Kyllä hiano elektroniikka on BMW:n akilleen kantapää niin autoissa, kuin prätkissäkin. Suurinpana ongelmana lienee alihankkijoiden laatu. Niitä säköisiä nippeleitä kun väännetään kaikenmaailman bangladeshissa, indiassa ja kiinassa, laatu heittelee kun halavalla pitää saada...
Minä jouduin vaihtamaan vuoden vanha Bemu-kotilon (530, XdA -06) kun eivät saaneet kuntoon vaihteistoo, tai sen ohjausyksikköö tai mikälie vika ollut, nyki niin halavatusti. Vuoden yrittivät, vaihtoivat lootan, ohjelmiston ja päivittivät sitä muutamaan otteeseen, mut nyintä jatkui ja mulla meni hermo. Ja kun nykiminen tapahtui aina ennalta aavistamattomissa tilanteissa, eikä mitenkään säännöllisesti, oli tosi v-mäinen...
Yritystä korjata oli, mut ei onnannut, oli uusi malli jossa neliveto piti olla elektronisesti ohjattu, ei ilmeisesti ollut pohjolan oloihin tarkoitettu...
Toivotaan et saat koneen pian taas tulille!!
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Minun pointtini oli nyt siinä, kuinka paljon tämä riskaabeli "huipputekniikka" oikeasti jättää tielle, siitä jos löytyisi ihan omakohtaisia kokemuksia. Iskarit, kardaanit ja moottorinosat ovat vähän eri asia; ne (ehkä kardaania lukuunottamatta) eivät varmaan bemarissa niitä kaikkein ihmeellisimpiä ole. Toki bemareissa vikoja on eikä sitä ole ainakaan mulle vaikea myöntää. Odotukset vaan välillä tuntuvat olevan vähän kohtuuttomia, esim. jos bemarista menee pyöränlaakeri niin se on tyyliin maailmanloppu, mutta japanilaiseen se on huoltotoimenpide...(pecha @ Heinä. 09 2008,14:28) kirjoitti
En tiedä mikä on BMW:n palautteen kuulemisherkkyys verrattuna muihin valmistajiin, tuntuu ettei sitä kauheasti olisi, mutta jos "perusvioista" puhutaan niin GS:ää on kuitenkin tehty yli 100 tuhatta kpl ja se on jatkuvasti Saksan myydyin pyörä, joten en tiedä voisiko näin olla jos toteutuneet riskit olisivat niin suuria ja hoito huonoa?
Taitaa kuitenkin olla niin, että noita maailmanympärimatkoja tekee aika harvat meistä ja enimmäkseen ajetaan jonkinlaisen sivilisaation piirissä, jossa huoltokin tavalla tai toisella toimii. Tässä bemari tietysti luo painetta itselleen tuolla Unstoppable-ym. imagomarkkinoinnillaan, mutta saattaisihan sitä muihinkin merkkeihin tulla McGregoreilla jotain pientä vikaa, jos samalla systeemillä lähtisivät reissuun.
Listaatko vielä nuo, jos on jäänyt jotain huomioimatta?(pecha @ Heinä. 09 2008,14:28) kirjoitti
![]()
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Vai vielä ruisku tukkoon(nostalgia @ Heinä. 09 2008,15:09) kirjoitti
Ennen se menee bensansuodin tukkoon kuin ruisku. Ja on se kuulemma kaasarinkin suuttimet tukkeutuneet. Enihau - kaikissa noissa nykyään on ruiskut, joten hyödyutöntä marinaa...
![]()
<p>2002-2014</p>
Tuosta jokaisella on oma mielipiteensä. Omassa nyt entisessä ST:ssä moiset oli ja tosiasia kyllä on, että ei siinä mitään jarruja ilman servoa ollut.Tuo n.k "varajarru"toiminto (tjsp) oli ainakin siinä pyörässä täysin ilmaa. Jos pyörällä oli hiemankin vauhtia, ei tuolla tehostamattomalla jarrulla tehnyt yhtään mitään! Omassa servo lopetti toimintansa kesken ajon risteykseen tultaessa. Oli pakko kaataa pyörä, etten olisi päätynyt rekan alle. Se jätti kyllä sellaisen haavan, että se pyörä ei taloudessa kauaa viihtynyt. Ai niin! Vikaa ei tietokoneen mukaan ollut. Ainoastaan akku kuulemma oli mennyt (kesken ajon!) alijännitteelle.(J@ck @ Heinä. 09 2008,15:22) kirjoitti
Minkähän takia se Bemari luopui noista jarruista?
