Tai paremminkin eilen.. Lahden motaria ajeltiin ja aivan varoittelematta moottori tupsahti sammuksiin.. Onneksi ei ollut minnekään kiire, paikka ja aika ei ollut pahempi, eikä myöskään tiukka ohitustilanne tms..
Lähti kuitenkin heti käyntiin, mutta kun pistin vaihteen silmään, niin sammui taas saman tien.
Melkeinpä vian sivuseisontatuen katkaisijaan paikallistaisin, mutta mitäpä tuota takuunalaista pyörää itse ruuvaamaan. Eihän siinä muuten ole edes työkaluja millä ruuvata, kahta ruuvimeisseliä ja yhtä torx avainta lukuun ottamatta..
Aikani ihmettelin ja soittelin hinurin paikalle, nyt on mopo Heinolla.
Jos vika on siinä missä sen kuvittelen olevan, hyvä niin - onhan vika pieni ja helppo korjata. Toisaalta on kyllä niinkin, että tuollaisia vikoja ei saisi olla tämän hintaluokan vehkeissä, ei todellakaan.. Mitättömän ja täysin turhan vian ansiosta moni asia voi mennä pieleen.
8000 km näköjään päästiin tällä K 1200 ässällä ilman murheita.. Liekö muilla ollut vastaavia vikoja ja jos niin minkälaisilla kilometrilukemilla?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Näin se on. Mutta muista että volvokin on tulevaisuuden "kevätlulla".
Kivaa kun tehdään merkkituotteita ilman laatua. Pelkkä brandi maksaa jo sen että se kiinalaisten ja muitten tolvanoitten kannataa maksaa.
Maailma alkaa olla loppusilausta vailla. DDT..entisajan täystuhoa tässä tarvitaan....![]()
GHOSTWRITER
Mulla nyt 39K K12S mittarissa. Eipä ole edes yrittänyt tielle mua jätellä.
Olisikos tuossa päässyt jatkamaan matkaa yhden liittimen irrotuksella/ oikosululla?
Siis puhutteko tosiaan tuommosista kilometrilukemista nykyaikaisten pyörien luotettavuuskeskustelussa? Siis 8000 ja 39000? Eikö nykytekniikalla pitäisi sentään päästä näihin lukuihin verraten moninkertaisia määriä ilman pienintäkään huolta. Oma "kivikautinen" R100:kin on kulkenut viimeiset 100000 ilman häiriöitä pelkillä ylläpitohuolloilla ja takana on kokonaisuutena jo 245000!
Ei kai nykytekniikka sentään voi huonompaa olla...ainakaan ns. merkkituotteissa?
Alkaapi pikkuhiljaa tuntua siltä että ei sitä kestävää kannata tehdä kun loistava maine on jo aikaa sitten saavutettu kestävillä vekottimille. Tarkoitan tietenkin aikaa jolloin kaikki tehtiin kestäviksi.Toivottavasti pitävät jatkossa laadusta kiinni kynsin ja hampain ja tajuavat sen, että laatuun tottunut ikäpolvi on vaihtumassa uuteen, joka on näitä 2000 luvun muovivekottimia räplänny.
Get a life, get a bike!
Epäilemättä olisi.. Siis olisi, mikäli vika on siinä. Ja jos vika olis tullut hankalassa paikassa ja / tai hankalaan aikaan, niin varmaan olisin kokeillutkin. Niin.., edellyttäen että olisi ollut edes jotain työkalun tynkää käsillä.(kirin @ Heinä. 07 2008,20:32) kirjoitti
Mutta kun kerran BMW tarjoaa kolmen vuoden liikkuvuuspalvelun uusiin pyöriin, niin mikäpä sitä estää käyttämästä. (autoissa näyttäis olevan 5 vuotta). Se sisältää ainakin pyörän kuljetuksen korjaamolle ja taksikyydin kotiin, tai vaihtoehtoisesti hotellimajoituksen.
Ymmärtääkseni olisin saanut jopa auton käyttööni korjauksen ajaksi ja jossain päin maailmaa saa jopa sijaispyörän.
