Ois pikku ongelma oman mopon kanssa, nii tarvis täältä viisaammilta kysyä neuvoa.
Eli Honda ei enää jaksa lähteä käyntiin starttaamalla. Työntämällä kyllä lähtee. Aluksi epäilin,että oisko akku finaalissa ja työnsin käyntiin ja ajelin maantiellä pienemmällä vaihteella ja koitin sitä kautta ladata akkua, mutta akku ei ottanu virtaa vastaan.
Onkohan tässä nyt sama vika tai "ominaisuus" mikä näissä vanhoissa cebareissa on, että jännitteensäädin ois taas hajalla? Vaihdoin tuon säätimen viimeksi keväällä 2006 eli liekkö tuo taas tullu tiensä päähän? Vai oisko ongelma halvempi, eli akku vaan on niin sökö jo ettei ota virtaa vastaan? Akku on myös keväältä 2006.
Ja jos tuosta nyt sattuu tuo jänniteensäädin olemaan rikki, niin mistähän sais edullisimmin ostettua uuden? Viimeksi ostin noviisimotoristina suoraan Hondalta ja se makso tuskasen paljon.
Älä takerru olennaiseen
Ei muuta kun yleismittari käteen ja tarkistelemaan jännitteet, tuolla hyvät ohjeet miten homma etenee link .
Nimimerkilla ostin turhaan akun kun en mitannut![]()
Honda CBR 954RR -02
Honda CBR 600F -95
Sain mittaria lainaan ja mittailin, niin mittari näytti nollaa silloin kun pisti punaisen johdon tasurin plussaan ja mustaa käytti kolmessa keltaisessa liittimessä (ohjeen mukaan pitäisi näyttää 1.5V) Mittari näytti nollaa myös kun ohjeen mukaan kun pistin mustan miinukseen, punaisen keltaisiin jne..
Oikeita arvoja mittari kuitenkin näytti pisti mustan plussaan ja punaisen keltaisiin. Mutta yhtä kaikki, taitaa tasuri olla p@skana? Kun kerran toiseen suuntaan ei antanut mitään arvoja?
Älä takerru olennaiseen
Mittasitko latausjännitteen? Jos laturi lataa mutta siltikään ei starttaa niin akussa todennäköisin vika. Ja sinnehhän tuo vähän viittaisi jo sekin että kun ei ajessa lopu virta niin todennäköisesti lataus pelaa. Vaikka akku ei olekkaan kuin tuon pari vuotta vanha niin ei ole mahdottomuus että se on menny rikki. Mutta niin tarkista tuo latausjännite nyt vielä ennenku alat säädintä vaihtaan.
Miten tuo latausjännite sitten mitataan? Mutta eikös tuo tasuri joka tapauksessa ole rikki, jos tuon ohjeen mukaan ei noita arvoja saada? Huomenna pistän akun akkulaturiin ja jos se ottaa virtaa vastaan, niin silloinhan akun pitäisi olla kunnossa, eikös?
Älä takerru olennaiseen
kokeile ottaa akun kenkä käyvessä pois jos käy edelleen niin totennäköisesti akku oikkarissa en oo kyllä ite kokeillu pyörässä autossa kyllä toimii
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
-Käy ostamassa jostain halpakaupasta halpa yleismittari, heitä kosketinkynät kuikkaan ja kuori johtojen päät
-Kytke yleismittari tasavirralle
-Kytke kuoritut johtojen päät akun pulttien alle punainen plussaan ja musta miinukselle.
-Teippaa yleismittari tankin päälle vaikka jeesusteipillä..
- Nyt vain ajelet ympäriinsä ja katsot paljonko yleismittari näyttää tyhjäkäynnillä ja ajossa --> varo ettet aja ojaan tihrustaessasi mittaria..
- Toki voit tehdä tämän yksinkertaisemmin paikallaan, mutta ajossa paljon hauskempaa
Ilmoita täällä mitä mittari näyttää, niin joku ehtii kertoa vian..
Joo eli niinkuin tuossa aikasemminkin selitettiin niin mittari tasavirta (dc) alueelle ja johdot kiinni akun napoihin. Aluksi mitata pyörä sammuksissa jolloin jännitteen pitäis olla siinä hieman yli 12 volttia jos on täys/kunnossa oleva akku. Ja pyörä käyntiin niin jännitteen pitäis olla yli 13 volttia ja kierroksilla yli 14 voltin.(nilikki @ Heinä. 13 2008,21:42) kirjoitti
Tuohon tasasuuntaajaan/jännitteensäätimeen nyt en osaa sanoa mitään kun ei itellä tuon mittaamisesta oo kokemuksia muutakuin autopuolelta ja ne mittaukset on erilaisia. Mutta voihan se olla tuossakin se vika on jos oot oikein onnistunu mittaan nuo arvot.