Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    ongelma seuraava:
    Ajossa tuntuu kahvoissa ja tapeissa pientä värinää. Vauhdin laskiessa kun kuulee, niin ääni muistuttaa sitä kun jokin esim renkaassa tai jarrulevyssä ottaisi kiinni aina samassa kohtaa, tahti siis kiihtyy vauhdin kasvaessa. Ääni paikallistettu taakse.
    Perävälityksen ulkokuori on lämmin muttei niin kuuma ettei kättä kestäis. Öljyä perässä on, eikä öljy ole likaista.
    Vanne ei ole väljä ja pyörii hyvin vapaana. Kumi on ihan uusi viime viikolla vaihdettu.
    Pikaisia neuvoja (kotio yli 200km)
  2. #2
    Alkoiko viime viikolla kun rengas vaihdettiin? Jotenkin aina ajatus menee ensimmäisenä siihen mihin on viimeksi kajottu. Istuuko rengas vanteella oikein?
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Kun kiirus on, niin kannattaa varmaan soittaa huoltoon. Espoon Heinolla antoivat osaavia kommentteja puhelimitse.

    Toivotaan ettei isoa remppaa, näin ajokelien aikaan.


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  4. #4
    Olet varmaan nämä jo tehnytkin, mutta kuitenkin: Pyörä keskituelle, ja pyörittää takaratasta, kuuluuko mitään ääniä, tuntuuko mitään "nypytystä", tuntuuko klappia pyöränlaakereissa, onko kaikki paikat kuivat, ei siis öljyvuotoja??
    Alkoiko värinä heti renkaan vaihdon jälkeen, ainakin luulisi huomaavan sen parhaiten heti ensi kilometreillä muutoksena, ennenkuin siihen tottuu ja alkaa pitää sitä ominaisuutena.
    Kun kerroit että öljy on puhdasta, käytitkö laskuproppua pois, vai katsoitko vain täyttöaukosta, siis onko laskupropun magneetti katsottu?? Edellyttää kyllä öljyjen pois laskun, mutta on kuitenkin aika pikku juttu missä huoltsikalla vain.
    Jos ei missään näy eikä tunnu mitään, niin ajoa vain ja seurantaa, muuttuuko ääni tai värinä.
    Jos jossain on jotain rikki, pahenee oire luultavasti melko pian
  5. #5
    Peräöljy laskettu ulos ja magneettitulppa aivan täynnä metallilastua.
    Laakeri siis p*****na. mitäs mahtaa maksaa uusi laakeri.
  6. #6
    Lainaa (enkelinsieppaaja @ Heinä. 14 2008,18:55) kirjoitti
    Peräöljy laskettu ulos ja magneettitulppa aivan täynnä metallilastua.
    Laakeri siis p*****na. mitäs mahtaa maksaa uusi laakeri.
    No siinähän se sitten se tavallisempi tarina jo taas onkin... Ei tarvitse taivastella mystisiä swingin neulalaakereita...

    Se iso päälaakeri on siinä jossain seitsemänkympin tietämillä. Halvimmalla taidat selvitä, jos kiskaiset perämurikan irti ja kuskaat sen asiantuntevalle pajalle. (Ainakin RM Heino Treella on, ja varmaan muitakin...)

    Noilla eväillä selvinnet jollain kolmella sadalla tai varmaan allekin, jos ei muuta kuin laakeri ole mennyt...

    Otan osaa, paljonkos oli kilometrejä ja vuosimalli oliko 2002?

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  7. #7
    Minulla se perä hajosi vuosi sitten Saksan reissun paluu matkalla keskelle Tukholmaa. Vm 2001 ja ajettu tuolloin jotain 54000 Otan osaa murheeseen, muistan kyllä sen tunteen ja tunnelman, harmitus oli sunnaton, suorastaan...
    Katsoppa sitten kun saat sen auki, mikä sieltä on hajonnut ja miten.
    Sinänsä sen ison laakerin ja stefan vaihto vie osaavalta asentajalta parisen tuntia, ja Pozon hinta-arvio pitänee paikkansa, sen verran se minullakin maksoi. Suurin vaikeus oli löytää osat ja toiseksi tekijä, jonot pajoille olivat pari viikkoa.
  8. #8
    Laakerien vaihto ei ole oikeastaan rahakysymys, vaihdatin keväällä kun perämurikka oli irti. Osat varmaan satasen korvilla ja työt samoilla kantturoilla. Vaiva, harmi yms on sitten sitäkin suurempi.

