maksan vuoden perästä vielä visalaskuja.
- Lennot ehkä 800e
- Pyörien vuokra vakuutuksineen ehkä 2500e
- Motellit kahden viikon ajalta n 60e / yö, eli kolmelta 20e/nuppi
- Muutamat päivät Vegasissa kalliissa hotellissa, a 200e yö (jotain tällaista)
- Kaadettu harrikka, pieniä naarmuja takalaukuissa + kaatumaraudat hieman vinossa 450e
(lisäksi
- 5 päivää losissa ehkä tonnin
- 5 päivää takaisin nykissä reilun tonnin
+ tuliaiset + ruuat + eläminen.
Reissun kokonaisbudjettia en edes ole laskenut, mutta veikkaisin kuukauden reissun (2vkoa ajoa, vko losissa, vko nykissä) maksaneen sellaset 6000-8000e.. että näin.
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Vielä parempi on Camelback, tai reppu jonka sisällä vesipussit(t) letkuineen + jääpaloja nesteen seassa.(kotka @ Heinä. 02 2008,23:09) kirjoitti
Reppu pusseineen on melkein parempi. Siis vesipussiin vettä + jäitä ja se sitte ensin johki Lidlin termoskassiin. Sitte paketti reppuun, niin pysyy viileänä tosi pitkään. Noita vesipusseja löytyy ainakin Partioaitasta
Ei tartte koko ajan pysähtyä juomaan, vaan tankkaus onnistuu vauhdissa. Tiedän että toimii ja ilman en lähtisi.
Route 66 ajettiin kesällä 2006 ja voi ***tu, että siellä oli kuuma. En suosittelisi ko. reissua pahimmalle vihamiehellekään keskikesällä. Jatkuvasti 40-45 ja pahimmillaan yli 50 celsiusta. Las Vegasissa hotellin mittari näytti +42, niin kello oli 2 yöllä.
Jos keskikesällä on pakko mennä, niin parhaat ja inhimillisimmät ajokelit on aamuyöstä. Kello 4.30 herätys ja viideltä matkaan, niin ajelu on monta tuntia jopa lähes miellyttävää. ~Puolille päivin menee mukavasti ja jos iltapäivän alkutunteina pääsee välietappiin, niin ei vielä ennätä tulla täysin tuskainen olo.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Juomareppu/juomarakko. Pieni vesipussi letkulla josta saa imastua välillä.(kotka @ Heinä. 22 2008,21:42) kirjoitti
Aito
http://www.camelbak.com
Googlettamalla Suomesta löytyy CamelBakit mm.
http://www.finnrappel.fi
duell.fi
Ja muita vastaavia kotimaasta:
operator.fi
pcb-Comp Oy
suvituote.fi
partioaitta.fi
partioaitta.fi, isompaan janoon
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Elämä on!!(niklasbackman @ Heinä. 08 2008,00:42) kirjoitti
Aika turskean hintaiselta keikalta kuulostaa juu...
Aasian suuntaan, esim. Bangkokiin lentämällä voi elellä kuukauden kuin kuningas, tai no ei nyt ihan sentään 5 tähden resorteissa, mutta kuitenkin semmoisissa, mitkä Euroopassa kustantaisi 200-300 euroa yö, noin 1/10-osalla tuosta hinnasta. Ison pyörän saa vuokralle noin 20 eur/päivä, pienemmän alle puolella tuosta. Aasiaan lähtiessä suurin kulunki onkin monesti juuri lennot. Ja jos on valmis asustelemaan ´rock-bottom´ majoituksissa ja syö paikallisten kuppiloissa jne, niin eläminen ei maksa oikeastaan yhtään mitään, esim. 10-15 euroa per päivä.
Olen myös joskus lentänyt ja vuokrannut Etelä-Afrikassa, eikä sielläkään kovin pahan hintaista ollut, tosin tuosta on jo pian vuosikymmen aikaa.
Ajovarusteista: nahkapukua olen itse käyttänyt parhaimmillaan +45C lämmöissä, ja onhan se tietysti aika lämpöistä hommaa mutta kun en varusteita saanut minnekään mahtumaan, niin kestettävä oli, eikä siinä mikään lämpöhalvaus iske, kun vaan muistaa juoda tosi paljon nestettä.
Aasiassa on tullut käytettyä myös motocross-verkkosuojapaitaa, se on nahkapukuun verrattuna vähemmän tukala. Goretexeilla en oikein emäkuumaan menisi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nykyisellä taalan kurssilla Eagle Riderin pyörät n 500 euroa viikko + vakuutukset.
