Melkee itku tuli, ku isäntä kohteliaasti oli aukomassa mulle kypärää, kun ajoon olin lähössä. Pentele sitten meni ja pudotti sen n. metrin korkeudelta suoraan betoniin. Kolhuja tuli laelle...
Mitä olette mieltä, miten kypärän turvallisuus ominaisuudet ois tästä kärsineet? Sitähä sanotaan ettei pudonnut kypärä ole NIIN turvallinen kuin putoamaton. Onks näissä uusissa kypärissä mitää "pintajännite" juttuja...?
Kyseessä 2 kk vanha SHOEIN Raid II. V****ti, ku ei ees omista käsistä livennyt.
Ajattelin kysästä kotivakuutuksen kautta, josko uutta pottaa sais...
-iso O
Kotivakuutuksesta kannattaa tosiaan kysäistä.(Ouska @ Heinä. 06 2008,18:49) kirjoitti
Saisit sit ainakin turvallisen ja uuden kypärän sieltä pienempään hintaan.
V****taa se silti.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Kuitukypärä ei mene miksikään pienestä pudottelusta, naarmut tietty sapettaa niin maan p****leesti. Halvemmat muoviyhdistelmät (thermoplast yms.) onkin sitten eri juttu, mutta niitähän ei turvallisuustietoinen motoristi käytä muutenkaan..
Suzuki GSX-R600
Ekaks olin et ei vittu, mut sit olin et ei saatana
Onkos tosta pintajännityksestä jotain Myytinmurtaja-tyylistä tietoa?
MC KCI
Tunturi Super Sport '80 (tallissa)
Eikös tuossa kypärän kertakäyttöisyydessä ole lähinnä siitä kyse, että jos on kolahtanut isommasti niin ne kypärän sisällä olevat pehmusteet on jo absorboineet yhden iskun, eikä ne siitä enää palaudu entiselleen? Korjatkaa jos olen väärässä?
Buell XB12Ss
IMHO kypärän sisällä oleva ohut pehmuste on siellä vain siksi, että kypärä tuntuu paremmalta päässä niin. Kuitukypärässä (mikä RaidII on) ei tarvitse ajatella pintajännityksiä, kuten mahdollisesti muovikypärissä tarvitsee. Se, että onko tuota muovikypärienkään heikentymistä pikku kopauksen jäljiltä testattu, on taas oma juttunsa. Tuon ulkokuoren sisällä oleva massakaan ei mene tyhjänä tippuessaan yhtään miksikään, mutta jos siellä kypärän sisällä on vaikkapa tykinkuula tai pää kypärän osuessa johonkin reippaammin, niin en käyttäisi sitä jatkossa - kypärää siis. Tykinkuula varmaan toimii edelleen ja pääkin toivottavasti.
Liimaa vaikka org.-tarra päälaelle ja päristele menemään.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Et ole väärässä.(toivjan @ Heinä. 06 2008,19:02) kirjoitti
Ja pintajännityksestä vielä sen verran että se on nesteen kuten esim. veden ominaisuus, jolla ei ole mitään tekoa kypärien kanssa.
-nomen est omen-
Mulla tippu HJC:n kuitukypärä pyörän peilin päältä asfalttiin. Ainakin maalipinnasta lähti muutama noin puolen sentin palanen ja myös halkeamia näkyy. Eipä jääny kovin laadukas kuva kypärästä.. Joka tapauksessa toistaseks näillä mennään.![]()
KTM Super Duke
Ajatellan esim. sellaista lippaa minkä kisakuski tekee kovasta vauhdista, niinkuin nyt Kallio 190 km/h...
Siinä voi iskeä kypärän katuun 10-20 kertaa. Jos se menis täysin pilalle ja käyttökelvottomaks yhdestä osumasta, niin sit samassa lipassa tulevat 19 osumaa otettais suojaamattomalla pilalla olevalla kypärällä.. Puuh.
Kyllä se suojaa erittäin hyvin edelleen vaikka tulis vielä pari osumaa lisää. Tottakai se se on vaihdettava pahan osuman jälkeen, mutta ei se täysin pilalle mene yhdestä pikku kolhusta.
Ootko varma, ettei sulla lohjennu vaan päälimmäinen maalikerros ja se jossa on halkeema onkin pohjamaalia?(-The Ace- @ Heinä. 06 2008,19:49) kirjoitti
Vaikeata sulattaa kuitujen menevän poikki reilun metrin pudotuksesta.. jos kuituihin asti on lohjennu siellä näkyy selvästi kuidun säikeet.
Omakohtainen kokemus vuodelta 94, silloinen kypärä Nolan N91.
Auto tuli vasemmalta eteen ja eikun pakun kylkeen osumat ja ilmaloikka taaksepäin.
Kypärä löi täysillä asfalttiin ja taju kankaalle.
Jälkeenpäin vakuutusyhtiön miehen kanssa kun selviteltiin vammoja yms.korvattavia asioita, tutkailtiin kypärän kuntoa.
Kypärä päällisinpuolin ehjän oloinen, mutta kun painoi poskista toisiaan vasten, kuori kuin pullataikinaa. Se siitä ja sen kypärän jännityksistä.
