Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 45:sta
  1. #1
    Mulla on pian prätkäkortti taskussa, ja pitäisi vähitellen alkaa ihan oikeasti katsella itselleen pyörää. Ajattelin hommata Suomesta jonkin käytetyn n. 2000-vuosimallisen prätkän. Mulla on pyörinyt mielessä nuo otsikossa mainitut kolme vaihtoehtoa. Saisko teiltä vinkkejä valitsemiseen?
  2. #2
    Liitä listaan vielä Suzukin GS 500 ja valkkaa omille mitoille parhaiten sopiva tai vaikka parhaimman näkönen. Kaikki on kestäviä laitteita.
  3. #3
    jos sinulla on mahdollisuus niin käy kokeilemassa edellä mainitsemiasi pyöriä kun sinulla on siihen mahdollisuus. aika vaikea mennä mutuilemaan mikä pyörä on sinulle sopivin. kokeilemalla se selviää. se johtuu kuitenkin aika monesta seikasta. ja eikun
    partanen. net

    aina ei elämä onnistu eka kerralla.

    Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa

    Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
  4. #4
    Sanoisin että älä ota ER-5. Tuppasi loppua potkut ja veto ja työntö
    ja vääntö vai-mitä-se-nyt-oli jo toisena kesänä, ei tuntunut kivalta ohitustilanteissa yms. No, mun seuraava oli XJR-1300 mutta olisi mielestäni viisaampaa (?) ottaa joku kuussatanen ekaksi pyöräksi.
    Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
  5. #5
    Meitin rouva on treenannut er5:llä ja itekin sillä harjoitellut. Ollaan saatu mopo kumoonkin jo monta kertaa melkein seisontatilanteesta . Tästä opittiin, että ekaks pyöräks kantsii ottaa valmiiks kaadettu. En noista muista tiedä, mutta erkka kestää kyllä hyvin pikkukaatuilua kaatumatappien kans. Ja opittiin sekin, että on viisautta sekin, että ekamopo on tosiaan joku pienempi.
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
  6. #6
    omasta mielestä mikään ei ole järkevä, koska ne ovat katupyöriä ilman tehoa. ja katupyörässä pitää olla tehoa. jos tehosta luopuu, niin se pitää olla enska. sillä oppii ajamaankin paremmin ja se sopii paremmin suomen tiestöön.

    KLE500?
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    Kylla omasta kokemuksesta suosittelen CB500:sta. Siina on tehoa jotain 57 heppaa ja potentiaalia hyvinkin pariksi kesaksi. Varsin innostava ja kettera pratka, ja yllapitokulut pienet. Viime kesana kiersin silla Euroopan, joskin ehka se on vahan ahdas pitkalle matkalle - jalat saattaa krampata pitkakoipisemmalla. Mutta ajoasento on hyva, ei liian kyykky eika liian pystykaan.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  8. #8
    Avovaimolla on er5 vm-05 .Tehoahan siinä ei kovin kummoisesti ole noin 50hv,mutta kyllä sillä pääsee kunhan käyttää vaihteita ja antaa kierroksia.Kevyt pyörä ajella kaupungissa.



  9. #9
    Mulla oli ekapyöränä GPZ500S vm. 1997. Kierroskonehan se oli, mutta siisti, vähän ajettu ja sain siitä myydessä enemmän rahaa kuin ostettaessa. Tuplaetulevyjarrut oli plussaa, samoin se varttikate, +13 hp enemmän ER-5:een verrattuna. + Hassut äänet: jotkut tykkää, jotkut eivät.

    Edit. Niin ja tietysti tärkein on se minkä kepa09 tuossa jo mainitsikin. Käy koeajolla tai ainakin koeistumassa. Joku saattaa sopia paljon paremmin käteen ja peban alle kuin toinen.



