Juttuahan tuli asian tiimoilta runsaasti. Sain ratkaistua taka-renkaan vaihto-ongleman. Tuttu remonttimies (kokenut motoristi) otti takarenkaan irti. Haminan miehet vaihtoivat kohtuuhintaan takanakin paikalleen, eikä hinta ollut paha ja vaihto sujui nopeasti.
Ei suomalainen kuluttaja voi ostaa ulkomailta renkaita ilman alvia, ainoastaan alv-velvolliset firmat voivat.(make200 @ Heinä. 04 2009,22:31) kirjoitti
Renkaassa on joko myyntimaan alvi, jos Suomeen myynti on satunnaista, tai Suomen alvi, jos myynti Suomeen ylittää tietyn rajan. Eli tuossa suhteessa nettikaupoilla ei ole mitään kilpailuetua (paitsi korkeintaan pieni ero eri maiden alvin suuruuden välillä).
Miksi rengasliikkeet eivät siis itse tilaa ulkomailta netistä? Siihen EI tule mitään ylimääräisiä veroja päälle, vaan verokäytäntö on täysin sama kuin muillakin renkailla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kylläpä oulun k-rengas otti multa 65e alta alle, eturenkaasta jumalauta.
Vertailupohjaa antaa se että työ maksoi enemmän kuin auton renkaidenvaihto vanteille ja alta-alle koko kierrokselta.
Suosittelen välttämään tätä paskapuljua pärrä-asioissa.
Tjaa, mitenkähän tuo tavaran myynnissä ,,, entiiä, mutta ainakin ulkomaille myytävässä palvelussa(itse ,,kuljetus-yrittäjä) ei ole ALVIA ollenkaan/ALV 0%, joten sen verranhan halvemmalla voin tuollaisen ulkomaan palvelun tuottaa.(vetomies @ Heinä. 22 2009,16:27) kirjoitti
Rengas asiat hoidan edelleen kotimaan yrityksissä, niin kotiloon kuin pärräänkin.
KEPPI-G
Sama homma toisinpäin: Jos José haluaa ostaa Suomesta renkaat, ne myydään Suomen alvin kanssa, ellei Josélla ole voimassa olevaa VAT-numeroa. Ei noissa veroissa ole juuri mitään eroa mihinkään suuntaan, paitsi mitä nyt Englanti hiukan laski alv-prosenttia, jotta kauppa kävisi paremmin.(Keppigee @ Heinä. 22 2009,22:43) kirjoitti
Jos suomalainen yrittäjä todellakin maksaa tukkurille renkaistaan enemmän kuin mitä ne nettikaupassa toimituskuluineen maksavat, kannattaisi käynnistää kartellitutkimukset mieluummin kuin keksiä tekosyitä korkealle hintatasolla (ei liity edelliseen kirjoittajaan, vaan noin yleensä).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Toiset ovat nähneet kun rengas vaihdetaan ja näkemänsä perusteella pystyvät sanomaan onko asennusliike veloittanut asennustyöstä liikaa!!
On käytännössä kaksi eri asiaa vaihtaa takarengas vaikka GoldWing, Trumpan Rokettiin tai vaikka sivuvalnulliseen Paniin kuin ns. normaaliin ketjuvetoiseen. Joku "purnaaja" jonka mielestä homma käy sormia napsauttamalla voisi mennä katsomaan kun takarengasta vaihdetaan GoldWingiin. Ei 80-100€ ole ko. työstä mitään ryöstövelotusta.
Moni kauppias on ongelmissa nettirenkaiden kanssa. Renkaiden/tarvikkeiden maahantuojien rengashinnottelu ei ole "suhtautunut riittävän vakavasti" nettikauppaan ja nyt ollaan vaikeuksissa. Isot eurooppaliset tukkurit taistelevat myös markkinaosuuksistaan ja renkaita myydään nettikaupoissa niin edullisesti että suomessa kauppias maksaa toisinaan renkaastaan suomalaiselle tukkurille enemmän kuin yksityiasiakas eurooppalaiselle nettikauppiaalle. Tilanne on hankala ja siksi asiakkaan omien renkaiden asennus tulee yhä kalliimmaksi. On myös kauppiaita jotka ovat hyväksyneet tilanteen ja vaihtavat asiakkaan renkaat asialliseen hintaan.
