Mulla on se "raittiin ilman lisäys pakokaasuihin" poistettu, Japanista sai osat tilattua aikoinaan.
Mitä itse olen soralla yrittänyt hölmöillä (tosin en Weellä) niin etupyörän riittävä kuviointi tuntui tärkeämmältä, takanen nyt joutaakin sutimaan ja luistelemaan mutta jos etunen ei pysy alla niin se on ikävämpää... Tuossa on nuo kiekot sen kokoiset että allehan saa vaikka mitä "oikeaa rupulia" jos siltä tuntuu. Tai vaikka Heidenau K60:t, "ainoat matkaendurorenkaat jotka toimivat sekä soralla että asfaltilla" kuten ainakin mainostavat härskisti.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Raittiin ilman lisäys pakokaasuihin. Ai siksikö sitä laitosta kutsutaan. Pitääkö se paikkansa, kun sen eliminoi niin ei pauku putkissa niin paljon? Entä muistatko paljonko osat maksoi suunilleen?
Taidat turista totta tuon eturenkaan pidon tärkeydestä, mutta kun ostin viime talvena Pirellin MT66, jota on vaikea erottaa tällä hetkellä uudesta, vaikka sillä on ajettu yli 10000km. Tosin eipä nuo Heidenau:t ole parina kovin kalliita.
Se vähä mitä yritin hölmöillä W:llä metsässä ja soramontulla niin kokemuksena voin sanoa että vähän on liian matala sinne. Keskiständi raapii kiviä aika herkästi ja vähän liian painavakin tuo on ainakin aloittelijalle.
F#<k This, Lets Ride
Kawasaki Clean Air System se kai virallisesti on.
Minulla ei ihmeemmin paukkunut sen kanssakaan mutta enemmän turhan rojun poistamisen hengessä sen hävitin.
On siitä pari vuotta jo joten en niin tarkkaan muista mutta ei se osapaketti mielestäni montaa kymppiä tullut maksamaan, ehkä 30-40?
Sanotaanko että jos noiden roippeiden poistamisen jälkeen vielä paukkuu niin tietänee että kaasarissa olisi säätämistä.
Tuonhan voi toki myös tehdä toimintakyvyttömäksi melko helposti jos ei jaksa purkaa osia pois mutta jää "kuollutta painoa".
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Mjoro vaan W650 kruisailijat.
Mul on ollut W650 muutaman vuoden ja hyvä on peli.
Innostuin rälläköimään alkuperäisistä pakareista nuo ämyrit pois ja laitoin tilalle Stormilta ostetut tarvike ämyrit.
Noh, paino keveni ja tuli saundiakin enemmän mutta terävin kärki hävis kiihdytyksestä ja moottorijarrutuksella paukkuu pikkasen pakarissa. Siispä mikä neuvoksi?
Kuulostaa erikoiselta. Seos on "tehtaan jäljiltä" laihalla alakierroksilla mutta yläkierroksilla taas liian rikkaalla. Asia liittyy jotenkin saaste- ja melumääräysten puitteissa kikkailuun. Eli kun vaihtaa avarammat putket, seoksen pitäisi nimenomaan muuttua "oikeammaksi" yläkierroksilla.
Noissahan on vakiona jonkinlainen tehokuoppa siellä oliko reilussa neljässä tonnissa.
Itselläni on EMGOn Dunstall-replika-"ei-juurikaan-äänenvaimentimet" ja avattu ilmansuodatinkotelo. Kaasarin neulojen alla on yhdet prikat ja pääsuuttimet ovat pikkuisen alkuperäisiä isommat.
Näillä eväillä mielestäni tuo tehokuoppa ainakin pieneni ja kiskoo ihan iloisesti sen mitä tuolta voi odottaa.
Tyhjäkäyntiseosta on myös käännetty rikkaammalle että kone lämpenisi samana päivänä.
Minkälaiset pöntöt sinulla on? Ilmeneekö tehon puute kautta kierrosalueen vai jollakin alueella?
Sen Clean Air Systemin tukkiminen/poistaminen joko lopettaa paukuttelun, tai sitten seoksessa on vikaa (laihalla).
Viisaampia neuvojia löytyy kun liityt Yahoon w650riders-postituslistalle. Artikkeliarkistossa on mm. suositukset kaasarin säädöille eri modien yhteydessä.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
kannattaa unohtaa ne orkkisneulat ja prikat ja hommata oikeet neulat joissa on säätö, on samalla neulassa kartiota.
Ja sitten säätämään, varsinkin jos on imupuolen ilmansaantia parannettu. Pakopuoli kun myös avartuu niin säädön tarve on varma.
