Arvoisat rataketut,
Nyt olisi taas hyvät neuvot ja vinkit tarpeen...Eli mitkä rengaspaineet sopisivat radalle yhdistelmään -Briggestone BT014 - ZX 6 R (-05)?
Kiitos jo etukäteen neuvoista!
No laita vaikka 2.4 eteen ja 2.2 taakse alkuun... Katukumilla voi pitää hieman korkeampaa painetta kuin ratakumilla. Ei se nyt niin tarkkaa ole, kunhan muistaa laskea hiukan normipaineista pois. Kisakäytössä säädellään paineita sitten hieman tarkemmin.
Minä olen pitänyt juuri toisinpäin noita paineita. Enemmän takana ja vähemmän edessä. 2.1 viimeksi edessä ja takana 2.3
Viimeksi taidetiin kemoralla laiskästä lappu käteen jossa kehotettiin noin 2 eteen ja taakse. Kuitenkin niin että eteen vähemmän.
Tosin en ole rata kettu, mutta noillakin on piiskattu aivan tarpeeksi. Tiedä sitten totuutta.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Yleensä varsin hyvä perussääntö on:
2,1 eteen
1,9 taakse
edit. Riippuu tietysti hyvin paljon mikä kumi on kyseessä. Mitä enemmän paineita, niin sitä enemmän kumi lämpenee
Ihan näin mielenkiinnosta ihmettelen, sen enempää kyseenalaistamatta kenenkään kommentteja, että mikäs tossa on logiikka että taakse laitetaan vähemmän painetta kun eteen? *(tyhmä minä?) Kun ihan katuajoon suosittelevat yleisesti taakse laitettavan enemmän painetta.
Itse olen nyt körötellyt juurikin vastaavilla paineilla mitä rammus ja ihan hyvin tuntu pelaavan, mutta jos tuohon päinvastaseen paineistukseen on jokin looginen selitys niin pitääkin ensi viikolla koittaa laittaa eteen pykälän verran enemmän kuin taakse.
Radalla takarengas kuumenee yleensä enemmän kuin etunen. Slicksien ja ratarenkaiden rungot on suunniteltu niin, että paineiden tulisi olla lämpöisenä siellä 2.4 bar tienoilla. Siksi tuo 2.1 eteen/1.9 taakse on se normaali rengaspaine kylmälle renkaalle.
En ole asiasta aivan varma, mutta ymmärtääkseni katurenkaille suositellaan hieman erilaisia paineita kuin ratakumeille. Katurenkaan pitokaan ei ole samaa luokkaa, joten rengas tuskin lämpeneekään yhtä paljoa. Itse laittaisin tod. näk. hieman enemmän kuin 2.1/1.9.
Mutta perstuntumahan se tärkein on. Jos rengas muljuaa ja taittuu alle, niin lisää paineita. Jos se taas on liian kuuma, lipsuu ja aukeaa, vähän pois.
- JAM Racing Team -
Corsa III lämpenee aika tarkkaan 2,1/1,9:stä 2,4:ään. Sitä en osaa sanoa, onko se optimipaine ko. renkaalle.(johtaja @ Kesä. 21 2007,16:03) kirjoitti
Busa K8
Olen huomannut , että rengas ottaa lämmetessään 0.2-0,3 bar painetta lisää...
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mihinkä perustuu väite/tieto, että rengas lämpenee sitä enemmän mitä enemmän on painetta?
Kun asiaa voisi ajatella toisinkin päin. Eli mitä vähemmän painetta, sitä enemmän rengas 'elää' ja lämpiää.
Ilmeisesti olen väärässä, kuten yleensä aina.
Tuon verran ottavat helposti jo kadullakin ja radalla vielä selkeästi enemmän. Varsinkin takanen, joka tais viime Ahveniston reissulla nousta luokkaa 0,6 bar ABC:n mittarilla katsottuna (eli hiukan jo jäähtyneenä) vaikka suht nätisti ajelinkin.(Athene @ Kesä. 23 2007,11:54) kirjoitti
TL1000R
Siis se on tieto. Perustuu kai kitkasta johtuvaan(mopojussi @ Kesä. 26 2007,23:28) kirjoitti
lämpenemiseen. Karting vehkeillä oli tosi tarkkaa kun
hioi viimeisiä kymmenyksiä ja sama kai mopoissa.
