Mulla tippu Schuberthi peilin nokasta asfalttiin. Kuitukuori lohkesi joten eipä tuota enää huvita käyttää. Jos lohkeamaa ei olis tullut, niin silloin käyttäisin varmasti edelleen normaalisti. Mutta vakuutus onneksi korvaa niin nou hätä.
premier
emeritus
tjoo, en tiedä mitä tuossa on testattu mutta kyllä ne kaikki pään suojaa hinnasta riippumatta.(jennica @ Heinä. 29 2008,21:51) kirjoitti
jahka kasvat mopoiästä ohi ja pääset huristelemaan oikealla moottoripyörällä niin huomaat että hyvältä kypärältä vaaditaan muitakin ominaisuuksia kuin iskunkestävyys.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Juuri näin !(Oddo @ Heinä. 21 2008,23:15) kirjoitti
Vapaasti laminoidussa kudoksessa ei laminoinnin yhteydessä synny mitään jännityksiä... ei mitään...
Ja näissä kuitukypärissä käytetään maalia, joka ilmoittaa murtumalla ennen kuitua, että suuria voimia on ollut kyseessä, jos on ollut... Pintamaali on todella huonona, jos kypärässä on sellaista vikaa, ettei sitä voi käyttää.
Lisäksi sisällä olevat pehmusteet ei vaurioidu pudotettaessa, joten niiden kunnosta ei kannatane huolestua.
Pinnalle kevyt vesihionta 2000 grid -paperilla, jonka jälkeen kiillotus maalipinnalle.
Sen jälkeen...
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
tuli tiputettua shark rsi kypärä kun oli peilissä roikkumassa ja pyörää siirsin niin tipahti asvaltille... maalia lähti pinnasta ja tuli hyvä syy kuviomaalauttaa kypärä... sitä en tiedä vaikuttiko kuinka paljon tuo tiputus kypärän kestävyyteen mutta näillä mennään...
E: maalarilta kysäsin oliko tiputuskohdassa mitään kummempaa sano että ei ollu,tosiaan se maali vaan hieman kärsinyt
CBR pc25 91/96
No joo, tämä oli se testi, jossa joustavakuoriset kypärät kyllä pärjääkin. Tod.näk. myös jääkiekkokypärä olisi saanut hyvät arviot. Iskut kohtisuoraan ja vinosti tasaista pintaa vasten. Mitä enempi joustoa, sitä parempi tulos, noin kärjistettynä. Eli siksi kovemmat kuitukypärät ei pärjänneet. Niissä kun on otettu huomioon myös iskut terävään kohteeseen, jolloin joudutaan tekemään kompromissejä.(jennica @ Heinä. 29 2008,21:51) kirjoitti
Varmaanhan mikä tahansa integraalikypärä ja avattavakin tarjoaa kohtuullisen suojan iskuissa tasaiseen pintaan. Kypärässä on kuitenkin myös paljon muita ominaisuuksia, jotka oikeasti tekee siitä hyvän/huonon.
Niin, Sharp testi mittaa kypärän iskunkestävyyttä. Erittäin hyvän iskunkestävyyden omaavan kypärän valmistaminen ei kaiketi ole järin vaikeaa. Sitten kun kypärästä halutaan lisäksi kevyt, hyvin istuva ja mukava käytössä, niin tuotteelle kertyy hieman lisää hintaa...
Noita testejä on hyvä seurata, mutta ne kertovat usein vain tietyistä ominaisuuksista.
Pudotin Shoei XR800:n noin viiden metrin korkeudesta asfalttiin, kaiteelta lähti vierimään. Visiiri murtui ja naarmuja tuli, muuten en huomannut ruukun muuttuneen.
Joskus joku kysyi Arailta ja sieltä oli kerrottu että kypärä kestää n. metrin pudotuksen tasaiselle asfaltille menettämättä ominaisuuksiaan. Tämä on muistinvarainen tieto aiemmasta nettikeskustelusta enkä ole asiaa Arain maahantuojalta tarkistanut.