<p>2002-2014</p>
Olen kyllä "C-A-D:in" kanssa täsmälleen samaa mieltä tuosta jarrutehostimesta ja sen tarpeellisuudesta.
On lakannut hetkellisesti toimimasta minullakin ja vikatilassa ollessaan pyörä on käytännössä jarrutuskelvoton.
Renkaat saa lukkoon, mutta kahvassa ei ole sitten minkäänlaista tuntoa.
Molemmat kerrat sattui samalla reissulla ja vikamuistiin ei minullakaan jäänyt mitään. Täytyy näemmä välttää sellaisia tilanteita, missä täytyy ajaa pitkiä matkoja kävelyvauhtia ja jarrutella tiheästi.
Olen melko varma, että jarrutehostimesta luopuminen liittyy tähän "ominaisuuteen".
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
No onhan se hienoa ajaa BMW:llä. Silloin kun se toimii. Olkoon sitten mikä malli hyvänsä.
Mutta tekniikan hienouksia alkaa olla vähän liikaa. Ja sehän tietää vain enemmän vikamahdollisuuksia.
Minulla K1200LT:n ajonestolaite alkoi toteuttaa itseään viime torstaina ja esti ajamisen. Hälyt päällä, laukut lukossa eikä tottele kauko-ohjainta. Onneksi oli kotipihassa. Vika ei ollut kauko-ohjaimen patterissa.
No, purin sitten takalaukun pois, irroitin koko hälytinyksikön ja parilla hyppylangalla sain pyörän taas pelaamaan. Hälytin ei pelaa, eikä keskuslukitus. Muuten ok.
Kävin R.M. Heinolla keskustelemassa asiasta. Ei ole takuunalainen osa. Hälyttimiä on vaihdettu takuuseen, mutta sarjanumeron mukaan tässä on jo kuukautta uudempi laite (2004 malli), kilometrejä on kertynyt 11000.
Edellisessä LT:ssä jouduin vaihtamaan koko kaasukahvan saadakseni ABS:sät pelaamaan. Oliko vikaa? Ei tullut kuntoon.
Toisella kerralla olisi pitänyt MoDiTecin mukaan vaihtaa koko hydrauliikka. Vaihtotarve katosi toisella resetoinnilla ja pyörä on pelannut hyvin sen jälkeen.
No toisessä pyörässäni oli käyntihäiriöitä tyhjäkäynnillä. Ja soitto R.M. Heinolle antoi ikävän vastauksen. Lähin aika saada pyörä kiinni MoDiTeciin on kolmen viikon päästä... Eikä siitäkään vielä olisi mitään takuuta että se auttaisi. Eikä olisikaan auttanut. Mutta jos pyörää pitäisi seisottaa vain jonkin elektroniikan tarkastuksen takia viikkoja, niin menee kesä ohi.
Olen sinänsä tyytyväinen BMW:n laatuun ja ajettavuuteen. Mutta kyllä nuo elektroniset vempaimet ja niiden häiriöherkkyys askarruttaa aina kun pitää lähteä pidempään reissuun.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kas tässä ylemmässä postauksessa on suomeksi ihan JUURI sitä, mitä kuulee aika paljon myös enklanninkielisillä saiteilla. Hieno peli ajaa, mutta nykyään liian täysi niin hienoa tekniikkaa, että jostain kohti löytyy vähän väliä tarvetta vianetsintään.
Ei tietenkään likimainkaan kaikissa yksilöissä, ja mitä nyt itse kukakin sitten pitää "liian suurena" määränä... Mutta tuumien siitä vinkkelistä, että BMW ei tosiaan ole aivan halvimmasta päästä hankkia tai pitää, ja myös jos mietitään sitä, että joskus ennen muinoin olivat hyvinkin kestävän pyörän maineessa, ihan viime vuosina on kyllä tullut takapakkia. Varsinkin kun ostat suht hintavan pyörän, ei ole kohtuutonta odottaa että se toimii ongelmitta, ja varmasti jurppii tuplaten, jos sen kanssa ilmenee jotain odottamatonta.