    Kronoby Racing Team
  10. #10
    Mulla on ER-5 (vm -97) nyt toista kesää alla ja on muuten helppo ja mukava ajettava. Eka pyöräx ihan passeli valinta. Oon tolla nyt ajellut muutama tuhat km niin kaupungissa kuin maantielläkin enkä ainakaan tänä kesänä vielä sitä vaihda. Ainoahan tossa Erkissä on just - jo aiemmminkin mainittu - vaihteet, niiden kanssa joutuu kyllä pulaamaan jonkin verran. Mutta kuten sanottu, mee koeistumaan ja -ajamaan sillä se oma sieltä löytyy ja sitte eiku turvallista *
    Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
  11. #11
    Bemarin 650 enska,sehän ei rajoita harrastusta pelkkiin asfalttiteihin,pääsee pienempääkin polkua menemään halutessa.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  12. #12
    Entäs Maxi? Siis skootteri jollain 250+ koneella? Nuilla se Hki keskustassakin cruisailu onnistuu kun ei tartte vaihteista välittää ja Kehätielläkään jonokökkiminen ei harmita läheskään niin pahasti kuin vaihteellisella. Tavaratila on aina penkin alla mukana, jonne nakkaa ne pikkuostokset tai parkissa kypärän talteen. Tosin ajelu sitten rajoituu 100% päällystettyyn tiestöön, mutta...
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #13
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 15 2008,08:50) kirjoitti
    Entäs Maxi? Siis skootteri jollain 250+ koneella? Nuilla se Hki keskustassakin cruisailu onnistuu kun ei tartte vaihteista välittää ja Kehätielläkään jonokökkiminen ei harmita läheskään niin pahasti kuin vaihteellisella. Tavaratila on aina penkin alla mukana, jonne nakkaa ne pikkuostokset tai parkissa kypärän talteen. Tosin ajelu sitten rajoituu 100% päällystettyyn tiestöön, mutta...
    Noo... Moottoripyörä on kuitenkin moottoripyörä... Sitä paitsi mä tykkään käyttää vaihteita.

    Jos mä tehokkaamman pyörän haluaisin, se olisi semmoinen komistus kuin Honda CB 600 F Hornet, jolla mä ajan kurssilla. Mutta vakuutusmaksut olisi siinä hieman liian suurta luokkaa.

    Ulkonäkönsä puolesta mä ottaisin kyllä heti kättelyssä tuon CB:n. On siinä niin särmikäs muotoilu. (Kuten mussakin... )

    Edit: Hieman miehekkäämpi sana kuvaamaan tuota Hornetia.



  14. #14
    Itse ajoin pari kesää GPZ500s:llä ja kyllä silläkin iloa elämään sai, eikä mitään isompia vikojakaan tullut vastaan. Tehoa ei kai missään moottorilaitteessa ole liikaa, parhaimmillaankin hetkellisesti riittävästi.

    Ajoasento on mielestäni aika hyvä kompromissi kyykyn ja cruiserin välillä ja sopii vähän lyhyemmällekin. Kovin pitkä koipisella voi jalat väsyä. Mukavana bonuksena oli todella kohtuuhintaiset vakuutukset.

    Kaveripiiristä löytyy niin ER-5:sia kuin GS500:nenkin, eikä niissäkään mitään isompia vikoja ole ollut, joten minäkin suosittelen koeistumaan/ajamaan pyörät ja valitsemaan sen mikä tuntuu parhaalta ja sopii lompakolle.
    BMW F650GS / Honda CRF450R

    Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
  15. #15
    Huu, alkoi muuten melkein pelottaa, kun lueskelin http://www.bajahill.net/mposto.html -osoitteesta, mitä kaikkea pitäisi huomioida käytettyä moottoripyörää ostettaessa. Kyllä mä nyt prätkätekniikan teoriaa jonkin verran tunnen, mutta pitäisi varmaan olla aika kokenut jehu osatakseen tarkistaa nuo kaikki asiat.