Tyhjäkäyntiseos kannattaa ehdottomasti säätää.
Pakarissa paukkuminen saattaa johtua myös änkkärin liitoksen vuotamisesta, kiskoo ilmaa sisäänsä.
Toi yahoo listaon ihan jees, Tympeysmieheltä ja multa saa kans neuvoa (ihan ilman lupaa sanoin näin)
Oliskos keväällä/kesän korvalla treffejä
Jack
mukavan kun keskustelu taas viriää.
Tässä talven aikana on tullu tehtyä kaikki perushuollot. Nyt on enää pikku viimeistelyä jäljellä ennen ajokautta. tuossa talvella tuli pohdittua millaset renkaat ostais ens kaudelle ja päädyin siihen että W on katupyörä asfaltille ja sellaset renkaat siihen kuulukoon. sorapyörät on sitte eri pyöriä.
Tilasin japseista saatelaitteiden poisto sarjan, joka oli kyllä näillä näkymin hyvä sijoitus.
Mulla on "vähän" avarretut orkkis putket. Vähän kiinostas tuo Airboxin avartaminen. Mutta epäilyttää ja arveluttaa tuo kaasarien säätö kun en oikein hallitse sitä.
Miittiin tulisin jos sellainen saadaan aikaiseksi. Pitäskö järjestää miitti jonnekkin kevään näyttelyyn vai ihan omana tapahtumana.
F#<k This, Lets Ride
Täältä ostamaan...
Nettimoto
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
mieluummin jonnekkin muualle, ihmispaljous ahistaa....
eikä se kaasarien säätö niin vaikeeta oo. Isompaa pääsuutinta ja uutta neulaa...Tai jos ei halua hifistellä niin neulojen shimmaus ja stabilointi riittää. Kyllä silläkin pärjää. (Tosin sillä ei ihan pääse siitä "tyhjästä" kohdasta siellä 3000-4000 rundin välillä.)
Jack
edit: mites olis Granin (nihtisillan) ABC kun lumet on lähteny?
Ei voi olla totta! Täälläkin ehdotellaan Espoon takametsiä heti. *
Miksei Turun torilla saman tien jos puolimatkaan sinnepäin pitää lähteä...
(tämä oli siis humööriä liittyen legendaarisiin väittelyihin foorumin pk-ajelujen aloituspaikasta)
Ei sillä että tuo Espoo kauheasti kiinnostaa muutenkaan, tai ABC.
Joku vähän tyyliin sopivampi kahvila tms. olisi kiva, ja ehkä jossain selvästi Kehä III:n ulkopuolella? Niin että helsinkiläisetkin saavat ihan ajella jonnekin, esim. jopa puolen tunnin matkan päähän.
Esim tuossa Kytäjällä on joku kuppila jota joku jossain on joskus väittänyt mp-ystävälliseksi. Itse olen siitä vain ajanut miljoona kertaa ohi. Joka suuntaan on lähes legendaarisia ajelureittejä, jos vaikka sekin jotakuta kiinnostaa.
Paippisten moottorikahvila on remontissa toukokuun puoliväliin. Tosin voipi olla ettei juuri W-mäistä ajokeliä sitä ennen olekaan.
En nimittäin aja sillä alle 10 asteen lämmössä enkä muutenkaan huonolla kelillä, siihen on fiksumpiakin pyöriä.
Muuten kyllä kausi jyrähtänee käyntiin tällä viikolla jos ei taas joku lumimyrsky iske viime hetkellä.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Ihan sama mulle, kunhan ehdotin ekaa mieleen tulevaa paikkaa. Mä kun en oo kiertäny näitä lähialueen kahviloita varmaan kymmeneen vuoteen.
J
Kyllähän niitä suuttimia vaihtelis, mutta kun vielä tietäs / arvais että minkä kokosista kannattas alottaa säätämään. Sitte kun löytäs ne neulat vielä kohallee. Ei kai tää keihinin säätö voi olla kovin paljon vaikeampaa kun tupla kurkku weberin säätäminen teini bemariin. mitä tuli joku vuosi sitten yritettyä.
Paippisia kannatettu. vaikka aukeekin vasta toukokuun puolivälin jälkeen. Tällä viikolla aion yrittää ajaa ekat ajot, jos sää sen sallii.
F#<k This, Lets Ride
lainaan suomentaen erästä W'n tuntevaa brittiä.
ENSIN pääsuutin kohdalleen, jos/kun putket ja putsarit virtaa paremmin, 135-145 välillä vois löytyä kohdalleen. Paras tulos penkissä, pääsuutin täysin mukana 6000 rpm ylös.