Saas nähdä, tullaanko Bemarilla jossain vaiheessa järkiinsä sen suhteen, että ihan joka ikistä mallia ei ehkä olisikaan aivan pakko tunkea niin täyteen high-teciä kuin sinne mahtuu, ja käytettäisiin vain testattuja ja hyvin toimiviksi havaittuja ratkaisuja. Ennen he taisivat tehdäkin juuri niin, ennen kuin tuo tekniikan hienous pääsi vähän sokaisemaan. Se voi noin markkinointimielessäkin kääntyä äkkiä itseään vastaan, jos palaute säilyy tämän suuntaisena.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Niin on, koska se oli sarkasmia. Meinaan vaan, että aina sitä muutosvastarintaa on ollut olemassa.(C-A-D @ Heinä. 09 2008,16:34) kirjoitti
Eikös se mene jotensakin näin:
Idea -> prototyyppi -> uusi tuote
a) ei toimi -> kehitetään tai hylätään
b) toimii -> jatkossa vakio ominaisuus
Vaikka uusien ominaisuuksien ja tuotteiden testaaminen on nykyään ammattimaista, viimeistään käytäntö osoittaa miten tuote toimii. Onhan noita vimpaimia tullut ennenkin markkinoille, joita ollaan ensiksi kauhisteltu ja nykyisin niitä käytetään kuin vettä vaan. Mutta tietysti mitä vähemmän liikkuvia osia, niin sitä varmempi.
Elektroniikka muuten tulee lisääntymään jatkossa aivan varmasti. Mitäs me sitten tehdään? Katsotaan vaan kaiholla LWR:ää ja Easy Rideria.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Niinpä teki mullekin temput GSA. Ottijajättitielle.
Stoppasin bussipysäkille kartanlukuun ja ylläri-ylläri, liikkeellelähtiessä virta-avaimesta kääntämällä ei tullutkaan tavanomainen valaistus kojetauluun. Kaikki pimeänä. Asiantuntematon ensiarvaus oli jotta akku sippi. Vähän hämäsi se, ettei mikään merkkivalo edes kiilunut, vaan kaikki oli totaalisen pimeänä.
Ronklailin kokeeksi avainta eestaas, ja kertaalleen valot vähän välähtivät, sitte taas pimeäksi. Oisko sitteki haitekki-softan bitit menny epäjärjestykseen sorateitä täristellessä? Eiku .ORGista opittua GSAndowsin kolmen sormen rukousta vastaavaa reset-toimintoa kokeilemaan eli akunjohtoa irti nykimään. Ei auttanut.
No, turhapa tässä surkeilla, sainhan brändin mukana tulleelle mukavuus-haitekille road servicen kaupan päälle. Soittelin ja sieltä laitettiinkin pika-pikaa hinausauto paikalle. Hyvä palvelu oli heilläOnneksi en ollu missään jumalan selän takana, kuten esim. muutama päivä aiemmin Lapin metsäautoteillä. Siellä ois voinu joutua ootteleen pidemmän tovin. Yleismittari näytti akulle 11V jännitettä eli suht finaalissa. Apuvirralla lähti heti käyntiin.
Mopo näytti pysyvän käynnissä ja olin vasta tankannutkin, joten aattelin että samapa tuo on ajella kotio. Eikä ollut kovin pitkä matkakaan; mopon matkamittarin mukaan matka oli noin 2200 km, jonka ajoin ripeästi keskinopeudella 328 km/h
Ei vainkaan; aika vauhdilla kelasi aavelukemia matkamittariin. Oikeasti matkaa oli reilu 300 km, ja nopeuskin pysyi ajo-oikeutta ylläpitävissä rajoissa. Lisäksi oli kotimatkan aikana ajankulua valoshowsta kun ABS:n ja polttoaineen varoitusvalot vilkkuivat vaihtelevalla tahdilla. Kotiin päästiin kumminkin, vaikka kone vähän nykien kävikin.
Akun sippaaminen oli vauhdikas, vielä tunti-puolitoista aiemmin tankatessa lähti käyntiin kuin napista painaen, ei pienintäkään oireilua. Seuraavalla kerralla ei enää mitään elämää. Vuoden vanha pyörä ja akku. Miten tuollaiseen varaudut? Tehdaslisävarusteena saatavalla akun vähäisen varauksen varoitustoiminnolla? Ei näyttänyt löytyvän listalta.
Ennen wanhaan sentään kuuli startatessa milloin akku alkaa väsähtämään ja osasi alkaa kattelemaan uutta. Samaten vehkeisiin sai ainakin virrat päälle mäkistarttia varten huonollakin akulla, ny näyttää että haitekkivehkeet (myös autot) sanoo varoituksetta yhteistyön kokonaan irti jos käyttöjännite putoaa alle raja-arvon.