    Ja jos yksityiseltä taholta on tarkoitus ostaa, eikös myyjällä ala jo piankin keittää, jos ostajaehdokas alkaa syynätä pyörää noin tarkasti? *
  16. #16
    Lainaa (rohkelina @ Heinä. 16 2008,14:03) kirjoitti
    Huu, alkoi muuten melkein pelottaa, kun lueskelin http://www.bajahill.net/mposto.html -osoitteesta, mitä kaikkea pitäisi huomioida käytettyä moottoripyörää ostettaessa. Kyllä mä nyt prätkätekniikan teoriaa jonkin verran tunnen, mutta pitäisi varmaan olla aika kokenut jehu osatakseen tarkistaa nuo kaikki asiat.

    Ja jos yksityiseltä taholta on tarkoitus ostaa, eikös myyjällä ala jo piankin keittää, jos ostajaehdokas alkaa syynätä pyörää noin tarkasti? *
    Harjaantunut silmä näkee puutteet ihan siinä yleisen rupattelun ohessa kun pyörää tarkastelee. Kyllä täältä orgista varmasti löytyy joku kaveriksi pyörää tarkastamaan. Jos Länsipuolelta pk-seutua jotain päätät katsoa, niin itsekin autan jos satun olemaan maisemissa.

    Joka tapauksessa 2000-luvun paremmalla puolella olevat pyörät on yleisesti vielä melko virheettömiä tekniikaltaan, jos ne on kohtuullisesti ajettuja. (~30tkm)
    Toisaalta tuon sarjan pyörissä löydät myös 90-luvun lopun laitteita melko vähän ajettuina ja hinta on selkeästi halvempi. Näin jälleenmyydessä arvonpudotuskin on pienempi kun lähdet vaihtamaan isompaan.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  17. #17
    No enpä ole nuin tarkasti syynäilly. pintapuolinen tarkastelu ja kaiken mikä ei ole kuin uudessa ääneenihmettely ja kritisointi ja koeajo siihen päälle. Koeajo kertoo paljon kuluneista osista & viosta, jos kulkee hienosti suoraan ja mutkassa, ei se ainakaan sillähetkellä ihan paskana ole.



    KTM 690SM
  18. #18
    Vielä jos vaivautuu koeajamaan enemmän kuin yhtä yksilöä, pääsee hyvin käsitykseen miltä ehjän kuuluu tuntua.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  19. #19
    Lainaa (Halti @ Heinä. 14 2008,21:03) kirjoitti
    Kylla omasta kokemuksesta suosittelen CB500:sta. Siina on tehoa jotain 57 heppaa ja potentiaalia hyvinkin pariksi kesaksi. Yllapitokulut pienet. jalat saattaa krampata pitkakoipisemmalla. Mutta ajoasento on hyva, ei liian kyykky eika liian pystykaan.
    Lainaanpa viestiäsi hiukan koska mainitsin osan mun puolestani.
    Teho on hieman kyseenalainen.

    Huonoja puolia:
    -Kolmos vaihteelta lähtien moottori toimii aika heikosti siinä 3500rpm ja alle.
    -Kylmäkännistys ominaisuudet. Vaatii +23c lämpötilassa ryyppyä että lähtee käyntiin, vaatii hieman kaasua ryypyn lisäksi alle +4c lämpötiloissa.

    Hyviä puolia:
    -Pitkä toimintasäde. Voit päästä 320km ja ehkä jopa yli jos olet valmis ottamaan riskin että jäät tielle bensan loputtua.
    -Suht harvat välitykset verrattuna esim. suzuki gs 500:seen.
    -Keskiseisontatuki on vakiona.
    -Ei erillistä bensatankin korkkia.
    ____

    CB500, kuten melko varmasti muutkin noista vaihtoehdoista olevista pyöristä käy hieman laihalla seoksella vakiona. Ainakin omaani laittoivat pääsuuttimet hieman isommiksi. Tulos, pyörä vastaa hieman paremmin kaasuun. Tehon lisäys oli mitättömät 1kw siellä +7000 tai 8000rpm alueella seosten säädön jälkeen. Porasivat hieman vaimenninta että saivat lamda putken/letkun kiinni paikalleen testin ajaksi. Pyöräni tosin on tällä hetkellä vielä 25kw tehoissa joten sekin hieman taitaa vaikuttaa asiaan, muttei kuitenkaan seoksiin.

