Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
    Tuli tuossa bongattua naula velipojan pyörän takarenkaasta, joka on noin puolivälissä käyttöikäänsä. Eipä tosin vuoda juurikaan, kerran on joutunut lisäämään ilmaa, mutta eihän sitä voi sinne jättää.

Ensin tuumin, että laitetaan ulkopuolelta tubeless-paikka, mutta reikä on juuri kuvion uran pohjalla, joten se voi olla hankala saada sieltä katkaistua fiksusti. Jäänee paikan päät repsottamaan ulos, en tiedä onko se hyvä juttu. Muutenkin noissa on ongelmana, että rengas voi jäädä ´pompottamaan´ paikkauksen kohdalta.

Onhan noita ulkoisia paikkoja tullut joskus laiteltua, että pääsee reissusta kotia, mutta lienisi silti parempi ottaa rengas vanteelta, ja laittaa sisältä asennettava paikka, semmoinen "sienenmuotoinen", mikä ei voi mahtua tulemaan reiän kautta ulos.

Toisaalta onhan se kyllä niinkin, että renkaan vyöt todennäköisesti ei ole enää ihan uutta vastaavassa kunnossa, kun sieltä on naula läpi. Ja jos tuo aiheuttaa joskus myöhemmin jotain, se "jotain" tulee olemaan lähinnä renkaan hajoaminen kovassa vauhdissa.

Olen kerran käynyt pakun kanssa hakemassa moottoritieltä erään pyörän, jonka takarengas oli silpoutunut vauhdissa. Renkaan jäänteet olivat repineet kaikki takakatteet, ja suurimman osan takarunkoon kiinnittyvistä kamppeista tuhannen paskaksi, oli hurjan näköistä jälkeä. Kuski oli jollain ihmeellä saanut pidettyä laitteen pystyssä.

Eli kaiketi kuitenkin päädymme laittamaan siihen uuden alle, koska ei tuommoista riskiä viitsi tieten tahtoen ottaa, vaikka se olisikin aika pieni.

Muiden kokemuksia ja mielipiteitä asiasta otetaan vastaan.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Näistä on väännetty aika paljon, mutta ei ole vielä esitetty, että paikkauksen vuoksi rengas olisi tuhoutunut.

Itse laittaisin sisäpuolisen paikan ja ajaisin pallon loppuun.

Varmin keino olisi pyöräyttää paikattua rengasta kuormitettuna penkissä 300 km/h, mutta sellaista mahdollisuutta ei taida olla tarjolla..

Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Tuo sisäpuolinen paikka olis varmasti paras vaihtoehto, mut itse oon paikannu ainakin 2 rengasta ihan normi tubeless-paikalla. Ne kesti ja toimi moitteetta. Ei sen pitäis jäädä pompottamaan, ne paikkausaineen repsottavat pätkät tasoittuu kyllä ihan ajamalla.
    2012 Aprilia Shiver 750
    2021 Beta RR 250 racing
    Ei se jää pomputtamaan paikkapalan repsottavien päiden takia, vaan siksi että kun paikka vulkanoituu renkaan kumiin kiinni, siinä kohti tapahtuu pientä ´turpoamista´ tai mitälie, kuitenkin tuppaa jäämään pikkuisen epätasaiseksi se kohta. Ei siis varmaankaan ole ongelma joka ikisen paikkauskerran suhteen, riippuu mm. missä kohti kuviota reikä on.

Joo, olen itsekin ajellut noilla sen verran että pääsee kotiin, ja kuullut että monet ajavat paikatut renkaat ihan loppuunkin... saa nyt velipoika ihan itse miettiä, miten päin tekee. Itse varmaan laittaisin sisäisen paikan, ja ajaisin kumin loppuun.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    Ajoin, nyt on uusi takarengas. Mutta hyvin sillä pystyi ajamaan sen 8000km.
    Suzuki GSX-R 1000 K7
    Minä en ala kokeilemaan onneani paikatulla renkaalla. Kyllä muakin kyrsi vaihtaa hyvässä kunnossa olevan rengas uuteen, koska raha ei kasva puissa, mutta ei mistään tolkuttomasta hinnasta ole kuitenkaan kyse.