BMW:n huollosta sanoivat että puoli vuotta vaan on ensiasennusakuilla takuu. Ei oo kaksista, alkais olla sama lisätä normaaliin huolto-ohjelmaan akunvaihto 10kkm tai vuoden välein, kumpi ensin täyttyy
Liekö kova akunkulutus bemarin ominaisuus? Alitehoinen laturi kenties? Täytyypä kooklailla.
Aiemmissa mopoissa akut ovat kestäneet vallan mainiosti 3-4 vuotta, eli meikäläisen mopon vaihtoväli on tähän asti mennyt ilman akunvaihtoja.
Edit lisäys: Laitoin uuden akun paikalleen ja heitin pikku koelenkin. Kilometrejä näyttäisi taas kertyvän mittariin oikeaan tahtiin.
Kulutusmittari näytti 15 l/100 -kulutusta vaikka ajelin ihan vaan pintakaasulla. Bensan riittoisuus näytti myös yliarvioidulta; tankkauksen jälkeen ajettu n. 450 km ja vielä arpoi olevan n. 450 km:n matkalle löpöä jäljellä. Nuo varmaankin korjaantuvat kun ajaa pidemmän lenkin.
Semmoisen omituisuuden(?) huomasin että kun mopo on käynnissä paikallaan, keskinopeuden näyttämä valuu pikku hiljaa kohti nollaa. Ei kai sen pitäisi noin toimia? En oo pannu ennen merkille mutta nyt käyttelin ajolenkin jälkeen muutaman minuutin paikallaan että uusi akku latautuisi.
Vähän harmittaa kun en älynnyt ottaa 328 km/h -keskinopeusnäyttämästä valokuvaa
Enemmän harmittaa se että alle 30k ajettu vuoden vanha pyörä sanoo yhteistyön irti ilman mitään varoitusta.
Ymmärrän kyllä että mp:ssä on nykyaikana kovasti tarpeen esim. sellainen merkkivalo joka kertoo että takimmainen rengas ryhtyi äskettäin pyörimään 20% nopeammin kuin etummainen rengas; siitähän voi päätellä (sakkolappu-kieltä lainaten ;) vaikka että etummainen rengas on kytkeytynyt ylös, tai vaihtoehtoisesti on ryhdytty ajamaan niin että takimmainen rengas pyörii. Nämä ovat tärkeitä tietoja olletikin jos semmoinen asia kuin perstuntuma puuttuu.
Itse kumminkin ottaisin paljon mieluummin vaikka semmoisen merkkilampun joka kertoisi että kohtapuoliin ois syytä alkaa katella uutta akkua :/
Mutta tuskin tuommoista koskaan tullaan näkemään, ei oo seksikäs eikä tarpeeksi tekninen ominaisuus. Pelkästään käyttökelpoinen.
Joku voisi jopa ihmetellä miten 50:n kännykkään ja muutaman satasen PC:hen osataan tehdä akun tilan näyttö, mutta ei vaan niin millään onnistu 20000:n mp:hen.
Minulla kävi lähes identtisesti. Vehje K 1200S. Lähtiessä käynnistyi kuin palmun alta ja kun olin tankannut, niin ei inahtanutkaan. Mittarin valoja se vilkutteli epämääräisesti. Bemun hätänumerosta tuli apu. Heinolta sain uuden akun takuuseen. Ei siellä puolen vuoden ajasta puhuttu mitään. Pientä narinaa tuli suoraan akusta (mutta sulake välissä) vedetystä navin piuhasta. SE kuulemma olisi takuuehtojen rikkomista, mutta hyvin kävi kuitenkin.(spiff @ Elo. 11 2008,15:05) kirjoitti
![]()
Itsekin ihmettelen akun huonoa kestävyyttä. Nyt kun mopo on töiden takia ilman ajoa, laitoin akun laturiin kiinni. Kertoivat, että kahden viikon seisokin jälkeen Bemun sähköpuoli (ainakin 1200S?) menee "säästötilaan", eikä lähde käyntiin ilman akun latausta. Joo en tykkää.... mutta ei tuota ostohetkellä minulle kerrottu.![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Akun kesto on kyllä poikkeuksellisen lyhyt Bemarissa.
Ostin LT:n 2005. Vaihdoin uuden akun 2006 keväällä ja tänä keväänä se oli kuollut eli piti ostaa uusi.