    Täältä löytyy sitten lisää hyödyllistä asiaa cb:stä:
    http://groups.msn.com/cb500club/yourwebpage.msnw

    Ebaysta löytyy sitten haynesin korjausoppaita josta ostin omanikin.



  20. #20
    Mä olen ainoastaan ajamista harjoitellut cb 500:lla ja tykkään siitä paljon se on helppo käsitellä, mukava ajaa ja mageen näköinen
    Kawasaki LTD
  21. #21
    Kyllä se CB olis minunkin ehdotus noista. Se on hiukan kookkaampi, kun nuo toiset pikkutwinit, mikä voi olla huonokin asia, jos on oikein lyhyt. Takaiskarit siinä taitaa olla se heikko kohta, mitkä on jo uutena huonot. Ja tietysti ruostuva pakoputki. Tehot riittää hyvin, motarillakin pärjää, vaikka ei se millään pyörällä minun mielestä mitään herkkua ole. Mutta kuten on tullut ilmi ja mikä tietysti on tärkeintä, niin kokeilemalla löytyy se itselle sopiva.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  22. #22
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (rohkelina @ Heinä. 16 2008,14:03) kirjoitti
    Huu, alkoi muuten melkein pelottaa, kun lueskelin http://www.bajahill.net/mposto.html -osoitteesta, mitä kaikkea pitäisi huomioida käytettyä moottoripyörää ostettaessa. Kyllä mä nyt prätkätekniikan teoriaa jonkin verran tunnen, mutta pitäisi varmaan olla aika kokenut jehu osatakseen tarkistaa nuo kaikki asiat.

    Ja jos yksityiseltä taholta on tarkoitus ostaa, eikös myyjällä ala jo piankin keittää, jos ostajaehdokas alkaa syynätä pyörää noin tarkasti? *
    Toi opas on tosiaan aika kaiken kattava, ja pituudestaan huolimatta ihan näppärä muistilista pyöräkuumeesta kärsivälle pyöräkaupoilla. Aika kärsivällisiä ihmiset on kun rahaa on liikkumassa tuhansia euroja. Ensimmäistä isoa pyörää ostaessa kiertelin ja kattelin sitä varmaan pari tuntia myyjän pihassa.

    Ja kyllä täältä orgista löytyy apuja pyörän tarkastamiseen.
    Superbike #7
  23. #23
    Lainaa (Jayded @ Heinä. 17 2008,10:11) kirjoitti
    Kyllä se CB olis minunkin ehdotus noista. Se on hiukan kookkaampi, kun nuo toiset pikkutwinit, mikä voi olla huonokin asia, jos on oikein lyhyt. Takaiskarit siinä taitaa olla se heikko kohta, mitkä on jo uutena huonot. Ja tietysti ruostuva pakoputki. * Tehot riittää hyvin, motarillakin pärjää, vaikka ei se millään pyörällä minun mielestä mitään herkkua ole. Mutta kuten on tullut ilmi ja mikä tietysti on tärkeintä, niin kokeilemalla löytyy se itselle sopiva. *
    Pikkuseparaattorin alustaa saa muuten parannttua ihan kunnolla kun vaihtaa siihen taakse cb 750 (sevenfifty) jouset (vaikka motoplaza.orgista hagonit 199e/pari) ja laittaa etupäähän niiden 100mm putkien tilalle (jousien yläpäässä, etuputkien sisässä) 115-120 mm pituiset putket (rautakaupasta kolme euroa). Tällöin kokonaisuus on paljon paremmin hallinnassa mutkatiellä ja jarrutuksissakin.
    Vaimolla oli tuollainen opettelupyöränä, hyvin pelasi ja piti hintansa, itsekin taisin tonnin-puolitoista tuolla ajella.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  24. #24
    Jos noista kolmesta pitää valita niin Kawasaki, Hondaa myytiin loppujen lopuksi aika vähän ja Suzuki on pikkuisen rempula Kawaan ja Hondaan verrattuna.
    Mutta miten olisi kuitenkin ER-6n? On ajoltaan parempi kuin yksikää noista viissatkuista.