    Voisikohan olla, että uudet jo kestävätkin paremmin?

    Sitten vielä muistutus omakohtaisesta kokemuksesta: Kannattaisiko kurkistaa kytkimen työsylinterille, kun siellä ahterin kimpussa kerran häärätään? Sekään etukäteen vaihdettuna (tai turvareiän poraaminen) ei ole kallis juttu...


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  9. #9
    millonkahan tehdas alkaa ottamaan kantaa tähän asiaan?
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  10. #10
    Lainaa (Tuppervaari @ Heinä. 14 2008,20:39) kirjoitti
    millonkahan tehdas alkaa ottamaan kantaa tähän asiaan?
    Heh, joo...
    Aikaa olisi ollut ottaa kantaa jo useampia vuosia. Yksi kanta on muistaakseni ollut, että laakeri pitää vaihtaa kolmenkympin välein. Kunka virallinen tuo "kanta" on ollut, en tiedä. Kyllä tähän astiset merkit ovat sellaiset, että tämä asia vaietaan kuoliaaksi.

    Uusia peräkonstruktioita tulee (ensin jopa ikuisilla öljyillä ) ja sitten äkätään, että kai niihin kumminkin olisi hyvä öljytkin joskus vaihtaa. Noita pamahtelee myös...

    Itse olen asennoitunut niin, että viiden-kuudenkympin välein laakeri uusiksi ja sillä sipuli. Siitä pidemmälle yhdellä ja samalla laakerilla ajellaan jo kyllä laina-ajalla vaikka monet niillä aika pitkälle välillä pääsevätkin...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  11. #11
    Lainaa (pozo izquierdo @ Heinä. 14 2008,20:59) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Heinä. 14 2008,20:39) kirjoitti
    millonkahan tehdas alkaa ottamaan kantaa tähän asiaan?
    Heh, joo...
    Aikaa olisi ollut ottaa kantaa jo useampia vuosia. Yksi kanta on muistaakseni ollut, että laakeri pitää vaihtaa kolmenkympin välein. Kunka virallinen tuo "kanta" on ollut, en tiedä. Kyllä tähän astiset merkit ovat sellaiset, että tämä asia vaietaan kuoliaaksi.

    Uusia peräkonstruktioita tulee (ensin jopa ikuisilla öljyillä ) ja sitten äkätään, että kai niihin kumminkin olisi hyvä öljytkin joskus vaihtaa. Noita pamahtelee myös...

    Itse olen asennoitunut niin, että viiden-kuudenkympin välein laakeri uusiksi ja sillä sipuli. Siitä pidemmälle yhdellä ja samalla laakerilla ajellaan jo kyllä laina-ajalla vaikka monet niillä aika pitkälle välillä pääsevätkin...

    t. pozo

    niin suht halpa remonttihan tuo on kun osaa seurata oireita ja tekee ajoissa.
    mut kait tälläsiä vain on oltava.muutoinhan homma olisi liian helppoa.
    toisaalta...harvallapa pyörällä voi ajella yli tuon 50 tkm ilman, että tarvitsisi hieman kurkistela pyöränlaakereihin..
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  12. #12
    Lainaa (Tuppervaari @ Heinä. 14 2008,21:13) kirjoitti
    Toisaalta...harvallapa pyörällä voi ajella yli tuon 50 tkm ilman, että tarvitsisi hieman kurkistela pyöränlaakereihin..
    Eipä niin, mutta perän laakerien kestoksi tuo tai alle ei ole häävin paljoa.