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Komppaan Niklaksen kommentteja tossa ylempänä.
Jos ette vielä ole ehtineet lähteä reissuun niin tässä omia kokemuksia samaiselta seikkailuretkeltä:
Budjetti sujahti mulla(kin) 7000 - 8000e hujakoille mutta siihen kyllä kuului mainitut vajaa viikko losissa ja vajaa viikko nykissä. Jos teet vaan prätkäreissun niin pääset hieman pienemmillä kustannuksilla.
Varusteista lisäisin vielä että GPS on hyvä sijoitus. Jos ja kun näet hauskoja pikkuteitä tai muita hienoja reitiltä poikkeavia osuuksia niin eikun tutkailemaan. GPS opastaa sit näppärästi takas oikealle reitille. Reissun aikana löytyi sattumalta mahtavia sivuteitä ja muuta mielenkiintoista sieltä täältä. Aikataulun ollessa suht tiukka niiden tutkiminen oli mukavempaa kun tiesi että löytää helposti takaisin oikealle reitille. Samaten jos piti pimeässä etsiä motelli niin ennalta tsekattu motelli oli helppo naputtaa reitin päätepisteeksi ja perille löysi väsyneenäkin.
Jos se gepsi ei muuten suostu ottamaan pelkkää kaupunkia reittiosoitteena niin naputa siihen Main Street 1. Joka tuppukylässä on toi osoite
Ja perus gepsi ei sit kestä redbullia. Se päästää savut ulos. Ainakin meillä. Ja kaikista maailman paikoista just Grand Canyonin kävelyreissulla...
Nahkainen ajotakki osoittautui tuolla hengenvaaralliseksi kun sen sisällä tuli yksinkertaisesti liian kuuma vaikka koitin juoda kunnolla. Ihmisetkin töllöttivät että mitkä pirun urpot tossa ajalevat naparetkikunnan varusteissa... Ajohousut matkustivat koko reissun satulalaukussa ja takki joutui sinne ekan päivän jälkeen pitämään seuraa. Kypärä oli matka-ajossa kuitenkin aina päässä (ennen Hooverin patoa visiiriä oli pakko pitää alhaalla kun ajoviima poltti kasvoja niin per*****sti). Jotain kaupunkikruisailuja oli kaiken uhalla pakko fiilistellä ilman sitä pottaa päässä.
Tärkein matkavaruste on ehkä stressitön asenne. Jotain hässäkkää saattaa tulla mutta siitä on turha panikoida. Ottaa lunkisti vaan niin kyllä ne ongelmat selviävät.
ps. Ihan kiva maa se on vaikkakin politiikan puolesta aivan perseestä. Maisemat on kauniita ja idioottejakin riittää. Lippujakin joka pirun pientareella ja portinpielessä. Yhtä paljon kansallismielisiä lippuja en ole nähnyt sitten viimeksi katsomani natsi-saksan dokkarin.
Mutta. Siellä seassa on kuitenkin oikeasti loistavia ihmisiä. Fiksuja ja mukavia. Matkasta jäi senverran hyvät fiilikset että kävin tänäkin kesänä parin viikon reissulla New Yorkissa notkumassa ja moikkaamassa viime reissulta tuttuja paikallisia.
Avoimin mielin matkaan *![]()
Kiitoksia vinkeistä. Yksi camelbak, tai vastaava on jo hankittu. täytyy vielä toinenkin ostaa. Sellainen asia kanssa kiinnostaa: kuinka hoiditte pyykinpesun, vai heittelittekö kalsarit käytön jälkeen roskikseen? Itse lukuisia kertoja jenkeissä käyneenä muistelen, että alusvaatteet ja sukan olivat erittäin kohtuuhintaisia. Lisäksi itsepalvelupesuloita varmasti löytyy.
Pikkuisen meinasi vihloa, kun peter panin sivustossa lukee, että toiminta on lopetettu. Puhelinsoitot kuitenkin lupaavat että nämä pyöräretket jatkuvat normaalisti. Toimintaa vaan supistetaan kuulemma. Saa sitten nähdä, miten tässä käy. Hotellit ja lennothan ollan itse maksetttu joten voidaan lähteä ilman peter pania, jos eivät enää puheista huolimatta matkaa järjestä.
Tossa alhaalla juttu, joka vähän sivuaa suunnittelemaanne, jos et sitä jo ole nähnyt:
Vietiin tosin omat mopot mukana, mutta muuten sieltä saatat löytää jotain vinkkejä.
