Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Morjens kaikille!

    Ensinnäkin pahoittelen epäselvää tekstiä, kyrsii sen verran tällä hetkellä.

    Nyt ois hyvät neuvot kalliit. Kyseessä on siis tällaiset vilkut.

    Kytkettiin aluksi tuo Bilteman elektroninen rele pyörään. Toimi aivan kuin piti. Yhdellä ja kahdella lamppuvilkulla per puoli sama vilkutusnopeus, eli sääteli vastuksen mukana tiheyden kuntoon.

    Mutta: Noissa ledivilkuissa kun on kaks punaista ja yksi musta piuha. Eli selvästi musta on minus ja punaiset ovat keltaisten ja punaisten ledien plus-piuhat. Kertokaa nyt fiksummat, että miten minä olen muka voinut käräyttää vilkut, kun eihän väärin kytketessä ledin pitäisi kärähtää hajalle. Jännite on kuitenkin juuri niille suunniteltu 12V, joten ylijännite ei pääse käräyttämään ledejä.

    Nyt tilanteena kun on se, että aluksi sain 12V muuntajalla kokeilemalla erotettua nuo punaisten ja keltaisten plus-piuhat (kun niitä ei mitenkään ollut merkattu!). Tällöin syttyi kaikki ledit aivan kuin pitikin. Mutta sitten pyörään kytkiessä ei enää toiminut kuin piti (piti hieman testailla, että mikä piuha on plus ja mikä minus). Vain osa ledeistä syttyi. Kytkentätapaa vaihtelemalla saimme eri määriä syttymään, mutta ei kaikkia. Lopputuloksena punaiset ledit vain juuri ja juuri näkyvät hohtavan, ja keltaisista vain 3 tai 9 syttyy (3 pelkällä keltaisten plussalla ja 9 kun kytkee molempien plussat yhteen).

    Mitä siis tein väärin? Onko virhe tapahtunut, kun olen laittanut molemmat plus-piuhat yhteen, ja testannut sillä? Muutajalla tämä kytkentä kuitenkin syttyi aivan nätisti. Tarkoitus olisi huomenna mennä Biltemaan juttelemaan tuotteesta, ja varmaankin ostan uudet samanlaiset. Tappiota kun en suostu ottamaan tässä asiassa!
    CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
  2. #2
    Ledi kestää estosuuntaista jännitettä aika huonosti, vaan lyö läpi ja kyrvähtää. Taitaa olla 5V paikkeilla tuo läpilyöntijännite.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  3. #3
    Lainaa kirjoitti
    Hurjan näyttävät kolmionmuotoiset LED-tekniikalla toimivat yleisvilkut. Hyvä valo, kestävät pitkään (ei hajoavia polttimoita) ja näyttävät hurjilta.
    Kummassakin vilkussa yhteensä 18 valodiodia, joista 6 punaista. Punaiset voi kytkeä erikseen esim. jarruvaloihin. CNC-työstettyä alumiinia. Kirkas lasi. Kiinnitys: M10-kierteet. 12 V / 1,7 W. Mitat: 77 x 40 x 28 mm. E-hyväksytty. Myydään pareittain.

    HUOMAA! Kun vaihdat LED-vilkut alkuperäisten tilalle, vilkutustiheys muuttuu yleensä liian taajaksi (mikä johtuu alhaisemmasta tehosta). Ongelman voi helposti korjata kuormituksesta riippumattomalla releellä, esim. Bilteman tuote 42-140. Saatat joutua vaihtamaan joitakin liittimiä.

    Ei niitä punaisia pidäkään kytkeä vilkkuun, siinä voi olla ongelman ydin. Jarruvaloon liittäminen sitten rikkoo Suomalaista tieliikennelakia ja/tai -asetusta sekä EU-direktiiviä. Näihin liittyvät linkit olen esittänyt tällä foorumilla jo tarpeeksi monta kertaa, en enää jaksa hakea tähän.
  4. #4
    Jes, eli suomeks sanottuna kämmäsin kun kytkennöistä ei ollut selvyyttä. Ihmetyttää vain, miten kehtaavat myydä tuollaisilla piuhoilla olevia vilkkuja, ilman että on merkattu, kumpi plus on vilkuille ja kumpi jarruille.

    Eli huomenna uudet tilalle ja asentamaan sunnuntaina/maanantaina kun kerkee. Pitänee vain kattoo tosi tarkkaan miten ne laittaa.

    Miun järki vain sanoo, että jos ei ole kytkentöjä laitettu, niin kai voisi olla jokin suoja, ettei ne kyrvähdä jos ja kun laittaa väärin. Sinänsä onni, että nuo ovat melkein puolet halvempia kuin muut led-vilkut..

    Muuten, onko se lain vastaista, jos laitan ne keltaiset JA punaiset ledit palamaan vilkkuna. Tällöinhän valona on nätti oranssi. Eli onko laissa kielletty, että osa vilkutusvalosta (sisältä punaista, laidoilla keltaista) olisi punaista? Muutenhan minulla jää pimeä kolo keskelle vilkkua.
    CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
  5. #5
    Ei taida niistä löytyä (E) hyväksyntöjä muutenkaan, joten kait sama miten kytket. Jos jääätelökauppias innostuu vainoamaan, määrää tuo vilkut purkuun oli punaledit kytketty eli ei.
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 05 2008,00:00) kirjoitti
    Ei taida niistä löytyä (E) hyväksyntöjä muutenkaan, joten kait sama miten kytket. Jos jääätelökauppias innostuu vainoamaan, määrää tuo vilkut purkuun oli punaledit kytketty eli ei.
    On ne hyväksytyt. Lue vaikka ekan viestin linkistä. Lisäksi vilkun lasissa on E-hyväksyntänumero.
    CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
  7. #7
    Lainaa kirjoitti
    E-hyväksytty. Myydään pareittain. *
    Miten lie sit on hyväksyjä ajatellut noi värit ja missä päin EU:ta on hyväksynnän hakenut ;)



    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  8. #8
    Oho.. Enpä ole kuullut, eikä varmaan viranomainenkaan E-hyväksytyistä integroiduista jarruvalo-vilkkusysteemeistä. Missä lie painettu muoviin "E".
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Lainaa (B12 @ Heinä. 04 2008,21:50) kirjoitti
    Ledi kestää estosuuntaista jännitettä aika huonosti, vaan lyö läpi ja kyrvähtää. Taitaa olla 5V paikkeilla tuo läpilyöntijännite.
    Juu niin tekee ja jos kestää tuota 5 volttiakaan, ainakaan yksittäinen, taitaa olla jotain 1.5v yhden sietokyky.

    Keltaisen ledin muuten saa muuttumaan punaiseksi, ainakin hetkeksi
    Honda CB600 F Hornet -07
    Honda CBR600RR -07
    Honda CBR600F -99
    Aprilia Sport Pro 125 -94
    Yamaha RD 125 -82??
  10.  
  11. #10
    Jos olet miinuksen tajunnut laittaa oikein niin etpä sitä enään oikeastaan voi kytkeä väärin. Riippuen johdosta minkä kytken vilkkuun vilkkuu joko punaiset tai keltaiset ledit mutta joka tapauksessa jommat kummat toimii eikä kumpikaan hajoa tästä kytkennästä. Mikäli homma ei näin toimi niin vilkku ompi susi. Kaverin mopoon samanmoiset laitettiin ja vallan mainiosti toimii.. huomattavasti parempilaatuiset kuin stormilta hieman vastaavanlaiset vilkut ja melkoisesti edukkaampaan hintaan.

    Anteeksi kirjoitusvirheet, en ehkä ole ihan selvin päin