    Oman K1200 ässän peräöljyt ktllä menee vaihtoon tuossa talvan aikana, kun minä en jaksa uskoa mihinkään ikuisiin perän öljyihin, en edes autossa.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  13. #13
    Joo, ei näytä Pannarinkaan takapyöränlaakerit 100 tkm kestävän. Parin kaverin on jo mennyt ja itse vaihdoin tänään rengasta ja kyllä sen verran kakistellen oikea laakeri pyöri että vaihtoon menee. 80 tkm mittarissa. Bemarin kohdalla ilmeisesti tuo 1-aisainen konstruktio aiheuttaa sen, että helposti hajoaa muutakin kuin pelkkä laakeri jos ei heti ajoissa huomaa mitä on tapahtumassa. Olisi se kivaa kun kaikki kestäisi 200 tkm, mutta pitää vain asennoitua oikein ja tehdä ennakoivaa huoltoa. Katsokaa vaikka nokkahihnoja yms. ==> ei niitä niin kauan ajeta että rikki menee vaan ajoissa on tarkoitus vaihtaa. Laakereissa vain on totuttu että niin kauan ajetaan kunnes laukeaa.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  14. #14
    No taidan minäkin vaihtaa laakerin ennen kuin se hajoaa.
    Mittarissa 100.000 km ja pyörä on R1100GS.

    Pekka
    Pekka
  15. #15
    Luettuani (taas) tämänkin tarinan, tein jo päätöksen viedä mopeti ennakoivaan perssiin uudelleen laakerointiin. 80tkm mittarissa. Paljon mukavampi tehdä tuo suunnitelmallisesti kotomaassa, kuin jossain kyläpajassa Puolassa tai Tsekeissä.
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Nyt perheen toisesta gessusta petti heti gessumeetingin jälkeen,oireili vähän kait jo kotimatkalla ja mut minä en huomannut mitään kun ajoin sit pienen lenkin.Ma puoliso lähti hesaan töihin ja tuuliharjaan se jäi.Totaalituho,se pyöränlaakeri hajosi ja metallia pääsi liikkeelle ja kaikki kolme laakeria ja kaksi stefaa ,ykis o-rengas,hintaa osilla 300 egeä ja ajettu oli 56 tuhatta tossa vaiheessa ja 2002 malli.Nyt pelkään omani puolesta,ajettu 85 tuhatta ja 200 malli-osanippu on jo hyllyssä ja jos menee talveen asti ,pistän silloin kaikki uusiksi,jos hajoaa ennen,sit vaan kaikki kerralla uusiksi.Vähän kuvalla ihmettelivät,kun kuulemma yleensä LT:stä pettää siinä viidenkympin tietämillä.On aika paljon gessua painavampi.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  17. #17
    Lainaa (gixxerman @ Heinä. 15 2008,07:51) kirjoitti
    Vähän kuvalla ihmettelivät,kun kuulemma yleensä LT:stä pettää siinä viidenkympin tietämillä.On aika paljon gessua painavampi.
    Vai ihan jo diilerilläkin todetaan, että "LT:stä pettää siinä viidenkympin tietämillä"..

    Tässä pari vuotta sitten tenttasin erää maineikkaan BMW-kaupan tähtiasentajaa eikä hän ollut tavannut noita perärikkoisia mitenkään vaivaksi asti... Itse asiassa ei juuri ollenkaan.

    Niinpä niin...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  18. #18
    Ei kait tuo ihan tuntematon näissä ole,olen niitä aina silloin tällöin kuullut väljäksi menevän.Harvemmin kuitenkin tuollaista tuhoa,kuin meidän Gessussa,yleensä kait riittää sen isomman pyöränlaakerin vaihto.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  19. #19
    Dodiin. Aika tilattu. LoTja saa uuden perslaakerin. En taida viitsiä tätä venäläistä rulettia pelata tämän pidempään. Varsinkin kun on Elokuussa lomareissu vasta edessä.
    <p>2002-2014</p>
  20. #20
    Voi kukkuu
    viimeyönä 23.30 aikaan perä porsi mouhijärvellä häijäässä pori tampere tiellä. Sain linkutettua 5 km häijään nesteen (24h) pihaan. Siellä huomasin, että vanteelle valu öljyä. Perä laakeri siis romuna. Eikun hinuri paikalle ja mopo RM Heinolle
    Tampereelle laitettavaksi, yläkerran herra yksin tietää koska saa.
    Ajoin siis ensioireista hajoamiseen melkein 400 km .