Muuten F1 rengaspaineet 0,8 ja jos kumi jäähtyy, niin
rengas ei enää pidä ja löystyy niin paljon, että kovassa vauhdissa pohja
hakkaa radan pintaan eikä auto kulje kunnolla.
Siihen miksi korkeammalla paineella lämpenee enemmän
en osaa sanoa. Kait jokutän teorian tuntee.
Mä oon antanu itseni ymmärtää, että korkeammilla paineilla kumi läpiää pinnasta enemmän. Kääntäen sama, pienemmillä paineilla (joita käytetään lämpimämmillä keleillä) kitkan aiheuttama lämpiäminen on pienempää kumin pinnassa, eli läpöä syntyy (tai siirtyy) renkaan runkoon enemmän (juurikin tämän elämisen takia?). Näin ollen lämpimän radan ja ilman renkaaseen tuottama lämpö ei nosta renkaan pinnan lämpötilaa liian korkeaksi.(waldoff @ Kesä. 27 2007,00:38) kirjoitti
Heittäkää kaulimella jos meni ihan mettään.
edit: siis lämpiäminen kovemmilla paineilla perustuisi siihen, että siihen renkaan pintaan kohdistuu kovempia voimia.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Samaa mieltä. Mun mielestä renkaan lämpenemiseen vaikuttaa eniten ajonopeus eli miten sitä rengasta rääkätään. Samalla pyörällä eri kuskeilla voi olla tarve eri paineille, vaikka ajavatkin samoilla renkailla. Jos ajaa hitaasti -> enempi painetta. Tämä ei ollut tullut aiemmin mieleen, mutta eilen oltiin Kemorassa ajelemassa ja seuraavan esimerkin perusteella tuohon em. huomioon päädyin: Pyörä on -R1, renkaat Diablo Corsa, paineet taka/etu 1,9/2,1. Ajettiin aluksi hitaita kierroksia rataan tutustumista ja linjojen opettamista yhdelle uudelle kaverille. Kierrosajat n. 1:40. Renkaissa näkyi kumin "syrttääntymistä" tai jonkinlaista siirtymistä. Ei näyttänyt oikein hyvälle. Sitten nopeutta lisää ja kierrosajat n. 1:22 ja renkaan pinta näytti joiltain appelsiinin pinnan näköiseltä. Ei mitään röpöä vaan sileä pinta. Minusta näytti aika hyvältä. Aika vaikeaa muuten kuvailla jotain renkaan lämpökäyttäytymistä *(flamedragon @ Kesä. 27 2007,12:28) kirjoitti
.
Jos taas ollaan metsässä näissä omissa päätelmissä, niin toivottavasti arvon herrat ampuvat nämä alas ennen kuin tyhmä motoristi on empiiristen kokeilujensa ansiosta rengasvallissa *.
Kun renkaissa on matalampi paine niin minä ainakin "tunnen" paremmin missä pidon raja kulkee,ajosta tulee jotenkin rauhallisemman oloista.
Meillä MP69:n kouluttaja kertoi, että normaaleilla kumeilla kannattaa ajaa ihan ohjekirjan paineilla. Oikea ratarengas on sitten eri asia.(mopojussi @ Kesä. 26 2007,23:28) kirjoitti
Katurengas suunniteltu ihan eri tavalla kuin ratarengas ja alhaisimmilla paineilla katurengas alkaa juuri 'elää' liikaa ja kehittää enemmän lämpöä tuon 'elämisen' takia.
Lujaa meni kouluttaja itsekin ja oli koittanut myös alemmilla paineilla, mutta ei auttanut mitään.
xxx
Tuota en ymmärrä....(Streethawk @ Heinä. 20 2007,15:34) kirjoitti
Miksi ihmeessä ei kannata laskea paineita. Aina kaikilla ratapäivillä ollaan sanottu, että kannattaa laskea paineita huomattavasti. Myös kaikki rataketut joilta olen asiaa kysynyt, ovat sanoneet että ehdottomasti on pakko laskea paineita radalle mentäessä.
