Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
  1. #1
    Liian monta motoristia on taas tänäkin ajokautena menetetty......!Siis missä vika?......Ei kukka/vetomies keskusteluja tähän,kiitos!
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  2. #2
    Ei kai se ajaminen itsessään ole vaikeaa vaan se että kuinka moni ymmärtää olla ylittämästä omia kykyjään..
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  3. #3
    - Muistaa olla "herkkänä" ympäristön seuraamiseen.
    - Muistaa olla yliarvioimatta omia kykyjä - näin loppukaudesta herkästi syyllistyy ajatukseen homman olemisesta jo lapasessa.

    Juttelin taannoin eläkkeelle jääneen jumbojetin kipparin kanssa. Hän tarinoi pitkään liikennelentämisen turvallisuudesta ja turvallisuuskulttuurista. Se on aktiivista ja lähtee jo siitä, että taito on ikinä olla joutumatta riskitilanteisiin, josta täytyy kipparin taidolla selvitä. Kaverilla oli mm. vahva mielipide taannoisesta häppeningistä, jossa Lufthansan naiskippari pelasti koneen sen laskeutuessa (oliko se nyt myrskyhiivarissa?) jonnekin juurooppaan. Lehdistössä ja mediassa naislentäjästä tehtiin sankari. Kaverilla oli yksiselitteinen mielipide siitä, että Cathay Pasific'illa (jonka jumboja lensi) tuollaiseen tilanteeseen koneen vienyt kippari olisi joutunut välittömästi turvallisuukoulutukseen. Taitoa on olla viemättä konetta riskitilanteisiin - ei niinkään niiden hallinta.

    Hän kertoi noudattavansa moottoripyöräilyssä samaa sääntöä. Jutellessani veijarin kanssa, oli kiertänyt Eurooppaa viimeiset pari vuotta päätoimisesti moottoripyörällä vaimonsa kanssa. Miehellä oli selvät proseduurit, jotka liittyivät pyörän tarkistukseen ennen ajoa, renkaiden vaihtoon kun kulutuspinta on puolessa välissä, levähdystaukoihin määrävälein ajon aikana etc. Veijari oli intohimoinen motoristi, mutta suhatutui turvallisuuteen ja sen säilyttämiseen samalla intohimolla. Itse koin melkoisen valaistumisen tuon keskustelutuokion tuloksena.

    Tälläkin foorumilla monet painottavat rata-ajon, ennakoivan ajon kurssien ymv. teknisiä taitoja ja valmiuksia antavien valmistautumismenetelmien merkitystä. Toki nuo ovat tarpeen, jos/kun asiat menevät päin helvettiä, mutta huomattavasti isompi asia on asettaa oma korvienväli siten, että ei saata itseään tilanteisiin, josta pitää selvitä taidolla.
    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Loppusaldo on vielä laskematta, joten MustaTuntuu että aika moni kentälle jääneistä olisi selvinnyt takaisin ilmankin Kemoran 1:25 kierrosaikaan tarvittavia taitoja mikäli olisi osannut välttää aivan alkeelliset ajovirheet ja suoranaisen koheltamisen.

    Lisäksi MustaTuntuu, että väistämisvelvolliset autoilijat ovat surmanneet tänä kesänä aiempaa enemmän motoristeja?
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  5. #5
    Usein,varsinkin taajama alueella tulee ajettua pari sormea jarrukahvalla ja katottua kotilo kuskeja risteyksissä juuri "sillä silmällä",et onkohan toi huomannut mun,vai tuleeko eteen...Itse olen ollut muutaman kerran syypää läheltä piti tilanteessa,kun vilkku on jäänyt päälle.....mut virheistä pitää ottaa oppia!
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  6. #6
    Pitää yrittää olla provosoitumatta, vaikka tien päällä toiset (kotilot) yrittää välillä tosissaan ärsyttää.
    Tänään viimeksi oli hihat palaa. Mutta se siitä.
    XV 1100
  7. #7
    Lainaa kirjoitti
    Ei kai se ajaminen itsessään ole vaikeaa vaan se että kuinka moni ymmärtää olla ylittämästä omia kykyjään..
    Tuossahan tuo "iso taika" sitten onkin. Vielä kun lisää sen, että onnituu välttämään tilanteita, jossa kotilot tulee risteyksistä eteen (kolmion/stopin takaa) ja elukat pysyy metsän puolella, eikä pompi tielle, niin voi eläkkeelle tästä harrastuksesta onnistuneesti päästä.
    Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
  8. #8
    varmaan autojen kanssa törmäilyssä on se näkyminen ongelma ja se ettei autoilijat välttämättä käsitä miten nopeasti pyörä kiihtyy ja pysähtyy
    Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
    Nassukirja
  9. #9
    Lainaa (Urdu Mörhaër @ Syys. 13 2008,16:39) kirjoitti
    varmaan autojen kanssa törmäilyssä on se näkyminen ongelma ja se ettei autoilijat välttämättä käsitä miten nopeasti pyörä kiihtyy ja pysähtyy
    Mutta me mopoilijat kun sen tiedämme, osaamme asettaa omat "sensorimme" sitä vastaavaan asentoon.
    <p>2002-2014</p>
  10. #10
    Mites on , kun tuosta mun autokoulusta on jo aikaa..

