Eipä nyt liity ainoastaan moottoripyöräilijöihin tämä, mutta taas kerran "hieman" vanhempi mies aiheutti lapselle ainakin naarmuja, eikä sentään mitään pahempaa..
Et miten tuollaiset saa pitää ajo-oikeuden? Ei ole kauaa aikaa kun 93-vuotias aiheutti lapsen kuoleman.
IL
Honda CB600 F Hornet -07
Honda CBR600RR -07
Honda CBR600F -99
Aprilia Sport Pro 125 -94
Yamaha RD 125 -82??
Mutta mikä olisi sopiva ikäraja? Utajärvellä kuoli 3 ihmistä 18 vuotiaan kyydissä.
Olisiko sopiva ikä vaikka 48-60 vuotta. Nuoremmat koheltaa ja vanhemmat on kuurosokeita...
edit: Ja miten pitkään saisi ajaa moottoripyörällä, saisiko sillä ajaa piempään kuin autolla vai pitäisikö lopettaa aikaisemmin.
Ennenvanhaan vaarille ostettiin mopo kun ei jaksanut ajaa enää polkupyörällä eikä kuullut papin saarnaa ja oli niin huono näkö ettei voinut telkkaria katsoa.
Taivas saa odottaa
Niinpä.. Mut eikös nuo vanhemmat ihmiset joudu käymään lääkärintarkastuksissa tietyin väliajoin? Et saako lekurit siitä niin hyvät rahat, et vähät välittää onko kuskin kunto hyvä..(BlackCat @ Kesä. 29 2008,15:54) kirjoitti
Honda CB600 F Hornet -07
Honda CBR600RR -07
Honda CBR600F -99
Aprilia Sport Pro 125 -94
Yamaha RD 125 -82??
Juttua aiheesta myös täällä
Jokaisen varmasti itse vaikea myöntää, kun se aika tulee, että ajokyky ei ole enää riittävä. Täten sukulaisten olisi aika vihjaista jos tilanne tulee. Voi toki olla vaikea sanoa esim. isälle, että nyt pitäisi autosta luopua. Lääkäreillähän on velvollisuus ajokyvyn heikentymisstä ilmoittaa, mutta eipä kaikki siellä lääkärillä välttämättä käy tarpeeksi usein.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
No paha se on mennä monelta vanhukselta korttia pois ottamaan kun ovat koko elämänsä ajaneet. Tiedän kyllä että vaaraksihan ne siellä liikenteessä ovat, mutta monelle syrjäseudulla asuvalle vanhukselle ajokortti on lähestulkoon elinehto.
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Pakollinen inssiajo vuosittain vaikka 75 täyttäneille. Jos ei pääse inssistä läpi niin kortti pois. Eipä se sinänsä ajamista estä mutta jos jää kiinni kortitta ajosta niin saakoon roimat sakot. Luulisi tuntuvan eläkeläisen tuloissa ellei satu olemaan pohatta.
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Tuon vuosittaisen voisi laittaa yleisestikin pakolliseksi kaikille muille, ikään katsomatta, paitsi minulle. Ootte te sen verran huonoja kuskeja että ihan hirvittää *(Kikka6 @ Kesä. 29 2008,16:46) kirjoitti
![]()
The Real Thing ?
Yes, saan ajaa vielä runsaat 10 vuotta(BlackCat @ Kesä. 29 2008,15:54) kirjoitti
![]()
Niinkuin kirjoitin jo toiseen ketjuun, se mikä sopii Helsingissä, ei kenties sovi syrjäkylillä.
Olette hirveän hanakoita ottamaan vanhusväestöltä kortin pois ja varmaan viisaudessanne tiedätte senkin mikä on sopiva ikä.
Mutta miettikää oikeasti syrjäkyliä, missä lähin apteekki ja posti, muista laitoksista puhumattakaan, on 100 km päässä.
Jos ylipäätään on julkista liikennettä, niin se menee aamuvarhaisella kaupunkiin ja tulee vasta illalla pois.
Kuinka moni teistä nuorisosta olisi halukas viettämään kokonaisen päivän kaupungilla, vain yhden lääkereseptin hakemisen vuoksi?
Ikävä kyllä, tilanne tulee vain pahenemaan, sillä vanhusväestön määrä vain kasvaa.
Sen sijaan, että suuressa viisaudessanne otatte kortin pois...voisitteko mieluummin miettiä, miten ne palvelut hoidetaan vanhuksille...ilman että heidän tarvitsee itsensä ajaa...tai että on pakko siirtyä jonnekin kaupungin vanhainkotiin...jonne muuten ei oel edes helppo päästä.
Käy niinkuin minun äidilleni.
Vanhus sai suoliavanteen ja ei pärjännyt sen kanssa yksin.Lääkärin mielestä vanhus ei ollut kuntonsa puolesta kelvollinen vanhainkotiin, mutta kylläkin kelvollinen yksin kotiinsa.