Joku joka tietää, voisi selittää tuon kouluttaja69:n ajatuksen tuossa neuvossa. Minulle se ei mene kaaliin.
Minun kaaliini nyt ei yleensäkään mene mikään, mutta tuo on käsittämätöntä![]()
En ymmärrä minäkään.Olen kerran tempassut kunnon hisiderin liian korkean paineen takia,pito loppuu TÄYSIN yllättäen ja sitten ei ole mitään tehtävissä.Kannattaa kokeilla molemmilla paineilla niin hoksaa itsekkin mistä on kysymys!
ittellä on ollut "aamunavauksessa" etu/taka = 2,3 / 2,4 ja sitten kun kuski lämpiää niin 2,1/2,2 (olen katsellut painemittarilla että lämpimänä ovat noin 2,5) - vaatii kyllä pari kierrosta lämmittelyä ettei tunnu veltolle.
.. nämä paineet vois soveltua henkilöille joilla Ahvenistolla aika osuu 1.40-1.50 väliin. renkaina CorsaIII / Corsa ja laite R1-04
(ohjeiden käyttö omalla vastuulla)
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Speed Triplen manuaalissa suositellaan paineita 2,35 eteen ja 2,9 taakse. Eikös se tarkota, että se on optimi tilanne ja painetta pitäis laskee sen verran, että paine pysyy noissa lukemissa kun rengas on lämpimänä?
Mutta yksi kysymys askarruttaa..
Riippuuko ne optimipaineet renkaasta vai pyörästä? Miks tripleen suositellaan taakse isompia paineita, kun se tuntuu olevan yleensä toisin päin?
premier
emeritus
Sehän on ihan sama, vaikka pistää 0,9 eteen, ja 1,6 taakse. Tärkeintä on se, että paineet ovat lämpimänä oikealla tasolla. Pirelleissä pitää käsitykseni mukaan olla noin 2,4 molemmissa päissä optimitilanteessa.
Joten ei muuta kun valmistajan sivuilta tarkistamaan renkaan optimaaliset paineet (jos kerrotaan). Valmistajilla on kuitenkin varmasti tiedossa ko. paineet, koska kumeja testataan tuhansia kilometrejä.
![]()
Mut onko se optimipaine ainoastaan renkaasta kiinni vai vaikuttaako siihen esim. pyörän geometria ja alusta?
Esim. Pirelli tai Michelin ei ilmoita mitään optimipaineita renkailleen ainakaan nettisivuillaan. En tiedä onko siellä renkaan kyljessä sit joku merkintä?
Voisko tästä olettaa, että pyörän valmistajan suositukseen kannattaa luottaa enemmän?
premier
emeritus
Optimipaineeseen vaikuttaa todella moni asia. Eli miten pyörä on säädetty. Jos se on kovin etupainoinen ja etupyörällä kova pito mutkissa, niin etupyörä kuumiaa todella paljon. Jos pyörä on etupainoinen, niin silloin takapyörä pääsee elämään jonkunverran. Eläminen voi johtaa joko renkaan kuumenemiseen, tai viilenemiseen.(premier @ Heinä. 21 2007,04:32) kirjoitti
Kemora on todella tarkka renkaista, alustasta ja paineista. Jos kaikki ei ole kunnossa, niin katurenkaankin voi saada karmeaan kuntoon alle 20 kierroksessa.
Ohjearvoihin ei siis kannata luottaa sokeasti, ne ovat vaan hyvät lähtökohdat. Parhaaseen tulokseen pääsee testaamalla mitkä paineet sopii omalle ajotyylille ja alustalle.
Minä en mistään mitään tiedä. Nämä ovat vaan omia mielipiteitäni.