Eli kyllä minun mielestä kypärästä huomaa onko se kuosissaan vai ei.Tosin jokainen kypärän pudotus on turha.
Nimimerkki, henki säästyi
Itse konttasin tuolla ratalla, kypäränä Shoei XR1000. Takaraivoon tuli ihan pieni kosketusjälki, mutta vahinkotarkastajan kanssa kypärää tutkimme ja havaintona oli sisäpulelta pehmusteen alla olevan styroksin hajoaminen kuin kanamunankuori! Eli oli mennyt moneen osaan, mikään paloista ei ollut irti, mutta kypärän iskunvaimennus oli tehnyt tehtävänsä eikä enää toimisi seuraavassa osumassa kuten pitäisi.
Osumien määrästä ei ole muistikuvaa, mutta yksi ainakin.
Lasikuidun tai muun vastaavan materiaalin muuttuminen pehmeäksi iskun jälkeen johtuu kuitujen ja täyteaineen sidoksen murtumisesta. Mitään jännityksiä ei kypärissä todellakaan ole.
Jos kappaleessa olisi jänitys niin se levähtäisi sen murruttua ei muutuisi pehmeäksi.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Kypäriäkin on vain kahta mallia... pudotettuja ja ei vielä pudotettuja.
Maalautin yhden ruukuistani keväällä uudelleen hienon mustaksi ja jo kuukauden kuluttua olin pudottanut sen kaksi kertaa. Eka kerta vitutti suunnattomasti mutta toisella kertaa olin jo tottunut... Avopata kun ei meinaa pysyä peilissä eikä mikään pata pyörän päällä. Toisen pudotuksen jälkeen olen patoja pitänyt peilissä mutta hihnalla varmistettuna. Ja kotona hyllyssä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Enpä itse käyttäisi tiputettua kypärää!Rahaa se vaan on.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ite kyllä vetelen pari kertaa nakkisormista pudottamalla kypärällä. Ei ne mitään kananmunia sentään ole![]()
Pintajännitys on kypärästä mennyt* ...uutta tilalle
vertaa esim. ehjän kananmunan kestoa suhteessa kananmunaan jossa on pienenpieni halkeama
"Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
"vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
"Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
Molemmat menivät rikki, kun pudotin ne metrin korkeudelta lattialle.(maRk1 @ Heinä. 22 2008,16:05) kirjoitti
![]()
Ainakin Lazerin muovi/kuitu kypäriä saa tiputella aivan vapaasti metrin korkeudesta ilman että kolariturvallisuus siitä kärsii. Ainut, joka siinä kärsii on kypärän ulkonäkö ja visiirikin saattaa naarmuuntua.
olisit tiputtanu maahan..vähemmän siivottavaa(Akiva @ Heinä. 22 2008,16:33) kirjoitti
![]()
Siellä se on taas tietoa...(maRk1 @ Heinä. 22 2008,16:05) kirjoitti
Ei noiden turvallisuus mihinkään pintajännitykseen perustu!
Huoh...(maRk1 @ Heinä. 22 2008,16:05) kirjoitti
![]()
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Lazerin LZ6 oli paras kypärä Sharp-kypärätestissä. Hinta alle 100€. EI KANNATA ALKAA ELVISTELEEN TONNIN KYPÄRÄLLÄ!(compact_d @ Heinä. 22 2008,18:10) kirjoitti
Pää surisee ja suu pärisee.
Jos joka kerta pitäisi kypärä uusia, kun se maahan tipuu, niin olisi vissiin menny jo 3 kypärää tälle kaudelle...
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Just joo. Alle 100 eurolla testivoittaja kypärä moottoripyöräilyyn?! I don't think so... Kerroppas lähde tai laita mustaa valkoiselle.(sooda @ Heinä. 28 2008,15:57) kirjoitti
Btw, ei tarvi huutaa.
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Sharp-kypärätesti josta otettu Lazerin mallit eroteltuna..(jennica @ Heinä. 29 2008,21:51) kirjoitti
Testejä on erilaisia ja joissain menestyy joku merkki hemmetin hyvin ja jossain taas ei. Jokainen halukas voi tutustua testaustapoihin / metodeihin tuolla sivustolla, mutta ei tuon ihan turha testi pitäisi olla.
Olkaatten hyvät.
- P
Edit: itselläni Shoein XR-1000 joka tuon testin perusteella on aika paska, mutta kyseinen malli on pärjännyt tietääkseni aika monissa testeissä todella hyvin, joten uskallan tuohon kyllä luottaa.. ja onhan se aivan itun hieno (joka on kuitenkin tietenkin se "pää"asia kypäröiden kohdalla).
Jees. Tiputin omani perinteisesti peilin nokasta asfaltille viime viikonloppuna. Ihme ja kumma vaurioita tuli oikeastaan vain visiiriin jonka olen muutenkin ajatellut vaihtaa kokomustaan. Hyvin potta pomppi. Sanomattakin lienee selvää, että Shoei ei mene vaihtoon tuon takia vaan![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07