Että ennekuin mietitte vain poistoja...miettisitte jotain kehittävää jolla ongelma voitas hoitaa kaikkien yhteiseksi tyydytykseksi.
Itsestäni viel sanon sen verran.. että minua vanhukset ei haittaa, vaikka ne ajelee 20km/h tuossa kylällä, olenpahan vain hiukkasen varovaisempi, kun tiedän et heidän on pakko liikkua omalla autollaan.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
(Unhola @ Kesä. 29 2008,17:29) kirjoitti
![]()
![]()
Joo ja varsinkin kaikille alle 40.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Eipä tuossa taida niinkään olla iästä kyse vaan siitä, että pelaako hoksottimet tarpeeksi hyvin auton rattiin. Joku 90-v mummeli voi olla täysin skarppi vielä kuskiksi ja joku 60-v henkilö ei. Se miksi puhutaan vanhemmasta väestöstä johtuu varmasti siitä, että on yleisessä tiedossa, että reaktionopeus sekä näkökyky yleensä heikkenee vanhempana. Ja hyvinkin nopeasti. Ja tämä aiheuttaa vaaratilanteita.(Cute @ Kesä. 29 2008,17:47) kirjoitti
Sillä hinnalla mitä ko. mummo/pappa laittaa auton vakuutuksiin, veroihin sekä bensoihin ja huoltoihin saa varmasti aika monta taksikyytiä myös. Se on vain valintakysymys, mihin sen rahan haluaa käyttää.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Ainakin olen tehnyt itselleni selväksi yhden asian; vaikka olenkin henkeen ja vereen moottorikäyttöisten laitteiden harrastaja, siinä vaiheessa kun ei näkö, kuulo ja reaktiot ole enää iän puolesta tämän hetkisessä kunnossa, luovun autolla ja mopolla ajosta välittömästi.
Oikeasti välillä tuntuu, että moottorit on koko elämä, mutta ennen kuin vahinko sattuu (muille) minun aiheuttamanani, aion luopua koko touhusta ja sitten on vain keksittävä muuta tekemistä.
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Siltähän se nyt tuntuu, mutta miten sitten kun se oikeasti osuu kohdalle. Voi olla luopuminen vaikeaa ja et välttämättä itse sitä edes tiedosta. Itsekin olen samoin sanonut ja yritän näin toimia, mutta jospa en itse sitä tajuakkaan.(Kumppari @ Kesä. 29 2008,19:58) kirjoitti
Niin ja ne vanhukset siellä jossain sadan kilometrin päässä kaupasta ja apteeksita ei varmaan oelkkaan se ongelma vaan ne jotka ajaa täällä ruuhka-suomessa. Silti kuten tuossa ylempänä jo todettiin niin sillä auton ylläpitokustannuksilla ajaa aika monta taksi reissua ja parhaimmassa tapauksessa voi hakea kunnalta taksilippuja matkojaan varten.
Kuitenkin se on jo kokonaan toisen topicin juttu miten syrjäseutujen ihmisten olot hoidetaan. Kukaan ei ole valmis maksamaan enempää veroja eikä luopumaan omista oikeuksistaan. Taitaa olla kestämätön tilanne pitkän päälle.
Nyt oli muuten paljon asiaa tässä kirjoituksessa.(Cute @ Kesä. 29 2008,17:47) kirjoitti
Juu tuossa oli kyllä paljon asiaa, mut tuokin taisi tapahtua Porvoossa, jota ei kaiketi voi laskea syrjäkyläksi..? Kaupungeissa kuin nuo aiheuttavat vaan enemmän onnettomuuksia kuin maalla, jossa vanhuksetkin tietenkin tarvitsevat jonkun laitteen jolla kulkea jne. Mut monella varmasti joku sukulainen pystyisi jeesaamaan noissa kuljetuksisa, kun ei niitä kuitenkaan joka päivä ole.(Cute @ Kesä. 29 2008,17:47) kirjoitti
Honda CB600 F Hornet -07
Honda CBR600RR -07
Honda CBR600F -99
Aprilia Sport Pro 125 -94
Yamaha RD 125 -82??
Mitäs tuossa on nyt niin ihmeellistä. Ihan tavallinen vahinko ja voi tapahtua kenelle vaan. Jos olet kääntymässä ja et jostain syystä huomaa siellä A-palkin katveessa pyörivää kakaraa, niin noinkin voi käydä. Kakarat pitäisi pitää lukkojen takana, kunnes ne kasvaa tarpeeksi isoisi, jotta ne voi huomata. Valtion pitäisi palkata joku konsulentti selvittämään asiaa vaikka Itävallasta. Ajo-oikeus voisi tuolloin jatkua 100-vuotiaaksi, kun ei tarvitsisi pelätä vastaavia onnettomuuksia. Kakaran vika ... mitäs on niin pieni.