Sitten säädettävä neula, aloita keskeltä ja se on tod näk. yks ylös tai alas siitä.
Neulat löysin ite saksasta, kauhee surffaaminen oli etsiessä, ja hukkasin jo tiedonnoh, jonkun 250 krossi/enduro kawan joka käyttää samaa kaasaria neulat oli kyseessä. muistaakseni neulat harpäkkeineen makso jotain 100 euron kantturoissa (hieman alle)
J
Tässä neulan klipsin ja kauluksen numerot, kaikkia tarvitaan 2.
16009-1912 Needle-Jet,N1TC
92143-1667 Needle Collar goes above the clip
92037-1401 Clamp, Needle Jet
muistin kyllä hinnan pieleen, tais olla jossain 50€ kieppeillä posteineen.
Jack
Wikpedia mukaan kyseessä on Keihin CVK 34 kaasutin. Samaa kaasaria netin mukaan käyttää ainakin kawasaki klx 300. Dynojet myy neula + suutin sarjaa ja hintaa tulee noin 80€. Noi numerot, mitkä annoit on ilmeisesti kawasakin omia varaosa nummeroita?? Eivät vissii *ihan sumekolla myy noita osia, kun tota klx300 on tuotu käsittääkseni vähemmän suomeen.
Olen jossain netin syövereissä w650:n pannukakku filttereillä ja näytti olevan vielä suomi kilvissä. Olis mukava kuulla miten ne toimii.
F#<k This, Lets Ride
Joo, noi on kawan numeroita, ja Saksasta tilasin omani. CMSNL' ltä saanee myös.
Toi neula on hieman erilainen kuin Dynojetin neula, taitaa olla kartiompi. Riippuen sitten hengitysmuutoksista, kato että saat oikeen kokoset pääsuuttimet, jos DJ-sarjan hommaat.
Tuli hiukkasen lisää tietoo tosta säätämisestä, joten jos kerrot mitä on tehty, osannen kertoa mitä pitää tehdä, jotta saa säädöt kohdalleen.
Tai no, lue tosta:
That's what I thought. You were the second person after me to go to the trouble of quantifying results via the dyno and because your findings mirrored my own...Different bike, different Continent, different rider, different dyno...Same results...together we established that jet sizes were constant for given mods and so it would be possibly to write a 'better than ballpark' guide for future fiddlers!
your voyage of discovery also helped me to come to the conclusion that Gino was in effect correct in that the various mods actually don't help if the bike's mixture is already correct, but of course he and I didn't know that the bike's mixture above 6000 rpm was actually and intentionally INcorrect thus prompting the early experiments.
For all future stock bike searchers of that 'hidden' 7 (ish) bhp above 6000 rpm...You only need to REDUCE main jet size from the stock 118's to 112's to get it. you would also improve the mid by fitting a better needle...So basically, buy the FP or indeed the dynojet kit which includes jets and needles and you're there without scary airbox surgery or visits to the dyno guy!
For all you baffle punchers out there. Your efforts will improve top end by matching your better flowing pipes to the existing jets, but again, the needle will be wrong giving a flat spot from 4800 to 6000 so you'll have to live with the now pronounced 'cammy' effect as the bike goes lean at 4800 ish and then gets better at 6000...giving a sort of power step...Or fit the better needles. Same goes for those who simply fit Posh pipes or whatever...The main jets will now be correct but the stock needles won't be....And shims aren't good enough as the needle does not have anywhere near enough taper for that small lift-up to make much difference.
Lisää, selittävä osio:
When you say 'with airholes' what sort of airholes. . Having done extensive testing, my (and Pete Cordells) findings were that with four airholes under the media, and my own open pipes which cannot have been all that much 'better' than the 'Posh' pipes...the main jets were correct after being on a Dyno at size 145. To give some idea of how rubbish the stock needles are, the bike performed best at around 4500 to 5500 with a 155 main jet..
Much of the noise we hear from a bike can be induction noise so the volume of sound of the bike is not indicative of tuning. My bike was also very loud with holes in the airbox...Primarily because exhaust sound emanates from behind the rider into the slipstream while induction noise emanates from below one's legs and can be more easily heard.
A 125 main jet is about right for a bike with a 'shelfectomy but NO other airbox 'tuning, and open pipes...Maybe 1 size down from optimum.