    Eli B-korttia (BC-korttia) varten teoriatunneilla , niin onko siellä koulussa erikseen aiheena motoristien (moottoripyörät , skootterit , mopot , ym) kanssa liikenteessä toimiminen ??

    Lähinnä just nopeuksien arviointi , näkyvyys , risteyskäytös.

    Lähiaikoina autokoulussa käyneet , kuis on ??

    Jos ei oo , tai on hyvin huonosti/vähän , niin siinä ois motoristien etujärjestöillä tarpeellinen asia eteenpäin vietäväksi.



    ps. ollaanpa varovasti siellä.. ( itekin kyl tulee hölmöiltyä välillä )
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  11. #11
    Lainaa kirjoitti
    Tälläkin foorumilla monet painottavat rata-ajon, ennakoivan ajon kurssien ymv. teknisiä taitoja ja valmiuksia antavien valmistautumismenetelmien merkitystä. Toki nuo ovat tarpeen, jos/kun asiat menevät päin helvettiä, mutta huomattavasti isompi asia on asettaa oma korvienväli siten, että ei saata itseään tilanteisiin, josta pitää selvitä taidolla.
    rata-ajo yms on yksi parhaita rutiinitarkistusten opettajia. tarkista, että pyörä ei vuoda, on jarrupaloja, on öljyä, on renkaissa pintaa.

    moni 'katutouraaja' ajaa täysin pönttö pimeänä ja vika huomataan vasta kun osa on loppu. moni rataa harrastava seuraa lähes hysteerisesti eri osien kuntoa ja kiinni pysymistä.

    tuo lentopilotin kommentti on oikea. tilanteet kehittyvät kuin shakkipeli, jossa se pitää nähdä etukäteen miten tässä käy, moni tilanne ei ole millään enää korjattavissa silloin kun se toteutuu. ei väistöllä, eikä jarrutuksella.

    jos ajat kohti risteystä (matkaa 100metriä), ja sivutieltä saapuu auto kohti samaa risteystä(matkaa 50metriä). niin tilanteeseen pitää reakoida nyt 100metriä ennen risteystä, koska kun auto saapuu risteykseen, olet ~30metrin päässä risteyksestä ja jos auto ei sinua huomaa, niin jarrutusmatka on jo käytetty. ja monesti auton on helppo huomata pyörä 100 metrin päässä, mutta 30 metrin päässä olevaa ei edes etsi, vilkaisee nopeasti ja jatkaa pysähtymättä tielle.

    tällöin nopeutta pitää muuttaa, ettei tilannetta pääse edes kehittymään.

    vastaavia tilanteita näkee paljon rampeissa, motoristi puskee päätietä. sivulta tulee auto, aikaa on todella rajusti reakoida ja poistua kuolleesta kulmasta, mutta motoristi vaan pöröttää tasaista vauhtiaan ja rampin lopussa auto tulee ja paniikki on päällä kummallakin. huvittavaa vaan katsella, kun ajaa itse 50metriä takana ja näkee tilanteen kehittyvän ja motoristi vaan pöröttää vielä tietämättömyydessä melkein 30sekunttia, vaikka tilanteen todennäköisyys oli jo mielessä itsellä.

    mutta mieleen palaa kyllä oma kevariaika, jolloin koko aika oli pelkkää hätätilannetta ja kaikki tilanteet tuli päälle yllätyksenä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Lainaa (jaket @ Syys. 13 2008,17:26) kirjoitti
    huvittavaa vaan katsella, kun ajaa itse 50metriä takana ja näkee tilanteen kehittyvän ja motoristi vaan pöröttää vielä tietämättömyydessä melkein 30sekunttia, vaikka tilanteen todennäköisyys oli jo mielessä itsellä.
    Helppo on ajella kun katsoo muutaman sekunnin tulevaisuuteen eikä tarvi improvisoida sen mukaan mitä tapahtui jo.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  13. #13
    Lainaa (C-A-D @ Syys. 13 2008,15:21) kirjoitti
    Tälläkin foorumilla monet painottavat rata-ajon, ennakoivan ajon kurssien ymv. teknisiä taitoja ja valmiuksia antavien valmistautumismenetelmien merkitystä. Toki nuo ovat tarpeen, jos/kun asiat menevät päin helvettiä, mutta huomattavasti isompi asia on asettaa oma korvienväli siten, että ei saata itseään tilanteisiin, josta pitää selvitä taidolla.
    Oon samoilla linjoilla tuon lentokapteeniin kans.