Kakkosmopona K1200S vm. 2006 ja akku oli keväällä uusittava.
Enpä ole näin usein akkuja mihinkään ajopeleihini akkuja joutunut uusimaan. Paitsi ajettavaan ruohonleikkuriin. Ja siihenkin vain omaa huolimattomuuttani.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Repa, miten olit huolehtinut akuista talven yli? Itsellä vielä alkuperäinen 2004 käyttöönotettu akku GT:ssä. Olen lataillut sitä muutaman viikon välein CTEKillä ja aina välillä käyttänyt koneen lämpöiseksi (siis talvikautena).
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Akku säilytetty lämpöisessä erillään pyörästä.
Olen tyhjentänyt akun pikku lampulla ja ladannut 2 kertaa talven aikana.
Tuon äSsän ostin vasta talvella ja sen akun on saattanutkin huono hoito viedä. Eli siitä ei ehkä ole syytä tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä. Mutta on tullut luettua aika monta tarinaa, joissa äSsän akku on mennyt parissa vuodessa.
LT:n osalta kävi vielä huonoa tuuria, sillä ostin akun keväällä akkuliikkeestä ja panin pyörään kiinni. Ja parin viikon päästä jännite oli 3.6 volttia. Ostin myös toisen samanlaisen akun ja sen jännite oli parin viikon kuluttua 10.7 volttia. Molemmat sain vaihdettua takuuseen. Lähti koko valmistuserä takaisin myyjältä.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
mutuna luulisin, että monissa bemareissa on laturi peräti "yli"tehokas, sekin voi syödä akkua, ellei jännitteensäädin ole aina täysin ajantasalla. näin jotkut viisaammat ovat saattaneet kertoa. tai sitten jännänsäädin pimahtaa välillä joissakin rätkissä myös sen tehokkaan laturin tuottamana.
mullon nyt tusinassa ollut sama akku n. kuusi kesää ja ihmeen hyvin kestää. taitaa olla historian pisimpään kestänyt mp:n akku mulla. olen sitä kesäisin lataillutkin välillä tiuhaan. viime talvikin meni ihan lataamatta ja aina on ollut pyörässä kiinni se akku talvetkin. tosin lämmityskäyttöjä on ollut pari-kolme kertaa talven aikana. akku on boschin eli saksalaista laatua, luulisin. orggis on kawoissa yleensä yasa. nekin kuulemma ovat laadukkaita.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Kyllä mulla ainakin lähti neljän kuukauden seisomisen jälkeen ensiyrittämällä käyntiin ilman latureitakin. Eihän tuo mopo voi mitenkään tietää, jos sitä akkua ladataan vaikka Ctekillä suoraan akun navoista. Varmaan menee johonkin säästötilaan, jos akun jännite laskee liikaa. Niin tekevät monet litiumakulliset laitteetkin, jotta akku ei ylipurkaudu ja mene pilalle. En kyllä suosittele mitään lampuilla purkamistakaan tuon takia. Mutuna luulen, että tuommoisen nykyaikaisen AGM-akun purkamisesta on vaan haittaa.(ttuttu @ Elo. 11 2008,14:32) kirjoitti
Jos sulla on siinä navin telineessä jännitteen alennin esim. 12V->5V (kuten ainakin Tomtomin telineessä), niin se syö kyllä koko ajan virtaa, vaikka navi ei olekaan paikoillaan ja akku menee pitkään seisoessa pilalle. Kannattaisi laittaa rele väliin. Toisaalta S:ssä on naville oma virtaliitin akkukotelon alla. Siihen saat jälleenmyyjältä sopivan liittimen ja kytke sen navin piuhat suoraan siihen. Tietääkseni siinä lisävarusteliittimessä on vaan samanvärisiä johtoja, joten napaisuus pitää tarkistaa mittarilla. Ei tarvitse edes sulaketta, koska tuo liitin on jo itsessään suojattu, mutta eipä siitä haittaakaan ole.
Dixi et animam levavi
sä sen sanoit...tätä pitikin sanoa, notta odottakaas ku tuo can-väylä alkaa piparoimaan...(kawabata @ Heinä. 09 2008,11:49) kirjoitti
taas kerran kysyn samaa...mitä heleskutin etua saavutetaan moisella kikkailulla moottoripyörässä?![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Vartan akku kesti alle kaksi vuotta LT:ssä.(mchuurre @ Elo. 11 2008,17:24) kirjoitti
Ne kaksi akkua, jotka menivät takuuseen? Merkkiä en tiedä.