Omat ajovarusteeni (BMW Venting Machine verkkoajopuku, BMW Airflow 3 tuuletetut ajokengät, Sweep Fly hanskat ja alla ns teknisiä t-paitoja ja shortseja ynnä nilkattomia urheilukaupan sukkia) osuivat kyllä ihan nappiin lukuunottamatta windstopper-hupun unohtamista. Tämä oli toki vain oma mopon aerodynamiikasta johtuva ongelmani (ankara niskaveto), mutta oli silti harmillinen unohdus.
Nuo tekniset alusasut oli helppo huljuttaa hotellin lavuaarissa/ ammeessa noin joka toinen ilta ja kuivuivat yön yli kätevästi. Tavallista puuvillaa ei kannata yrittää pestä, viskaa veks kun rupee haisemaan.
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Mihinkäs aikaan tarkalleen olet kuusysillä? Ei tiedä vaikka kohdattaisiin, tosin niitä harrikoita riittää, laita vaikka Suomen lippu atenniin liehumaan. Erottaa paremmin...![]()
" Errare humanun est! "
Mites noita gasoliinipisteitä on tuolla Arizona/Nevada seutuvilla? Syyskuussa Los A-San Diego-Grand Canyon.... 17pv. Muistu vaan mieleen viime syksyinen reissu ykkösrantatietä pohjoiseen kun parikin kertaa oltiin varmoja että kohta työnnellään. sitä kun vaan&
eikä sentään aavikolla juurikaan pörrätty.
haistakaa vittu, viva ukraina!
Lähdetään Hesasta 21.08 Heatrowin kautta Chigagoon, josta matka alkaa 22.08 ja päättyy Losiksessa 05.09. Pari päivää vietetään pyörien luovuttamisen jälkeen kuten muutkin turistit.(Tijuana @ Elo. 05 2008,10:53) kirjoitti
Suomen liput on jo hankittu.![]()
Itsepalvelupesuloita löytyy kyllä kaikkialta. Sikäläisillä vaikuttaisi harvemmin edes olevan omaa pesukonetta kotona. Lisäksi motelleista löytyy aika usein myös kolikoilla toimiva pyykinpesukone.(kotka @ Elo. 03 2008,18:56) kirjoitti
Heitä taskuun muutamia kolikoita sopivana taukopäivänä ja senkun marssit pesulaan. Useimmiten niistä saa ostettua pieniä pesuainebokseja joista riittää aineet pariinkin pesukertaan. Pesukoneisiin käy melkolailla kaikkialla quarterit. Yhteen hienostuneeseen sirukorttipesulaankin kyllä törmäsin viime reissulla. Kuivausrummut toimivat yleensä niin että yhdellä quarterilla sai jonkun reilu 10min kuivausta. Kannattaa samantein heittää kaksi quarteria myllyyn ja tsekata niiden jälkeen tilanne uudestaan. Joku tunti siinä pesupuuhassa vierähtää joten ehtii sen kanssa ajopäivän aamuna/iltana hoitamaan mikäli energia riittää.
Oli sekin kyllä aika tahvojen touhua kun ekaa kertaa mentiin huuli pyöreänä ihmettelemään et miten ne pesulat toimivat. Näytettiin riittävän eksyneiltä kalpeanaamoilta 50 tummemman kaverin seassa jotta joku paikallinen mimmi tuli kysymättä neuvomaan meitä... *![]()
Löytyyhän niitäkin. Sikäläisten ajoneuvot kun ovat hyviä juomaan sitä gasoa. Riskejä ei kuitenkaan kannata ottaa ja turhaan kituutella seuraavalle asemalle vajaalla tankilla jos huoltoaseman ohittaa. Koitimme pitää tankit mahdollisimman täynnä jos kartassa ei näkynyt kaupunkeja vähään matkaan. Tankkailtiin suurinpiirtein sillä asenteella että jos yhtään hiljaisemmilla seuduilla tankki on puolillaan ja tulee bensis vastaan niin kaikille tankit täyteen. Muutenkin niitä tankkaustuokioita kannattaa pitää jotta saa sen oman nestetasapainon tankattua samalla. Siellä autiomaassa hukkaa oikeasti aika paljon nestettä huomaamattaan.(dos-equis @ Elo. 08 2008,22:16) kirjoitti
norttitauko=juomatauko ja puolikasta tankkia täyttelemään eiköhän näillä pärjätä
haistakaa vittu, viva ukraina!
Niinjoo. Tuli mieleeni että tosta viimevuoden reissusta on iso kasa kuvia ja epämääräisen matkapäiväkirjan sähköinenkin muoto olemassa jos kiinnostaa tutkailla. Route 66 -2007