Onhan se oltava myös paljon pyörästä kiinni missä rengasta käytetään. Ei voi sanoa, että tietty rengas laitetaan aina tietyillä paineilla riippumatta minkälaisen pyörän alla se on.(premier @ Heinä. 21 2007,04:32) kirjoitti
Eiköhän se rengas pyörässäkin (vrt. kotilo) ole olennainen osa pyörän jousitusta johon myös ilmanpaineet vaikuttaa. Ja siihen ei kai renkaan valmistajalla ole paljon sanottavaa vaan pyörän valmistajalla.
xxx
Ja lisäisin tuohon vielä: Mitkä paineet sopivat omalle ajonopeudelle. Hitaasti ajettaessa rengas ei lämpiä niin kuin se lämpiää kovassa menossa. Renkaaseen tulee kylmäsiirtymää jos se ei ole tarpeeksi lämmin.(määhulluvai @ Heinä. 21 2007,09:01) kirjoitti
Sopivat paineet on toisaan riippuvaiset myös ajonopeudesta.
Jos kierrät vaikkapa Kemoran aikaan 2 minuuttia, niin ohjekirjan mukaiset "katupaineet" on ihan jees (tosin taakaa voisi laskea vaikka 2,5:een).
Jos taas kierrät samaisen radan vaikkapa 1.15 aikaan, niin silloin tuollaiset 1.9/2.1 paineet ovat enempi alueella...
ZX-10R + ZX-6RR
omasta mielestä ja kokemuksesta ns katurenkaisiin ei kannata ikinä pudottaa 1.9bariin. Ne on liian löysiä kudokseltaan semmoiselle paineelle. Ns rennsport luokan renkailla voi käyttää 1.9:;siä jos on: 1.Kuuma keli. 2. ajaa lujaa., jos taas ajaa melko lujaa, tai ei ole kuuma, niin 2.25 esim toimii rennsporteissa hyvin.
Radalla on täysin turha jakaa jollekkin hitaalle ryhmälle ohjeita että laita 2baria. katurengas voi olla täysin lollo ja vetelä sillä. periaatteessa aina jos kylmä paine on alle 2.5, niin se on ihan hyvä. jotkut pitää kadulla 3baria, ja se on selvästi liikaa radalle.
tuo on totta, että oikea lämpötila auttaa rengasta kestämään. Rengas pitää paremmin ja kestää. esim rikkonainen rengaslämppäri ja pari kierrosta kylmällä renkaalla repii enemmän pintaa kuin lämpimällä renkaalla 10kierrosta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jos tarkasti haluaa paineiden kanssa touhuta niin siirretään hiukan syrjempään noita kylmäpaineita ja aletaan tuijottamaan lämminpaineita.
Lämminpaine kun on kohdillaan niin silloin on huomioitu kuljettajan vauhti, taito, keli ja muut oleelliset muuttujat.
Eri valmistajat ilmoittavat renkailleen erilaisia lämminpaineita.
Dunlop 2,2 bar, Bridgestone 2,4 bar ja Pirelli 2,2 - 2,6 bar. Loput on kiinni sitten kuskin omista mieltymyksistä yms. Ja tuo paien pitäisi siis olla juuri radalta tultaessa niin edessä kuin takanakin. Varmista kuitenkin myyjältä / valmistajalta nuo lämminpaineet kyseiselle rengastyypille sekä seokselle.
Asian kanssa pelaamista helpottaa rengaslämmittimien omistaminen ja käyttäminen. Itse olen kuitenkin huomannut että renkaiden paineet nousee vielä jonkun matkaa lämppärien lämmöistä radalla ajettaessa, joten lämppäreistä ei voi luotettavasti lämminpaineita vielä mitata.
Ja se että kylmäpaineita ei tulisi / kannattaisi laskea alle 1,9 bar niin sanon suoraan että ei pidä paikkaansa. Keli, lämpötila radan pinnassa, renkaan seos, kuljettajan vauhti ko. radalla yms. vaikuttavat tuohon asiaan. Joskus kiusallani mitannut kylmäpaineet illemmalla kun rengas on jäähtynyt ja pari tuntia aikaisemmin oli lämminpaine kohdillaan niin havainnut että jopa 1,6 bar kylmäpaineita on tullut käytettyä.
Ja todella kuumalla kelillä tuon lämminpaineen seuraaminen on erittäin hyödyllistä, sillä se saattaa pelastaa pahoilta kaatumisilta sen takia kun rengas alkaa sulamaan ja luistaakin sitten ihan yllättäin.
