No hyvä juttu, ettei sentään toista settiä laakereita tarvittu. Kuulostikin huikealta, että olisivat muka taas ökähtäneet jo neljässä tonnissa. Mutta jos jäi jälkikiristys tekemättä, niin sehän selittää...
Siitä sun kuumalla säällä toimimattomasta keskiseisontatuesta vielä...
Jenkkifoorumilla väittävät, että ohjauspiirissä on ylilämpösuoja, joka tosiaan aktivoituu liian lämpimässä. Jäähtyminen auttaa. Kiinnostuin itsekin asiasta, koska omakin mopo alkoi oireilla samalla tavalla. Toistaiseksi on riittänyt alle puolen minuutin odottelu ja sitten on keskituki taas toiminut. Saas nähdä alkaako pahentua ja vaatiiko lopulta pari tuntia odottelua kuten kerroit omasi seisseen Heinon verstaalla...
Samoin ovat jenkkipojat menestyksellä itsekin korjanneet hydraulitukiaan (siis niitä, joissa takuu ummessa). Ei kuulemma ole mikään "Amerikan juttu" tuo korjaus ja putsaus ja säännönmukaisesti ovat saaneet pelittämään (paitsi tietysti sellaiset, joissa pumpun moottori on totaalisen sökö). Kuulemma vesi pääsee ajan saatossa tunkeutumaan pumpun moottoriin ja tekee siellä tuhojaan.
Ainakaan rapakon takaiset diilerit eivät näytä tuntevan käsitettä "keskiseisontauen korjaus". Ainoa hoito heillä on "osan vaihto". Tuo on tietyisti simppeleintä ja vähiten päänraavintaa vaativaa, mutta takuun ulkopuolella aika kallista lystiä asiakkaalle.
Sainpahan tuosta innoituksen yhdeksi ensi talven projekteista, jos ei mene keskituki vallan toimimattomaksi sitä ennen...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tuolla Bremenin pajalla olivat sitä mieltä että tuo lämmöstä johtuva toimimattomuus on nimenomaan kiinni viasta niissä työntösylintereissä (tai mikä se nyt onkaan kun englanniksi tuota sepustusta kuuntelin...). Tähän olivat paikallistaneet vian niissä caseissa mitä heillä oli ollut käsillä. Ymmärsin että olivat tuon vioittuneen osan käsiinsä saatuaan sen vielä purkaneet ja todenneet missä vika.
Kysyin siellä myös onko siellä joku ylikuumenemissuoja joka tuon voisi aiheuttaa ja olivat kovasti sitä mieltä että ei normaali oloissa tee tuota, vaan vika on nimenomaan noissa sylintereissä joita ei siis voi avata jonkun *paineistuksen* vuoksi ilman niitä haittamatta.
Moottori itsessään siisä ainakin minulla pyörii, surina on kova vaan pyörä ei nouse. Tuki ei liikahdakaan kun tilanne on päällä.
Jos tuo jenkki juttu pitää paikkansa, oli siis eilen Espoossa *liian* lämmintä! Olikohan täällä kaikki 24 astetta... tai mitä se nyt oli...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Onkos tuo sähköinen keskiseisontatuki todella kaiken tuon vaivannäön arvoinen juttu
(happamia sano...)![]()
<p>2002-2014</p>
Kyllä se jo muiden ihmisten ilmeiden takia on. Joka kerta on kerännyt katseita ja ihmisiä kerääntyy ympärille kun alkaa sitä nappia painaan ja pyörä napsahtaa seisontatuelle!
Ja onhan se tietysti paljon helpompaa itsellekin...
BTW Saa sen asennettua myös näihin *classic* LT malleihinkin, siis missä on tuo manuaalinen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Heh: Mielenkiintoinen kommentti näistä perän laakereista mitkä Espanjassa meni BMW Suomen Stefan Collinilta: laakerit on vaihtokamaa ja vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti huollossa.
Tuosta kun tarkentavaa kysymystä puhelimessa pistin niin alkoi änkytys ja selittely...
Jaa-a, enpä ole moista ennen kuullut, taitaa olla pojilla ihan oma huolto-ohjelma jota ei julkisuuteen jaeta näissä LT:ssä...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kun käytin kuukausi sitten perän auki, vaihdatin perään kaikki laakerit varsinaisesti hajonneen ison laakerin lisäksi. Koska vaihdoimme myös pienenvetopyörän laakerit, jouduttiin avaamaan myös nuo iaj:ltäkin epsanjassa rikkoontuneet, voisiko sanoa takasvingin välinivelen pienet kartiolaakerit. Minäkään en ollut huomannut mitään oireita ajaessa enkä siten kuvitellut niissä olevan vikaa, mutta yllätysyllätys, niihin oli kulunut jo n. 0,5 mm syvät kolot ulkokooleihin laakerineulojen kohdalle. Joten vaihtoonhan nekin meni. Varmasti olisi hyvin pian tullut löysää, ja oireet samat kuin iaj:lle. Kuluminenhan noiden osalta on ymmärrettävä, koska nuo laakerithan eivät pyöri, vaan liikkuvat vain max. 1-2 mm edestakaista liikettä koko ajan samassa kohdassa. Jossakin vaiheessa varmaan olisikin fiksua tarkistaa muun huollon yhteydessä noiden kunto, mutta ei tuo tarkistus ymmärtääkseni missään virallisessa ohjelmassa ole. Niin kilometrejä pyörässä oli tasan 70000 tuossa vaiheessa.
Varsinaiseen murheen kryyniin, eli sen *ison yksirivisen urakuulalaakerin rikkoontumisen tai kestämisen ilmeisesti ratkaisee melko pitkälti perään säädetty ko. laakerin ja saman akselin toisessa päässä olevan kartiorullalaakerin välinen esijännitys, (preload), joka tehtaan ohjeen mukaan pitää/saa olla 0,05-0,1 mm. Jos tuo esijännitys on säädetty tuonne maksimin paikkeille, tai jopa yli kuten minun pyörässä, sen aiheuttama, tuohon isoon yksiriviseen urakuulalaakeriin kohdistuva akselin suuntainen kuorma "dramaattisesti" (laakerimaahantuojan teknisenneuvonnan käyttämä ilmaisu) lyhentää tuon tyyppisen laakerin käyttöikää.
Tämä ymmärtääkseni myös selittäisi sen, miksi joillakin perät kestää vaikka kuinka pitkään, jopa 150000 -200000 km, ja joillakin hajoaa mystisesti jo ainoastaan 30000-40000 km ajettuna.
Nuo toiset perässä olevat laakerit: molemmat pienenvetopyörän laakerit ja tuo em. esijännitetty kartiolaakeri olivat yllättävän hyvässä kunnossa, kun ottaa huomioon, että ne olivat pyörineet jo kahden rikkoontuneen "ison päälaakerin" rautaromun seassa. Niiden puolesta perällä olisi varmasti ajanut vielä pitkään ilman niiden vaihtamistakin, mutta nuo svingin välinivelen laakerit olivat kyllä vaihtokunnossa.