    Alla koottuja muistelmia ER-5:sta

    Käyttökokemuksia
    Hyviä Puolia

    Näppärä käsitellä, kevyt ja ketterä

    Jopa liiankin kevyt käyttöiset hallintalaitteet

    Ajaton malli, näyttää oikealta moottoripyörältä

    Ajo-ominaisuudet varauksella, ketterä vietävä kaikenlaisilla teillä

    Ajo-asento, ei jalat edellä eikä italialaistyyppinen paskahuussi

    Tilaa kahdelle, kohtuullisesti, paremmin kuin Zephyrissä, niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin

    Kohtuullinen polttoaineen kulutus, kaikki on tietysti suhteellista

    Tarpeeksi matala persjalkaiselle kuskille
    Huonoja Puolia

    Hankala huollettava (esimerkiksi moottorista on laskettava jäähdytysneste pois venttiilejä säädettäessä, ja tulppien vaihtokaan ei tapahdu hetkessä)

    Pehmeän tuntuinen etujarru, auttaisikohan teräspunosletku? Kaksi ja kamat päällä jarru on tosi heikon tuntuinen, tulee mieleen vanha juttu kolmesta maailman turhimmasta asiasta: Paavin pallit, nunnan nännit ja Jawan jarrut, voisipa vaihtaa tuon Jawan tilalle Kawan ER mallin
    Omia kokemuksia

    Pyörä on yllättävän ketterä ajettava ja toisaalta uskomattoman vakaa ajettava.

    Polttoaineen kulutus näyttää asettuvan jonnekin 4 - 5 l /100km kieppeille: normaalissa matka-ajossa n. 4,5l /100, kaksipäällä muutama desi lisää. Tällä hetkellä kulutusennätys 7,8 l /100 joka vaati jo jonkinverran reippaampaa menoa.

    Pyörässä olevasta polttoainemittarista ei ole niin kovin paljon iloa: siinä vaiheessa kun mittari näyttää täysin tyhjää voi pikkuhiljaa harkita varatankille siirtymistä, paitsi kerran sattui että mittarin mukaan piti olla soppaa niin varoillehan se meni.

    Yllättävä asia oli se, ettei ensimmäisessä huollossa tarvinnut säätää venttiilejä eli huolloksi riitti öljyn ja suodattimen vaihto ja mutterien kireyden tarkastus, joka olisi kannattanut tehdä huolella - nyt yksi oikeanpuoleisen jalkatappi paketin kiinnityspultti ravisteli itsensä irti ja hukkui jonnekin huitsun Nevadaan. No sen sai korjattua laittamalle tilalle normaalin tiheäkierteisen kuusiokantapultin.

    Alkuperäinen takarengas näyttää häipyvän kuin viidakon sananlasku: pyörällä on nyt (heinäkuun loppu 1999) ajettu n.4000 tkm ja takarengas alkaa olla niin lopussa ettei tee mieli kovin kauas lähteä. Loppujen lopuksi se kesti koko loppusyksyn eli noin 1000 km. (voi kun jää vähiin nuo nykyiset ajokilometrit). No nyt tulla odottaa uusi Bridgestone alle pääsyä kunhan vain kerkeäisi vaihtaa. Bridgestone kesti vähän paremmin, harmi että pyörässä on niinkin eksoottinen (130/70 x 17) rengas (niinpä!) ettei kaikilta tehtailta löydy edes malleja.