    Nyt piti sitten tulla junalla kotiin päin ja ajella jollain kotilolla nyt sit siihen asti kun saa mopon takasin.

    mopo siis 2002 mallia ja ajettu porsimisen kohdalla 41800 km.
    Vika alko rouskuttavana äänenä 40-80 km/h välillä, ihan kuin olis joku ottanu kiinni aina samassa kohtaa renkaan kierroksella.
  21. #21
    Eli kovasti vaihtelee tuo hajoamisen piste. Monet kuitenkin ovat ajaneet >100tkm ennen laakerin poikimista. Omalla kohdalle menossa +80tkm. Merkkiäkään pettämisestä ei ole, mutta ennakoivana huoltona vaihdetaan. Hommaanhan voi varmaan vaikuttaa

    - yksilölliset erot
    - öljynvaihdot
    - lasti jolla tuota on jutattu
    <p>2002-2014</p>
  22. #22
    Lainaa (enkelinsieppaaja @ Heinä. 15 2008,18:16) kirjoitti
    Voi kukkuu *
    viimeyönä 23.30 aikaan perä porsi mouhijärvellä häijäässä pori tampere tiellä. Sain linkutettua 5 km häijään nesteen (24h) pihaan. Siellä huomasin, että vanteelle valu öljyä. Perä laakeri siis romuna. Eikun hinuri paikalle ja mopo RM Heinolle
    Tampereelle laitettavaksi, yläkerran herra yksin tietää koska saa.
    Ajoin siis ensioireista hajoamiseen melkein 400 km *.

    Nyt piti sitten tulla junalla * kotiin päin ja ajella jollain kotilolla nyt sit siihen asti * kun saa mopon takasin.

    mopo siis 2002 mallia ja ajettu porsimisen kohdalla 41800 km.
    Vika alko rouskuttavana äänenä 40-80 km/h välillä, ihan kuin olis joku ottanu kiinni aina samassa kohtaa renkaan kierroksella.
    Tuo jatkoajo selvän diagnoosin jälkeen oli kyllä aika hasardia eikä kyllä nyt edesauttanut korjausoperaatiota. Nyt siellä saattaapi olla pashana enemmänkin...

    Mutta...ainahan sitä on hyvä olla maalla viisas kun on merellä hätä. "Eteenpäinhän se elävän mieli" , kuten sanassa sanotaan. Toivotaan, että saapi Harri sen kuntoon kohtuuvaivalla, ainakin se nyt on ammattimiehen hoidossa!

    t. pozo





    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  23. #23
    Tod.näk. tässä tapauksessa kuten meidän gessussa,kaikki laakerit ja stefat uusiksi.300 egeä
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  24. #24
    Tänään soitettiin Heinolta että mopo on valmis.

    Nyt pitää kyllä hiukan mainostaa Tampereen Heinoa ja erityisesti BMW huoltopuolen Harria. Mies oli ollut eilen 23 asti töissä mun mopon takia. Oli vaihtanut rullalaakerin, stefat, simmannu perän, vaihtanu kuusiokoloruuvit ja takapalat kun olivat loppu. Koko roska makso 324 egee, töitä 2,5 tuntia a' 69 euroa. Palvelu aivan ensiluokkaista ja ammattitaitoista. Ja sikamaisen nopeeta kun oli kiirus oikeesti saada pyörä liikkeelle. HYVÄ HARRI !!

    Oli sitten joku roplannut perää aiemmin. Kuusiokolot melkein pyöreitä, kahdesta puuttui aluslevy. Silikonilla tiivistetty paikkoja ja simmattu laakeri liian kireeks. Harri näytti vanhaa laakeria ja oli se murheellisen näkönen. Kaikki kuulien suojarenkaat atomeina.

    perä oli muuten onneksi kunnossa. nyt huomasin tuon 150 kotimatkan aikana, että perä ei ilmeisesti ole ollut kunnossa koskaan mulla ollessa. Uusi on kyllä niin paljon hiljasempi, aikaisemmin piti aina jotain ääntä itestään.



  25. #25
    Jostain löytyi sivu johon voit kirjoittaa kuinka pitkälle ja millä bemulla on perän kanssa päästy.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  26. #26
    Lainaa (enkelinsieppaaja @ Heinä. 16 2008,23:23) kirjoitti
    Tänään soitettiin Heinolta että mopo on *valmis.