Omassa tapauksessa ei ole kyse vain omasta hengestä, vaan myös kyytiläisen hengestä: maksan mieluummin 200e varmistaakseni sen, että vaimo ei pääse hengestään paikatun renkaan takia. Ei olisi kiva miettiä, että miksi säästin silloin sen 200e. No, ainahan johonkin täytyy vetää raja riskien minimoinnissa, eli jokaisen pitää itse punnita minkä riskin on valmis ottamaan.
    Lainaa (pitkäkoipi @ Heinä. 06 2008,21:03) kirjoitti
    maksan mieluummin 200e varmistaakseni sen, että vaimo ei pääse hengestään paikatun renkaan takia. Ei olisi kiva miettiä, että miksi säästin silloin sen 200e. No, ainahan johonkin täytyy vetää raja riskien minimoinnissa, eli jokaisen pitää itse punnita minkä riskin on valmis ottamaan.
    Täytyypä suorittaa laskelmia riskistä, kun jostain edes löytäis paikatun räjähtäneen renkaan, ja siitä johtuneen kuolemantapauksen.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
    Ajan... tai itse asiassa ajettu jo noin 15 000 km ja 4 paikkaa etusessa. Menee syksyllä vaihtoon ko 20-25 000 km on takana...

Nopeudet max 140 km/h. Riitävästi miulle ja kawalle. Kts. profiilista pyörän malli.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    jos on takanen ja pintaa vielä ni pitäähä se paikata ja vaikka burnata loppuu et saa kalliista renkaasta kaikki ilot irti
    600rr
    Lainaa (wesba @ Heinä. 06 2008,21:17) kirjoitti
    maksan mieluummin 200e varmistaakseni sen, että vaimo ei pääse hengestään paikatun renkaan takia. Ei olisi kiva miettiä, että miksi säästin silloin sen 200e. No, ainahan johonkin täytyy vetää raja riskien minimoinnissa, eli jokaisen pitää itse punnita minkä riskin on valmis ottamaan.
    Täytyypä suorittaa laskelmia riskistä, kun jostain edes löytäis paikatun räjähtäneen renkaan, ja siitä johtuneen kuolemantapauksen.
    Ei kukaan olekaan väittänyt, että riski olisi iso.

Mutta jos kyseinen ´lottovoitto´ kuitenkin osuu kohdalle, niin hyvin todennäköisesti se rengas mossahtaa juuri moottoritienopeuksissa, ja silloin ei paljon naurata.
    Lainaa (pecha @ Heinä. 06 2008,22:41) kirjoitti
    Lainaa (wesba @ Heinä. 06 2008,21:17) kirjoitti
    Täytyypä suorittaa laskelmia riskistä, kun jostain edes löytäis paikatun räjähtäneen renkaan, ja siitä johtuneen kuolemantapauksen. *
    Ei kukaan olekaan väittänyt, että riski olisi iso.

Mutta jos kyseinen ´lottovoitto´ kuitenkin osuu kohdalle, niin hyvin todennäköisesti se rengas mossahtaa juuri moottoritienopeuksissa, ja silloin ei paljon naurata.
    Kyse on siitä, onko tuollaista "lottovoittoa" edes olemassa.

Uunon sanoin:"vai menisit ja ostaisit sitten Rutinoffin !!!, nyt tuli ero".
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
    Itse uskon, että se on kyllä olemassa.

Jos nyt ihan maalaisjärkeäänkin käyttäen asiaa tuumii, niin ei se vyörenkaan rakennetta ainakaan vahvista, kun sen kuviopinnasta on jokin mennyt läpi.

Miten tuommoisen kohdalla ajan mittaan käyttäytyvät esim. katki menneet teräsvyöt, sitä ei loppukädessä tiedä kukaan. Pitää muistaa sekin, että lämpötilavaihtelut ja kuormituksen vaihtelut ovat suuria.