Olisi oikeastaan pitänyt ihan kiusallaan ottaakin se auto... Varmaan vielä otankin, jos eivät saa pyörää viikonlopuksi kuntoon.
BMW Mobile Care
Nämä alkaa mennä vähän sellasiksi periaatejutuiksi..
Pyörään kuuluu tosiaan vakiona vain pieni ja vähän isompi ruuvimeisseli, sekä yksi torx-avain. Miellän sen jotenkin niin, että valmistaja antaa ymmärtää pyörän olevan niin luotettava, ettei sitä tarvitse itse ropata. Ei ainakaan maantiellä..
Jos vielä tielle jättää, niin soitanpa jälleen tuohon palvelunumeroon asiaa sen enempää miettimättä. Ei näitä palveluja kannata jättää hyödyntämättä, kyllä ne on pyörän ja autojen hinnoissa huomioitu.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kun tuon luin, niin ymmärsin tuon tarkoittavan VAIN autoa? Ymmärsinkö oikein/väärin?(J@ck @ Heinä. 08 2008,12:37) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Tällainen teksti löytyi BMW pyöräesitteestä
BMW LIIKKUVUUSPALVELU
Kun tiedät varmasti, että asiat hoituvat kaikissa tilanteissa,
voit keskittyä harrastukseesi täysin siemauksin. Toivomme sinulle
BMW:n kuljettajana täydellistä ajonautintoa, ja siksi tarjoamme useita etuja sisältävää turvapakettia.
Liikkuvuuspalvelulla saat nopeaa ja maksutonta apua, jos moottoripyörääsi tulee vika matkalla.
Palvelu koskee vikoja, joita moottoripyörän vakuutus ei kata. Saat lisäksi useita etuja, ja takuu on
luonnollisesti voimassa kaikkialla Euroopassa.
BMW Liikkuvuuspalvelu on voimassa kolmen vuoden ajan ensirekisteröintipäivästä alkaen. Palvelu
on pyöräkohtainen, joten se siirtyy pyörän myynnin yhteydessä uudelle omistajalle ja on voimassa
myös, jos lainaat pyöräsi toiselle henkilölle.
Esimerkkejä BMW Liikkuvuuspalvelulla saatavista palveluista:
• talteenotto ja kuljetus lähimmälle korjaamolle
• taksikuljetukset
• vuokra-auto tai yöpyminen hotellissa, jos olet yli 50 km:n päässä kotoa.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Antennirinkulasta on recall.
Uskomatonta kämmäämistä, kun noita viallisia antureita on ollut jo monta vuotta. Käsittääkseni alihankkija on vaihtanut jotain muovia ilman lupaa ja se on syynä tuohon. En tiedä mitä noinkin yksinkertaisen oloisessa osassa tarkemmin voi hajota.
Dixi et animam levavi
Ja mihinkähän numeroon pitää soittaa saadakseen moista palvelua?(Prätkis @ Heinä. 08 2008,16:00) kirjoitti
![]()
V.Vesterinen
Etkö saanut pyörän mukana sellasta luottokortin kokoista tarraa..?(ttuttu @ Heinä. 08 2008,16:38) kirjoitti
Numero on 0800-154000 - siis sama kuin autopuolellakin
Route 66 - 2006.
Olsikos netissä sellaista saittia, mistä voisi kätevästi tarkastaa runkonumeron perusteella nuo recallit?
Tänään kävin päivityttämässä ruiskun kartan omaan K1200 ässään ja mullahan ne senkin maksattivat. Onhan pyörä toki 2005-mallinen, mutta alle 20 tuhatta ajettu ja olen aika moneen kertaan käynyt rutisemassa koneen huonosta käytöksestä pintakaasulla ajettaessa.
Alkuun laitatin pari ohjelmapäivitystä, mutta kun niistä ei oikein apua ollut, niin ajattelin sitten odotella kunnes on tarjolla sellainen päivitys mistä on oikeasti apua.
Samalla kyselin siitä päivitetystä nokkaketjun kiristäjästä, että josko olisi joihinkin yksilöihin päivitetty ihan takuutyönä. Lupasivat tarkistaa, mutta saa nyt nähdä kuuluuko sieltä mitään.