    Nyt pitää kyllä hiukan mainostaa Tampereen Heinoa ja erityisesti BMW huoltopuolen Harria. Mies oli ollut eilen 23 asti töissä mun mopon takia. Oli vaihtanut rullalaakerin, stefat, sintannu perän, vaihtanu kuusiokoloruuvit ja takapalat kun olivat loppu. Koko roska makso 324 egee, töitä 2,5 tuntia a' 69 euroa. Palvelu aivan ensiluokkaista ja ammattitaitoista. Ja sikamaisen nopeeta kun oli kiirus oikeesti saada pyörä liikkeelle. HYVÄ HARRI !!

    Oli sitten joku roplannut perää aiemmin. Kuusiokolot melkein pyöreitä, kahdesta puuttui aluslevy. Silikonilla tiivistetty paikkoja ja sintattu laakeri liian kireeks. Harri näytti vanhaa laakeria ja oli se murheellisen näkönen. Kaikki kuulien suojarenkaat atomeina.

    perä oli muuten onneksi kunnossa. nyt huomasin tuon 150 kotimatkan aikana, että perä ei ilmeisesti ole ollut kunnossa koskaan mulla ollessa. Uusi on kyllä niin paljon hiljasempi, aikaisemmin piti aina jotain ääntä itestään.
    Juu-u, ja samainen mies vaihtoi mun itsesärkemäni vaihdelootan vuosi sitten aloittaen homman klo 17:00 "muiden töiden jälkeen" ja lopettaen klo 03:00..
    Kyllä siellä tarvittaessa venytään ja pitkälle!

    Hieno homma, että sait moposi kuntoon!

    Ja huomisaamuna ajelen itse kahdeksankympin huoltoon samalle verstaalle, nyt on oikein aika varattu Maestrolta ja tavoitteena on päästä illaksi kotiin.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  27. #27
    kiva kun joskus pääsee sillä halvemmallakin vaihtoehdolla..meinasinkin jo kommentoida et ei taida selvitä enää pelkällä laakerilla...

    niiku oli mainintaa..nyt o pyrstö hiljainen eli edelleenkin väittäsin, ettei se laukea ihan nopsasti..varottelee ennakolta pitkänpätkän.
    vois olla ihan hyvä tarkkailla tasaisella vedolla tiukkoja kaarroksia tehden molempiin suuntiin jotta kuuluuko,tuntuuko jurinoita...aina niille uusille äänille tuppaa selitys löytymään..

    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  28. #28
    Onko uudemman LT:n kanssa vielä peräongelmia, vai riiittääkö kun vaihtaa ölljyt riittävän usein?
  29. #29
    Ei eroja. Jotain spekulaatioita on ollut eri vuosimalleissa olleiden laakereiden tyypeillä kuulien määrään liittyen, mutta kun näitä tarinoita lukee, on korrelaatiota vuosimalliin vaikea löytää.
    <p>2002-2014</p>
  30.  
  31. #30
    Toisinsanoen siderautojen pettämiseen viitteet, jos haulit olivat kaikki vielä tallella ja kokonaisina.
    Minulla ei ehtinyt niin pahoin hajota, siderautojen niittaukset olivat pettäneet, ja kuulat kiertyneet yhteen. Mutta itse sideraudat olivat vielä kokonaisina, eivätkä edes katkenneet saati silppuuntuneet.
    Sillä kyselen noita vaurioita, kun aivan teknisessä mielessä kiinnostaa, mikä voisi noita siteitä ja niiden niittauksia rasittaa niin paljon, että laakeri pettää ensimmäisenä niistä. Onko siis noissa niittauksissa se valmistusvika, kun joissakin lähteissä on mainittu huonosta valmistuserästä Silloinhan vaihtolaakerit voisivat kestää vaikka mutkaista tietä näkymättömiin.
    Kokemukseni mukaan laakeri yleensä rikkoontuu niin "iän myötä" kuin myös "ylikuormituksenkin" seurauksena laakeripintojen kuopaantumisen tai "valssaantumisen" seurauksena rikkoontuneena haulina tai rullana.
    No loppupeleissä ei paljon tienpäällä lohduta tieto, että mikä sen on aiheuttanut tai aiheuttaa, rikki mikä rikki, ja matkanteko loppuu.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen