Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 42:een 42:sta
  1. #31
    Lainaa (enkelinsieppaaja @ Heinä. 16 2008,23:23) kirjoitti
    Tänään soitettiin Heinolta että mopo on *valmis.

    Nyt pitää kyllä hiukan mainostaa Tampereen Heinoa ja erityisesti BMW huoltopuolen Harria. Mies oli ollut eilen 23 asti töissä mun mopon takia. Oli vaihtanut rullalaakerin, stefat, sintannu perän, vaihtanu kuusiokoloruuvit ja takapalat kun olivat loppu. Koko roska makso 324 egee, töitä 2,5 tuntia a' 69 euroa. Palvelu aivan ensiluokkaista ja ammattitaitoista. Ja sikamaisen nopeeta kun oli kiirus oikeesti saada pyörä liikkeelle. HYVÄ HARRI !!

    Oli sitten joku roplannut perää aiemmin. Kuusiokolot melkein pyöreitä, kahdesta puuttui aluslevy. Silikonilla tiivistetty paikkoja ja sintattu laakeri liian kireeks. Harri näytti vanhaa laakeria ja oli se murheellisen näkönen. Kaikki kuulien suojarenkaat atomeina.

    perä oli muuten onneksi kunnossa. nyt huomasin tuon 150 kotimatkan aikana, että perä ei ilmeisesti ole ollut kunnossa koskaan mulla ollessa. Uusi on kyllä niin paljon hiljasempi, aikaisemmin piti aina jotain ääntä itestään.
    Ihan vaan tuli mieleen että voiko noi kilometrit pitää paikkansa jos jo toiseen kertaan laakereita ihmeteltiin ? Eikös se ollut jotain 41 tkm mittarissa vain ?
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  2. #32
    Juu oli. Kilometrit on 41880 kun paukahti. Harri sanoi ettei laakeri näyttänyt vaihdetulta mutta kiristetty oli ja jotain muuta sählätty. Laippaa tiivistetty silikonilla ja simmattu liian kireeks. en yhtään ihmettele että hajos jos välystä ei ollut lainkaan.

    Joo ne sideraudat oli ihan päreinä, tais kahdesta kohtaa olla tynkää jäljellä.



  3. #33
    Jos tuon aiemman laakerihomman on tehnyt joku omatoimi-onni, joka ei ole shimmauksen päälle mitään ymmärtänyt, niin hyvinhän tuossa on noin saattanut käydä. Onhan nuo perät paukahdelleet joissain pyörissä omituisen alhaisilla kilometreillä. Huono korjaus sitten poikii taas kohta (kuten ewhkä nyt kävi).

    Kuten sanottua, kiusalliseksihan tuon ongelman tekee se, että jotkut ovat ajelleet reilusti päälle 100tkm noilla laakereilla. Toisilla pamahdus on sitten tapahtunut parinkympin jälkeen. Paljon on spekuloitu

    - kuormaa
    - käytettyä öljyä
    - laakereiden vikoja
    - ...etc

    Omassakaan mopossa ei 80tkm:n jälkeen ole merkkiäkään alkavastakaan laakerivauriosta, mutta oman mielenrauhan säilyttämisen vuoksi vaihdatan tuon silti.
    <p>2002-2014</p>
  4. #34
    Lainaa (nt509 @ Heinä. 17 2008,07:44) kirjoitti
    Onko uudemman LT:n kanssa vielä peräongelmia, vai riiittääkö kun vaihtaa ölljyt riittävän usein?
    Tuolla BMWLT.com -foorumilla on näitä perämurheita käsitelty varmaan kohta Väinö Linnan tuotannon verran ainakin. On tehty tilastoja, galluppeja sun muuta. Foorumilla olevassa kestogallupissa on tällä hetkellä aineistoa 176 tapauksesta. Löytyy tuolta: http://www.bmwlt.com/forums/survey.p...results&sid=28

    Tuon tilaston mukaan 176 särkyneestä perästä reilu 36% on sattunut vuosimallille -99, vajaat 28% vuosimallille -00, -01 mallisille 8,5% ja taas -02 malleille 21 %. Vain kymmenen tapausta noista 176:sta eli reilu 6% on tapahtunut -03 tai uudemmille.
    Syitä tälle on esitetty esimerkiksi siitä, että joskus -02 maissa BMW vaihtoi laakerintoimittajaansa. Suurin piirtein samoihin aikoihin ilmeisesti BMW North America seikkaili omin nokkineen 17-kuulaisten laakerien kanssa (alkuperäinen on 19-kuulainen) siinä toivossa, että harvakuulaisemman laakerin järeämmät sideraudat kestäisivät pidempään. Näitä harvakuulaisia myytiin jotain vuoden-puolentoista verran samalla varaosanumerolla kuin alkuperäisiäkin, kunnes ne vaihdettiin takaisin 19-kuulaisiin. Ilmeisesti tämä sooloilu lopetettiin kun tehdas oli vaihtanut 19-kuulaisen toimittajan. Ylipäänsä tästä aiheesta tehtaan tiedotus ja kannaotot ovat olleet yhtä valaisevia kuin vanhassa Neuvostoliitossa konsanaan..

    Mitä tulee laakerin elinikään, niin tuon samaisen tilaston mukaan yli viidennes tapauksista (39kpl 176:sta) sattui maililukemissa 20 - 30.000 eli kilometreissä karkeasti 30 - 50 tkm. 76% särkymisistä puolestaan tapahtui viimeistään 72 tkm:iin mennessä.

    Eli summa summarum: Uudemman mallin perälaakerilla ilmeisesti pääsee pidemmälle ainakin tuon tilaston valossa. Siltikään ei kannata tuudittautua, että uuden mallin laakerillakaan maailman tappiin ajellaan. Öljyt vaihtoon kympin välein, pohjan magneettipropun tarkkailua öljynvaihdon yhteydessä, ja ennakkohuoltotoimenpiteenä laakeri uusiksi jossain 50-70 väillä viimeistään. Niillä pärjää kyllä.

    t. pozo




    PS. Lisään vielä, että mainio ja halpa kapine perän kuulosteemiseksi on semmoinen Biltemasta hankittu stetoskooppi, jolla on todella helppoa kuunneella perälaakerin suhinoita ja rahinoita. Siinä ohut metallitanko johtaa ääneen suoraan tutkijan korvakäytäviin aika paksu vaikku saa korvissa olla, jollei tuolla erota sairaan laakerin ääntä.
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  5. #35
    Kerro Pozo vielä miten sä tota skooppia käytät? Ajonaikainen kuuntelu on hieman hankalaa varmaan? Eli paikalla / keskiseisontatuella?
    <p>2002-2014</p>
  6. #36
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 17 2008,19:56) kirjoitti
    Kerro Pozo vielä miten sä tota skooppia käytät? Ajonaikainen kuuntelu on hieman hankalaa varmaan? Eli paikalla / keskiseisontatuella?
    Juu, ei helkutissa ajon aikana... , Siinä saisikin olla aikamoinen jonglööri..

    Kapine on periaatteessa samanlainen kuin mitä lääkärit käyttävät - siis niiden korvaan johtavien letkujen osalta. Sen potilaan iholle painettavan kapineen tilalla on tässä mun *(Bilteman) versiossa kaksi eri "anturia".
    Toinen on simppeli torvi, joka on tarkoitettu suorien äänien kuunteluun. Toinen on metallinen noin 300 mm pituinen kolmen nejän millin paksuinen puikko, joka on tarkoitettu runkoäänien tutkimiseen. Puikon toinen pää tökätään perämurikkaan kiinni ja toinen pää menee semmoiseen rasiaan, josta johtaa letkut kuuntelijan korviin. Kapine vahvistaa ääniä ihan tolkuttomasti eli sen kanssa kannattaa olla varovainen kun sitä eri äänilähteisiin tökkii.

    Eli mopo keskituelle ja takarengasta pyörittämään samalla kun puikko on perämurikan kyljessä. Sieltä kuulee nätin laakerien rullausäänen ja jos jotain on vialla, niin melko varmasti sen erottaa. Kuuntelua kannattaa tehdä pari kolme kertaa kaudessa, jotta muistaa, miltä terve laakeri kuullostaa.

    Koetan muistaa tuoda omani sinne BMWKLTIBMIJOF:iin niin siellä saavat halukkaat kuunnelle periään ja ihmetellä sieltä lähteviä ääniä.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  7. #37
    Me käytämme töissä samanlaista ja on sillä monta naputusta paikallistettu, ja laakereiden kuuntelussa, esim. pyöränlaakerit on paras jos pääsee vertaamaan kahta, niin viallisen kyllä erottaa heti. Autossa esim molemmat etupyörät ilmaan ja kuuntelee molemmat, jurinan aiheuttaja kyllä löytyy.
  8. #38
    Samoin meillä töissä,jopa niin yksinkertaisella laitteella kuin puisella harjanvarrella,kyseesä isommat laakerit kylläkin.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  9. #39
    No niin. Mielenrauha ostettu taas hetkeksi. Laakeri vaihdettu. Hommahan oli nopea toimenpide. Vanha laakeri oli jonkinverran tummunut ja rahisee kädessä pyöritellessä. Mutta niinhän nuo vanhat (öljystä pestyt) laakerit tekevät. Kuulien sidepannat ovat ehjät ja kuka tietää paljonko tuolla vielä olisi ajettu. No jos tuolla uudella mentäisiin seuraavat 80tkm.
    <p>2002-2014</p>
  10. #40
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 23 2008,09:18) kirjoitti
    No niin. Mielenrauha ostettu taas hetkeksi. Laakeri vaihdettu. Hommahan oli nopea toimenpide. Vanha laakeri oli jonkinverran tummunut ja rahisee kädessä pyöritellessä. Mutta niinhän nuo vanhat (öljystä pestyt) laakerit tekevät. Kuulien sidepannat ovat ehjät ja kuka tietää paljonko tuolla vielä olisi ajettu. No jos tuolla uudella mentäisiin seuraavat 80tkm.
    Itsekin tuossa viime viikonloppuna tallissa temutessani löysin viime kesänä 60 tonnin kohdalla vaihdetun perälaakerin sekä myös ihan uuden, jota muuten kuljetan haastavammilla reissuilla aina mukana kuten sateenvarjoa konsanaan. Jälkimmäinen varmistaa ettei sada, ja ensinmainittu, ettei tule perälaakeriongelmia...

    Yhtä kaikki, pyörittelin sitä ajettua laakeria kädessäni ja sitten sitä uutta. Tuikkasin molempiin hieman öljyä, jotta olisivat "voitelultaan vertailukelpoisia" ja kyllähän sen eron uuden ja vanhan välillä huomaa. Vanha pyöri kyllä herkästi (sanoisinko jopa väljästi *) , mutta aina joskus tuntui selvästi jokin semmoinen "raapaisu" tai muu sivuilmiö, jota ei uudessa ollut vaikka sille kuinka toisella kädellä vauhtia pyöritin.
    No, eihän tämmöinen kädessä pyöritys nyt mitään DIN- SAE tai JIS-normin mukaista laakerin kestotestiä vastaa, mutta eroa noissa kumminkin oli - sen pystyi aistimaan. Ja noinhan sen pitäisikin olla, 60 tai jopa enemmänkin tonnia kilometrejä pyörimistä jättää kyllä jälkensä hyväänkin laakeriin. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa laakerin kilometrit tulevat oikeasti täyteen ja se päättää levitä. Tuo tapahtuu 99% todennäköisyydellä ajon aikana ja sen odottelua ei viitsi harrastaa enempää kuin lääkäri määrää...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  11. #41
    Eräs laakeri guru kertoi, että siteiden niittauksien irtoaminen/murtuminen ovat miltei aina seurausvaurioita, kun kuulat tarttuvat ja pyrkivät lähtemään "koolin pyörintään" mukaan. Siis kuten Pozokin havaitsi, pienenpieni kädessä tuntuva tartahdus voikin olla jossain vaiheessa isompi, jolloin se käy siteiden päälle.
    Siis kooleissa tai jossain kuulassa on vikaa tai välissä on jotain sinne kuulumatonta, joka aiheuttaa pienen kädessä tuntuvan nykäyksen laakeria pyöritettäessä.
  12.  
  13. #42
    Kyllähän tuon laakerin ikään vaikuttaa monet asiat, myös kiihdytysten voimakkuus ja taajuus sekä ajoalusta. Vaihdatin omaan pyörään peräöljyt 10 tkm huollossa kun tarkoitus on pidempään tuolla ajella. Taitaa kuitenkin olla niin, että ketjuvetoisten pyörien pyöränlaakerit kestää pidempään, vai? Ketjut tosin joutuu uusimaan 20-30tkm? välein mutta sen voi itsekin tehdä helposti.

    Jos ei muutakaan keksi tai ole käsillä, niin ruuvinväännin sopinee myös laakerien kuuntelemiseen. Itse saatte päätellä kumpi pää siitä mihinkin.. yllättävän hyvin ainakin koneen kolinat kuuluu.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12