Oma bemu ainakin rääkäisee sangen kuuluvasti konetta käynnistettäessä.
Parhaiten tälläiset asiat kuullemma korjaantuu vaihtamalla pyörä uuteen, mutta sitten se taitaa kyllä olla joku toinen merkki jos nämä alkaa olla jo loppu näillä kilometreillä.
Taitaa olla Bemarillakin tavoitteena etsiä sellaisia asiakkaita, jotka vaihtaa pyörän uuteen heti takuuajan loppumisen jälkeen.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Mulla se tarra on satulan alla. Kerran oon palvelua käyttänyt, valitettavasti matkaa oli vain 7km kotiin; jäi hotellit ja taksit hyödyntämättä.
2005 malli ja akku zippas totaalisesti. Ko vehje ei pysy käynnissä kun hipaisee jarrua= on ne hienot tehostimet, jotka mulla on kyl toimineet ja joista todella tykkään.
3. akku nyt menossa. No, sen fiksun laturinkin olis jo ostanut halvemmalla kuin pari akkua
Mitäs oot Ekku miettinyt vaihtoehdoks? En viel oo löytänyt, joten varmaan menee viel ensikausi samalla... 30tkm tuli tänään mittariin..
Enpähän minä sitä ole vielä mihinkään vaihtamassa. Pidetään nyt vaikka alkuun joku 3 vuotta lisää ja katsotaan sitten niitä renkaanpotkijoita...(puujahke @ Heinä. 08 2008,21:01) kirjoitti
Kyllä mulle se 10 tuhatta vuodessa tulee kilsoja, mutta kun tämä ei ole se ainoa pyörä millä ajetaan, niin eihän siihen paljoa kerry.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Mul on kans GSXR 750 08 toisena, mut en kyl sil aja jos matkaa on yli 200km(radalle ostettu ja juniori ajaa ku mä en aja ku yhellä kerrallaan). Noin 3000 on tullu mulle tol gixxerillä, jopa 500km/päivä, mut toi yx päivä noilla kilsoilla riitti mulle
![]()
Autopuolella tuskaillut saman laatuongelman kanssa. Hieman asiaa tarkastellen huomaa että ne rikki menevät osat on tyypillisesti sellaisia uusia härpäkkeitä joita ei vanhoissa vehkeissä ollut edes olemassa (Esim. EWS ja muut kaikenlaiset anturit). Liian hienoiksi on pelit tehty ja siinä samalla lisätty rutkasti erilaisten mahdollisesti rikki menevien osien määrää. Takuuaikana tämä vielä menettelee mutta takuuajan jälkeen voipi olla kallista huvia. Vaikuttaneeko jatkossa selkeästi käytetyn hintaa (takuu ohi => hinta laskee entistä enemmän) ??(Dayttoona @ Heinä. 08 2008,12:30) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Enpä tiiä, montakos EWS tsydeemiä on hajonnu¨t tähän mennessä? Varmaan muutama menee epäkuntoon parin seuraavan vuoden aikana. Virrat/akkuhan noissa on ollu enempi murheena, se rohina nokkaketjusta käynnistiettäessä on vain kuskin murhe, kone kyl toimii; samoin kolahteleva vaihteisto.
Jos toi ei kelpaa, niin vastaava on busa. 7000 halvempi, paremmin käyttäytyvä moottori/enempi tehoa ja ketjut. Löytyy heti kaupasta ja perinteitä kunnioittavalla tekniikalla/sähköilläå
![]()
Joo, ulkomaisia foorumeita seurailleena vahvasti vaikuttaisi siltä, että erityisesti BMW:llä ollaan kovin ihastuneita hienoon huippumoderniin sähkötekniikkaan, ja se on päässyt unohtumaan, että mitäs sitten kun se pyörä hyytyy jonnekin keskelle korpea.(hondamania @ Heinä. 08 2008,23:11) kirjoitti
Erityisesti noilla ´Adventure-matkailijoiden´ saiteilla 1200GS saa aikamoista ryöpytystä lähinnä juuri tuontyyppisistä, tavallaan aivan turhista vioista. Ajonestolaitteen antennit renaa, ja väylätekniikka on pikkuisen liian hienoa, jos satut olemaan keskellä Siperiaa tai Afrikkaa.