Mutta vaikkei näitä asioita kannatakaan vähätellä, ei tässä toisaalta mitään piruja ole tarkoitus maalata seinille. Kukin punnitsee riskit ihan tykönään.
    Lainaa (pecha @ Heinä. 07 2008,16:06) kirjoitti
    Itse uskon, että se on kyllä olemassa.

Jos nyt ihan maalaisjärkeäänkin käyttäen asiaa tuumii, niin ei se vyörenkaan rakennetta ainakaan vahvista, kun sen kuviopinnasta on jokin mennyt läpi.

Miten tuommoisen kohdalla ajan mittaan käyttäytyvät esim. katki menneet teräsvyöt, sitä ei loppukädessä tiedä kukaan. Pitää muistaa sekin, että lämpötilavaihtelut ja kuormituksen vaihtelut ovat suuria.

Mutta vaikkei näitä asioita kannatakaan vähätellä, ei tässä toisaalta mitään piruja ole tarkoitus maalata seinille. Kukin punnitsee riskit ihan tykönään.
    Niitä rautalankojan menee renkaan sisällä arviolta parisen tuhatta ja ne on vielä punottu yhteen. Jos sieltä pari säiettä katkeaa niin on aika utopiaa, että se muuttaisi rakenteen kestävyyttä mitenkään oleellisesti. Varsinkin kun rakenne on tehty joustamaan muutenkin ja varsinainen kantavuus syntyy renkaan paineesta. Ainoa todellinen riski on, että paikka falskaa ja jäädään sen takia tien päälle. Vaikea uskoa, että edes mitään äkillistä paineen katoamista pääsis ton takia syntymään.
    premier

emeritus
    "hengellä leikkimistä" sanovat foorumin ns. asiantuntijat jälleen kerran. Olen kysynyt tätä ennenkin Suomen ja ulkomaankin foorumeilla, mutta ei ole vielä vastausta tullut:

Onko joku kokenut, tai edes kuullut varmasta tapauksesta, että paikattu rengas olisi katastrofaalisesti tai edes vähemmän katastrofaalisesti räjähtänyt vauhdissa? Minä en ainakaan ole, eikä ole kukaan koskaan ilmoittautunut todistajaksi tapaukselle. Tai että alunperinkään ylipäätään olisi räjähtänyt, eikä sivistyneesti vain tyhjentynyt naulasta tai muusta rengasrikon aiheuttajasta?

Ihan samaan sarjaan voi laittaa nämä "hengellä leikkimiset" kuin sen "faktan", että alle 500€ kypärä päässä moottoripyöräily on hegellä leikkiä.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Lainaa (B12 @ Heinä. 07 2008,17:47) kirjoitti
    Onko joku kokenut, tai edes kuullut varmasta tapauksesta, että paikattu rengas olisi katastrofaalisesti tai edes vähemmän katastrofaalisesti räjähtänyt vauhdissa? Minä en ainakaan ole, eikä ole kukaan koskaan ilmoittautunut todistajaksi tapaukselle. Tai että alunperinkään ylipäätään olisi räjähtänyt, eikä sivistyneesti vain tyhjentynyt naulasta tai muusta rengasrikon aiheuttajasta?
    Ei ole kuullut, eikä varmaan kuulekaan. Jos kudoksia on poikki, on kysymyksessä todennäköisesti pellinpalan, pullonpohjan tms yliajo, eikä tuollainen standardi pistemäinen reikä. Eli noita kudosvaurioisia ei edes paikata.