Dixi et animam levavi
Taitaa myöskin olla aika pieni prosentti vakavista liikenneturmista iäkkäiden autoilijoiden aiheuttamia.Ne muutamat tapaukset vaan nostetaan hyvin näkyville koska ihminen tarvitsee paskan jauhamiseen aiheen eli oman egon pönkittämiseen.
Jos kaikilla olisi malttia ja kyky joustaa liikenteessä niin moni turha onnettomuus,ikäryhmästä riippumatta jäisi tapahtumatta.Oli sitten jälkeen päin oikeassa tai ei.
Jos omista kokemuksista pitäisi arvioida riskiryhmä,niin kyllä se olisi joku muu kuin iäkkäät ihmiset,määrällisesti.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Ehä niitä iäkkäämpiä kuskeja on myös vähemmän liikenteessä. Jos en väärin muista, niin jossain mp-maailmassa tms oli joku juttu, jossa tutkimuksen tekijän yllätykseksi suurin onnettomuuksien aiheuttaja oli iäkäs mieshenkilö.(lippa @ Kesä. 29 2008,20:56) kirjoitti
Mut niin, kaipa noita onnettomuuksia sattuu nuoremmillekin.
Honda CB600 F Hornet -07
Honda CBR600RR -07
Honda CBR600F -99
Aprilia Sport Pro 125 -94
Yamaha RD 125 -82??
Hyvä pointti. Inssiajo voisi olla vähintään yhtä tärkeä osa vuositarkastusta kuin lääkärintarkastus ja mittaisi käytännössä ajokykyä kyvyn osalta varmasti paremmin kuin pelkkä lääkärintarkastus. Jälkimmäinen kun varsin heikosti pystyy poimimaan edes terveyteen sisältyviä riskejä, kuten tajunnan menetystä jne.(Kikka6 @ Kesä. 29 2008,16:46) kirjoitti
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
tuosta inssiajosta... toki siinä näkee osaako/kykeneekö ajamaan enää autoa.. mutta joillakin voi olla esim joku sairaus mikä on todettu lääkärissä. no lääkäri passittaa ajokokeeseen, ja ajaja pystyy siinä 30min ajan ajamaan ihan ok. entäs sitten, kun se lähtee pois sieltä inssipaikalta ja sit tulee ns "sairaus päälle" ja sattuu kolari? no siinä tietty heti ollaan syyttelemässä tutkinnon vastaanottajaa, että miks o antanu vielä ajoluvan?!(jannep @ Kesä. 29 2008,21:41) kirjoitti
luulisin että lääkäri pystyisi parhaiten sanomaan onko kuljettaja enää ajokykyinen vai ei?
asioilla on monta puolta.. itse olen nähnyt tuon tutkintopuolen......
ja jos jotakuta kiinnostaa ni tuossa tilastotietoa iäkkäiden onnettomuuksista Liikenneturva
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Ihan mielenkiintoista faktaa. Harmi vaan ettei tossa tilastossa tainnu olla numeroina sitä kuinka paljon vahinkoja vanhukset aiheuttaa koko väestöön suhteutettuna.(Paso @ Kesä. 29 2008,21:50) kirjoitti
Mutta niinhän se menee, että nuorehkommat henkilöt aiheuttaa vahingot enemmänkin liiallisella hosumisella ja liiallisella tilannenopeudella (asennekysymys), vanhuksilla taas havainnointi- ja reaktiokyky on enemmänkin merkittävää. Ja tässä väittelyssä on varmasti kyse nyt tästä jälkimmäisestä.kirjoitti
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Liikenneturva tilastot(lunastar @ Kesä. 29 2008,21:56) kirjoitti
tuolta löytyy lisää tilastoja..
excel taulukossa tammi-toukokuu 2008 on paljon kaikea tilasto käppyrää
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Tähän ainakin pyritään.(xs2jammu @ Kesä. 29 2008,20:15) kirjoitti
Totta on, että jos joudun onnettomuuteen, jossa voin halvaantua, jne, varmastikin tulee omantunnontuskia,itsetuhoisuutta ja muuta pimeämielisyyttä, koska ajo-ura on jäänyt kesken.
Mutta jos vain mitenkään selviän hengissä urakasta, pystyn takuulla luopumaan vaelluksistani hyvillä mielin.
Karmeinta olisi yrittää ruveta uudelleen ajamaan autoa/mopoa, jos olisin aiheuttanut jonkun kuoleman, kenelleppä ei olisi?
Itse tällä hetkellä viidessä eri kolarissa mukana olleena (aina vastaanottavan osapuolena, ainakin vielä) ei vielä ole tullut mieleenkään olla nousematta rattaille, mutta syyllisenä vakavemman onnettomuuden jälkeen tuo olisi mahdotonta...