    Mut tuohon rata-ajon tarpeettomuuteen tai tarpeellisuuteen haluaisin todeta et se on yksi tapa olla joutumatta tilanteeseen josta pitää vaan selvitä. Kun tää "envelope" on lajempi - kun osaa hallita pyörää normi tilanteiden ulkopuolella - ei tartte pelästyä niin herkästi "yllättäviä" tilanteita, jää enemmän pelivaraa.
    Toki pienemmälläkin "envelopella" pärjää, kun ymmärtää sen rajallisuuden, ja se voi olla ihan riittävä nautitavaan moottoripyöräilyyn.

    Harjoittelemalla jarruttamista ja mutka-ajamista laajennetaan "envelopea" jolloin yllättävat tilanteet ei oo panikkitilanteita kun pystyy väistämään ne - ja myö ymmärtää mit äei pysty ja siten osaa välttää sellaiseen tilanteeseen joutumista. Oppii tietämään ne todelliset rajat/kyvyt ja kuinka nopeus yms vaikuttaa niihin mm kuinka reaktio/jarrutusmatka kasvaa kun vauhti nousee 100 ->150. tiellä tätä ei saisi tehdä.
    Samoin monet selittämättömät suistumisonnettomuudet mun mielestä johtuu siitä ettei vaan oo uskallettu kääntää. tulee tunneettei se voi kääntyä.

    Parkkipaikalla voi opetella hitaan ajon mut miten pyörä käyttäytyy kun sitä pitää käskee satasen vauhdissa pitää opetella tiellä tai radalla - radalla sen saa useamin koettaa uudelleen jos ei menny putkeen.

    Ei ne ihan huvin vuoksi istu monen miljuunan simuissa ne lentokapteenitkaan. *



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  14. #14
    Liikeenteessä varmaan tärkein asia pyörän perushallintataitojen ja liikenteen tarkkailun jälkeen on että kannattaa suhtautua jokaiseen autoon kuin viholliseen (=ennakointi), ja turvavälitkin kun vielä muistaa...tänään viimeks meinasin jäädä auton jyräämäksi kun ha kuski päättikin yhtäkkiä koukata 2kaistaa vasemmalle päin kun mä ajoin keskimmäistä...paniikkijarrutus pelasti täpärästi taas.

    Rajoituksien mukaan (tai ainakin tilannenopeudet huomioiden) ajamalla olisi varmasti selvitty yhdenkäden sormilla laskettavilla uhreilla tämä sesonki ajokausi. Mutta jossittelu on jossittelua...
    600cc
  15. #15
    Tiettyyn rajaan asti toi ennakoiminen toimii ja lentokapteenin järjettömyyttä hipomassa tarkkuudessa on perää.

    Tietty jos ajaa jossain "landella", jossa ei oo esim. pk-seudun ruuhka-aikoja (joo, tietty kukaan ei pakota ajamaan ruuhkassa) ja ajelee varmuuden vuoksi 40km/h jos vähänkin puita mistä vois joku hirvi pamahtaa eteen, niin uskon että voi varautua "kaikkeen".

    Hyvä kyllä painottaa tuota ennakointia ja tuo esimerkki tapaus siitä lentokoneen alastuonnista oli oli hyvä näkökulma asiaan.
    Näillä muistutuksilla voidaan pelastaa ehkä muutama henki kaudessa (joka on hyvä saavutus), mutta asian sisäistäminen ja muistissa pitäminen on toinen juttu. Aina tulee löytymään niitä, jotka ylittää rajansa, aina tulee olemaan toheloita kotilokuskeja ja huonolla tuurilla keskittymisen herpaantumisen ei tartte hävitä kuin hetkeksi ja ollaan tilastoissa.