To reiterate....Stock bike...Optimum main jet for power is a 112 (and decent needles)
Stock bike with free flowing pipes...118's (the stock jets) or 120's
Shelfectomy with stock pipes 123's (decent needles to correct mid band)
Shelfectomy with open pipes 128's (decent needles to correct mid band)
Shelfectomy and two holes , open pipes 135's (decent needles to correct mid band)
Shelfectomy and four holes open pipes 142-145's (decent needles to correct mid band)
Without decent needles, all this figures go to pot because as airbox tuning gets more radical, the main jet needs to be made progressively greater in size than it should be to compensate for the needles which artificially limit fuel for the reasons of noise discussed before.
Remember...The golden Rule with CV carb tuning. Work out at what REVS the needles fully clear the main jet...For our W's that is at 6000 rpm. Then find the correct main jet for optimum running ABOVE 6000 rpm
Only then can you tweak the 0 to 6000 range...Where the needle controls the mixture, by adjusting and/or changing needles.
Also remember that a CV will run with radically different main jets. With four holes in my airbox, stock needles and my open pipes my bike ran without miss-fires with 128's all the way up to 155's and the main 'arse dyno' difference was in the upper mid range. The correct jet size was 142.
My 'arse dyno plus experience setting was 145's but with stock needles the bike's midrange was much better with 155's in....With all jets the bike seemed to go well apart from the 155's which felt a little 'woolly' above 6500 rpm.
The carb was self correcting and removing the 'feedback' one could have used to adjust settings.
The correct setting was simple for me...Fill in the airbox holes (except the shelf-ectomy which is irreversible) , fit the correct main jet as determined by a dyno... 128's... and then tune the midrange via the needle so that the bike ran strongly from 4800 up to and past 6000 ...In top gear.
If it doesn't rev through that area smartly and strongly with the correct main jet, the needle is either stock, or if a new needle, it's at the wrong height.
This is not Rocket Science!
So...How do you get it right?
Simple...do what ever buggering about you feel you have to do to the airbox (but remember the end improvement in power terms is precisely zero). Do what ever you want to the exhausts. THEN take the bike to a dyno shop and find the correct main jets by running above 6000 rpm.
Now work towards getting your bike to rev hard from 4800 to past 6000 (i.e. 'through' the transition between 'needles and main jets' to 'main jets only') by initially shimming your stock needles, discovering that doesn't work, and then buying FP or KLR ones
Once that bit is right, all the rest will be OK apart from idle where you simply adjust the idle MIXTURE screws to 'peak out' the revs there...And it'll go like mine does...
Jos se kotimainen pannukakkufilsuilla varustettu oli hopeenvärisellä tankilla ja 2-1 putkella, se on mun.
Mulla oli ensin halpis pannukakut, ja pyörä tuntu käyvän hyvin 140 pääsuuttimella. Neula keskimmäisessä urassa. Sitten halpiksesta repes kumikiinnike ja laitoin paikoilleen K&N't jotka on about 2 kertaa niin paksut kuin noi halpikset. (virtaa paremmin)
K&N'llä huomasin motarilla ajaessa fillarin menevän laihalle jollain nopeuksilla, riippuen jalkojen asennosta. En kerennyt/laiskuuttani sitten saanut nostettua neulaa.
Nyt heitän halpikset takasin, ja katon mikä tilanne ton ohuelle menemisen kanssa, ja säädän neulaa sen mukaan ja/tai laitan isompaa suutinta. (noi puoli kesää ajetut K&N't voisin myydäkkin)
Tota englanninkielistä tekstiä kun tavaa, toteaa, ettei pannukakut tuo muuta lisäarvoa kuin komean ulkonäön. Onhan sekin kyllä jotain. Ja saa säätää kaasaria.....
Jack
Tattista vaan vinkeistä. Mullahan on orkkis putket, joista on bafflet poistettu ja sähköhitsikoneella sitte vielä sulatettu sisäkaluja.
Ootko muuten käyttäny pyörää dynossa?
Täytyy kyllä ottaa Airboxi käsittelyyn heti kun keli vähän lämpeää. Saa sitte pyörään vähän imu ääntä.
Ja sit pääsee säätäämään kaasareita *Mulla ei vaan toi persdyno ole kovin tarkka.
F#<k This, Lets Ride
en oo dynottanu. Oon mietiny pitäiskö.
Tosin lueskeltuani noita juttuja, kävi ilmi, että W'stä saa sen 50 + pari lisähepoa irti, muttei enempää.
Noilla muutoksilla saa vehkeen toimimaan optimaalisesti kaikilla alueilla, ei oikeestaan muuta
Lisätehon saaminen vaatii sitten jo muuta.
Tossa ylläolevasta tekstistä saat aika tarkan tiedon mitkä suuttimet, ja ne neulat on aika must, että saat sen välialueen kohilleen. Eipä siinä muuta.
Perjantaina kävin testaamassa pärrää. Joutu vähän sahaamaan käyntiin mutta lähti se lopulta. Pari kilsaa ajoin mutta kun ei ollu etulamppu kiinni niin kauemmas ei oikee viittiny.
Just kattelin selkeää taulukkoa, jossa putken vaihdolla ja kaasarien säädöllä oli saatu huikeat 1,5 heppaa. Reikiä airboxiin tekemällä oli vissii saatu vähän lisää potkua tai no huiput oli ainaki kasvanu. Dynossa käyttämällä vois vaan todeta nopeesti onko seokset kohdallaan. Jos oikee ruvetaan virittää niin japanista sais big bore kittiä ja nokka-akselia.
Meetin paikka äänestyksessä taitaa äänet olla 2-1 paippisten hyväksi tällä hetkellä. Pidetäänkö meetti paippisissa? Entä ehdotuksia päivämääräksi? viikko 19 tekee mulle tiukkaa. muutto. ehkä sunnuntai.
F#<k This, Lets Ride
Big Bore kitillä ja nokalla saa sitten tehoa lisää huimasti...muistaakseni n. 5 heppaa ja maksaa maltaita
mulle on melkeen sama milloin meetti ja kai mä sinne Paippisiin osaan, täytyy kattoa karttaa.
J
Muistat varmaan aika lähelle oikein. kun miettii ajan kanssa niin 675 -> 733 tekee 58cc. ja kitti maksaa ilman ö. cooleria, tullia ja alvia 1000€. Kaiken hyvän lisäksi mäntä nopeus kasvaa aika hulppeeksi kun laittaa vähän runtua pitkä iskuseen pataan. Bonnen nöyryyttämisen W:llä voi varmaankin unohtaa.
F#<k This, Lets Ride
Tuossa reittiä oikein(injunjack @ Huhti. 06 2010,10:22) kirjoitti
Jos tulee takatalven lomaan jokin etukesä niin voihan sitä säveltää jotain muuallakin tarvittaessa.
Viikonloppuisin siellä taitaa usein olla jotain kerhojen kokoontumisia ja sellaisia, joku ilta viikolla voisi olla rauhallisempi.
Tai minulle käy kyllä arkenakin päivällä, tuo ei tosin ole auki kuin iltaisin sitten.
Paikastakaan ei tosiaan niin väliä mutta mielestäni konseptiin jotenkin kuuluu että jossain minne on myös mukava ajella.
Porvoon jokivarressakin monet käyvät tiettävästi kahvittelemassa.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
mulle käy arki-illat myöskin. mieluiten klo 18.00 jälkeen. näillä näkymin vois olla tulossa jopa neljä pyörää.
F#<k This, Lets Ride
No laskin keskusteluun osallistuneet W650:n omistajat ja Hyvinkään suunnalta olis tulossa yks. Vantaalta vois olla mahdollista saada yks osallistuja lisää.
Voisi keräillä hyödyllisiä linkkejä W650:n omistajalle. itsestäänselvyyksien lisäksi olen löytäny seuraavat:
www.zweirad-doetsch.de/
www.vd-classic.com/EN/index.html
http://w650project.blogspot.com/
http://www.captainjakes.com/w650/index.shtml
F#<k This, Lets Ride
Toivottavasti saadaan kasaan "täysikäsi" jossa on rekkarit numerojärjestyksessä.Näitä on kai tuotu Suomeen jokin kertasatsi jotka on pantu jonossa kilpiin? JU-29X tai niillä main.
Puuttuiko minun ja Jackin välistä yksi numero vai oliko ne perättäiset?
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
hitto kun en meinaa muistaa ees numeroa. oliskohan mulla 5'nen vika numero? tai kolmonen??Tarvii varmaan tarkastaa iltasella.
Kuitenkin toi mun on rekisteröity vasta 2001 ja myyty uutena Tuusmotorista.
On taidettu tuoda muutama satsi. Mulla on -02. ns. facelift malli. Sumekon tuoma pyörä.
F#<k This, Lets Ride
Joo, mullakin on tuommoinen uudmpi malli jossa on erilainen penkki ja matalammat sarvet. Joten on niitä useampi erä tuotu.
If you ride like there's no tomorrow, there won't be. ~Author Unknown
Ok, itselleni on tähän asti tullut vastaan vain tuota "vanhaa sarjaa" enemmän tai vähemmän perättäisillä numeroilla. Esim. omani edellisen omistajan kaverilla oli myös samanlainen jossa taisi olla perättäinen numerokin vielä. Olisiko ollut niin että Jackin pyörän kanssa nämä muodostaisivat 1-2-3 -numerosarjan.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.