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Kuten Jannep totesi niin inssi JA lääkärin tarkastus yhdessä voisivat olla ratkaisu tähän ongelmaan. Mutta sen lääkärin pitää oikeasti tehdä perusteellinen lääkärin tarkastus ja todeta ajokyky tai sen puute. Isäni 75-v. tarkastus oli yhtäkuin kysymys "tunnetko itsesi terveeksi" ja eikun nimi paperiin. *(Paso @ Kesä. 29 2008,21:50) kirjoitti
![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Mikäs häntä vaivaa, että olisi pitänyt enemmänkin muka ronkkia? Ajokortin saanti-ikää pitäisi olla 95v, niin liikenteessä ei kuolisi kuin pari ihmistä vuodessa ja maailma pelastuisi.(Kikka6 @ Kesä. 30 2008,07:37) kirjoitti
Iäkkäiltä pitäisi kieltää jalankulku ja polkupyöräily, sekä laittaa autoilu pakolliseksi, jotta selviäisivät paremmin liikenteessä.kirjoitti
Dixi et animam levavi
Näinhän voidaan myös tehdä ja on tehtykin. Vaimon setä joutui inssiajoon noin 87-88-vuotiaana, lääkäri epäili näkökykyä ja havaintojen terävyyttä. En tiedä mikä moisen hässäkän oli aiheuttanut, ilmeisesti se että hän käveli sattumalta huonosti, joka johtui lähinnä kuluneista kengistä. Polvissa ja selässä hänellä ei ollut vikaa. Mutta kyseinen teräsvaari pystyi hyvin lukemaan sanomalehteä ilman laseja ja ajokoekin oli sitten läpihuutojuttu.(Kikka6 @ Kesä. 30 2008,08:37) kirjoitti
tarvii lainata tosta "pappa ja toyota"-threadista oma mielipije vielä:
kirjoitti
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Mutta ottaahan ne poliisitkin hetkellisesta kaahaamisesta kortin pois oli kortti elin ehto tai ei. Ja kyse siis on sillä hetkellä tapahtuvasta ei siitä onko henkilö yleensäkkään ajokykyinen milloinkaan...(Skeletor @ Kesä. 29 2008,16:16) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Eikö mitenkään olisi mahdollista iästä riippumatta mitata kuljettajakelpoisuutta terveystarkastuksin sekä kirjallisilla että käytännön ajokokeilla?
Ikä on kamalan huono ajokyvyn mittari. Yksi on 48 vuotiaana vielä liian kypsymätön kuljettajaksi ja toinen siinä iässä jo liian dementoitunut.
Jos tämä asia pitää ratkaista iän pohjalta, niin pelkäänpä, että kuljettajakelpoisuuden aikaikkuna jää niin lyhyeksi ettei siinä ajassa ehdi oppia ajamaan.
Iäkkäältä kuskilta kortin poisto virallista tietä ei ole aivan triviaali operaatio ja voipa vaikka käydä jopa niinkin, että omaa ajamistaan kriittisesti havainnoivat huomaavat itsekin ajokykynsä rajoittumisen ja ensin pitäytyvät päivämatkoissa valoisaan aikaan, pysähtyvät risteyksessä kääntyäkseen istuimella kun niska ei enää taivu ja huomattuaan etteivät enää täytä omia turvallisen ajamisen kriteereitään jättävät lopulta ajamisen muille.
Sitten on toisia, jotka ovat ajaneet "50 vuotta eikä kertaakaan ole sakotettu". He tosin eivät ole kiinnittäneet mitään huomiota omaan ajamiseensa tai muuhun liikenteeseen sitten 50-luvulla kortin saatuaan. Menepäs heille vihjaisemaan, ettei hitain mahdollinen ajonopeus kytkintä luistattamatta kakkosella välttämättä olekaan turvallisin tapa liittyä moottoritien liikenteeseen, niin johan tulee alle viiskymppiselle pojanklopille selvää palautetta nuorista kaahareista.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Sitten kun ajamisesta luopuminen on "lähellä", niin onkohan se jo tänään...vai ensi kuussa...vai katsotaanko kuitenkin vielä yksi syntymäpäivä ensin ellei kunto tästä huonone?(Kumppari @ Kesä. 29 2008,19:58) kirjoitti
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ennemmin tai myöhemmin.(Hannu59 @ Kesä. 30 2008,12:30) kirjoitti
Toivottavasti pääsen eläkeikään (60-65v) saakka puhtain paperein.
En mää kuitenkaa hirveästi yli seitsemänkymppiseksi elä, ainakaan testin mukaan:
Testin tulos
Kuolet 30.6.2055 .
Testi on tehty yhteensä 1740762 kertaa.
Lisätietoja
* Elät vielä 48 vuotta.
* Painoindeksisi on 20.
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96