Katsokaapa sinne kypärän sisään pehmusteiden alle, sitä styroxia, näyttääkö ehjälle
Jos näyttää, eikun potta päähän ja menoksi![]()
Ei ihan noinkaan.. ulkokuori ja sisempi styrox-kerros kun on tehty toimimaan kokonaisuutena. Eli jos ulkokuori menee ihan kunnollla halki, niin itse kyllä kypärän vaihtaisin. Se pelkkä styrox kun leviäis palasiksi ensimmäisen iskun jälkeen pitkin tietä ja toinen isku (tai useampi) samaan kohtaan tekisikin sitten jo gutaa kun voimat kohdistuis suoraan pääkåppaan..(suiza @ Elo. 05 2008,19:03) kirjoitti
- P
Jos ei siellä ole irtopäätä painona, niin ei kai se sisusta nyt voi tuommoisesta olemattomasta kolahduksesta mitenkään vaurioitua. Ihme hätävarjelua.![]()
Dixi et animam levavi
Iteltä tipahti Arai Astro R käsistä ja osui alumiinisen jalkatapin kautta asfalttiin, kolhuja tietty tuli moneenkin kohtaan. Soitin maahantuojalle ja selvitin miten kävi, siellä kaveri sanoi, että ei hätää, ko. potta kestää vapaan pudotuksen 2 m:stä betonilattialle. Mutta jos kolhut arvelluttaa, niin ei muutakuin potta mukaan ja maahantuojalle kysymään tekeekö sillä enää mitään. Kuitukypärän voi yleensä maalata turvallisuuden mitenkään kärsimättä.(matt1 @ Elo. 05 2008,11:37) kirjoitti
Jos ois mitä jois, niin jois pois.................
Menin tossa tiputtamaan epähuomiossa mun hjc:n fg15 kypärän maahan, noin puolentoista metrin korkeudelta. Se on muutaman vuoden vanha enkä oo sitä ennen tiputellu. Miten noi kestää tollasta, kun niistä jännityksistä aina puhutaan, ettei kestäisi kun yhden tiputuksen, pitääkö se paikkaansa??
BMW R850R
Varmaan riippuu siitäkin mille alustalle se tipahti.
Jos betonille niin isku on kyllä terävämpi ku vaikka nurmelle.
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
En sun kypärän arvosta niin tiedä, mut kotivakuutus on tämmösiä varten.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Esijännitys koskenee halvimpia pulkkamuovista tehtyjä kypäriä jotka tuota pudotusta tuskin olisi kestänyt muutenkaan. Tuo hjc näyttäisi olevan komposiittia jossa vahvikkeena kevlar,dynema ja tuntemattomampi spectra joten jos kuori on kokeillen ehjä niin ei se mihinkään ole hajonnut.
Kaatuessa kypärä menee vaihtoon vaikka ulkokuori ehjänä säilyisikin koska kypärän sisäosat voivat painua kasaan iskun voimaa tappaessa ja seuraava kolaus tuleekin hieman terävämmin läpi, eli sama kolaus voi toisella kerralla tappaa vaikka ensimmäisellä kerralla selvisi hedarilla.
Eli mutulla varustettuna kuitu kypäristä ei mene ns. Pinta jännite, eikä myöskään laadukkaimmista muovi kypäristäkään. Tyhjänä tipautetun kypärän sisustan iskua vaimentava rakenne ei myöskään juurikaan vaurioidu, jos putoamis korkeus on alle miehen mitta.
Loppu peleissä ratkaisu pitää tehdä itse sillä periaatteellä onko itsellä luottoa kypärään pudotuksen jälkeen vai ei. Jos koko ajan miettii ajaessa vammautumisen riskiä kypärän puottamisen takia niin ei muuta kuin uutta kehiin. Itse en vaihda kuitu kypärää jos ne maahan putoaa ns. Rinnankorkeudelta ja on päällisin puolin kokeilemalla ehjä.
Edit: kypärän pudottaminenhan on aina hyvä syy ostaa uusi kypärä jos jokin uusi malli kiinnostaa![]()
Viimeksi muokannut: Diesel; 04.05.2013 klo 16:49.
Mulla kans putosi Marushin RS2 peilin päältä asvalttiin. Arvoin että uskaltaako enää ajaa, mutta totesin että tokkopa tuo parin naarmun vuoksi lopullisesti pilalle meni.
Sen näkee sitten kolarissa että oliko näin :-P
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Araissa on näppärästi joku pinkki pohjamaali, jos se pinkki maali ei mene puhki niin BikeWorldin mukaan silloin ei ole ongelmaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla putos myös halpa paska katuun ja visiiri meni rikki. Vaihdoin visiirin ja jatkoin käyttöä. Sisukset on reikaleina, mutta diggaan potasta.