Jos rengas on oikein paikattu ja paikkaus hajoaa, on tilanne pahimmillaankin yhtä paha kuin se oli alunperin; rengas tyhjenee, mutta ei räjähdä. Teoriassa huonosti asennettu ns kamelinpaskaköntti voisi irrota kokonaisena, jolloin rengas tyhjenisi nopeamin kuin alunperin, mutta tuonkin ongelman voi välttää laittamalla oikean tubelesspaikan, tai sisäpuolisen paikan (en ole kyllä kuullut, että edes kamelinpaska olisi renkaasta irronnut).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Ajoin paikatulla kunnes samaan renkaaseen osui pultti ja tuli isompi reikä eikä niin isoa reikää enää viittinyt paikata. Paikka itsessään kesti mukisematta ja en pelännyt että olisi pettänyt. Jatkossakin paikkaan renkaan kamelinpaskalla jos sattuu joku naula tms tekeen siistin läven.
    Jep, kokemukseni mukaan naulan ja ruuvin reikä pysyy hyvin ummessa tubeless paikalla. Jos renkaaseen tulee pienikin viilto ei auta muu kun uutta kumia alle. Nytkin on tubeless paikattu rengas takana vaikka heppoja motissa onkin 250.
    BMW 1600 GT - ROCKET TURBO
    BMW 1200 GT
    HONDA PAN EUROPA
    HONDA 1100XX
    YAMAHA 900 DIVERSION
    Lainaa (vetomies @ Heinä. 07 2008,18:21) kirjoitti
    Lainaa (B12 @ Heinä. 07 2008,17:47) kirjoitti
    Ei ole kuullut, eikä varmaan kuulekaan. Jos kudoksia on poikki, on kysymyksessä todennäköisesti pellinpalan, pullonpohjan tms yliajo, eikä tuollainen standardi pistemäinen reikä. Eli noita kudosvaurioisia ei edes paikata.

Jos rengas on oikein paikattu ja paikkaus hajoaa, on tilanne pahimmillaankin yhtä paha kuin se oli alunperin; rengas tyhjenee, mutta ei räjähdä. Teoriassa huonosti asennettu ns kamelinpaskaköntti voisi irrota kokonaisena, jolloin rengas tyhjenisi nopeamin kuin alunperin, mutta tuonkin ongelman voi välttää laittamalla oikean tubelesspaikan, tai sisäpuolisen paikan (en ole kyllä kuullut, että edes kamelinpaska olisi renkaasta irronnut).
    Mitä tarkotat "oikealla tubeless paikalla"?
    premier

emeritus
    Lainaa (premier @ Heinä. 07 2008,19:58) kirjoitti
    Mitä tarkotat "oikealla tubeless paikalla"?
    Meinasin niitä autojen paikkoja, eli ei kamelinpaskatankoa.
    Kamelinkakkaa itsekin laitoin etuseen, kun joku kylvää noita ruuveja pitkin maita ja mantuja ja hyvin kesti siihen asti, kunnes ajoin takasenkin ruuviin. Reikä tuli aivan keskelle rengasta, niin ei muuta kuin uutta alle.
    "I'm not driving fast, I'm just flying low"

-Suzuki PV 5-v -87
    -Honda NSR 125 -91
    -Suzuki GSX-R 1000 -02
    -Aprilia RSV Mille R Factory 1000 -04
    -Kawasaki ZX12-R -04
    -Moto Morini Corsaro Veloce -07
    itse ajoin bt020 vai mikä se nyt oli n9000 josta 7500 paikattuna(sisäpuolelta)jossa oli 6mm poranterällä vedetty reikä ihan keskelle kulutuspintaa,ja varmasti sitten poralla.hyvin kesti radalla,Lappeenrannan lentokentällä(tosin vain 263km/h ja varmaankin lähelle 4000tkm moottoritie nopeuksia eli sen 120-150km/h.eikä mtn pelkoa että se yhtäkkiä tyhjenisi,mihin se paikka sieltä karkaa kun paine jo pitää sen paikallaan??
    bmw s1000rr 2011
    bmw s1000rr 2012
    bmw s1000rr 2014
    bmw s1000rr 2015
    bmw s1000rr 2017
    Don't argue the situation out on the road - you will not win!

22.  
    Naulan ja kamelinpaskan jälkeen on nyt ajettu joku 1500km ja nopeudetkin on käyny kahden sadan tuolla puolen. Hyvin on paikka pysynyt. Toivottavasti pysyy jatkossakin.
    Suzuki M1800R -10, Yamaha XV535 -96
    Ex: Aprilia Pegaso 650 -00, CBR900RR -00

1/4 mile: 10.796s, 212.10km/h, 60ft 1.888s