Henk.koht lähtisin ainakin tuommoisille retkille vähän yksinkertaisemmalla sähköjärjestelmällä varustetulla laitteella.
Sekin olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisia ongelmakasoja noista vanhemmiten tulee kun niissä tuntuu piisaavan aika paljon probleemaa jo verrattain uusina.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Minulla -06 uusi GT herjasi punaista valoa, joka huollossa selvisi pelkäksi takajarrun merkkivalokytkimen vikakoodiksi. Soitin silloin tuohon palvelunumeroon, jossa kerrottiin sen toimivan vain autoille ja annettiin uusi numero (0977476400). Vähän kädetön tuo palvelu oli silloin. Näinkö ne on saaneet vihdoin palvelun yksinkertaistettua ja oikeasti toimivaksi? Noh, minuahan tuo ei enään palvele, kun on jo vanha peli.(J@ck @ Heinä. 08 2008,17:18) kirjoitti
Ps. Kahedo istuin saapui postissa. Ensi viikolla voin kommentoida.
Akku pysyy kunnossa koko talven, jos muistaa laittaa sen laturiin. Tästähän me jo keskusteltiinkin?(puujahke @ Heinä. 08 2008,23:28) kirjoitti
Ja Busa ei välttämättä ole 7000 euroa halvempi.Mun yliylivuotinen K1200S maksoi 19000e eli aikas paljon vähemmän kuin just pakasta vedetty.
Ja ketjuja mulla ei ole ikävä.
![]()
V.Vesterinen
Voimassa kolme vuotta, eli pitänee palvelun vielä vuoden verran toimia. Eikös -06 ole ollut vasta pari vuotta käytössä?(Motoristi @ Heinä. 09 2008,10:28) kirjoitti
Liikkuvuuspalvelun voimassaoloaika ei ole sama kuin takuuaika.
Route 66 - 2006.
mites tunguskassa korjataan can-väylä? heitetään väylät ja boxit pois ja laitetaan kärkisytytys, jos sellaisen edes saa mihkään tungettua. sähköjarrut ovat vaaralliset. samoin molempiin päihin vaikuttava jarrusysteemi.
toimiiko palvelu myös siperiassa? vähän eppäilen. kuka sen korjaa ja miten selittää kuskille vian? että miten korjataan jos tulee sama tai vastaava vika? ei taida onnistua, ellei raahaa tehtaan testeriä mukanaan ja siihen paria insinööriä työkaluineen.
nykytekniikka on toimiessaan toki hienoa, mutta talvisodan oloissa tai vaikka jatkosodankin, sellainen ei yksinkertaisesti toimi. tykistökeskityksessä ei ole aikaa tai tiloja alkaa etsimään testerillä vikaa ja penkomaan josko hra can-väylä suostuisi hyväksymään uutta koodia. saattaa maailmanlaajuinen apukin viivästyä maailmanpoliittisista syistä. ollaan vaikka boikotissa ja ryssä antaa tulta muuallekin kuin munille. ei se toimi ei.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Kun tuosta can-väylän hienoudesta ja vikaherkkyydestä aina paasataan (etupäässä muut kuin pemaristit, mutta kyllä mekin...), niin löytyiskö siitä ihan faktaa eli käsi ylös kuka on oikeasti jäänyt tien päälle can-väylävian takia? Minusta kun tuntuu ettei niitä silti juurikaan ole. Enkä ole myöskään kuullut kenenkään jääneen Siperiaan tai Afrikkaan sen takia ettei mopoa ole saatu liikkeelle. Toki nuo tekniikat pitää ottaa huomioon, mutta maailmakin muuttuu (ja siperiassakin on samaa haitekkia kuin täällä, ainakin pian). Harvempi täälläkään ajelee Royal Enfieldillä tms.