Moni kauppias ostaisi renkaansa suoraan eurooppalaisilta tukkureilta mutta se on työläämpää. Suomessa muutama rengastukkuri hoitaa myös isoa pottia tarvikkeista/varaosista ja varaosa-asiat hankaloituu jos et osta myös renkaita.
Tulevaisuus on haasteellinen myös suomalaiselle tukkurille, eurooppalaiset tukkurit rakentavat omia kanaviaan ja tarjoavat agressiivisesti renkaita suoraan kauppiaille. EU:ssa tavarat kulkevat vapaasti.
Kyllä näinkin on, mutta toiset yritykset kuitenkin näköjään pystyvät vaihtamaan nämäkin renkaat kohtuuhintaan oli ne ostettu mistä tahansa.(psi @ Heinä. 23 2009,11:07) kirjoitti
![]()
Ei renkaita saksassakaan ilmaiseksi asenneta:
Montagekosten i.H.v. €60,00,- inkl. Montagematerial und Auswuchtgewichte
Asennushinta on ko. liikkeestä ostetulle rengasparille. Tarjouksessa oli Michelin Pilot Road II 120+180 hintaan 259,-€
319,-€ alta/alle, suomesta saa jopa alle tuon hinnan?
Keskustelu lainehtii niin kuin tietysti pitääkin, mutta on harhaanjohtavaa keskustella renkaan vaihdon hinnoista, kun mitään yhteismitallista kriteeriä ei ole: on varmasti toinen asian vaihtaa rengas Rockettiin kuin johonkin kevariin tai pyörään, jossa renkaan irrotus, vaihto ja takaisin asennus on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Jotkut ilmeisesti ovat Rocketin renkaan itse vaihtaneet ja tuntuvat väittävän, että vie aikaa ja vaivaa ja on vielä vahinkoaltistakin (jos vahinko tulee, asiakas ei tälle ymmärrystä anna, vaan vaatii luonnollisesti uutta vannetta ja vielä mielipahankin korvaamista).
Jokainen meistä työntekijänä vaatii kunnon palkkaa työstään, mutta silloin, kun harrastuksen, ei ylipäätänsä niin halvankaan, aiheuttamat palvelut ei ole hinnoiteltu ilmaisiksi, ollaan vaikeroimassa.
Kun liike myy sen renkaan, on siinä mukana kohtuullinen tai kohtuuton kate ja asennuspalvelu on mahdollista tarjota edullisemmin tai ilman veloitustakin. *Rusinoita ei pitäisi pullasta yrittää erikseen nyppiäJos ostaa renkaan halvalla muualta, voisi ajatella sen olevan edullinen, jos etukäteen tietää halvan asennuksen tai asentaa itse.
Ehkä me turhaan haukutaan sitä pienyrittäjää joka sen kummin vanteelle vääntää. Tiedän vaan että eräs vanorin omistaja ajaa Haaparannasta haetullia nokialaisilla, kun sai halvemmalla mitä saa liikkeeseen sisään.
Mutta itse aiheesta kyllähän tuollainen hinta pitäisi kertoa etukäteeen, muuten jää kyllä petoksenkuva ja tuollaista tekevän puljun kiertää kaukaa
Onhan Nokian renkaita tuotu Ruotsista "vuosikymmenet". Saksastakin Nokian kitkoja saa 10-15% edullisemmin mitä on pienyrittäjän kauppiashinta.(iskari @ Heinä. 25 2009,18:43) kirjoitti
Lapin Kultaa moni suomalainen rahtaa Saksasta takaisin.
Maksaakohan Suomen valtio vientitukea ko. tuotteista?