Miten se vastasi alkuperäiseen kysymykseen, ei mitään hajua, mutta jokaisen aikusen pitäisi pystyä tekemään päätökset omasta turvallisuudestaan ilman, että tarttee kysellä foorumilta, josta saa ties mitä "halitulijallaamustatuntuujaolenessonbaarissakuull ut" vastauksia, eiks je?
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Pari kertaa oon C3:n pudottanut hiekalle/soralle, ja toinen oli tänään, kun tuuli pudotti Luonatuuli reisulla satulan päältä, pieniä vaaleita naarmuja tullut molemmilla kerroilla.... enpä usko, että on muutakuin ulkonäkö kysymys. Meinasin tosin vähän noita fiksat jollain ?? kenkäplankillako ?
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
http://www.youtube.com/watch?v=9LfEFhBelTY
Vasaralla kahteen kypärään. Laaduissa ehkä pientä eroa...
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Niin, joka kevät tulee samat väännöt, samoista asioista. Harald73 jo tiivistikin upeasti vastausten kirjon, mutta empä osaa itsekkään olla ottamatta kantaa.
Jos kypärä kestäisi vain sen yhden kolahduksen, miten mahtaisi pääparan käydä kun ensin tulet pyörän selästä kypärällesi ja sitten lanaat pitkin asfalttia vuoroin kypärälläsi ja vuoroin milläkin osalla kunnes vauhti pysähtyy vaikka siitä 80 nopeudesta...? Kontatessa tiettävästi kypärä ottaa useammankin mojovan iskun itseensä eikä suinkaan halkea siitä laskuissaan toisesta...
Itse katsoisin että jollei näkyviä "vammoja" näy niin se on silloin hyvä vielä.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Ei kypärän tarvitsekaan kestää kuin yksi isku - testeissä ei paukuteta samaan kohtaan useammin. Viiden tähden kypärän voisi siis nokkela businessmies tehdä vaikka keraamista tai ikkunalasista.
Mitä taas "pintajännityksiin" tulee, niin niitä saadaan aikaan lähinnä seuraavilla, kolmella eri tavalla:
1) Laminoimalla pallokuori, joka kovetetaan korotetussa lämpötilassa. Silloin sekä lämpömuodonmuutosten, että kovetuskutistuman johdosta laminaattiin syntyy jännityksiä. Laminaatti siis kutistuu paksuussuunnassa, mutta ei kuitujen suunnassa, mikä synnyttää muodonvääristymiä ja jännityksiä. Yleensä nämä jännitykset ovat ei-toivottuja, joskin joissain paria kertaluokkaa kalliimissa laitteissa ilmiötä hyödynnetään.
2) Paisuttamalla solumuovia potan sisälle. Tällä saadaan aikaan kaljatölkkiefekti, ts ohutkin kuori tuntuu hyvin jämäkältä jos sisällä on painetta. "Ylipaine" parantaa myös kuoren stabiliteettia, ts se ei rypisty iskusta niin helposti. Jokainen kaljatölkin omistaja varmasti tuntee ilmiön.
3) Tunkemalla ko solumuovijuttu väkisin hieman ylikokoisena kypärän sisään.
Kyseisiä, ohuen kuoren hallittuja "paineistamisia" tuskin harrastetaan massatuotantokypärissä ja ne styroksit ovat ainoastaan levittämässä kuormia suuremmalle alueelle. Silloin kypärä on kunnossa, mikäli pintalevyssä ei näy vauriota ja mikäli iskukohdan ääni on esim kynnellä koputeltaessa samanlainen kuin muualla vastaavissa kohdissa. Jos kohta kuulostaa ontolta tai tussahtaa omituisesti, on styroksi painunut läjään tai kuitukerrokset ovat irronneet toisistaan/alustastaan. Silloin potta on syytä vaihtaa tai ainakin kääntää päätä hiukan eri asentoon seuraavien lippojen kohdalla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ite kurkkaan yleensä kypärää valitessa SHARP testitulokset. Ohessa video kyseisestä testistä: http://sharp.direct.gov.uk/content/animation
Mukana myös kypärän kitkatesti, eli kypärän osuessa asfalttiin niin pyörähtääkö niskat 720 astetta ympäri vai ei.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Miten ilmanpaine vaikuttaa kypärän turvallisuuteen. Ajoin matalapaineessa, korkeapaineessa ja vieläpä alppien yli. Jos kolisee alpeilla, niin onko se sit kypärän vaihto, kun tullaan maalikyliin?![]()