Tätä keskustelua on hauska seurata!Minä kaipaan tuohon Pemariin vain japsilaistyylisen vilkkutsydeemin - enpä juuri muuta. Minä en ole vieläkään täysin sisäistänyt Pemarin vilkkusysteemiä. Aina välillä kuuluu *tyyt* kun ttuttu kääntyy vasemmalle!
![]()
V.Vesterinen
Ewan McGregorit & co ilmeisesti olisivat jääneet, tai ainakin yksi GS:istä olisi jäänyt Siperiaan, jollei heillä olisi sattumalta ollut massia pistää sitä lentorahtina Saksaan korjattavaksi (tämä tosin ei kai suoranaisesti ollut can-väylävika, vaan viimekädessä herrojen oma tumpelointi, kun pyörää vähän hitsailtiin sillä seurauksella, että siitä pimeni sähköt vähän huolellisemmin).(nipo @ Heinä. 09 2008,12:39) kirjoitti
Olen kyllä kuullut tarinoita noiden can-väylien vioista, mutta se (kuten toki kaikki muukin nettitieto) on aina vähän kyseenalaista.
Tästä 1200GS:stä olen kuitenkin ehtinyt kuulla sen toiminnan suhteen sen verran paljon muuta kuin positiivista, ja myös useista eri lähteistä pitkälti hyvin samansisältöistä juttua useiden vuosien aikavälillä, ja siis ei mitään aivan pikku vikoja vaan ihan isompaa remontintarvetta, että en itse moiseen härveliin aio sekaantua.
Montakos takaiskaria noiden long way round-heppujenkin GS:iin oikein vaihdeltiin sillä viime retkellä? Helppoahan se toki on, kun huoltoautossa kuljetetaan kokonainan arsenaali varaosia... ei oikein vakuuta.
En tarkoita mollata GS:ää, itse asiassa pidän sitä niin hyvänä pyöränä ajaa, että jos ei tuo tekniikkapuoli vaikuttaisi noin riskaabelilta, voisin miettiä vaikka hankkivani sellaisen.
On erikoista, ettei BMW tunnu kuuntelevan palautetta, mitä on tuosta mallista aivan varmasti saanut runsain mitoin. Suunnilleen samat perusviat on olleet olemassa jo kohta 5 vuotta. Tehtaalla vissiin luotetaan siihen, että aina on apu lähellä. Entäs sitten jos ei ole?
Edit: Jos on vaikeuksia niellä, ettäkö tehtaan matkaenduroiden lippulaivassa muka jotain vikoja voisi olla, kannattaa käydä tutustumassa lontoonkielisten saittien tarjontaan, mm. siitä kuinka noihin on vaihdeltu kokonaisia yläkertoja ja korjailtu kardaaneita aika vähillä ajokilometreillä. Sekin täytyy toki muistaa, että mallia on myyty paljon, mutta jopa myyntiin suhteutettuna uskaltaisin väittää, että kaikenkaikkiaan ko. mallista kuulee yllättävän paljon tuonsisältöisiä juttuja.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
nimpä,(ttuttu @ Heinä. 09 2008,13:07) kirjoitti
se on se alempi kytkin siihen vilkkuun. Sitä painetaan kevyesti peukulla eteenpäin. Peukun nosto siihen yläpuoliseen kytkimeen aiheuttaa vierustoverille sydärin.![]()
![]()
Ei ton tsydeemin sisäistämiseen pitäis montaa ajokautta mennä, kai. Onnistun mäkin siinä joskus. Mutta mulla onkin vasta kolmas pemari menossa.![]()
K1200RS
Ne oli Ohlinssit mitkä hajos. Mitäs menivät vaihtamaan haitek-iskareita. Kyllä se vaan on niin, että kunnon motoristi ajaa perusratkaisulla eikä rupea kuuseen kurkottamaan. Kyllä jämpti on näin.(pecha @ Heinä. 09 2008,14:28) kirjoitti
Ennen sitä näytettiin vaan kädellä mihin suuntaan haluttiin kääntyä eikä tarvinnut olla suuria latureita kaiken maailman vilkkuja ja valoja varten. Sillon vielä tehtiin hyviä moottoripyöriä eikä ollut kiire mihinkään. Nykyään on pyörissä ruiskut ja mihinkäs sitten kiiruhdat, kun ruisku menee tukkoon. Sanopa se? Siinä seisot tien vieressä ja ihmettelet. On kyllä maailma hulluksi mennyt, kun pitää olla tuollaista.
nimim. ketä nyt omaa moottoripyörää pelkäisi?
