Nykyinen pyörä 15v vanha HD big twin drag bar:lla ja keskitapeilla. Oon 172 cm.

Tällä taustalla ei tietenkään pysty olemaan viimeiseen asti analyyttinen mitä tulee jousitukseen ja jarruihin. Olivat kaikissa kolmessa vähintäänkin hyviä. "Agresiivisimmin" ajoin sportilla mutta se johtuu enemminkin siitä että rupesi pikkuhiljaa tottumaan tälläiseen pyörätyyppiin kuin mistään muusta.

Bellagio

Näyttää luonnossa huomattavasti paremmalta kuin kuvissa, joissa jotenkin pliisun näköinen. Vasemman puolen tuplaänkkärit tahi renkaan ja lokkarin välilnen tila ei häiritse oikeasti. Myös mittaristo ihan OK, kuvista saa vaikutelman että italialaisten pitänyt ihan muotoilemalla muotoilla tuommonen. Pinnavanteet ja renkaiden profiili sopii hyvin yhteen ja kaikista hienoin tekninen yksityiskohta on kyllä toispuoleinen takahaarukka.

Stongan mitat täydelliset, myös etäisyys satulasta stongaan oikea. Satula erikoinen takaa voimakkaasti tukeva malli. Istuinkorkeus ei saisi olla enää yhtään korkeampi. Jalkatapit oudoksuttaa aluksi, ovat niin takana. Takajarrua en tullut käyttäneeksi ollenkaan kun jalka ei löytänyt poljinta.

Liikkellelähdettäessä takana olava vaihdepoljin aluksi hankala. Se on lisäksi liian kevyt käyttää, ts. ei hahmota että vaihde jo vaihtuikin. Mutta asiaan kyllä tottui. Ajelin mutkapätkän melko varovasti joten siitä vaikea sen kummempaa kertoa. Yleisesti ottaen pyörä tuntui kuitenkin erittäin kevyeltä ja helposti käsiteltävältä.

Moottori tuntui jotenkin eleettömältä. Otti kyllä kierroksia herkästi mutta kiihtyvyys ei tuntunut mitenkään päätähuimaavalta. Toisaalta alavääntö vaikutti paremmalta kuin esim. uusi HD 1200 spora. Mutta ilman muuta runko kestäisi kyllä tiukemmankin myllyn.

Peilit oli OK. Mittaristossa analogininen osa voisi olla kiekkakello nykyisen nopeusmittarin sijaan, hiukan epäselvä asteikko. Sähkönappulat hiukan omituisen näköiset nappulat mutta kyllä niillä selviytyi. En tullut selvittäneeksi mita kaikkea dataa tietokoneen ruutuun saa.


Griso (1100 2V-malli)

Onhan se ihan tyylikkään näköinen, änkkärin joutuisi luonnollisesti vaihtamaan.

Jalat yltää paremmin maahan kuin Bellagiolla. Satula ei samalla tapaa tuuppaa takaa. Vaikka ajoasento onkin erilainen niin melko hyvä. Stonga ei ole paljoa pielessä, ehkä se saisi olla himpun verran edempänä tahi karvan verran kapeampi, en tiedä. Jalat tulevat selvästi tiukempaan kulmaan. Leveä tankki oudoksuttaa.

Moottori tuntuu selvästi vahvemmalta kuin Bellagiossa. Mutta taasen toisaalta ehkä jotenkin odotin jotain vieläkin rajumpaa. Ts. pyörä kyllä kiihtyy mutta mistään hevosenpotkusta ei voi puhua. Vetää hyvin jo alakierroksilta lähtien.

Leveästä tankista jen johtuen tuntuu että alla on "iso pyörä". Mutta oikeasti kyllä näppärä pyöriteltävä eikä missään nimessä painava.

Mittarit, peilit jne samaa tasoa kuin Bellaggio.


1200 Sport

Tankki vieläkin isompi kuin Grisossa, paitsi leveä myös korkea. Satula samantuntuinen. Jalat eivät taida olla samanlaisessa koukussa. Stongassa oli jonkinasteinen epäsopivuus. Ei ollut isosta kiinni, mutta taisivat olla jotenkin liian etäällä/alhaalla/kapealla. Mittaristo selkeämpi (erilliset kiekka- nopeus- ja bensamittarit + tietokone) mutta toisaalta vähemmän makea? Peilit olivat riitävän leveällä mutta muotoilu verotti käytettävyyttä.

Itse ajettavuudesta tahi moottorista en pystynyt löytämään isoa eroa Grisoon. Hauskaahan mutkatiellaä oli ajaa, luottamusta herättävä. Johtuiko stongasta tai varttikatteesta tai tottumattomuudesta mutta käsissä rupesi tuntumaan.


Stelvio

En ajanut. Totean vain että mulkosilmäajovalot näyttävät livenä paremmilta kuin kuvissa.

Kotimatka

Tuntui omituiselta kun jalat tulevat niin eteen, pari kilsaa meni ennenkuin taas tottui.

Mitä tulee tähän kiihtyvyysasiaan niin kaasua käännettäessä äänet ja tärinät lisääntyy, siinä sivussa myös nopeus. Ei liene epäselvää etteikö esim. tehottomaksi sanomani Bellagio jättäsi pyörääni leikiten mutta fiiliksen rankkuudessa varmaan menettäisi jotain.

Jälkimaininnat

Numerotietojen valossa Bellagio olisi näistä itseasiassa matalin. Mutta satulan muoto sai sen tuntumaan korkeimmalta.

Tehoero Bellagion ja Grison välillä ei totuuden nimessä ole kovin suuri, alle 15 hv. Sport taasen himpun verran Grisoa tehommaampi.

1200 sport olisi näistä varmaan paras ns. järkivalinta esim. matka-ajoon. Stonga olisi tarvittaessa helppo vaihtaa. Mutta jotenkin Griso tuntui makeammalta. Bellaggio taasen omanlaisensa kiva pyörä.
Kaikki olivat hyvin viimeisteltyjä, hienot maalipinnat jne. Jos poistelee jonkun näistä niin voi kyllä tuntea omistamisen ylpeyttä.

EDIT: vielä sen verran että joku näistä täristi hieman. Ei paljoa vaan sen verran että sen pystyi huomaamaan