    Maalipinta näyttää nykytyyliin olevan erittäin helposti naarmuuntuvaa tyyppiä eli kontaktimuoville löytyy käyttöä. Ja vahaamista saa harrastaa ahkeraan.

    Miellyttävä yllätys oli pyörän kohtuullinen soveltuvuus matkakakäyttöön kaksi päällä, satulassa on tilaa, jalkatapit sopivan alhaalla ja ihme kyllä jousituskin toimii siedettävästi kaksi päällä (jopa paremmin kuin yksipäällä jolloin sopivan jäykkyyden löytäminen oli hankalampaa)

    Nopeutta ER kelaa mittariin kaksi ja kamat päällä 170 km/h ja yksin kamat päällä 180 km/h, en ole vielä kerennyt kokeilla sileällä pyörällä mutta veikkaisin jotain 185-195 lukemaa. No se näytti jäävän 185 paikkeille.

    Huoltaminen osoittautui sitten todella hilpeäksi, jos haluaa vaihtaa tulpat ja tarkastaa venttiilin välykset niin:
    - irroita tankki (ja bensahana) ja sivuposket
    - poista nesteet moottorista
    - irroita ylävesiletku/termostaattipaketti, yllätys, yllätys: puolia ei tarvitse irroittaa.
    - tässä vaiheessa on helppo vaihtaa tulpat se tosin onnistuu jo tankinkin irroituksen jälkeen
    - irroita venttiilikopan kansi, sen paikaltaan saamiseen joutuukin harrastamaan sorminäppäryyttä, (hurjin huhu kertoo että kone pitää irrottaa ja pudottaa alaspäin, mutta se on onneksi vain huhua) GPZ 500:ssa ja EN 500:ssa kansi lähtee huomattavasti helpommin.
    - säädä venttiilit, et tarvitse mitään erikoistyökaluja, vain sopiva ruuvimeisseli, liuskamitat (jos satit omistamaan liuskasarjan joka on kahden satasen välein ole tyytyväinen) ja 10 mm. lenkkiavain.
    - ja sitten palikat takaisin paikalleen, kannattaa varmistaa huolella ettei ylävesiletkut rupea vuotamaan: puhdistetaan huolella ja kasataan vaseliinin kanssa. Niin ja venttiilikoppa on tasan yhtä hankala paikalleen pujotettava kuin irroitettavakin.

    Varustelusta

    Omaan Kawani olen laittanut Kapan 600 sarjan tuulisuojan, varsinkin kylmällä kelillä tuulisuojasta on apua. Tosin tuulisuoja saa aikaan pyörteitä jotka aiheuttavat helvetillisen metelin kypärään eli joutuu koko ajan käyttämään korvatulppia. Eikä asiaan paljoa auttanut kokeilu pleksin eri asennoilla, ainoa toimiva konsti taitaisi olla leikata 10 cm. pois yläreunasta. Mutta ko. pleksimalli on tarpeeksi pienikokoinen ettei tarvitse pelätä ns.wobling ilmiötä. Mielenkiintoisena piirteinä löytyi sellainen ominaisuus että tuulisuoja toimii sateessa kohtalaisen hyvin = Ei pyörrettä joka työntäisi vettä kypärän sisäpuolelle leukasuojan alta mutta visiirin yläreunan on syytä olla kyllä tiivis.

    Laukkuina minulla on Giwin laukut, 3x36 l. Giwin valualumiinitelineessä. Telineen kiinnityksessä joutui tekemään vähän ylimääräistä työtä kun ER:n takarunko ei näyttänyt tukevimmalta mahdolliselta, nyt paketti on kohtuullisen tukevasti kiinni. Talviajan ohjelmana olisi tarkoitus rakentaa vieläkin tukevammat kiinnikkeet. No ne nyt on sitten rakennettu ja tukevammathan niistä tuli eikä laukkupaketti heilu enää niin paljon. Asennusta hankaloittaa myös turhan ylös vedetty äänenvaimennin jonka takia ko. laukkupaketin joutuu asentamaan turhan ylös. Joka tapauksessa matkakäytössä (kyllä, viissatasella voi tehdä aivan sujuvasti matkaa) kannattaa käyttää tankkilaukkua että saa siirrettyä painopistettä eteenpäin.

    Satulan alla oleva työkalukotelo on kiitettävän iso, sinne sopii paljon työkaluja ja tarvikkeita joilla voi sitten auttaa pulaan joutuneita muita motoristeja. Vahinko että koteloon ei sovi paikkaspray ja ketjurasva (ainakaan tuollainen iso pullo).
    Taivas saa odottaa
  25. #25
    Tallista löytyy sekä CB500S ( puolikatteella varustettu versio ) että GS500E, kummastakin monen vuoden käyttökokemukset perheen naisväen toimesta. Honda on vm. 1998 ja mittarissa vasta 25 tkm, joten kestävyyspuoli on vielä arvoitus. Huoleton peli joka tapauksessa, kotioloissakin helppo huoltaa. Tuo ylempänä mainittu seoksen laihuus aiheutti toisin ongelmia ( myös 25 kW kuristuksilla ), syyksi löytyi ilmanputsarin/kaasarin välinen rikkinäinen kumikurkku; lienee rikkoutunut kuristusosien asennuksen yhteydessä? Ajoasento hyvä myös kookkaammalle kuskille ja pieni kate suojaa yllättävän hyvin. Tehoa löytyy vetoalueen yläpäästä ( ei enää kuristuksia paikalla ) ja ajo-ominaisuudet kelpaavat vaikka rata-ajoon ( kokeiltu on ). Pyörässä 3 laukun teline, joten matkailukin onnistuu hyvin.
    Vaimon GS500E on eka vuosikertaa eli vm. 89, mutta pääpiirteissään malli oli tekniikaltaan sama koko elinkaarensa ajan. Mittarilukema jo 90 tkm ja käyttövarmuus täysi kymppi: säännöllinen öljynvaihto ja bensaa tankkiin -> . Ajoasento ahtaampia ja makaavampi kuin CB:ssä, parempi kuitenkin pienikokoiselle kuskille. Tehoa hieman vähemmän kuin Hondassa, mutta samalla lailla liikkuu kierroksia käyttämällä. Ilmajäähdytteisenä selvästi rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin Honda ja huoltohommat helpompia. Markkinoilla olevat käytetyt yksilöt selvästi hinnaltaan edullisempia, GS:ää myytiin aikanaan paljon ( oli silloin luokassaan halvin ).
    ER-5:sta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta käyttöpelinä tietääkseni ihan kelpo peli. Jossain mp -lehdessä oli aikanaan näiden kolmen pyörän ryhmätestikin, suuria eroja ei muistaakseni löytynyt. Valinta lienee hyvin pitkälti ajajan henkilökohtaisten mieltymysten varassa. Oikeastaan yksi neuvo tulee mieleen: älä maksa mistään näistä liikaa, luokassa on täysin ostajan markkinat! Uudet 600 -luokan nakupyörät ovat todella edullisia, joten 5000-6000 € hintapyynnöt näistä puolilitraisista ovat täyttä utopiaa... Kulutusosien päälle voi tietenkin laskea jotain arvoa, mutta renkaat ym. ovat näihin pyöriin halpoja hankintoja. Tuollaisen 2000 -luvun alkupuolen pyörän saa varmasti alle 3000€ rahanippua vilauttamalla
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  26. #26
    Kiitosta kaikille mielipiteistä!