Jatkanpa vielä vähän aihetta. Haminan hyvin vaihtama rengas alkoi tulla elinkaarensa loppuun. laskeskelin, että Jänkhällä juuri ja juuri voi käydä. No. Soitinpa Susimoottoriin ja tiedustelin hintaa uudesta takarenkaasta. Hinta oli todella edullinen. Sitten pälkähti päähäni, että Voisin koukata Jänkhältä tullessamme täällä susimoottorisssa ja vaihtaa renkaan siellä. Näin sitten sovimme ja 17.8. aamulla olimme savon sydämmessä Tuusniemellä. Rocketin takarengas vaihtui uuteen reilusti alle tunnissa ja sain seurata ammattimiehen työskentelyä vierestä. Pyörä nousi yhdellä leveällä tunkilla niin ylös että vanhan renkaan sai ujutetua helposti pois kun vasen pakoputki irroitettiin takakiinnikkeistään ja löysättiin alta mutkan kohdalta ja käännettiin ylös matkustajan jalkatapin kohdalle. Jarrusatula luonnollisesti irroitettiin myös. Ainakin susimoottorin rengaskoneella ammattimies irroitti vanhan ja laittoi uuden renkaan muutamassa minuutissa. Tasapainoitus luonnollisesti otti oman aikansa , mutta ei siinäkään kauaa nokka tuhissut. Todella hienoa työskentelyä. Samoin takaisin laitto sujui nopeasti.
Jonkun verran täällä on arvioitu että Rocketin rengas on hankala vaihtaa. Nyt näin ettei se niin ole ainakaan ammattimiehelle. Suurin ongelma näyttäisi ainakin Rocketissa olevan se että kuinka saada pyörä tai sen takaosa niin ylös, että renkaan saa ujutettua pois.
Renkaan ja asennuksen hinta olivat myös erittäin kohtuullisia sekä palvelu oli erittäin ystävällistä ja asiallista.
Suosisittelen lämpimästi![]()
![]()
Mua ei edes kiinnosta nähdä sitä vaivaa pyörän vaihtamiseen muutaman kympin takia...(halvin on tainnut olla n. 20 €)
Hullu se on...
Harley-Davidson XL1200X Forty-Eight
Triumph Speed Triple 1050 -09 (white) (ex)
Honda CB600 Hornet -07 (ex)
Honda CRF 250 R 2006
Kysäsinpä Paniin renkaanvaihtoa Tampereella Yamaha Centerissä, myös renkaat (Z6) samasta talosta. Renkaiden hinta oli jotain, en muista mitä, mutta siihen vaihtotyö päälle 90€/rengas, siis yhteensä 180 ekua, alta alle. Nousi karvat pystyyn ja normaali puhekyky katosi täysin. Kävelin pois.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Viime syksynä tuhosin isän roketista takarenkaan jonka sitten lupauduin vaihtamaan. Pyörä nosturilla ylös vanne irti 5min homma, vanne ja rengas mukana rengasliikkeeseen 5min homma sieläkin ja 10 euroa tuli hintaa, vanne takaisin pyörään kanssa ihan parissa minuutissa.
Tuola rengasliikkeessä oli tosin aika järeä rengaskone jossa oli kaikenmaailman hienouksia mitä ei sieltä mp-liikkeen pikku koneesta löydy jolloin se 5min saattaa mennä 45min kiroiluksi ja väkisin vääntämiseksi. Itse veisin juuri tuon hankalan vanteen takia juurikin rengasliikkeeseen jossa on kunnon pelit ja vehkeet.
31.7.2009 hondaliike Ranskan grenobles
Takarenkaan vaihto,öljyt ja suodatin. Honda 1100xx
Homma kesti puoli tuntia ottivat saman tien työn alle :-)
Pneu 17-180/55 Pilot road2 200€
Silkolene comp 4 10w40 fut 49.60€
Filtre a huile 12.50
Joint de vidange 1 €
Equilibrage 4€
Main d`oeuvre 0.5h 24€
yhteensä 291.1 €
(vuohi @ Elo. 18 2009,18:16) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
Ei muuta kuin perustamaan Roketti huoltoa tai vähintään renkaanvaihtoihin erikoistunutta pajaa...
Sähän tekisit noita ainakin 5 tunnissa ja jos yhdestä sais vaikka 100€, niin ...
Ihan normaalitasoa, rengas hieman hintava.(Juupeli @ Elo. 18 2009,22:16) kirjoitti
1100XX takarenkaanvaihtoa ei voi verrata Panin vaihtoon, melkoisesti työläämpi Panissa.
Ja minä kun en pääse edes sohvalta ulos asti työkalujen kanssa viidessä minuutissa.(misterBee @ Elo. 18 2009,22:49) kirjoitti
Reliatecissä, joka siis pystyy myymään noita ihan käsittämättömän halvalla, roksun takakumi maksaa 230 eskoa. MJL vaihtaa alle ja tasapainottaa 280 euroon. Ei paljoa kiinnosta edes miettiä millä nostaa sen takapään tarpeeksi korkealle kaatamatta koko paskaa.
Alkaa renkaanvaihdossa oleen yhtä hyvät tuntivelotukset kuin katsastuksessa
Maksetaan hymyssä suin. Ja silloinhan on lupa velottaa mitä vain jos ei etukäteen hintaa kysy.
Tulee parhaiten esiin juuri MP-huolloissa.
Maineikkaalla tamperelaisliikkeellä irtovanteelle oma rengas 39e ja eivät olleet varmoja kerkiävätkö edes tekemään vaikka jätin heille vanteen ja kumin periaatteella tehkää kun ehitte.. Ja silti huollon mestari epäröi ottavatko työtä vastaanOn se ny saakeli.. Kuulemma soittelevat.
Maanantaina vein ---> torstai aamuna soittivat "olis valmis"
1300cc Suzuki
Rengasliikkeissä on kesällä suht hiljaista, eivät ota "mitäs ostit ulkomaailta" lisää ja luotan ainakin itse enemmän niiden henkilökunnan ammattitaitoon renkaanvaihdossa ovathan ne prkle sentään siinä ammattilaisiaTietenkin hankalampi tilanne jos ei saa niitä alta pois itse sitten melkeen jo kannattaakin ihan nöyrästi mennä sinne liikkeeseen ja ottaa renkaat asennuksineen sieltä. Ja ei se roketin nosto mitenkään sen vaikeampaa ole kuin muidenkaan pyörien, ihan kiltisti se takarengas nousee vaikka kuinka korkealle 5 tonnin siltanosturilla vaikka aika painava onkin
![]()
Suolainen hinta, Panin takarengas irti alle 10min.(Matkalahna @ Elo. 18 2009,17:31) kirjoitti
Sekä takaisin samassa ajassa, kunhan on työkalut.
Kiintoavain 13mm (akselin lukituspultti)
Kiintoavain 14mm (jarrusatula)
Kiintoavain 27mm (akselinmutteri)
Kuusiokolo 5mm (rekisterikilven"teline")
Niin ja se akseli kannattaa rasvata, niin ei tarvii hakata irti kunhan sormella työntää pois.
Rengas sitten irtonaisena pajalle..........
Paljonkohan ottaisivat rengasliikkeessä Bemarin takarenkaan vaihdosta?
Vanteen irrottamiseen ei saa menemään 5 minuuttia kauempaa, jos ei ole työkalut hukassa
Tämä kysymyshän on tietenkin aika teoreettinen, koska en minä sinne rengasliikkeeseen pyörää koskaan kuskaa. Ne irtovanteet vaan.
Reissun päällä jos joutuu renkaan vaihdattamaan, niin se on sitten eri asia.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Aika teoreettinen kysymys joo, riippuu myös milloin aikaa aletaan laskemaan. Jos kello laitetaan käymään siitä hetkestä kun nouset pois pyörän selästä siihen hetkeen kun taas istut takaisin ja lähden jatkamaan matkaasi niin (rengas vaihdettuna) jotakin se kestää. Jos kauppias veloittaa hommasta (työstä) 30-35,-€ lienee OK. Käytännössä aikaa menee enemmän kuin 5+5min, yli antamasi ihanneajan.(Ekku @ Elo. 19 2009,11:27) kirjoitti
Kauanko sinulta kestää riisua kypärä, ajohanska ja ajotakki, niin ja pukea kaikki takaisin? Kauppiaan pitäisi lähes samassa ajassa (antamassasi "ihanneajassa") vaihtaa takakumi.
Ducati-kuskien ei kannata edes yrittää riisua kypärää kun menevät takarengasta vaihdattamaan...., kilpamiehet ei edes nouse satulasta.
Mitä ihmettä noi kypärän riisumiset ym vaikuttaa siihen aikaan?? Vaikuttaako asiaan milloin huoltomies laskee kahvikupin kädestään tai ottaa kädet pois taskusta?(psi @ Elo. 19 2009,12:55) kirjoitti
Se on kumman vaikeeta se renkaan vaihto näissä MP liikkeissä kun autoliikkeissä vaihtuu niin paljon sukkelammin ja ilman valituksia kun on niin vaikee vaihtaa ym ym..
Ekkun tarkoittama vaihtoaika varmaan meinasi sitä varsinaista työnosuutta eikä sitä kun hän ottaa kypärää pois ja samaan aikaan huoltomies itse on aamupaskalla![]()
1300cc Suzuki
Jos lasketaan aikaa itse tehdylle renkaanvaihdolle, otetaan aika siitä kun työ aloitetaan siihen kun ollaan valmiina. Useimmat meistä aloittavat homman siirtämällä pyörän sopivaan paikkaan, etsivät työkaluja ja nostureita jne. Homma loppuu kun kädet on pesty ja paikat siistinä. Joku tekee homman viidessä minuutissa, useimmat ei.(Roadkill @ Elo. 19 2009,13:07) kirjoitti
Tiedän useammankin tapauksen jossa nimenomaan roksun takavanne on saatu rikki vaihdon yhteydessä. Eräs liike osti sitten asiakkaalle uuden, maksoi yli tonnin. En ihmettele, miksi eivät jatkossakaan tee hommaa ilmaiseksi.
Mikä siinä netistä tilaamisessa kumiliikkeille niin vaikeaa on, osaavathan yksityisetkin kuluttajat sen tehdä? Miksi sitä maahantuojaa tarvitaan väliin rahastamaan, varsinkaan jos liike ei kuulu isoihin ketjuihin, tai jos myy pelkkää kumia+asennusta eikä tarvi pelätä tukkurin kyykytystä varaosissa tmv?(psi @ Heinä. 23 2009,11:07) kirjoitti
Onko kyse vain viitsimättömyydestä? Eivätkö osaa englantia/saksaa?
Ketjuihin kuuluvia liikkeitä vissiin pakotetaan ostamaan ketjun kanavia pitkin ylihintaan.
Työn puolesta oon tilaillut yhtä sun toista ulkomailta; nettikaupoista, sähköpostilla ja perinteisesti faksilla. Maksu joko luottokortilla tai laskulla, tavara on toimitettu ilmoitettuun osoitteeseen. Ei oo vaikiaa. Ainoa ero yksityisostamiseen IMO on, että kyselevät VAT-numeroa.
Eikai kumien ostamisessa mitään kovin ihmeellistä voi olla verrattuna muuhun roinaan?
Tuosta oon täysin samaa mieltä että suomalaiset kauppiaat kautta linjan eivät oo alkuunkaan älynneet mitä nettikaupan yleistyminen aiheuttaa, jatkavat vain vanhaan malliin ikäänkuin mikään ei olisi muuttunut. Mutta kuluttajallapa ei nykyään ole enää mitään syytä maksaa paikalliseen liikkeeseen kiskurihintoja kun edullisimman tarjouksen löytää muutamalla klikkauksella ja tavaran saa kotiovelle muutamassa päivässä.