Tämä tosin vain yksi tapa toimia, kukin saa tehdä kuten haluaa ja pitää paineian mitä haluaa.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kokeilemallahan tämä taas selviää mutta onko jollain perstuntuma mitä noihin Diablo Supercorsiin pitäs laittaa jos vertaa Corsa II/III:n?
Enemmän - vähemmän vai samat - itse veikkaisin vähemmän - reilusti - ehkä?
Edit1:
Kun kokeilin Corsa II/III:ssa 1.9-2.3 välillä monenlaisia paineita edessä ja takana tuntui että ne vain sulaa pinnastaan alle ja menee rumasti rullalle.
Tämä lienee mun oma tai vain ns. keski-hitaiden kuskien ongelma, nopeammilla rengas kuumenee kai enemmän ja paineet nousee tuonne 2.5-2.6 tasolle kuten Parjan esitti Pirellille olevan sopivaa.
Kun pistän Corsalle kylmänä F2.35-2.4/R2.5-2.6 paineet niin kumi pitää ja pinta kuluu nätisti (googletin jostain vinkin).
Normipaineet F2.6/R2.9 toimii nekin mulla paremmin kuin kovin matalat. Kumi kestää niillä jopa parhaiten mutta tuntuma rataan on silloin "kova/heikko".
Edit2:
Nyt se on kokeiltu mulla Diablo Supercorsassa;
T2.08 -> 2.55 (nousee siis melkein 0.5bar!)
E2.19 -> 2.35 (nousis enemmänkin kun vähän enemmän jarruttelis?)
Etunen näillä paineilla ihan "nätti".
Takanenkin vasemmalta poskeltaan mutta oikealla ulkosyrjässä jää vähän isompaa "raetta",
kai sen sais pois avaamalla Motoparkin takaisin tulevalle suoralle johtavassa oikeassa aiemmin ja isommin (jostain syystä jäi ny kokeilematta *)?
Edit3:
Amerikan pelleillä taitaa olla kovempaa ilmaa kun tarvii vain noin 2.0bar molempiin *http://www.pirelliprivateer.com/viewtopic.php?t=46?
Noo ei tarvii sitten ens kerralla kokeilla noilla pienemmillä paineilla.
Oma vauhti on vielä niin hiljainen että oli pakko ruveta seuraamaan lämpimiä paineita. Se vakioksi tullut 1.9/2.1 ei toimi takarenkaan osalta, koska kumi ei lämpene oman rauhallisen ajon seurauksena tarpeeksi ja jää kylmäksi.
Edellisillä renkailla (sportec m3) ongelma oli vähäinen, enkä sitä niin huomannut, mutta racetec k2 on lyhyen kokemukseni perusteella tarkempi. Jos takakumi ei lämpene tarpeeksi ja paine on liian matala, eurot hupenevat käytännössä silmissä kun kumi kuluu niin nopeasti. Kun hoksasin nostaa (kiitti vaan Ismolle vinkistä) painetta takarenkaassa niin kuluminen hidastui ja renkaan sivu alkoi näyttää sileämmältä ajon jälkeen.
Threadin aloittajalle siis vinkkinä että mittaa paineet pian varikolle paluun jälkeen ja tähtää noihin em. paineväleihin.
Tässä nyt rata-ajoa aloittelevana pitää vähän kysyä näistä paineista. Itsellä on nyt pyörässä alla pirelli diablo corsat ja kylmäpaineina oli viimeksi kemorassa E:2,4 T:2,5 ja ajat olivat sitä 1.22,4-1.23,5. Takanen menee välillä semmoiselle suht isolle ruvelle, eli olisiko ilmanpaineissa säätämistä? Juuri takarengas alkoi sulamaan alle viimeisimmillä pätkillä, tai siltä se ainakin tuntui, kun perä meinasi luistella
Ja jousitusta ei ole säädelty juuri mitenkään, eli se on ihan ohjekirjan perusarvoissa, koska ilmeisesti jousituksenkin säädöillä on vaikutus asiaan. Tarkoitus on kyllä säätää ne painumat kohdalleen, heti kun saan vain kaverin avuksi, että sujuu helpommin.
Suzuki Gsx-r 1000 -07