    Mulla tuli kuitenkin sellainen polttelu tuota Honda CB 600 F Hornetia kohtaan, että päätin, piru vie, alkaa etsiä itselleni sellaista! Hinnasta viis. * Hornetissa on se etu, että se on mulle jo tuttu pyörä, kun olen sillä ajotunneilla ajanut. Ja ajattelin, että kannattanee saman tien hankkia sellainen pyörä, josta haaveilee. *

    Tässä loppuviikon aikana mä aion katsastaa erään myytävänä olevan (vm. 2001) yksilön. Sattuuko muuten teillä olemaan tietoa, poikkeavatko nuo eri vuosimallia olevat pyörät kovasti toisistaan? Kurssilla ajoin aika uudella, ehkä vm. 2006 olevalla Hornetilla.
  27. #27
    Mitä ilmeisemmin on uudistunut vuonna 2003, ja sen jälkeen 2007. Eli 03-06 on varmaan se väli, mitä olet etsimässä, jos autokoulussa moista olet käyttänyt.

    Tosin en tiedä miten suuria muutoksia tohon -03 tuli, -07 on kuitenkin ainakin kovin erilainen.
  28. #28
    Lainaa (rohkelina @ Heinä. 24 2008,10:26) kirjoitti
    Kiitosta kaikille mielipiteistä!

    Mulla tuli kuitenkin sellainen polttelu tuota Honda CB 600 F Hornetia kohtaan, että päätin, piru vie, alkaa etsiä itselleni sellaista! Hinnasta viis. Hornetissa on se etu, että se on mulle jo tuttu pyörä, kun olen sillä ajotunneilla ajanut. Ja ajattelin, että kannattanee saman tien hankkia sellainen pyörä, josta haaveilee.

    Tässä loppuviikon aikana mä aion katsastaa erään myytävänä olevan (vm. 2001) yksilön. Sattuuko muuten teillä olemaan tietoa, poikkeavatko nuo eri vuosimallia olevat pyörät kovasti toisistaan? Kurssilla ajoin aika uudella, ehkä vm. 2006 olevalla Hornetilla.
    http://www.hondahornet.co.uk/spec.html

    Hornettien erot malleittain jos lontoo taipuu.

    Aika pieniä muutoksia lukuunottamatta uusinta mallia. 2000 eturengas vaihtunut 16" -> 17"
    ~SV1000N~
  29. #29
  30.  
  31. #30
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 15 2008,08:50) kirjoitti
    Entäs Maxi? Siis skootteri jollain 250+ koneella? Nuilla se Hki keskustassakin cruisailu onnistuu kun ei tartte vaihteista välittää ja Kehätielläkään jonokökkiminen ei harmita läheskään niin pahasti kuin vaihteellisella. Tavaratila on aina penkin alla mukana, jonne nakkaa ne pikkuostokset tai parkissa kypärän talteen. Tosin ajelu sitten rajoituu 100% päällystettyyn tiestöön, mutta...
    Isolla skootterilla en ole ajanut metriäkään, joten jos missaan jonkin pointin, niin korjatkaa ihmeessä.

    Mutta kolmen pyörän yhteiseen pyöräkatokseen Pannarin ajaminen on tarkkaa hommaa, pojan endurokevarin ajaminen helppoa ja joukon keveimmän nuoremman pojan moposkootterin joutuu steppaamaan paikalleen jaloilla auttaen.

    Automaattia kohtaan sinänsä ei ole ennakkoluuloa vaikka ensimmäisen automaattivaihteisen auton hankinnasta onkin kulunut vasta hieman yli 18 vuotta. Mutta kaksipyöräisessä ainakin minusta tuntuu että variaattori ei helpota hitaassa nopeudessa pyöriskelyä, vaan päinvastoin häiritsee kuljettajaa. Vai enkö vain osaa?

    Voi se skootteri hauska laite silti olla, vaikka ei moottoripyörä olekaan.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen