Nyt tarvittais honda cb500:n vm. 2000 vikaan apua,tai oikeestaan tietoa.Eli jos joku vaan sattuis tietämään mistä on kyse.
Eli kylmänä ei heti sellaista kolinaa ja kilinää kuule,mutta kun moottori lämpeää niin alkaa.Kolina kuullostais tulevan jostain pytyn alapuolelta.Kylläkään varmaksi ei pysty sanomaan.Ja nyt kun on alkanut oikeen kuuntelemaan milloin kilkattaa pahiten,niin silloin kun moottori joutuu rasitukseen.Eli jos nostaa kaasua todella hitaasti.Ääntä ei kuulu mitään kovasti,mutta nopealla kaasuttelulla ja ajossa.Ääni kuuluu heti 4000-kierroksesta ylöspäin.6-vaihteella heti 80km/h-100 on kolina oikein kova.
Eli rauhallisesti 70km/h voi ajella ilman ylimääräisiä ääniä.Jos ei satu kova tuuli tai ylämäki jossa tarvitaan vääntöä
Niin ja öljyt,suodattimet,nokkaketjunkir.vaihdettu
Mites on venttiilien säätö tai sytytys ennakko vaikuttais kyllä siltä että kun pikkuisen rasitat konettta alkais venat kilisee tarkista sytkä ja venttiilien välykset
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Sitten lisätietoa vielä eli ostin juuri pyörän käytettynä.Mittarissa seisoi 19000km,eli ei hirveesti ajettu.Tietty ei voi tietää onko oikeesti niin ajettu.Mutta jos on kilometreihin uskomista,niin eihän kuuluis olla kauheesti vielä venttiili ongelmia.Minähän en vielä näistä mitään tiedä.Ku ei oo ennen ollu kun mopoja nuorena.Mutta tosiaan kerkesin 3000km ajelee 1kk aikana ja nyt pitää sitä kauheeta kilkatusta.Ruuvari kuulolla oon kuunnellut jokapuolelta ja tuntuu kuin kuuluis jostain alhaalta.öljyn suodattimesta taaksepäin,pytyn alta.Jos joku vois lähettää lainaan korjaus kirjan tai netistä linkin.olisin kiitollinen.
19 000 = venttiilien säätöä tarvitaan!
Tämä ei siis tarkoita, että venttiilien kanssa olisi ongelma vaan, että ne täytyy säätää aika-ajoin kohdalleen.
Tosin, jos ajelee paljon kun venat ei oo säädöissä, uskoisin sen aiheuttavan venoihin (nokka yms). vaurioita.
Vanha viestiketju, mutta osuva ongelmaani. Onko tämä venttiileistä tulevaa kolinaa? Itse veikkailisin että ei, koska se ei ole tasaisen jatkuvaa. Välillä kolkottaa, välillä ei.
Mittarissa 66600. Koneena Twini 500 42kW
EDIT: Pienen nuuskimisen jälkeen viittais suuresti jakoketjuun/kiristimeen. Pitääpä kurkata.
Viimeksi muokannut: Wildchild; 13.04.2015 klo 00:14.
Eikä ääni katoa jos painaa kytkimen pohjaan. ?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Voi olla kyllä ihan kiertokangen alapääkin väljä. Öljyjen lämmittyä rupeaa välys napisemaan ja kuormitus pahentaa asiaa.
joskus tulee erittäin ihmeellisiä kopinoita myös ihan oudoista paikoista, esim väljä moottorin pultti, pakarin kiinnike tms. Voi tulla voimakas hakkausääni erikoisestakin paikasta.
ääntä voi paikantaa myös esim meisselin kautta kuuntelemalla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei katoa. Ääni katoaa heti kun antaa jenkaa sinne parintonnin hujakoille(tai ainekin häviää moottorin ääniin). Tästä tulikin mieleen jos jakoketjun kiristin ei saa tarpeeks painetta tyhjäkäynnillä? Vai onko se edes öljykuormitteinen. Silmämääräsesti ainekin laahain näytti ehjältä ja ketju ei vaikuttanut löysältä. Vois kokeilla kiristimen nollausta/uudelleen säätöä. Kiristin ei onneks maksa hondalla kun 65€ joten aika halpa korjaus jos siihen jää.
Yritin tuossa meisselillä sitä paikantaa. Öljypohjasta asti en päässyt kuuntelemaan. Pitää vielä yrittää paikantaa.
Toivottavasti nyt ei tarviis moottoria ottaa pöydälle, mutta pakko jos ei vikaa löydy.
Youtubessa oli pari videota, missä samanlaisia kolinoita ja vika oli ketjun kiristimessä. Pitäis varmaan käydä "marmorilla"
Venttiilinvälykset tarkistelin ja 0.03mm tiukempi mitä ohjekirja antaa arvoiksi. Ei vissiin ole vielä paha heitto, jos tämä kesä menis vielä. 72tkm kohdalla olis näköjään seuraava "säätö"
Jos tuo kiristin on perinteistä Hondaa niin voit koittaa kirrata sitä moottorin käydessä pienellä ruuvarilla kun otat sen M6 kierteisen tulpan (10mm kanta) pois siitä päästä.
Tunnustelet varovasti sillä meisselillä ja voit kiristää/löysätä sitä.
Älä korjaa ehjää....
Kolkkeet hävis juurikin kiristintä kiristämällä. Tein korjausoppaan mukasen "avaimen" siihen ja kiristin 2milliä kerrallaan moottori sammuksissa, välillä kone käyntiin ja lopetin kun kilkkeet hävisi. Ei ollu tarpeeks lyhyttä ruuvimeisseliä kiristykseen niin piti värkkäillä avain. CB:ssä on sellanen 50mm tilaa kiristimen takana, ennenkun ilmanputsari tulee tielle.
Kiitos kaikille vinkeistä! Korttia odotellessa..