Nykyinen LT:n akku on samasta paikasta (Akku-Ässä, Lahti), luultavasti saman valmistajan. Mutta en viitsi irroittaa vain katsoakseni merkin. Yritin katsoa, mutta akun merkki on pyörän takaa katsottuna oikealla puolella jonne ei näe irroittamatta akkua.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Tuskin geeliakkua tarvitsee/kannattaa purkaa ja latailla samalla tavoin kuin perinteisempiä. Ja onhan minullakin tuo CTEK, jolla homma hoituu niin, ettei jatkossa tarvitse enää kikkailla. Toivottavasti..(ek@ @ Elo. 11 2008,18:11) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Mulle sanoivat EMC:llä että akkuja on välillä yritetty saada takuuseen, mutta bumerangina tulevat takaisin jos on vanhempi kuin puoli vuotta. Täytyypä mainita erilaisesta käytännöstä eri liikkeessä, rahaa se on viiskymppinenkin. Exide-merkkinen oli ensiasennusakku, samanmoisen hain tarvikeliikkeestä tilalle.(ttuttu @ Elo. 11 2008,15:32) kirjoitti
TomTomin v.1.1 teline on mullakin, ja kytkettynä suoraan akun napoihin sulakkeen kautta. Myyjäliikkeen nimenomaisesta ohjeistuksestaAattelin ensin kytkeä virtaliittimeen, mutta sanoivat että sekoittaa can-väylää ja on paree kytkeä suoraan akulle.
Jotta tämäkään asia ei ois liian yksinkertainen, tapasin viime viikolla Keski-Suomessa GS-kuskin jonka -07 mopo oli ollut alkukesästä 3 viikkoa tutkittavana sähköongelmien takia. Syyksi oli lopulta todettu (enemmän tai vähemmän epävarmoin äänenpainoin sikäli kun oikein ymmärsin) virtaliittimeen kytketty Tomtom teline, joka purkaa akkua vaikka sytytysvirta on pois päältä. Tämän ei pitäisi edes olla mahdollista, sillä virran katkaisu tietääkseni katkaisee myös virransyötön liittimelle. Jotenkin telineen liitin kuitenkin pääsee sekoittamaan can-väylää tmv. niin että virta vuotaa. Ensiapuna on nypätä gps:n virtaliitin irti aina kun sammuttaa mopon. Sähköongelmat kumminkin olivat poistuneet.
Kytkennän oli myös kerrottu olevan takuuehtojen vastainen
Onnekseen ko. hemmolla oli asiat sikäli hyvin, että teline oli asennettu aiemmin samaisessa vikaa tutkineessa liikkeessä![]()
En Tomtomia akun tyhjenemisestä ensimmäisenä syyttäisi, mulla oli se XX:ssä toista vuotta kytkettynä suoraan akulle sulakkeen läpi, eikä ollut mitään ongelmia akun kanssa. Ja XX:n akku - ensiasennus-sellainen - oli ollut käytössä jo kolme vuotta kun tompan asensin.
Semmonen pälähti mieleen että voisko akku olla alimitoitettu? 14Ah näytti olevan. Tietäiskö joku sanoa mitä tuommoinen iso bokseri ottaa max. virtaa käynnistyksessä? Rasittanee akkua jos joka startissa joutuu koville.(kawabata @ Elo. 11 2008,17:38) kirjoitti
Ite oon laiska akunhoitaja, lataan vain talvisäilytyksen aikana. Yleensä eka kerran about jouluna ja toisen kerran hiihtolomalla. Ja jos jaksaa/muistaa niin kolmannen kerran ennen ekaa starttia keväällä. Akku on irrallaan n. 15 asteen lämmössä talven yli.
Ei oo ollu ongelmia ennen kuin nyt GSAn kanssa.
Seuraava on suoraan maahantuojan kirjeestä minulle:
"...Joka tapauksessa, akku voi olla jo vaurioitunut sinun tapauksessa. BMW moottoripyörien takuu on kaksi vuotta rekisteröintipäivästä, joka käsittää kaikki pyörään kuuluvat osat. Pyydän sinun ottamaan yhteyttä xxxxx:hen, jotta saatte asian hoidettua loppuun..."
Eli joko tuohon tullut muutos tai sitten eri jälleenmyyjät puhuvat paskaa kun eivät jaksa täytellä takuuhakemuksia.
<p>2002-2014</p>