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Ei tietenkään mitenkään, mutta minkäs tälle nykysuuntaukselle voi. Ei tässä valovuosia mene, kun joka mopossa on abs:ää ja can-väylää. Pitäisi muuten myyjällä olla melkoista ammattitaitoa, jos vielä nykyään saisi myytyä perinteistä katkojankärki-sytytys mallia. Eikös nuo hävinneet japseistakin jo 70-luvun puolivalissä, osassa jopa aiemmin..(kawabata @ Heinä. 09 2008,11:49) kirjoitti
Sähköjarrut, (joilla tarkoittanet bemun aiempaa jarrusysteemiä) ei ole mitenkään vaaralliset ja ainakin mun aiemmassa ajokissa ne toimivat moitteetta 60 tkm. Eikä ne mitkään sähköjarrut ole vaan sähkökäyttöisellä tehostimella varustetut. Jarrut ei katoa vaikka tulisi täydellinen black out. (tämähän on aika yleinen harhaluulo) Myös molempiin päihin vaikuttavat jarrut on mitä parhaat - edellyttäen, että systeemi toimii vain käsikahvasta ja on muutenkin järjellisesti toteutettu.
Tuo liikkuvuuspalvelu toimii ainakin periaatteessa melkein missä vaan. Ainakin mukana tullut lista näistä palvelunumeroista näyttäisi melko kattavalta ja numero löytyy myös Venäjälle. Toki maa on iso ja en tiedä kuinka teoreettista avun saanti käytännössä on. Mutta jos painettuun sanaan on uskominen, niin täytyyhän sen toimia.. Kuskaus korjaamolle, hotellimajoitukset ja kyydit kotiin, ei siinä mun mielestä mitään kilometrirajoitteita ole.
Nykytekniikka on tosiaan hienoa ja ehkä liiankin hienoa. Onhan kehityksen kuitenkin mentävä eteenpäin ja vanhanaikaiset systeemit katoaa väistämättä. Tulee myös aina lisää tarpeellisia ja tarpeettomiakin hienouksia. Kun kilpailija tekee, niin kohta on samat palikat muillakin.. Tyhmää tässä on mun mielestä se, että hieno ja varmatoiminen tekniikka saatetaan pilata mitättömän pienillä yksityiskohdilla - kuten tässä minunkin tapauksessa kävi.
Niin, vika oli tosiaan siinä missä arvelinkin, eli sivutuen kytkimessä. Lisäksi pajalla oli vaihdettu se antenni-rinkula, eli toivottavasti turhat viat loppui tähän.
Route 66 - 2006.
Ruiskut alkaa olla kaikissa nykypeleissä, saastemääräysten takia.(nostalgia @ Heinä. 09 2008,15:09) kirjoitti
Ja ne (onneksi!) alkaa nykyjään olla jo ihan koeteltua ja toimivaa tekniikkaa. Ei huolestuttaisi lähteä pitkällekin reissulle, kun on vaan hyväksi havaittu ruiskupyörä joka toimii kuin junan vessa. Viime talvena tuli tuota jopa jonkinverran testattua, reilun 30 tkm matkalla Helsingistä Sydneyyn.
Itse asiassa, lähden kyllä jatkossakin mielummin matkaan ruisku- kuin kaasaripelillä. Ruiskut toimii nykyisin aivan yhtä hyvin ellei paremmin, eikä ole tarvis esim. suuttimia alkaa vaihtelemaan, jos matkalla on korkeita solateitä tms.
Edit: Oli muuten ABS-jarrut kanssa, ei mitään ongelmia niissäkään. Sellaisilla lähden toisenkin kerran, vaikka mielestäni osaan jarruttaa myös ilman ABS:ää, se vaan pitkällä matkalla tuppaa joskus herpaantumaan tuo tarkkaavaisuus, ja silloin ne on hyvät.