    Turvallisia kilometrejä loppukaudeksi, toivottavasti tän topicin lukee mahdollisimman moni, joista 10% muistaa sen kun seuraavan kerran lähtee liikenteeseen!
  16. #16
    Olemme eläimiä. Osa oppii, osa omaksuu, osa apinoi, osa kuuntelee, osa näkee, osa kokeilee, jne. ... Tähän ei vastausta löydy, vaikka kuinka asiaa tutkittaisi ja loppputulokseenkin päädyttäisi. Vastaus: Toiset oppii=elää >1/2 tuurilla ja toiset ei.
  17. #17
    C-A-D kirjoitti hienosti ja melko varmasti tuo on lähinnä "ultimaattista totuutta".

    Olen itse aivan tuore motoristi, mutta vaikka kuinka kerryttäisin kilometerjä, treenaisin ja harjoittelisin radalla - valitsen silti mieluummin ennakoivan vaaratilanteiden välttämisen kuin niistä selviytymisen.

    Liian paljon täällä(kin) näkee näitä "ku on reenannu, ni taitavat pärjää aina". Hienosti paistaa läpi usko omiin taitoihin, kun on käyty tänäkin kesänä kahdesti ratatreeneissä ja kerran parkkiksella kokeiltu hätäjarrutuksia.

    Hätätilanne tulee täysin kulman takaa yllättäen, siihen ei ehdi varautua ja kaiken toiminnan pitäisi tulla refleksinomaisesti, paniikkia välttäen. Tuohon tuskin pystyvät muut kuin ammattilaiskuljettajat omissa kaadoissaan.

    Minä TIEDÄN etten osaisi toimia edes 10% "oikein" paniikkitilanteesas, sen takia panostan siihen osa-alueeseen johon voi helpommin vaikuttaa. Ennakointiin.
  18. #18
    Lainaa (Taajuus @ Syys. 14 2008,09:29) kirjoitti
    C-A-D kirjoitti hienosti ja melko varmasti tuo on lähinnä "ultimaattista totuutta".
    +10000

    Itellä nyrkkisääntönä:
    Mene jos olet mennäksesi, mutta jos epäröit, älä mene!
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  19. #19
    Lainaa (Taajuus @ Syys. 14 2008,09:29) kirjoitti
    C-A-D kirjoitti hienosti ja melko varmasti tuo on lähinnä "ultimaattista totuutta".

    Olen itse aivan tuore motoristi, mutta vaikka kuinka kerryttäisin kilometerjä, treenaisin ja harjoittelisin radalla - valitsen silti mieluummin ennakoivan vaaratilanteiden välttämisen kuin niistä selviytymisen.

    Liian paljon täällä(kin) näkee näitä "ku on reenannu, ni taitavat pärjää aina". Hienosti paistaa läpi usko omiin taitoihin, kun on käyty tänäkin kesänä kahdesti ratatreeneissä ja kerran parkkiksella kokeiltu hätäjarrutuksia.

    Hätätilanne tulee täysin kulman takaa yllättäen, siihen ei ehdi varautua ja kaiken toiminnan pitäisi tulla refleksinomaisesti, paniikkia välttäen. Tuohon tuskin pystyvät muut kuin ammattilaiskuljettajat omissa kaadoissaan.

    Minä TIEDÄN etten osaisi toimia edes 10% "oikein" paniikkitilanteesas, sen takia panostan siihen osa-alueeseen johon voi helpommin vaikuttaa. Ennakointiin.
    Uskoisin että tuolla asenteella pysyt hengissä ja jatkat vielä vuosia
  20. #20
    En ole nyt tän kesän tilastoja katsonut mutta taitaa olla nuo perinteiset auto eteen ja tieltä suistumiset yleisiä taas. Eteen puskevalle autoille ei voi muuta kun himmailla risteyksiin ja olla hereillä kun näkee sen auton siellä. Tieltä suistumisiin taas suurimpaan osaan auttaisi varmaan kun jättäisivät nuo omien rajojen kokeilut radalle vaan suosiolla kaikki. Rataa kun käy parin viikon välein ajamassa niin edes tee mieli ajaa kadulla "kovaa" kun ei kylmillä renkailla likasilla kaduilla pääse lähellekkään sitä fiilistä minkä radalla saa. Keulien tai muuten bomberoiden ei tainnut tänä vuonna kukaan poistua? joka pikku keulitteluja varten tuskin tarvitsee radalle lähteä mutta järkeä niihin vetopaikkoihin vaan ettei tule kotiloja tai mitään muutakaan yllättäen tielle niin ei tule jatkossakaan noita.
  21. #21
    Miten tuohon kysymykseen voisi vastata järkevästi ottamatta esille ko. aihetta?