<ot> Suomalaisia nettikauppojakaan ei kummoisesti oo, pl. elektroniikkaa myyvät. Eikä monessa edes voi maksaa luottokortilla. Hulluimmassa "nettikauppa"-virityksessä mitä oon nähnyt, sivuilta löytyy paperinen parisataasivuinen kuvasto skannattuna kuviksi ja sitten PDF:ksi konvertoituna, josta saa etsiä tuotteita (ilman minkäänlaista hakua tietty, eihän niistä kuvista oikein voi sanoja etsiä) ja käsipelissä naputella tuotenumeroita emailiin tilauksen tekemiseksi. Melko kätevää
</ot>
Itse kannatan periaatteellisista syistä paikallisia liikkeitä, mutta en sentään mihin hintaan tahansa. Kohtuu katteen oon valmis maksamaan. Esim. edellinen takakumin vaihto: Soitto rengasliikkeeseen, kumin sai 2:n päivän päähän, asennus alta-alle oli 30-40€ kalliimpi kuin netistä tilaamalla ja irtovanne liikkeeseen viemällä. En vaivautunut nettiostoksille. Jos oisivat OVH:lla pyrkineet myymään, niin EVVK. OVH:lla kun saa Saksasta ~2 samanlaista kumia.
Sitä nimenomaan.(Roadkill @ Elo. 19 2009,13:07) kirjoitti
Kyse ei muuten ollut siitä itse renkaan vaihtamisesta vanteelle, vaan siitä takapyörän irrottamisesta.
Pääsyy siihen, että vien ne irtovanteet sinne rengasliikkeeseen ei ole vain ja ainoastaan raha. Ei oikein kehtaa teettää sellaisia asioita muilla, mitkä osaa itse tehdä.
Renkaat olen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ostanut paikallisesta rengasliikkeestä, kun hinnan on saanut tinkimällä ihan kohdalleen, mutta ongelmana on lähinnä merkkivalikoiman rajallisuus. Järkevään hintaan ei saa kuin Pirelliä.
Valillä toiminta ko. liikkeessä on hieman tahmeaa, mutta sen kyllä sietää kun lopputulos on hyvä ja hinta halpa.
Eivät irvistele muuten silloinkaan, kun tuo oman renkaan mukana. Ei vaikuta asennushintaan mitenkään.
Joissain pyörissä vanteiden irrotus on toki työlästä ja ei sitä rengasliikkeen kannata kovin halvalla tehdä. Jos jotain hajoaa, niin saa tehdä aika monta renkaanvaihtoa saadakseen rahan takaisin.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Vaikka en putkimies olekkaan niin kommentoinpa silti.(Inkku @ Heinä. 04 2008,07:21) kirjoitti
Putkifirma sijaitsee Tikkurilassa ja työkohde on Hakunilassa. Asentaja lähtee keikalle firman pihasta klo 12:00 Asentajalle on kerrottu että kohteeseen asennetaan uusi putki. Asentaja menee ostamaan putken sekä tarvittavat holkit, tiivisteet ym. putkitukusta. Tukusta lähtiessään kello on 12:30. Kello 12:50 asentaja putkineen saapuu ovelle ja sanoo päivää. Kello 13:40 putki on vaihdettu ja asentaja toivottaa päivänjatkoja ja sulkee oven. Asentaja poistuu pihasta 13:45 ja on takaisin firmassaan 14:00
Selitä mulle miksi putkiliike ei saa laskuttaa kahden tunnin työstä + auton käytöstä? Meinaakko että putkiliike antaa ilmaseksi sen toisen tunnin ja kaikki ajelut sen putken perässä, koska asentaja oli asiakkaalla vain 50min sekä tuli ja poistui teleportilla ja ne putket + holkit lensi sen käteen ihan itestään..
Terveisin sähköliikkeen omistaja.
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!