    -hh-
  22. #22
    Itsehillintä on vaikeinta.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  23. #23
    Ajamisessa on vaikeaa esim. mutkissa ja risteyksissä morjenstelu..
    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
  24. #24
    Lainaa (Number28 @ Syys. 14 2008,15:06) kirjoitti
    Ajamisessa on vaikeaa esim. mutkissa ja risteyksissä morjenstelu..
    Päällä nyökkääminen käsittääkseni ihan yleisesti hyväksytty tapa tilanteessa jossa vasemmalla kädellä on muuta puuhaa...
  25. #25
    Lainaa (Taajuus @ Syys. 14 2008,15:53) kirjoitti
    Lainaa (Number28 @ Syys. 14 2008,15:06) kirjoitti
    Ajamisessa on vaikeaa esim. mutkissa ja risteyksissä morjenstelu..
    Päällä nyökkääminen käsittääkseni ihan yleisesti hyväksytty tapa tilanteessa jossa vasemmalla kädellä on muuta puuhaa...
    Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  26. #26
    Lainaa (Kawa LTD @ Syys. 14 2008,16:54) kirjoitti
    Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
    Mutsielhänonvaihteetjamullaihantarpeekshankalaasen veivaamisessamuutenkin...



  27. #27
    Lainaa (Taajuus @ Syys. 14 2008,20:41) kirjoitti
    Lainaa (Kawa LTD @ Syys. 14 2008,16:54) kirjoitti
    Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
    Mutsielhänonvaihteetjamullaihantarpeekshankalaasen veivaamisessamuutenkin...
    radalle siis...

    Ihan oikeesti - en tyrkytä- ei kenenkään oo pakko - tää on vaan oma kokemus, jolla on tullu varmuutta ja tervettä luottamusta pyörään, omiin kykyihin ja niiden rajoihin.

    Mun nähdäkseni rata-ajon tai muuten nopean (maantienopeus) harjoittelun tärkeimmät annit katumotoristille on:

    1) rajat turvallisessa ympäristössä
    * *- kallistukset on usein isompia kuin koskaan tiellä
    * *- jarrutus, nopeuden vaikustus siihen
    * *- ie tartte löytää sitä rajaa jossa luistaa tai kaatuu, silti pääsee pitemmälle kuin kadulla.

    2) Toisto turvallisessa ympäruistössä
    * *- vaihteita ja jarrua käytetään 10-1000 kertaa useammin kuin liikenteessa

    * *- "äksiisin omainen harjoitus"
    * *- kun usein sattuu niin siihen tottuu, kun siihen tottuu se tulee tavaksi.

    3) se on ihan kivaa

    1-2: kun pyörän toimita ja hallinta laitteet on tuttuja ja "selkäytimessä" edes jotenkin, jää huomattavasti aikaa seurata liikennettä, ajaminen on rennompaa - viretila pysyy hyvänä, jaksaa seurata liikennettä.

    Ja näin välttää tilanteet joista joutuisi selviytymään.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  28. #28
    Lainaa (specka @ Syys. 14 2008,21:05) kirjoitti
    Lainaa (Taajuus @ Syys. 14 2008,20:41) kirjoitti
    Lainaa (Kawa LTD @ Syys. 14 2008,16:54) kirjoitti
    Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
    Mutsielhänonvaihteetjamullaihantarpeekshankalaasen veivaamisessamuutenkin...
    radalle siis...
    Ei tässä nyt varmaan vielä tarvi huolestua - kuukauden on ollut vasta pyörä alla

    Ja oli tuossa vähän itseironiaa, ei sentää niin tarvitse keskittyä vaihteiden polkemiseen. Jos vaan on siinä "tekemistä" moikkaamisen hetkellä, mieluummin vain nyökkään.
  29. #29
    Jep toki *

    mut sit se on hyvä aloittaa. - vielä kun pyytää jokun kokeneemman opastaan niin ei pääse syntyyn vääriä tapoja joita on vaikee poistaa sit muutaman vuoden päästä.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  30.  
  31. #30
    Lainaa kirjoitti
    Lisäksi MustaTuntuu, että väistämisvelvolliset autoilijat ovat surmanneet tänä kesänä aiempaa enemmän motoristeja?
    Suhtaudun autoihin siten kuin että ne eivät huomasi minua ollenkaan, tänään viimeksi tuli kolmion takaa harmaapääjuntti Tojota Korollalla jolla ei pää kääntynyt risteyksessä vasemmalle ollenkaan, vaaratilanteesta ei ollut tietoakaan...

    Kerkesin vaan hyvin seuraan ukon rektioita..arvasin että se ei kato vasemmalle tai vaikka kattokin niin tuskin näki tai tajusi mitään..



    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen